Link building, czyli pozyskiwanie linków

Od początku działania wyszukiwarki Google ogromny wpływ na widoczność strony miały odnośniki ze stron trzecich do strony docelowej. Link ze strony A do strony B działał jak głos oddany przez stronę A na stronę B. Z czasem wartości nabrały linki z serwisów tematycznych oraz stron o dobrych parametrach SEO, a negatywny wpływ na ranking miały linki o niskiej wartości. Pozyskanie dobrych jakościowo linków stanowi obecnie duże wyzwanie i wymaga przygotowania odpowiedniej strategii. Podejmowane strategie zależne są od budżetu przeznaczonego na pozyskiwanie linków, podejmowanych ogólnych działań marketingowych oraz zaplecza technicznego. Przejdźmy po krótce przez strategie, które realizujemy dla naszych klientów:

Link Bait to strategia polegająca na tworzeniu treści, które naturalnie będą przyciągać linki ze względu na jej wysoką wartość lub unikalność oraz/lub tworzeniu darmowych narzędzi, które mogą być naturalnie wykorzystywane i rozpowszechniane przez użytkowników. Pozyskane w ten sposób są najbardziej cenionymi linkami przez Google.

Ego Bait 

Strategia polegająca na zaangażowaniu autorytetów i wpływowych osób w branży, poprzez przedstawianie ich w pozytywny sposób w poście na blogu lub innej treści z zamiarem promowania postu przez tę osobę. 

Strategia polegająca na dotarciu do atrakcyjnych zasobów z naszej niszy, które nie są już dostępne oraz stworzenie podobnego zasobu w celu przejęcia ruchu oraz odnośników linkujących do tego zasobu. 

Strategia polegająca na wyszukaniu oraz podłączeniu rodzimych zasobów istniejących już w sieci, które nie linkują do naszej strony tj.

Guest blogging 

Strategia polegająca na publikacji atrakcyjnych treści na tematycznych serwisach blogowych wysokiej jakości wraz linkiem. Działania jakie należy podjąć: a) research wartościowych blogów z branży, b) dobór wartościowych tematów, c) kontakt z właścicielem bloga

Artykuły sponsorowane

Odpłatne zamieszczenie artykułu zawierającego link do strony promowanej. Wytyczne Google jasno stwierdzają, że taki link powinien zawierać atrybut „nofollow” tj. nie powinien przekazywać wartości SEO do strony linkowanej co oczywiście wykluczałoby tego typu działanie z naszej strategii pozyskiwania linków. 

kupowanie lub sprzedawanie linków przekazujących PageRank (dotyczy to też wymiany pieniędzy na linki lub posty zawierające linki, wymiany towarów lub usług na linki, a także wysyłania komuś „bezpłatnych” produktów w zamian za napisanie o nich i zamieszczenie linku);

Dobre zastosowanie tej strategii wymaga wyszukania serwisu tematycznego z dobrymi wskaźnikami SEO i następnie publikacji artykułu. Sama treść i zmieszczenie anchor tekstu powinno być jak najbardziej naturalne dla tego serwisu.

Katalogowanie strony

Najprostsza ze strategii budowania linków. Powinna ona odpowiadać za niewielką część całości pozyskiwanych linków. Dużą rolę w tej kategorii linków stanowią katalogi lokalne jak np: trojmiasto.pl oraz branżowe zawierające unikalne opisy i dobre wskaźniki SEO.

Komentowanie blogów

Efektywność działań tej strategii jest różnie odbierana przez środowiska SEO z powodu pozyskania w dużej większości odnośnika z atrybutem „nofollow” lub z miejsca o dużym wskaźniku linków wychodzących co przekłada się na wartość SEO jaką ten link może przekazać. Niezależnie jednak od powyższych tego typu linki mogą stanowić stabilny wzrost linków do domeny jak i być dobrym początkiem do nawiązania relacji branżowych. Wartościowy komentarz może także przynieść ruch na stronę co już może przekładać się na ranking SEO. Pisząc o tej strategii nie mamy tu na myśli masowych komentarzy robionych automatycznie. 

Udzielanie się na forach branżowych/niszowych

Podobne zalety jak komentowanie blogów może przynieść aktywny udział na branżowych forach. Różnica jest taka, że pozyskany link będzie / nie musi typu „follow”

Wywiady

Wiele aspektów nowoczesnego budowania linków łączy się z tradycyjnym PR. Budowanie linków za pomocą wywiadów należy do tej kategorii. Wywiady mogą przybierać różne formy: wywiady blogowe (w tym: solowy, grupowy, typu roundup), podcasty czy webinary

Infografiki

Strategia polega na udostępnianiu tworzonych przez nas infografik wraz z niedużą ilością unikatowej treści w zamian za link.

Sponsoring (akcje charytatywne, wydarzenia itp.)

Pozyskanie linku zwrotnego dzięki sponsorowaniu różnego rodzaju wydarzeń, konferencji czy akcji charytatywnych. Tego typu linki można określić jako płatne jednak ich skala jest przeważnie na tyle mała, że istnieje bardzo niewielkie ryzyko otrzymania kary ze strony Google.

Inna forma publikacji treści

Każdy rodzaj treści można przedstawić w inny sposób np: treść artykułu bloga można przedstawić i opublikować jako wideo, infografikę, pokaz slide’ów czy ebook. Każda forma treści jest przeznaczona do innego grona odbiorców oraz jest publikowana na odpowiednich źródłach. Każde takie źródło niesie za sobą potencjał pozyskania linku.