Jakościowe, merytoryczne i zoptymalizowane treści to jeden z czynników, który decyduje o tym, jak pozycjonuje się Twoja strona internetowa. Ich przeciwieństwem jest thin content. Co to jest, jakie formy przyjmuje i co zrobić, aby wykryć i usunąć go z serwisu? Sprawdź!
Co to jest thin content
To treści, które mają małą wartość dla odbiorcy lub są całkiem dla niego nieprzydatne. Odwiedzający nie znajduje w nich odpowiedzi na swoje zapytanie z wyszukiwarki, nie otrzymuje pomocy, której szuka.
Aby zapobiec takim sytuacjom, w 2011 roku Google wdrożył algorytm Panda. Dzięki niemu w wyszukiwarce miały pojawiać się jedynie wartościowe, jakościowe i merytoryczne treści. Z kolei strony internetowe, które praktykowały Black Hat SEO (czyli nieetyczne działania, jak upychanie słów kluczowych), miały tracić wysokie pozycje i być karane.
Przykłady treści typu thin contentu
Co ważne, nie ma znaczenia długość treści. Zarówno te krótkie (choć te wskazuje się częściej), jak i te długie mogą być bezwartościowe i uznane jako thin content.
Thin content a SEO
Możliwe, że już się domyślasz, jak thin content wpływa na pozycjonowanie Twojej strony internetowej: bardzo źle.
Wiedz, że skoro treści nie mają wartości dla odbiorców:
- rośnie współczynnik odrzuceń, bo odwiedzający szybko opuszczają stronę;
- Twoja witryna traci pozycje w rankingu, bo Google dostrzega, że czytelnicy nie znajdują u Ciebie cokolwiek przydatnego;
- tracisz autorytet i wiarygodność jako marka.
Jeśli thin content w Twoim przypadku to zduplikowane treści, dodatkowo narażasz się na kanibalizację słów kluczowych.
Co więcej, za publikowanie takiego contentu Google może obniżyć pozycje Twojej strony, a nawet usunąć ją z wyników wyszukiwania. To spowoduje spadek ruchu organicznego i w konsekwencji również brak sprzedaży i klientów.
Jak znaleźć thin content
Chcesz uniknąć konsekwencji, które grożą za obecność thin contentu w serwisie? Wystrzegaj się publikowania takich treści, a jeśli obawiasz się, że występuje one na Twojej stronie WWW, zobacz, jak możesz je odnaleźć.
Zajrzyj do Google Search Console
W Google Search Console sprawdzisz m.in., czy na Twoją stronę zostały nałożone kary (w części „Bezpieczeństwo i ręczne działania” w zakładce „Ręczne działania”).
Skorzystaj z Yoast SEO
Yoast SEO to wtyczka, która analizuje treści pod kątem SEO i formatowania. Wskaże Ci m.in., czy:
- masz wystarczającą liczbę słowa kluczowego;
- fraza, na którą pozycjonujesz tekst, została wykorzystana jako słowo-klucz dla innej podstrony;
- tekst pod nagłówkiem nie jest za długi (czy przekracza 300 słów);
- jest odpowiednia proporcja czasowników w stronie czynnej w stosunku do tych w stronie biernej;
- zoptymalizowałeś grafiki.
Pamiętaj jednak, że to jedynie narzędzie i do pełnej analizy contentu potrzebujesz również własnej wiedzy i rozsądku.
Zweryfikuj tekst z Copyscape
To narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz, czy doszło do plagiatu Twojej treści.
Wystarczy, że w okienku wkleisz adres URL do weryfikowanej podstrony.
Sprawdź dane z Ahrefs
To płatne narzędzie, w którym znajdziesz dokładne informacje dotyczące pozycjonowania Twojej strony internetowej.
W kontekście wyszukiwania thin contentu z Ahrefsa przydadzą Ci się informacje m.in. o duplikacji treści.
Przeprowadź audyt treści
Ocenę jakości treści możesz dokonać samodzielnie – w ramach audytu treści lub regularnej aktualizacji treści.
Zwróć uwagę na starszy content, ten, który słabo się pozycjonuje, ma znikomy (lub żaden) ruch organiczny i wysoki współczynnik odrzuceń.
Sprawdź, czy każda podstrona ma własne słowo kluczowe (zweryfikujesz to m.in. z wcześniej wspomnianą wtyczką Yoast SEO) i unikalne meta description (krótki opis, który wyświetla się w wyszukiwarce pod tytułem podstrony).
Uwzględnij również czytanie tekstów. Po co? Aby upewnić się, że np. pod nagłówkiem „Kiedy podlewać kaktusy?” znajdują się odpowiedzi na to pytanie.
Jak naprawić thin content
Aby przemienić thin content w wartościowe i jakościowe treści, masz do wyboru kilka działań.
Twoje działanie | Rodzaj treści |
---|
Zoptymalizuj i sformatuj | bez podziału na krótkie akapity i zdania
ze źle dobranymi słowami kluczowymi
bez odpowiednich fraz kluczowych
pozbawiony nagłówków lub z nagłówkami o złej hierarchii
bez słów kluczowych w nagłówkach
z poupychanymi frazami w treści
|
Połącz | o podobnym temacie
|
Ustaw przekierowanie | teksty, które łączysz, bo omawiają ten sam lub podobny temat
usuwane, bo nie mają wartości lub są nieaktualne
|
Usuń | niedostarczające żadnej wartości
|
Rozbuduj | krótkie, wymagające uzupełnienia
|
Zaktualizuj | przedawnione, z nieaktualnymi informacjami, danymi itp.
|
Dodaj tag rel=”canonical” | powtarzające się, np. opisy produktów
|
Ustaw tag noindex | teksty, które chcesz zostawić, ale nie indeksować
|
Źródła:
- „Combating Thin Content: How to Identify and Fix It”, https://www.semrush.com/blog/thin-content/#5-examples-of-thin-content, data dostępu: 2.01.2024 r.
- „Discover what Thin Content is & How to Fix it”, https://rockcontent.com/blog/thin-content/, data dostępu: 2.01.2024 r.
- „WTF Is Thin Content? (And How Do You Fix It?)”, https://www.searchenginejournal.com/what-is-thin-content-how-to-fix-it/270583/, data dostępu: 2.01.2024 r.
Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka.
Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem.
Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).