Reklama w wyszukiwarce
Twoja reklama w wyszukiwarce wyświetli się, kiedy użytkownik wpisze do wyszukiwarki zapytanie odpowiadające na wcześniej zdefiniowane przez Ciebie słowa kluczowe. Słowa te powinny odpowiadać hasłom wyszukiwanym przez potencjalnych klientów, którzy szukają Twoich produktów lub usług. Istnieje także możliwość wyświetlania reklam na podstawie treści znajdujących się na Twojej witrynie.
Swoje reklamy tekstowe dodatkowo wyświetlisz w sieci reklamowej Google, czyli na stronach partnerskich. Ich wygląd może nieznacznie różnić się od formy, w jakiej pojawiają się reklamy w wyszukiwarce Google.
Umiejscowienie reklamy
Reklama w wyszukiwarce wyświetla się nad wynikami organicznymi oraz opcjonalnie na dole strony. Na jej pozycję wpływają:
- maksymalna stawka, jaką jesteś w stanie zapłacić za kliknięcie w reklamę,
- jakość reklamy, która określa, jak dobrze dopasowane są słowa kluczowe do treści reklamy oraz strony docelowej,
- próg rankingu reklamy, tj. czy wyświetla się ona nad wynikami organicznymi czy pod nimi. Nad wynikami wyszukiwania wyświetlają się maksymalnie 4 reklamy. Jeżeli ranking Twojej reklamy nie przekroczy wymaganego progu, reklama pojawi się pod wynikami organicznymi lub w ogóle, pomimo tego, że u góry nie wyświetlają się 4 reklamy,
- konkurencja, która bierze udział w danej aukcji,
- informacje, jakie posiada Google na temat użytkownika wpisującego zapytanie do wyszukiwarki, np.: jego lokalizacja, urządzenie, z którego korzysta czy jego intencja, która może być kształtowana przez jego wyszukiwania historyczne,
- spodziewany wpływ rozszerzeń reklam i innych formatów reklam – dlatego istotne jest użycie jak największej liczby rozszerzeń oraz innych rodzajów reklam. Dla przykładu – jeżeli Google uzna, że jedno z Twoich rozszerzeń ma szansę na pozyskanie kliknięcia, to Twoje szanse na wyświetlenie reklamy wzrastają.
Wygląd reklamy
Główne składowe reklamy w wyszukiwarce
Reklama składa się z 3 nagłówków (nie zawsze wyświetlają się wszystkie trzy), 2 linii opisu oraz różnych rozszerzeń reklamowych, które zawierają dodatkowe informacje o firmie.
Zasadniczo występują dwa rodzaje konstruowania reklamy tekstowej:
- Elastyczna reklama tekstowa – powstaje na zasadzie kombinacji wielu nagłówków oraz opisów. Maszynowe uczenie Google wyświetla najbardziej skuteczne połączenia. Tworząc taką reklamę, należy uwzględnić różnego rodzaju tematy w nagłówkach, jak np.: nazwa marki, czym zajmuje się Twój biznes, czy Twoje produkty można kupić on-line, jak Twoje produkty czy usługi pomogą Twoim klientom i inne.
- Dynamiczna reklama tekstowa – ten rodzaj reklamy wyświetla się na słowa kluczowe dynamicznie dobierane przez silnik Google. Jej nagłówki dostosowują się do treści zawartych na Twojej stronie. Z kolei opis reklamy jest w pełni kontrolowany przez nas. Możemy również decydować, na jakie strony docelowe kierujemy użytkowników.
Rodzaje rozszerzeń reklamy
Reklamę tekstową może otaczać wiele rozszerzeń, które wyświetlają w zależności od wyszukiwanego zapytania:
- Linki do podstrony – dodatkowe linki wyświetlające się pod reklamą.
- Objaśnienia – krótki tekst opisowy, który służy do podkreślenia zalet produktu czy usługi.
- Rozszerzenie informacji – pokazuje dodatkowe informacje, np.: rodzaj świadczonych usług.
- Telefon – zachęca do kontaktu z Twoją firmą.
- Lokalizacja – wzbogaca reklamę o fizyczny adres Twojej firmy, w połączeniu z kontem Google Moja Firma.
- Cena – pokazuje ceny oferowanych produktów lub usług.
- Obrazek – zwiększa atrakcyjność Twojej reklamy, w szczególności w widoku mobilnym.
W miarę możliwości, adekwatnie do danego biznesu, należy korzystać z jak największej liczby typów rozszerzeń. Dzięki temu maksymalizujemy skuteczność reklamy.
FAQ / reklamy w wyszukiwarce
Dlaczego moja reklama tekstowa zawiera podobne nagłówki – czy nie można jej skonstruować lepiej?
Reklama elastyczna składa się z 15 różnych nagłówków. Dobrą praktyką jest aby w nagłówkach zawarte były słowa kluczowe, na które reklama ma się wyświetlać oraz aby odpowiadały one na podstawowe pytania o Twoich produktach czy usługach tj:
– Produkty lub usługi – Co oferuje Twoja firma?
– Dostępność online – Czy klienci mogą kupować Twoje produkty lub usługi online?
– Dostawa i zwroty – Jakie opcje dostawy i odbioru są dostępne dla klientów?
– Zalety – Jak Twoje produkty lub usługi pomagają ludziom?
– Marka – W jakich wyrażeniach występuje Twoja marka?
– Wezwanie do działania – Jakiego działania oczekujesz od klientów?
– Zasoby reklamowe i ich wybór – Jakie oferujesz kategorie, opcje i możliwości wyboru?
– Ceny i opłaty – Jakie masz ceny, stawki podatkowe lub opłaty?
– Promocje i zniżki – Jakie masz ceny, stawki podatkowe lub opłaty?
Maszynowe uczenie potrzebuje około 5000 wyświetleń elastycznych reklam w wyszukiwarce w ciągu 30 dni, aby Google mógł oszacować skuteczność reklamy. Im dłużej dana reklama jest wyświetlana tym właściwsze i skuteczniejsze kombinacje reklam Google będzie dobierał.
Czy jest możliwe zamieszczenie danego zwrotu w każdej z kombinacji reklamy?
Zdarzają się sytuacje kiedy to jesteśmy prawnie zobligowani umieścić dany zwrot w naszej reklamie np.: „RRSO 10%” lub po prostu chcemy mieć pewność, że reklama będzie zawierała pewien przekaz np.: „Darmowa dostawa tylko dziś”. Z pomocą przychodzi tu funkcja przypinania nagłówka lub tekstu. Powoduje ona ich wyświetlanie na konkretnej pozycji w reklamie przez co uniemożliwiamy innym zasobom zajęcie tego miejsca. Używanie tej funkcji nie jest jednak zalecane jeżeli nie ma wyraźnej konieczności jej zastosowania. Zmniejszamy tym samym ilość możliwych kombinacji do testowania.
Zastosowanie reklamy tekstowej
Sprzedaż on-line, generowanie leadów, ruch na stronie.