Wiesz, że około 92% internautów na całym świecie korzysta z wyszukiwarki Google? Albo że od pewnego czasu w ponad 120 krajach umożliwia ona uzyskiwanie odpowiedzi przy użyciu AI? Search Generative Experience to nowa funkcja, którą musisz poznać.
Co to jest SGE
SGE (Search Generative Experience) to nowa, eksperymentalna funkcja wyszukiwarki Google. Bazuje ona na generatywnej sztucznej inteligencji (zaawansowanej formie AI, która potrafi wytwarzać różny content). Nie zastępuje ona aktualnej wyszukiwarki, lecz jedynie ją uzupełnia o nowy sposób uzyskiwania odpowiedzi.
Dzięki niej odbiorca ma w krótkim czasie otrzymywać skondensowane odpowiedzi na swoje pytania w polu nad wynikami wyszukiwania. Takie rozwiązanie ma sprawiać, że nie będzie konieczności klikania konkretnych adresów URL z wyszukiwarki, aby znaleźć odpowiedź na zapytanie.
AI przygotowuje odpowiedzi na podstawie informacji zeskanowanych i zindeksowanych przez roboty ze stron z wyników wyszukiwania. To znaczy, że może ona składać się z informacji zaczerpniętych z kilku witryn, ułożonych w tekst.
Funkcja SGE wykorzystuje modele językowe, aby zapewnić internautom interaktywne i spersonalizowane odpowiedzi (zamiast statycznych, pasywnych informacji w formie tekstu). Ma działać tak, aby pomóc uzyskać jak najwięcej z jednego wyszukiwania.
Ważne: SGE nie jest jeszcze dostępne w Polsce. Wynika to z kwestii legislacyjnych Unii Europejskiej.
Co zmienia się w wyszukiwarce z SGE
SGE jest dodatkową funkcją wyszukiwarki Google. Jej obecność sprawia, że:
- nad wynikami wyszukiwania wyświetla się specjalne pole z odpowiedzią na zapytanie;
- odpowiedź AI na dane zapytanie stanowi interpretację treści zawartych na wiarygodnych stronach tematycznych (sztuczna inteligencja analizuje teksty, łączy ich zawartość i podaje własną wersję);
- w polu odpowiedzi znajdują się linki do stron, z których AI zaczerpnęła informacje;
- w zależności od charakteru zapytania SGE w polu odpowiedzi wyświetla zdjęcia, listy, konkretne oferty itp.;
- wyszukiwanie ma formę konwersacyjną – możesz zadawać kolejne pytania z zachowaniem kontekstu pierwszego zapytania (zapewnia to trafniejsze i spersonalizowane odpowiedzi);
- AI proponuje Ci dodatkowe pytania, które możesz mieć w związku z wyszukiwanym tematem.
Co ważne, nie każde zapytanie generuje wynik AI.
Co oferuje Search Generative Experience
W jaki sposób masz zyskiwać z nową funkcją SGE w Google? Dzięki niej możesz:
- zadawać rozbudowane, bardziej skomplikowane i opisowe zapytania, na które otrzymujesz gotową odpowiedź (bez konieczności przeszukiwania kilku stron i rozbijania zapytań na krótsze, bardziej ogólne);
- uzyskiwać spersonalizowane odpowiedzi na podstawie analizy AI Twojego zachowania w wyszukiwarce i poprzednich wyszukiwań;
- otrzymywać krótkie, proste podsumowanie skomplikowanych zagadnień;
- zadawać pytania dodatkowe, zachowując sens i cel, które miałeś na myśli, gdy wpisywałeś pierwsze zapytanie (wynika to z konwersacyjnego charakteru SGE);
- dowiedzieć się w krótkim czasie o interesującym Cię obszarze w jednym miejscu na podstawie wiarygodnych źródeł.
Ograniczenia funkcji SGE w wyszukiwarce
Pamiętaj jednak, że wyszukiwarka Google z eksperymentalną funkcją SGE to wciąż tylko narzędzie. Ma więc i pewne ograniczenia.
- Lokalizacja: aktualnie (na styczeń 2024 r.) rozwiązanie SGE jest dostępne w ponad 120 krajach w siedmiu językach. Nie skorzystają z niej m.in. mieszkańcy Europy, w tym Polacy.
- Zagadnienia YMYL: zdrowie, finanse czy prawo to jedne z obszarów, które dotyczą poprawy jakości życia człowieka. Stąd wyszukiwarka ostrożniej podchodzi do zapytań związanych z YMYL (Your Money or Your Life) i zaczyna wyświetlać w ramach nich ostrzeżenia (np. z zakresu prawa „This is not legal advice. You may want to consult a lawyer about this question”, „To nie jest porada prawna. W tej sprawie skonsultuj się z prawnikiem”).
- Faza eksperymentalna: SGE wciąż jest w fazie testów, a to znaczy, że mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy wygeneruje nieadekwatne odpowiedzi. Ostatecznie miej na uwadze, że to jedynie narzędzie i nigdy w pełni nie zastąpi interpretacji człowieka i jego analizy.
SGE a SEO
A co z pozycjonowaniem stron? Jak obecność funkcji SGE wpłynie na SEO?
Wielu ekspertów przewiduje, że spadnie ruch organiczny. Wynika to stąd, że użytkownicy otrzymają odpowiedź na swoje zapytanie już na poziomie wyszukiwarki. Tym samym nie będą musieli zaglądać na konkretne strony internetowe. Szczególnie że dodatkowo mają możliwość zadania pytań uzupełniających.
Pamiętaj jednak, że pole odpowiedzi od AI nie zastępuje wyników wyszukiwania. Pod nim wciąż znajdują się witryny. To znaczy, że jeśli zadbasz o odpowiednią optymalizację serwisu i oryginalny, merytoryczny i wartościowy content, masz szansę wciąż zyskiwać wysokie pozycje. To z kolei wiąże się z tym, że Google uzna Cię za wiarygodne źródło, a AI będzie czerpać od Ciebie informacje. Ostatecznie, kto wie, może pojawisz się w linkach w polu odpowiedzi SGE?
Co więcej, SGE to – póki co – opcja, którą się wybiera. Nie jest ona odgórnie narzucona przez Google. Użytkownicy mogą więc pozostać przy tradycyjnej wersji wyszukiwarki.
To, jak dokładnie SGE wpływa na SEO, dowiemy się z czasem.
Jak optymalizować treści pod SGE
Jak przygotować się do zmian w wyszukiwarce? Oto kilka działań, które powinieneś mieć na uwadze.
Twórz jakościowy content
Nic nie zastąpi jakościowej treści: oryginalnej, merytorycznej, wartościowej. I przy SGE Google będzie stawiać na wiarygodne źródła, mające tytuł eksperta w swojej dziedzinie.
Pamiętaj jednocześnie, że content to nie tylko teksty. To również grafiki, wideo, infografiki.
Świetnym rozwiązaniem będą treści uzupełnione opiniami klientów, wypowiedziami ekspertów i danymi z dobrych źródeł.
Przygotowuj treści zgodne z intencją wyszukiwania
Wyróżnia się cztery rodzaje intencji:
- informacyjna,
- nawigacyjna,
- komercyjna,
- transakcyjna.
Na jej podstawie dobierzesz odpowiednie słowa kluczowe i zamieścisz je w adekwatnym tekście.
Przykładowo: gdy przygotowujesz artykuł o najlepszych sposobach na zachowanie odporności, najlepiej, żeby tekst miał formę listy.
Forma contentu powinna być więc spójna z tym, czego oczekuje odbiorca. Jeśli szuka poradnika (zapytanie informacyjne), jak wybrać laptop gamingowy, nie projektuj artykułu, w którym wymieniasz najlepsze modele, tylko cechy, jakie powinno mieć takie urządzeni, np. w formie listy.
Gdy intencja fraz jest spójna z formą contentu,
Słowa kluczowe z długiego ogona
Jednym z zadań SGE ma być obsługiwanie opisowych, bardziej szczegółowych zapytań. Tutaj z pomocą przychodzą frazy z długiego ogona, czyli np. nie „buty do biegania”, tylko „wygodne buty do biegania na maraton”.
SGE: podsumowanie
Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka.
Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem.
Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).