58 728 25 97 Zadzwoń już teraz!
Pozycjonowanie stron

Audyt SEO – czy na pewno jest mi potrzebny?

Dorota Marszal | 01 Sierpnia 2018

Przyjęło się, że strona internetowa jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym do realizacji różnych celów marketingowych. W zależności od wielkości firmy czy zakresu jej działalności, cele te różnią się od siebie. Jednakże wspólną ich cechą jest fakt, iż własna strona internetowa jest podstawą dla działań promocyjnych każdej firmy. Wiadomo również, że do najbardziej popularnych kanałów wykorzystywanych do osiągnięcia tego celu należy pozycjonowanie stron www. 

Ale jak pozycjonować stronę, żeby mieć dobre wyniki? Przede wszystkim trzeba upewnić się, że nasza witryna stoi na dobrych fundamentach, czyli jest dobrze zoptymalizowana pod wymogi wyszukiwarek internetowych, ze szczególnym uwzględnieniem najpopularniejszej z nich, tj. wyszukiwarki Google. Jeśli nie ma co do tego wątpliwości, możemy śmiało działać dalej. Ale co zrobić, gdy takiej pewności brakuje? Tu z pomocą przychodzi wykonanie audytu SEO.

Czym tak właściwie jest audyt SEO i po co się go wykonuje?

Zgodnie z powszechnie przyjętą definicją, audyt SEO to dokładna analiza stopnia przystosowania naszej strony www do preferencji i wymagań wyszukiwarek dostępnych na rynku, a także sprawdzenie ewentualnych błędów w samej konstrukcji witryny. W uproszczonym języku to nic innego jak szczegółowa analiza wybranych części strony www lub jej parametrów, wpływających na jej widoczność i pozycję w wynikach wyszukiwania tzw. SERP (Search Engine Result Page). Jedną z ważniejszych czynności wykonywanych podczas audytu jest analiza słów kluczowych, na które wyświetla się dana domena.

Audyt SEO uchodzi za najważniejszy element, który skutecznie wpływa na widoczność naszej witryny. Dzięki wykonaniu takiego audytu możemy poznać mocne i słabe obszary naszej strony, co pozwoli na zmianę prowadzonych działań, które nie przynoszą korzyści na skuteczne praktyki. Wprowadzenie zmian może przełożyć się na zmniejszenie strat finansowych, właściwe lokowanie środków oraz upragniony przez wszystkich wzrost zasięgu i liczby odbiorców naszych działań.

Jak i kiedy przeprowadzić audyt SEO?

Audyt SEO najczęściej przeprowadza się w jednej z trzech sytuacji:

  • gdy planujemy wdrożenie nowej strony internetowej;
  • gdy dopiero planujemy rozpocząć pozycjonowanie naszej witryny;
  • gdy znacznie maleje ruch organiczny, czyli ilość wejść na naszą stronę bezpośrednio z wyszukiwarek internetowych.

Warto zaznaczyć, że na rynku nie istnieje żaden zatwierdzony standard audytu. Nie ma też czegoś takiego jak wzór audytu. Istnieje natomiast mnóstwo narzędzi SEO, dzięki którym można szczegółowo przenalizować stronę. W naszych działaniach z zewnętrznych narzędzi głównie wykorzystujemy ahrefs oraz screaming frog. Dobrze przygotowany raport powinien zawierać uwagi i zalecenia, które umożliwią naprawę znalezionych błędów konstrukcyjnych oraz umocnienie pozycji analizowanej witryny w rankingach dostępnych wyszukiwarek.

Ile kosztuje audyt SEO?

W skrajnych przypadkach audyt SEO można bezpłatnie wykonać samemu ale… dobry audyt to taki, który swoim zakresem obejmuje analizę wielu czynników, w tym m.in. weryfikację tytułów i opisów stron, dobór słów kluczowych, konstrukcję i wykorzystanie nagłówków, duplikację oraz jakość i unikalność treści, optymalizację grafik, szybkość ładowania strony, a także konfigurację witryny pod narzędzia Google Analytics i Search Console. Jego koszt zależny jest również od wielkości witryny, dlatego nie pokuszę się nawet o podanie widełek cenowych.

Co zawiera audyt SEO

  1. Widoczność witryny w wynikach wyszukiwania i ustalenie kluczowych fraz

  2. Dostępność witryny dla robotów wyszukiwarek, w tym m.in.:

    • analiza pliku robots.txt
    • podpięcie narzędzia Google Search Console i analiza indeksowania się witryny,
    • analiza pliku sitemap.xml.
  3. Struktura serwisu, w tym optymalna adresacja url i prawidłowości niezbędnych przekierowań w obrębie witryny.

  4. Zastosowanie elementów nawigacyjnych, w tym m.in.:

    • struktury anchor tekstów,
    • nawigacji breadcrumb,
    • mapy strony,
    • kanonikalizacji,
    • czy paginacji.
  5. Zastosowanie elementów redakcyjnych, takich jak:

    • meta tagi (tytuły stron oraz opisy),
    • nagłówki,
    • obrazki,
    • treści na stronie, czy opisy produktów.
  6. Sprawdzenie i ustawienie strony błędu 404.

  7. Analizy linków wychodzących, przychodzących oraz tzw. broken links (linków, które odnoszą się do nie istniejących już stron)

  8. Badania szybkości ładowania się witryny.

  9. Badania dostosowania witryny pod kątem urządzeń mobilnych.

Pamiętaj, że sam raport otrzymany po audycie niczego nie zmieni. To nie wiedza tajemna, po objawieniu której w magiczny sposób Twoje problemy ze stroną znikną. Audyt SEO jest pierwszym krokiem, który może przybliżyć Cię do poprawy sytuacji, jednakże bez Twojego zaangażowania nic się nie zmieni. Jeśli już zdecydujesz się zlecić wykonanie audytu agencji, pamiętaj aby ustalić podstawowe kwestie:

  • Jaki jest zakres proponowanej usługi?
  • Jakie dokładnie elementy zostaną zbadane?
  • Jakie jest doświadczenie agencji, z którą rozmawiasz? 

Zwróć też uwagę, czy agencja oferuje pomoc przy wdrożeniu zaleceń wynikających z raportu. Powszechną praktyka na rynku jest wykonywanie samego audytu i przekazanie wytycznych. Wdrożenie zmian często pozostaje po stronie klienta. Niemniej jednak jeśli zależy Ci na kompleksowej obsłudze, znajdziesz również takie oferty.

Jeśli jesteś zdecydowany aby przeprowadzić audyt SEO swojej witryny, wybierz Agencję która do tematu podejdzie kompleksowo. Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy Ci zaproponować! 

Dorota Marszal

Specjalista ds. Marketingu 

Udostępnij Artykuł
Zapytaj o Ofertę

Inne Artykuły