fbpx

Thin content: co to jest, przykłady treści i znaczenie dla SEO

19 stycznia 2024 / Weronika Jurkiewicz

Jakościowe, merytoryczne i zoptymalizowane treści to jeden z czynników, który decyduje o tym, jak pozycjonuje się Twoja strona internetowa. Ich przeciwieństwem jest thin content. Co to jest, jakie formy przyjmuje i co zrobić, aby wykryć i usunąć go z serwisu? Sprawdź!

Ekran laptopa z napisem „quality”
Thin content to przeciwieństwo contentu dobrej jakości. Fot. rawpixel.comz Freepik

Co to jest thin content

To treści, które mają małą wartość dla odbiorcy lub są całkiem dla niego nieprzydatne. Odwiedzający nie znajduje w nich odpowiedzi na swoje zapytanie z wyszukiwarki, nie otrzymuje pomocy, której szuka.

Aby zapobiec takim sytuacjom, w 2011 roku Google wdrożył algorytm Panda. Dzięki niemu w wyszukiwarce miały pojawiać się jedynie wartościowe, jakościowe i merytoryczne treści. Z kolei strony internetowe, które praktykowały Black Hat SEO (czyli nieetyczne działania, jak upychanie słów kluczowych), miały tracić wysokie pozycje i być karane.

Przykłady treści typu thin contentu

Jakie rodzaje treści to thin content? To m.in. teksty:


1. z błędami merytorycznymi i językowymi,

2. typu duplicate content (wewnętrzny i zewnętrzny),

3. przepełnione reklamami i spamerskimi linkami,

4. skopiowane z innych stron,

5. wygenerowane automatycznie i synonimiczne,

6. z poupychanymi słowami kluczowymi,

7. ukrywane na stronie, np. kolorem czcionki.

Co ważne, nie ma znaczenia długość treści. Zarówno te krótkie (choć te wskazuje się częściej), jak i te długie mogą być bezwartościowe i uznane jako thin content.

Thin content a SEO

Możliwe, że już się domyślasz, jak thin content wpływa na pozycjonowanie Twojej strony internetowej: bardzo źle.

Wiedz, że skoro treści nie mają wartości dla odbiorców:

Jeśli thin content w Twoim przypadku to zduplikowane treści, dodatkowo narażasz się na kanibalizację słów kluczowych.

Co więcej, za publikowanie takiego contentu Google może obniżyć pozycje Twojej strony, a nawet usunąć ją z wyników wyszukiwania. To spowoduje spadek ruchu organicznego i w konsekwencji również brak sprzedaży i klientów.

Thin content negatywnie wpływa na pozycjonowanie strony. Pamiętaj, że i odbiorcy mogą gorzej postrzegać witrynę, na której treści się powtarzają. Fot. 8photo z Freepik

Jak znaleźć thin content

Chcesz uniknąć konsekwencji, które grożą za obecność thin contentu w serwisie? Wystrzegaj się publikowania takich treści, a jeśli obawiasz się, że występuje one na Twojej stronie WWW, zobacz, jak możesz je odnaleźć.

Zajrzyj do Google Search Console

W Google Search Console sprawdzisz m.in., czy na Twoją stronę zostały nałożone kary (w części „Bezpieczeństwo i ręczne działania” w zakładce „Ręczne działania”).

Skorzystaj z Yoast SEO

Yoast SEO to wtyczka, która analizuje treści pod kątem SEO i formatowania. Wskaże Ci m.in., czy:

Pamiętaj jednak, że to jedynie narzędzie i do pełnej analizy contentu potrzebujesz również własnej wiedzy i rozsądku.

Wytczka Yoast SEO wskazuje, co w tekście jest dobre, a co wymaga poprawy.

Zweryfikuj tekst z Copyscape

To narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz, czy doszło do plagiatu Twojej treści.

Wystarczy, że w okienku wkleisz adres URL do weryfikowanej podstrony.

Sprawdź dane z Ahrefs

To płatne narzędzie, w którym znajdziesz dokładne informacje dotyczące pozycjonowania Twojej strony internetowej.

W kontekście wyszukiwania thin contentu z Ahrefsa przydadzą Ci się informacje m.in. o duplikacji treści.

Przeprowadź audyt treści

Ocenę jakości treści możesz dokonać samodzielnie – w ramach audytu treści lub regularnej aktualizacji treści.

Zwróć uwagę na starszy content, ten, który słabo się pozycjonuje, ma znikomy (lub żaden) ruch organiczny i wysoki współczynnik odrzuceń.

Sprawdź, czy każda podstrona ma własne słowo kluczowe (zweryfikujesz to m.in. z wcześniej wspomnianą wtyczką Yoast SEO) i unikalne meta description (krótki opis, który wyświetla się w wyszukiwarce pod tytułem podstrony).

Uwzględnij również czytanie tekstów. Po co? Aby upewnić się, że np. pod nagłówkiem „Kiedy podlewać kaktusy?” znajdują się odpowiedzi na to pytanie.

Jak naprawić thin content

Aby przemienić thin content w wartościowe i jakościowe treści, masz do wyboru kilka działań. 

Twoje działanieRodzaj treści
Zoptymalizuj i sformatuj
bez podziału na krótkie akapity i zdania

ze źle dobranymi słowami kluczowymi

bez odpowiednich fraz kluczowych

pozbawiony nagłówków lub z nagłówkami o złej hierarchii

bez słów kluczowych w nagłówkach

z poupychanymi frazami w treści

Połącz
o podobnym temacie

Ustaw przekierowanie
teksty, które łączysz, bo omawiają ten sam lub podobny temat

usuwane, bo nie mają wartości lub są nieaktualne

Usuń
niedostarczające żadnej wartości

Rozbuduj
krótkie, wymagające uzupełnienia

Zaktualizuj
przedawnione, z nieaktualnymi informacjami, danymi itp.

Dodaj tag rel=”canonical”
powtarzające się, np. opisy produktów

Ustaw tag noindex
teksty, które chcesz zostawić, ale nie indeksować

Źródła:

  1. „Combating Thin Content: How to Identify and Fix It”, https://www.semrush.com/blog/thin-content/#5-examples-of-thin-content, data dostępu: 2.01.2024 r.
  2. „Discover what Thin Content is & How to Fix it”, https://rockcontent.com/blog/thin-content/, data dostępu: 2.01.2024 r.
  3. „WTF Is Thin Content? (And How Do You Fix It?)”, https://www.searchenginejournal.com/what-is-thin-content-how-to-fix-it/270583/, data dostępu: 2.01.2024 r.

Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).