Jak zmierzyć skuteczność swojej kampanii reklamowej lub artykułu blogowego? Potrzebujesz przeanalizować KPI, czyli kluczowe wskaźniki, które pokazują, jak odbierany jest dany materiał. Jednym z nich jest współczynnik klikalności. Co to jest, jaka powinna być jego wartość i dlaczego wysoki nie zawsze oznacza dobry? Koniecznie sprawdź, jeśli chcesz lepszych rezultatów swoich działań!
Co to jest CTR (współczynnik klikalności)
CTR, czyli click through rate to współczynnik klikalności. Wskazuje on, jaki procent odbiorców kliknął Twój materiał, który się im wyświetlił, np. reklamę lub adres z artykułem.
Dzięki niemu określasz, jak adekwatna jest Twoja treść do zapytania odbiorcy i w jakim stopniu je zaspokaja. Im jego wartość jest większa, tym lepiej Twoja treść lub reklama odpowiada na potrzeby internauty.
Współczynnik klikalności odnosi się więc zarówno do działań płatnych (reklamy w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych), jak i do SEO. Wykorzystuje się go również w mailingu.
Jakie jest wzór na CTR? Wygląda on tak:
wszystkie kliknięcia / całkowitą liczbę wyświetleń x 100% = CTR
Przykładowo: jeśli reklama Google Ads wyświetliła się 1000 użytkownikom i 50 z nich ją kliknęło, współczynnik CTR wyniesie 5%.
Współczynnika CTR nie musisz obliczać samodzielnie. Narzędzia takie jak Google Search Console i panele platform, na których organizujesz kampanie reklamowe lub mailingowe, podają wartość tego wskaźnika.
Dobry współczynnik klikalności, czyli jaki?
Chcesz się dowiedzieć, jaki powinien być współczynnik klikalności? Odpowiedź brzmi: to zależy. Nie ma jednej wartości, którą uznaje się na właściwą.
Poziom CTR będzie się różnić ze względu na:
- branżę, w której działasz,
- rodzaj kanału marketingowego,
- typ reklamy lub treści,
- grupy docelowej.
WordStream zbadał ponad 17 000 kampanii reklamowych (w Stanach Zjednoczonych) między 1 kwietnia 2022 r. a 31 marca 2023 r. Na podstawie swoich analiz podali orientacyjne wartości CTR dla 23 branż, w tym dla:
- sztuki i rozrywki (8,12%)
- mody i biżuterii (11,78%)
- motoryzacji (sprzedaż 8,77%, naprawa, serwis i części 5,91%)
- usług dla firm (5,11%)
- edukacji (6,41%)
- finansów i ubezpieczeń (6,18%)
- zdrowia i fitnessu (6,44%)
- nieruchomości (9,09%)
- gastronomii (8,65%)
- sportu i rekreacji (10,53%)
- turystyki (10,03%).
Jak więc widzisz, CTR różni się nie tylko między branżami, ale również konkretnymi zakresami usług (np. branża motoryzacyjna ma inny współczynnik dla sprzedaży, a inny dla serwisowania).
Wysoki współczynnik klikalności nie zawsze wiąże się z sukcesem. Dlaczego? Czytaj dalej! Fot. jannoon028 on Freepik
Wysoki i niski CTR – kiedy dobry, a kiedy zły
Załamujesz ręce, bo Twój współczynnik klikalności jest niski? A może cieszysz się, że osiągasz wymarzone wartości? Wiedz, że ostatecznie CTR to nie wszystko i podane poziomy wskaźnika wcale nie muszą oznaczać porażki lub sukcesu.
Kiedy wysoki współczynnik klikalności nie oznacza powodzenia? W sytuacji gdy jednocześnie uzyskujesz niski poziom konwersji. Czyli odbiorcy klikają reklamę lub podstronę z ofertą, ale nic nie zamawiają.
Do takiej sytuacji może dojść, gdy np. wyświetlasz reklamę lub pozycjonujesz stronę WWW na niewłaściwe słowa kluczowe.
Dlaczego jest to niechciane zjawisko? Bo docierasz nie do tych osób, do których powinieneś, i tracisz budżet.
A co z niskim CTR-em? Nie ma w nim nic złego, o ile to cecha charakterystyczna dla Twojej branży, masz odpowiednio dobrane słowa kluczowe i osiągasz założone cele biznesowe, np. masz dobry współczynnik konwersji.
Istnieje wiele sposobów na zwiększenie współczynnika CTR. Wśród nich podstawą jest magnetyczny nagłówek, motywujące CTA czy unikalny meta opis podstrony. Fot. rawpixel.com z Freepik
Jak poprawić CTR (reklam i treści)
Istnieje wiele sposobów, dzięki którym możesz podwyższyć klikalność swoich reklam i podstron. Zobacz, o jakich mowa!
Twórz klikalne nagłówki
Niech Twoje nagłówki przykuwają wzrok, intrygują.
Uważaj jednak, aby projektując nagłówki do reklam, e-maili czy tytułów podstron nie stworzyć clickbaitów.
Pilnuj długości nagłówka
Nagłówki powinny mieć około:
- 50–60 znaków ze spacjami (do 580 pikseli) dla tytułów podstron,
- 30 znaków ze spacjami dla nagłówków reklam Google Ads (w przypadku rozszerzonych do 90 znaków ze spacjami),
- 40 znaków ze spacjami dla reklam na Facebooku.
Gdy teksty są dłuższe, wyszukiwarka lub platforma, na której wyświetla się reklama, je utnie. W miejscu „usuniętych” wyrazów lub ich części pojawią się trzy kropki.
Nie tylko pełne nagłówki wyglądają estetyczniej, ale i pozwalają wykorzystać potencjał zastosowanych słów.
Jak sprawdzić, czy wyszukiwarka nie skróci Twojego tytułu? Skorzystaj z jednego z przeznaczonych do tego darmowych narzędzi, np. ToTheWeb.
Dopasuj meta tytuł do tagu H1
Ta porada odnosi się do tytułów podstron serwisów.
Według danych firmy Ahrefs Google rzadziej zmienia nagłówki adresów URL, jeśli tag title (meta tytuł, wyświetlany tylko w zakładce i wyszukiwarce) i nagłówek H1 (tytuł podstrony, np. artykuły, widoczny tylko w serwisie) są identyczne.
Dodaj CTA
Zachęcaj do konkretnego działania w call to action. Najlepiej jeśli CTA jest w pierwszej lub drugiej osobie liczby pojedynczej (np. „Zamawiam” albo „Zamów”).
Korzystaj z czasowników w stronie czynnej i dynamicznych.
Twórz magnetyczne copy
Choć nagłówki to 80% Twojej pracy (dlaczego? Bo aż 8 na 10 osób czyta tylko je), to treść copy nie pozostaje bez znaczenia.
W przypadku reklam Google Ads będą to zwykle krótkie, 90-znakowe teksty. Przekazujesz w nich najważniejsze informacje, dlatego dobieraj takie słowa, które mają mocniejszy wydźwięk, np. „power words”.
„Słowa mocy” to słowa, które silniej przekonują odbiorcę. To np. tajniki, autorytet, urzekający, limitowany, ekskluzywny i ostrzeżenie.
Przekazuj nimi wartość Twoich produktów lub usług.
Z kolei copy podstron to meta opis. O tym, jak je napisać i jakie zasady stosować, zdradziliśmy już w artykule „Meta description: jak 155 znakami zachęcić odbiorcę do odwiedzin”. Jeśli więc chcesz, żeby odbiorcy klikali właśnie Twój odnośnik do podstrony z ofertą, sprawdź, jak wyróżnić się tą treścią!
Wykorzystaj cyfry
„Jak w 5 krokach napisać elektryzujący nagłówek”, „100% zadowolonych klientów”, „Rabaty do 70%”. Takie nagłówki przykuwają wzrok, bo cyfry wyróżniają się na tle liter, wskazują na konkret.
Jeśli więc taką możliwość, przetestuj nagłówki bez cyfr i z cyframi, aby przekonać się, która wersja jest lepsza dla Twoich odbiorców.
Pamiętaj, że liczby możesz zapisywać również w copy reklamy lub meta opisie.
Dobieraj odpowiednie słowa kluczowe
Zarówno, gdy organizujesz kampanię reklamową, jak i pozycjonujesz podstronę z ofertą lub artykuł, zwróć uwagę na słowa kluczowe, które chcesz wykorzystać. Powinny one nawiązywać do oferty i nie być zbyt ogólne.
Przykładowo: fraza „buty” jest za szeroka. Wyświetli się na nią każdy rodzaj obuwia. Skuteczniejsze konkretne będzie słowo kluczowe, np. „damskie buty do biegania”.
Korzystaj z komponentów
Co jeszcze możesz zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na wysoki CTR? W ramach reklamy Google Ads lub strony internetowej dodać komponenty z linkami do podstron (dawniej: rozszerzenia z linkami do podstron).
Takie rozwiązanie zwiększa widoczność reklamy czy strony WWW, dzięki czemu skupia na sobie uwagę internauty i proponuje inne rozwiązania.
Źródła:
- „Click-Through Rate (CTR): Definition, Formula, and Tips”, https://www.semrush.com/blog/click-through-rate/, data dostępu: 7.12.2023 r.
- „What Is Click-Through Rate & Why CTR Is Important”, https://www.searchenginejournal.com/ppc-guide/click-through-rate-ctr/#close, data dostępu: 7.12.2023 r.
- „How to Improve Click-Through Rate (CTR): 9 Tried & Tested Tips”, https://ahrefs.com/blog/how-to-improve-ctr/, data dostępu: 7.12.2023 r.