Chcesz zlecić specjaliście przygotowanie treści do swojej kampanii reklamowej lub na stronę sprzedażową? Słownik copywritera to narzędzie, którego potrzebujesz! Dzięki niemu lepiej zrozumiesz świat copy i contentu, a Twoja współpraca z projektantem słów stanie się owocna!
A jak AIDA
AIDA to model skutecznej komunikacji z odbiorcami. Litery tego akronimu wskazują cztery etapy, które przechodzi Twój klient: od dowiedzenia się o produkcie lub usłudze po skorzystanie z oferty.
- A (attention, uwaga) – pierwszy kontakt odbiorcy z produktem lub usługą.
- I (interest, zainteresowanie) – komunikat przedstawia, dlaczego dany produkt jest wartościowy dla odbiorcy, jego unikalne cechy, korzyści i szczegóły, które wyróżniają ofertę na tle konkurencji. Ma to wzbudzić zainteresowanie u potencjalnego klienta.
- D (desire, dążenie) – w tym kroku dąży się do obudzenia pragnienia w odbiorcy do nabycia produktu, np. dzięki pokazaniu opinii dotychczasowych klientów.
- A (action, akcja) – to ostatni etap, kiedy odbiorca decyduje się zostać Twoim klientem, czyli kupić dany produkt lub skorzystać z usługi. Jego działaniem – akcję – może również w tym momencie być podjęcie decyzji, że nie rezygnuje z Twojej oferty.
Chcesz dowiedzieć się więcej, jak tworzyć skuteczne komunikaty, które sprzedają Twoją ofertę? Zapoznaj się naszym artykułem „Model AIDA w marketingu: co to jest i jak wykorzystać go w reklamie”. A jeśli stwierdzisz, że AIDA to za mało, sprawdź, jakie inne modele marketingowe wykorzystasz do zwiększenia sprzedaży: „AIDA to nie wszystko. Poznaj 7 innych, skutecznych formuł copywriterskich”.
B jak brief
Copywriter prosi Cię o uzupełnienie briefu, a Ty głowisz się, co ma na myśli, bo pierwszy raz spotykasz się z tym pojęciem? Oto co powinieneś wiedzieć.
Brief to dokument, w którym wskazujesz twórcy, jakie masz oczekiwania i wymagania wobec jego pracy. Zawiera on m.in. informacje o:
- celu zlecanego projektu,
- grupie docelowej, do której mają być kierowane komunikaty,
- główne wiadomości, które mają zostać przekazane odbiorcom,
- tonie i stylu komunikacji,
- preferencjach dotyczących języka i struktury treści,
- przewidywanym budżecie,
- konkurencji Twojej marki.
Brief jest więc podstawą w pracy copywritera. Dzięki niemu opracowuje on skuteczne materiały, spójne z charakterem i wizerunkiem Twojej firmy. Będą one zgodne z Twoimi oczekiwaniami, wymaganiami i lepiej dotrą do odbiorców.
Co więcej, im więcej i dokładniejszych informacji udzielisz w briefie, tym większe szanse, że będzie potrzebne mniej poprawek i szybszy czas realizacji projektu.
C jak CTA
CTA (call to action) to krótki komunikat, który ma zachęcić Twojego odbiorcę do konkretnej czynności, np. zamówienia produktu lub przeczytania artykułu blogowego.
To wezwanie do działania przybiera formę:
- prostych poleceń jak „Kup teraz”, „Dowiedz się więcej” lub
- dłuższych, bardziej spersonalizowanych komunikatów, np. „Chcę już teraz skorzystać z 70% obniżki na kurs SEO”.
Wybrane słowa CTA mogą mieć postać hiperlinku (po ich kliknięciu odbiorca trafia na docelową stronę, np. sprzedażowy landing page).
D jak duplicate content
W raporcie z audytu treści znajdujesz informację, że występuje u Ciebie duplicate content? Zastanawiasz się, co to znaczy? To inaczej powielona treść. Do tego zjawiska dochodzi, gdy dodajesz identyczny (lub bardzo podobny) tekst na minimum dwóch różnych podstronach swojej domeny lub kiedy znajduje się on na co najmniej dwóch, innych stronach WWW (np. na Twojej i Twojej konkurencji).
Obecność zduplikowanej treści negatywnie wpływa na indeksowanie Twoich podstron.
E jak evergreen content
Copywriter proponuje Ci evergreeny? Co to takiego? To treści, które będą zawsze wyszukiwane, bez względu na zmieniające się trendy i sezony.
Taki „wiecznie żywy” content, którego popularność wynika z uniwersalności poruszanego tematu, tego, że zawsze ktoś będzie chciał się o nim dowiedzieć, np. jak upiec biszkopt.
To sprawia, że evergreenowe materiały generują ruch i przyciągają odbiorców tygodnie, miesiące i lata po ich publikacji.
Są nimi m.in. poradniki dla początkujących, artykuły edukacyjne, często zadawane pytania (FAQ), treści instruktażowe („jak zrobić X”) czy słowniki pojęć.
F jak freelancer
Szukasz copywritera i trafiasz na takiego, który mówi, że jest freelancerem? W takiej sytuacji nawiązujesz współpracę z „wolnym strzelcem”, czyli osobą realizującą zlecenia na własny rachunek, a nie pracownikiem agencji reklamowej.
G jak GA
GA, czyli Google Analytics to narzędzie, dzięki któremu copywriter i Ty dowiadujecie się, jak Twoi odbiorcy wchodzą w interakcję z tekstami.
Google Analytics pozwala śledzić ruch na stronie, analizować źródeł tego ruchu, zachowania użytkowników i skuteczność różnych kampanii marketingowych. Dzięki temu narzędziu copywriter dowiaduje się, które treści cieszą się największym zainteresowaniem, jak długo użytkownicy zatrzymują się na poszczególnych stronach i przez jakie kanały najczęściej trafiają na witrynę.
H jak H1
H1 to określenie na najważniejszy nagłówek treści: jej tytuł. Wskazuje on na temat contentu.
Oprócz niego w contencie zwykle występują inne nagłówki: H2, H3, rzadziej H4, H5 i H6. Cyfra określa ich hierarchię.
Nagłówki, ich hierarchia i waga ma znaczenie dla SEO.
I jak insight konsumencki
Insight konsumencki to narzędzie, które pozwala dotrzeć do głębi motywacji odbiorcy, zrozumieć jego potrzeby, pragnienia, lęki i marzenia.
To dokładniejsze poznanie odbiorców na podstawie wywiadów z nimi, obserwacji ich zachowań, badań i analizy rynku. Wymaga zadawania odpowiednich pytań i słuchania między wierszami, by uchwycić to, co niewypowiedziane, a jednak mocno odczuwane przez odbiorców
Insight konsumencki to odpowiedź na pytanie: „dlaczego?”. Dlaczego klienci zachowują się w określony sposób? Dlaczego wybierają ten produkt, a nie inny? Co sprawia, że czują się z nim związani?
Jest on kluczem do stworzenia przekazu, który nie tylko zostanie zauważony, ale i zapamiętany. To dzięki niemu copywriter może stworzyć historię, która trafi w serca i umysły odbiorców, budując głęboką emocjonalną więź z marką.
J jak język korzyści
Copywriter powiedział Ci, że przygotuje opisy produktów zgodnie z językiem korzyści? Wiedz, że to dobry znak.
Język korzyści to sposób projektowanie treści sprzedażowych i marketingowych. W ramach niego projektant copy lub contentu ukazuje niematerialną wartość produktu i/lub usługi. Skupia się na odbiorcy, jego potrzebach, problemach i marzeniach, a nie tylko cechach i zaletach oferty.
Co daje taka technika sprzedaży? Dzięki niej wzbudzasz u odbiorcy potrzebę skorzystania z Twojej propozycji. Pobudzasz jego wyobraźnię i dajesz poczucie, że rozumiesz jego problemy, które może rozwiązać dzięki Twojej ofercie.
Więcej o tej technice znajdziesz w artykule: „Jak pisać teksty marketingowe? Językiem korzyści!”.
Przeciwieństwem języka korzyści jest język straty.
K jak KISS
Keep it stupid simple, czyli konkret, prostota i zwięzłość. To zasada, która wskazuje, aby projektować komunikaty w sposób zrozumiały i bezpośredni, tak aby były one łatwo przyswajalne przez szeroką grupę odbiorców.
Ograniczona objętość tekstu, trudności z koncentracją odbiorców i masa atakujących ich komunikatów sprawia, że KISS jest kluczem do tworzenia skutecznych, magnetycznych komunikatów.
Istota tej zasady kryje się w unikaniu skomplikowanego języka, branżowego żargonu i niejasnych przekazów, które mogą zniechęcić lub zdezorientować odbiorcę. Koncentruje się w niej na prostocie, klarowności i bezpośredniości. To podejście nie tylko ułatwia zrozumienie przekazu, ale również zwiększa szansę na to, że zostanie on zapamiętany i doceniony przez czytelnika.
KISS w copywritingu to również przypomnienie, że czasami mniej znaczy więcej. Skupienie się na kluczowych korzyściach produktu lub usługi, bez zbytecznych ozdobników i komplikacji, bywa efektywniejsze niż przekazywanie zbyt wielu informacji jednocześnie.
L jak landing page
Organizujesz przedsprzedaż produktu i copywriter proponuje Ci zaprojektowanie treści na landing page? LP to charakterystyczny rodzaj strony internetowej. Co różni ją od tradycyjnej strony WWW?
Landing page:
- ma jeden, konkretny cel;
- składa się tylko ze strony głównej (nie ma podstron);
- znajduje się na niej konkretna, pojedyncza oferta;
- zawiera treści promujące, grafiki, CTA i formularze;
- ma formę pojedynczej strony głównej (z ewentualnym sidebarem, gdy jest długa; nie zawiera menu ani odnośników do innych podstron).
M jak meta tagi
Meta tagi, szczególnie meta tytuł i opis, to kolejne pojęcia, z którymi możesz się spotkać we współpracy z twórcami treści.
- Meta tytuł (inaczej meta title) – to jeden z czynników rankingowych Google. W wynikach wyszukiwania wyświetla się jako klikalny tytuł strony. Meta tytuł powinien być zwięzły (zalecana długość to 50–60 znaków ze spacjami, dłuższe są ucinane), zawierać główne słowo kluczowe, być atrakcyjny i zachęcać do odwiedzin.
- Meta opis (inaczej meta description) – to krótki tekst, który również wyświetla się w wynikach wyszukiwania, pod meta tytułem. Powinien on wskazywać na zawartość konkretnej podstrony i zawierać słowa kluczowe. Jego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi i zachęcenie użytkownika do odwiedzenia strony. Nie jest on czynnikiem rankingowym. To treść pod użytkownika.
N jak newsletter
Newsletter to e-maile regularnie wysyłane do konkretnej grupy subskrybentów. W ramach nich odbiorcy dowiadują się o aktualnościach, otrzymują ciekawostki, praktyczną wiedzę, poradniki lub inny content w zależności od celu i charakteru marki.
Poprzez takie wiadomości firma ma bezpośredni kontakt z każdym odbiorcą, buduje swój wizerunek i zaufanie.
Newsletter wymaga m.in. segmentacji, strategii i dobrej znajomości konkretnej grupy odbiorców.
O jak OTO
OTO, czyli one time offer, to jednorazowa oferta, która jest dostępna dla odbiorcy, gdy spełni określone warunki. Co więcej, jest ona aktualna tylko w danej chwili i najlepszej możliwej cenie.
Mechanizm OTO wzbudza w odbiorcy poczucie pilności i wyjątkowości.
P jak persona
Persona to szczegółowy profil odbiorcy Twoich treści, produktów czy usług. Określa się dla niej indywidualne czynniki demograficzne, zachowania, potrzeby, cele, a nawet jej frustracje i obawy.
Co różni personę od grupy docelowej? To, że zawiera się ona w grupie docelowej i jest jej konkretnym reprezentantem.
Gdy masz opracowany model persony lub przygotuje ją copywriter, specjalista stworzy skuteczniejsze komunikaty marketingowe, odpowiadające dokładnym potrzebom, oczekiwaniom i preferencjom odbiorców.
Tworzenie persony to proces, który wymaga wielu badań, empatii i ciągłego dostosowywania do nowych odkryć. Jest to jednak inwestycja, która zwraca się wielokrotnie, poprawiając skuteczność działań marketingowych i budując silniejszą więź z klientami.
R jak RTM
RTM (real time marketing) to marketing czasu rzeczywistego. Aktualne wydarzenia, trendy, sytuacje i rozmowy wykorzystuje się do promocji swojej firmy.
Taki komunikat najczęściej ma postać grafiki i błyskotliwego tekstu.
Ten rodzaj marketingu wymaga kreatywności, refleksu, spostrzegawczości i poczucia humoru. Copywriter musi jednocześnie uwzględnić ton i język marki, a także charakterystykę odbiorców.
S jak storytelling
Storytelling (marketing narracyjny) to technika marketingowa, która magnetyzuje uwagę odbiorców dzięki przekazywaniu informacji i danych za pomocą historii.
Komunikaty storytellingowe angażują czytelników: ich wyobraźnię i emocje. Opowieści są ciekawe i łatwiej je zapamiętać. Zamiast suchych danych, wizualizujesz odbiorcy historię, w której może zobaczyć siebie.
T jak TL;DR
Czyli Too long; didn’t read to stwierdzenie, które wskazuje, że treść była za długa dla odbiorcy, więc jej nie przeczytał.
Co istotne, tę zasadę stosuje się raczej w odniesieniu do komunikatów, które powinny być krótsze ze względu na swój charakter, miejsce publikacji i temat, np. w mediach społecznościowych.
Jeśli więc publikujesz teksty blogowe, jak najbardziej mogą być one długie. Pod warunkiem jednak, że czytelnik tego nie zauważy, treść odnosi się do tematu i nie jest sztucznie wydłużana.
U jak USP
Copywriter pyta Cię o Twoje firmowe USP? Co to jest? To unikalna propozycja sprzedaży (unique selling proposition), czyli niepowtarzalna wartość, która wyróżnia Twoją ofertę od konkurencyjnych. To coś, co sprawia, że Twój produkt lub Twoja usługa są lepsze od innych firm.
USP mogą być:
- certyfikaty,
- długa gwarancja,
- darmowa dostawa,
- unikalne opakowanie,
- przyjazność środowisku,
- darmowa aktualizacja produktu,
- usługi premium dla stałych klientów.
V jak VoC
VoC to pojęcie określające metodę badawczą, która pozwala odkryć, co klienci myślą o Twojej firmie, produkcie lub usłudze. W ramach tego procesu firma dowiaduje się, jakie są oczekiwania, preferencje, doświadczenia i opinie klientów. To pozwala dostosowywać swoje komunikaty i oferty tak, aby rezonowały z głęboko ukrytymi pragnieniami odbiorców.
W jak webwriting
Webwriting to kolejne pojęcie w słowniku copywritera. Pod nim kryje się projektowanie zoptymalizowanych, sformatowanych i strategicznych tekstów do internetu. Takie treści to m.in. artykuły blogowe, opisy produktów, posty do mediów społecznościowych.
Publikacje mają znaczenie dla pozycjonowania strony WWW i powinny być odpowiednio opracowane (przyjazne dla czytelnika i robotów indeksujących), czyli uwzględniać m.in.:
- nagłówki,
- linkowanie,
- słowa kluczowe,
- podział na akapity,
- wypunktowania i listy.
Z jak ZZS
Z jak ZZS, czyli liczba znaków ze spacjami to termin, którym posługują się zarówno twórcy copy, jak i contentu. Określa się nimi objętość tekstu: jego minimum i/lub maksimum.
W ramach ZZS w długości tekstu uwzględnia się wszystkie znaki: litery, cyfry, znaki interpunkcyjne i spacje.
To podstawowe pojęcie w pracy copywritera, ponieważ wiele zleceń i projektów określa wymagania właśnie w ZZS-ach. Pozwala to na precyzyjne dopasowanie treści do określonych formatów, m.in. limitów objętości w reklamach Google Ads, postach na social media czy artykułach na stronach internetowych.