Chcesz, żeby Twoja strona internetowa zajmowała wysokie pozycje w wyszukiwarce, dlatego zlecasz zadania specjaliście SEO? Aby lepiej zrozumieć działania związane z pozycjonowaniem, przygotowaliśmy dla Ciebie krótkie opracowanie kilkunastu popularniejszych pojęć tej branży. To co? Gotowy okiełznać tajemniczo brzmiące określenia?
A jak anchor text
Anchor text to klikalny tekst lub link. Zwykle wyróżnia się kolorem lub podkreśleniem. Gdy najedziesz na niego kursorem myszy, w dolnej części strony wyświetli się adres URL, na który zostaniesz przekierowany po kliknięciu. Może odsyłać do strony wewnętrznej lub zewnętrznej.
Jako anchor text najczęściej wybiera się słowa kluczowe, które nawiązują do zawartości docelowej strony. Dzięki temu odbiorca i roboty indeksujące wiedzą, co znajduje się na linkowanym adresie.
Jeśli jako klikalny content występuje materiał graficzny, anchor textem jest alt text zdjęcia czy grafiki.
Jak wygląda anchor text? O tak: <a href=”https://www.towjadomena.pl/„>Twoja domena</a>.
Wyróżnia się kilka rodzajów anchorów, m.in.:
- exact match – przedstawia słowo kluczowe, na które chcesz pozycjonować linkowaną stronę;
- partial match – inaczej częściowe dopasowanie, to tekst, który składa się z frazy, na którą pozycjonujesz linkowaną podstronę, i dodatkowe słowa, np. …;
- zero match – czyli brak dopasowania, zawiera frazę, która w żaden sposób nie nawiązuje do zawartości linkowanej postrony, np. „kliknij tutaj”;
- brandowy – zawiera nazwę firmy;
- w formie obrazu – tekst alternatywny materiału graficznego stanowi anchor;
- nagi URL – ma postać dokładnego adresu URL, np. … .
B jak black hat SEO
Czego się wystrzegać, jeśli chcesz skutecznie wypozycjonować swoją stronę WWW? Black hat SEO, czyli nieetycznych praktyk. To działania, które mają zapewnić szybki sukces witryny w wynikach wyszukiwania. Naruszają one politykę wyszukiwarek.
Co zalicza się do black hat SEO? To m.in.:
- keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych,
- cloaking, czyli udostępnianie innej treści użytkownikom, a inną – robotom indeksującym,
- ukrywanie tekstu i linków.
Za takie działania grożą kary. Google może nałożyć filtr na stronę, obniżyć jej pozycję w rankingu, a nawet całkiem usunąć ją z wyników wyszukiwania.
Przeciwieństwem black hat SEO jest white hat SEO. Dowiesz się o nim więcej z drugiej części artykułu (w ramach litery „W”)
C jak crawler
Z tym pojęciem spotkasz się nie raz. To inaczej robot indeksujący, pająk, bot, czyli program, który skanuje i analizuje zawartość strony, aby ją zaindeksować w aktualnej wersji.
Znanym crawlerem jest m.in. Googlebot.
D jak dofollow
Dofollow to atrybut linku. Stanowi on informację dla robotów indeksujących, aby przeszły na stronę, do której prowadzi link.
Znacznik przekazuje również moc adresu URL, z którego przekierowywany jest odbiorca witrynie linkowanej. Ma to znaczenie w pozycjonowaniu.
E jak error
Error, czyli błąd. W SEO wyróżnia się dwie grupy błędów: 4xx i 5xx.
Pierwsze z nich odnoszą się do problemów związanych z zapytaniem, np.:
- odmowa dostępu do zasobu, bo np. nie masz do niego uprawnień (błąd 403).
- dana strona lub zasób nie zostały odnalezione, bo np. podałeś adres URL z błędem (błąd 404),
- wybrana podstrona nie istnieje, bo została trwale usunięta (błąd 410).
Z kolei błędy 5xx sygnalizują, że Twoje zapytanie jest poprawne i zaakceptowane, ale wystąpił problem po stronie serwera i z jakiegoś powodu nie jest możliwa jego realizacja. Ma to miejsce m.in., gdy:
- przetworzenie żądania zajmuje serwerowi zbyt wiele czasu i musi zerwać połączenie (błąd 502);
- serwis jest tymczasowo niedostępny z powodu przeciążenia (błąd 503).
F jak filtr
To rodzaj kary nakładanej na strony WWW przez Google, gdy witryna narusza wytyczne firmy.
Występują dwa rodzaje filtrów:
- ręczny – jak nazwa wskazuje, jest on nakładany ręcznie przez pracownika firmy, gdy uzna on, że witryna narusza wytyczne Google’a. O jej nałożeniu dowiesz się z Google Webmaster Tools. W narzędziu poznasz przyczynę kary i sprawdzisz również, czy filtr został nałożony na część strony WWW czy na całość. Zdjąć ją może jedynie pracownik.
- algorytmiczny – nakłada go algorytm wyszukiwarki. Nie jesteś o nim informowany.
G jak Googlebot
Pamiętasz, przy okazji jakiej litery mowa była o Googlebocie? Tak? W ramach „C jak crawler”.
Googlebot to robot indeksujący Google’a. Nieustannie wyszukuje nowe strony, przegląda i analizuje ich zawartość. Kieruje się on linkami, które zamieszczane są tekstach witryny. Dzięki temu adresy URL są indeksowane i wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.
Program występuje w dwóch głównych wersjach: Googlebot Desktop i Googlebot Smartphone.
H jak hreflang
To atrybut HTML, który informuje wyszukiwarki o wielu wersjach strony internetowej ze względu na język lub region. Wskazuje on na powiązanie między poszczególnymi wersjami.
I jak indeksowanie
Indeksowanie to proces, podczas którego roboty indeksujące odkrywają strony, analizują je i zapisują informacje o nich w bazie danych. Dzięki temu Twoja witryna ma szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania.
To właśnie omówione wcześniej crawlery odpowiadają za ten proces.
K jak KPI
KPI, czyli Key Performance Indicators, to wskaźniki efektywności określające, jak skuteczne są Twoje działań.
Należą do nich m.in.:
- współczynnik konwersji,
- współczynnik odrzuceń,
- współczynnik klikalności,
- czas spędzony na stronie,
- liczba anulowanych subskrypcji,
- liczba telefonów od klientów.
KPI wskazuje Ci, którym aspektem powinieneś się zająć, jaki obszar działań jest mógłby być lepszy i gdzie odnosisz sukcesy.
Pamiętaj, żeby dobierać wskaźniki odpowiednio do swojego celu. Przykładowo: jeśli chcesz zwiększyć ruch w witrynie, przypatruj się m.in. wartościom współczynnika klikalności, odrzuceń i czasu spędzonego na stronie.
L jak link building
Link building to proces pozyskiwania linków odsyłających do Twojej witryny z innych stron internetowych, np. katalogów, blogów.
To ważne działanie pozycjonowania strony WWW. Dzięki linkom z wysokiej jakości serwisów, powiązanych z Twoją, możesz poprawić widoczność swojej witryny w rankingu wyszukiwarki, zbudować jej autorytet i zwiększyć ruch na stronie.
M jak mobile first index
To określenie na strategię indeksowania stron internetowych. Dotychczas Google przy ocenie witryny kierował się jej wersją desktopową, czyli tą dostępną na komputery. Ze względu na wzrost użytkowników mobilnych zmienił on jednak swoją taktykę i do oceny wybiera wersję mobilną (na telefony). Przekłada się to na wyniki w wyszukiwarce.
Jeśli więc Twoja witryna jeszcze nie jest mobile friendly, czas, aby to zmienić.
Co jednak istotne, nawet gdy nie masz wersji mobilnej, Twoja strona WWW dalej będzie się wyświetlać w rankingu. Chodzi tu głównie o wygodę użytkowników, którą priorytetyzuje Google.
N jak noindex
Noindex jest przeciwieństwem indeksowania. Jeśli w kodzie konkretnej podstrony znajdzie się np. „<meta name=”robots” content=”noindex”>”, to nie będzie ona indeksowana, czyli nie pojawi się w wyszukiwarce.
Może zastanawiasz się, dlaczego miałbyś chcieć, żeby strona nie pozycjonowała się wyszukiwarce. W końcu tworzysz ją po to, aby przynosiła ruch. Wiedz, że nie zawsze indeksowanie strony jest dobrą opcją.
Tag „noindex” stosuje się:
- dla stron powitalnych i z podziękowaniami, np. za zasubskrybowanie newslettera,
- w ramach stron logowania,
- stron z produktami, których opis jest identyczny lub bardzo podobny, bo np. produkty różnią się tylko kolorem lub wielkością.
On-page i off-page to działania, których podejmuje się w ramach pozycjonowania strony internetowej.
Pierwsze z nich odnoszą się do czynności w obrębie witryny, a drugie – poza nią.
On-page to m.in.:
- projektowanie treści,
- linkowanie wewnętrzne,
- ustrukturyzowanie witryny,
- optymalizowanie meta danych,
- optymalizowanie prędkości ładowania strony.
Z kolei do off-page zalicza się:
- linkowanie zewnętrzne,
- stworzenie Profilu Firmy w Google (dawniej: wizytówka Google Moja Firma),
- publikowanie w mediach społecznościowych linków odsyłających do strony WWW.
On-page i off-page są potrzebne, bo m.in. zwiększają widoczność Twojej witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce, zwiększają ruch i rozpoznawalność firmy.
P jak przekierowanie
Przekierowanie ustawia się na konkretnych adresach URL. To rozwiązanie, które sprawia, że osoba odwiedzająca daną podstronę zostaje przeniesiona na inną. Dlaczego stosuje się coś takiego?
Dzięki przekierowaniom Twoi odbiorcy trafiają na działające i aktualne podstrony, a nie np. na adresy z błędem 404. To również informacja dla robotów indeksujących, że zawartość podstrony znajduje się w innym miejscu. W wyniku tego nie indeksują one adresu z przekierowaniem, tylko skupiają się na tym drugim, docelowym. (To pozwala uniknąć duplikacji treści).
Jest kilka rodzajów przekierowań, w tym popularne 301 (adres URL na stałe zastępuje inny) i 302 (adres URL tymczasowo zastępuje inny).
R jak rich snippet
Jak wyróżnić swoją stronę internetową w wyszukiwarce? Z pomocą przychodzą rich snippets.To rozszerzenia witryny widoczne w wynikach wyszukiwania pod tytułem podstrony i adresem URL. Ukazuje dodatkowe informacje o stronie WWW (lub produkcie).
Rich snippets to m.in.:
- recenzje treści lub produktu (pokazują gwiazdki i liczbę opinii),
- czas gotowania, kalorie i oceny (dla artykułów w postaci przepisów),
- datę, czas i miejsce wydarzenia (dla różnych wydarzeń, np. koncertów),
- linki do innych podstron witryny (np. zakładki „Kontakt”, „Usługi”, „O nas” itd.),
- FAQ, czyli lista najczęściej zadawanych pytań.
Dzięki tym rozszerzeniom Twoja strona WWW jest bardziej widoczna w wyszukiwarce (zajmuje w niej więcej miejsca i ma dodatkowe elementy, co przykuwa wzrok). To z kolei może poprawić współczynnik klikalności i ruch organiczny.
S jak SERP
Czyli Search Engine Results Pages. To strona wyników wyszukiwania, która wyświetli Ci się, gdy wpiszesz hasło w oknie wyszukiwarki. Pokazuje ona zarówno wyniki organiczne (bezpłatne), jak i płatne (reklamy).
Pamiętasz, jakie elementy strony widzisz, kiedy wpisujesz słowa kluczowe do wyszukiwarki? Są to:
- tytuł strony (meta title),
- adres URL witryny,
- krótki opis (meta description),
- dodatkowe elementy (wcześniej omówione rich snippets).
Płatne wyniki (reklamy) wyświetlają się na samej górze i na dole wyszukiwarki, a kolejność organicznych zależy od pozycjonowania.
To nic innego jak działania w obrębie strony WWW nieobejmujące czynności związanych z treścią.
Należą do nich m.in.:
- wdrożenie certyfikatu SSL,
- optymalizacja adresów URL,
- ustawianie przekierowań,
- optymalizacja szybkości strony,
- optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych.
Techniczne SEO jest ważne ze względu na jego wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce.
Techniczne SEO jest ważne, ponieważ może mieć znaczący wpływ na wydajność Twojej witryny i ranking na stronach wyników wyszukiwania (SERP).
Zapewnia łatwą indeksację i indeksowanie Twojej witryny przez wyszukiwarki, a także pomaga identyfikować i rozwiązywać wszelkie problemy techniczne, które mogą potencjalnie zaszkodzić rankingowi Twojej witryny w Google.
Ten aspekt SEO jest szczególnie ważny w przypadku dużych witryn internetowych, które mają wiele stron, ponieważ zapewnienie właściwej optymalizacji technicznej staje się jeszcze ważniejsze w efektywnym zarządzaniu złożoną strukturą witryny.
U jak URL
Adres URL to unikalny identyfikator w formie tekstu. Określa on lokalizację różnych zasobów (strony internetowej, obrazu, dokumentu itp.) w internecie.
„URL” to akronim angielskiego wyrażenia „Uniform Resource Locator”.
Adres URL składa się z kilku elementów:
- protokołu – wskazuje, w jaki sposób przeglądarka ma połączyć się z serwerem, dla stron WWW jest to http i https;
- nazwy domeny (lub hosta) – unikalna nazwa lokalizacji zasobu, np. strony internetowej jak „sklepmeblowy”,
- rozszerzenia – przypisane dla każdego kraju, np. „.pl” dla Polski lub „.com” przy zasięgu międzynarodowym;
- ścieżki do pliku – określa lokalizację konkretnego zasobu na przeszukiwanym serwerze, np. ścieżkę artykułu na firmowej witrynie,
- parametru – służy m.in. do filtrowania lub sortowania wyników jak „?sofa=rozkladana”,
- kotwic (fragmentów) – wskazuje na konkretny element treści, np. nagłówek jak kotwica – „#cechy-produktu”.
Przykład: https://sklepmeblowy.pl/salon/sofa?sofa=rozkladana#cechy-produktu.
Adres URL powinien być odpowiednio zoptymalizowany, m.in. zawierać jak najmniej wyrazów, wskazywać, w jakim miejscu znajduje się odwiedzający i być łatwy do zapamiętania.
V jak voice search
Jak pewnie się domyślasz, voice search to wyszukiwanie głosowe. To funkcja, dzięki której odnajdziesz interesujące Cię zagadnienia, korzystając ze swojego głosu.
Z voice search skorzystasz zarówno urządzeń mobilnych (telefon, tablet), jak i stacjonarnych (komputer). Taką funkcję udostępniają aplikacje, wyszukiwarki i strony internetowe.
Według Google’a 27% użytkowników internetu korzysta z wyszukiwań głosowych na urządzeniach mobilnych (https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/voice-search-mobile-use-statistics/, 2023 r.). Z kolei DBS Interactive podaje, że 40% dorosłych użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego na co dzień (https://www.dbswebsite.com/blog/trends-in-voice-search/, 2023 r.).
Takie rozwiązanie zapewnia użytkownikom szybsze uzyskiwanie odpowiedzi (bo nie muszą wpisywać zapytania) i wygodę.
W jak white hat SEO
Pamiętasz literę „B” z naszego słownika? „B jak black hat SEO”? White hat SEO jest jego przeciwieństwem. Domyślasz się, co to jest?
To nic innego jak dozwolone i doceniane praktyki optymalizacyjne, m.in.:
- projektowanie i publikowanie wysokiej jakości, unikalnych treści,
- optymalizacja meta tagów, adresów URL i contentu,
- linkowanie wewnętrzne,
- dbanie o responsywność witryny,
- optymalizacja prędkości ładowania strony internetowej.
To działania zgodne z zaleceniami Google’a, a więc i sprzyjające uzyskiwaniu wysokich pozycji w rankingu wyszukiwarki.
YMYL, czyli “Your Money or Your Life”. To strony poruszające tematy związane z poprawą jakości życia człowieka, m.in. zdrowia, szczęścia, finansów. Content na takiej witrynie musi zawierać prawdziwe, merytoryczne informacje. W innym wypadku może doprowadzić do krzywdy:
- czytelnika,
- innych osób lub ich grup, z którymi czytelnik podzieli się błędnymi informacjami z witryny.
Dlatego Google zwraca szczególną uwagę na jakość takich serwisów.
Do stron YMYL zalicza się m.in.:
- serwisy z zakresu medycyny, zdrowia i żywienia,
- witryny o tematyce prawnej, finansowej i ekonomicznej i udzielające porad o tym charakterze,
- strony rządowe i obywatelskie,
- serwisy informacyjne,
- sklepy internetowe,
- bazy leków.
Z jak zaplecze
Zaplecze to strona WWW (lub zbiór serwisów), które wykorzystuje się z myślą o zamieszczaniu na niej linków do innych witryn po to, aby je wypozycjonować. To zwykle blogi o różnej tematyce, fora dyskusyjne i portale informacyjne.
Publikowanie odnośników na stronach-zapleczach ma m.in. pomóc wypozycjonować stronę WWW, do której odsyłają linki, podnieść jej autorytet, zbudować rozpoznawalność i zwiększyć ruch na stronie.
Słownik specjalisty SEO: tyle pojęć już znasz!
Właśnie poznałeś 23 pojęcia ze świata pozycjonowania. Dzięki ich znajomości możesz lepiej zrozumieć swojego specjalistę od SEO i skuteczniej osiągać zakładane cele.