SGE: nowa wersja wyszukiwarki Google na bazie AI

2 lutego 2024 / Weronika Jurkiewicz

Wiesz, że około 92% internautów na całym świecie korzysta z wyszukiwarki Google? Albo że od pewnego czasu w ponad 120 krajach umożliwia ona uzyskiwanie odpowiedzi przy użyciu AI? Search Generative Experience to nowa funkcja, którą musisz poznać.

Co to jest SGE

SGE (Search Generative Experience) to nowa, eksperymentalna funkcja wyszukiwarki Google. Bazuje ona na generatywnej sztucznej inteligencji (zaawansowanej formie AI, która potrafi wytwarzać różny content). Nie zastępuje ona aktualnej wyszukiwarki, lecz jedynie ją uzupełnia o nowy sposób uzyskiwania odpowiedzi.

Dzięki niej odbiorca ma w krótkim czasie otrzymywać skondensowane odpowiedzi na swoje pytania w polu nad wynikami wyszukiwania. Takie rozwiązanie ma sprawiać, że nie będzie konieczności klikania konkretnych adresów URL z wyszukiwarki, aby znaleźć odpowiedź na zapytanie.

AI przygotowuje odpowiedzi na podstawie informacji zeskanowanych i zindeksowanych przez roboty ze stron z wyników wyszukiwania. To znaczy, że może ona składać się z informacji zaczerpniętych z kilku witryn, ułożonych w tekst.

Funkcja SGE wykorzystuje modele językowe, aby zapewnić internautom interaktywne i spersonalizowane odpowiedzi (zamiast statycznych, pasywnych informacji w formie tekstu). Ma działać tak, aby pomóc uzyskać jak najwięcej z jednego wyszukiwania.

Przykładowo: wyobraź sobie, że szukasz pomysłu na prezent na Dzień Babci. Do okna wyszukiwarki wpisujesz hasło: „pomysł na prezent dla babci”. W aktualnej wersji Google wyświetla strony, na których znajdziesz podpowiedzi. Przy SGE Google może zaproponować Ci konkretną listę prezentów na podstawie danych zebranych z różnych stron, jak i pokazać oferty konkretnych produktów.

Ważne: SGE nie jest jeszcze dostępne w Polsce. Wynika to z kwestii legislacyjnych Unii Europejskiej.

Źródło: Google, https://blog.google/products/search/generative-ai-search/

Co zmienia się w wyszukiwarce z SGE

SGE jest dodatkową funkcją wyszukiwarki Google. Jej obecność sprawia, że:

Co ważne, nie każde zapytanie generuje wynik AI.

Wideo prezentujące nową funkcję przeglądarki: SGE

Co oferuje Search Generative Experience

W jaki sposób masz zyskiwać z nową funkcją SGE w Google? Dzięki niej możesz:

Ograniczenia funkcji SGE w wyszukiwarce

Pamiętaj jednak, że wyszukiwarka Google z eksperymentalną funkcją SGE to wciąż tylko narzędzie. Ma więc i pewne ograniczenia.

  1. Lokalizacja: aktualnie (na styczeń 2024 r.) rozwiązanie SGE jest dostępne w ponad 120 krajach w siedmiu językach. Nie skorzystają z niej m.in. mieszkańcy Europy, w tym Polacy.
  2. Zagadnienia YMYL: zdrowie, finanse czy prawo to jedne z obszarów, które dotyczą poprawy jakości życia człowieka. Stąd wyszukiwarka ostrożniej podchodzi do zapytań związanych z YMYL (Your Money or Your Life) i zaczyna wyświetlać w ramach nich ostrzeżenia (np. z zakresu prawa „This is not legal advice. You may want to consult a lawyer about this question”, „To nie jest porada prawna. W tej sprawie skonsultuj się z prawnikiem”).
  3. Faza eksperymentalna: SGE wciąż jest w fazie testów, a to znaczy, że mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy wygeneruje nieadekwatne odpowiedzi. Ostatecznie miej na uwadze, że to jedynie narzędzie i nigdy w pełni nie zastąpi interpretacji człowieka i jego analizy.
SGE zmieni sposób wyszukiwania i uzyskiwania odpowiedzi, co wymusi pewną modyfikację działań SEO i contentowych. Fot. StockSnap from Pixabay

SGE a SEO

A co z pozycjonowaniem stron? Jak obecność funkcji SGE wpłynie na SEO?

Wielu ekspertów przewiduje, że spadnie ruch organiczny. Wynika to stąd, że użytkownicy otrzymają odpowiedź na swoje zapytanie już na poziomie wyszukiwarki. Tym samym nie będą musieli zaglądać na konkretne strony internetowe. Szczególnie że dodatkowo mają możliwość zadania pytań uzupełniających.

Pamiętaj jednak, że pole odpowiedzi od AI nie zastępuje wyników wyszukiwania. Pod nim wciąż znajdują się witryny. To znaczy, że jeśli zadbasz o odpowiednią optymalizację serwisu i oryginalny, merytoryczny i wartościowy content, masz szansę wciąż zyskiwać wysokie pozycje. To z kolei wiąże się z tym, że Google uzna Cię za wiarygodne źródło, a AI będzie czerpać od Ciebie informacje. Ostatecznie, kto wie, może pojawisz się w linkach w polu odpowiedzi SGE?

Co więcej, SGE to – póki co – opcja, którą się wybiera. Nie jest ona odgórnie narzucona przez Google. Użytkownicy mogą więc pozostać przy tradycyjnej wersji wyszukiwarki.

To, jak dokładnie SGE wpływa na SEO, dowiemy się z czasem.

Jak optymalizować treści pod SGE

Jak przygotować się do zmian w wyszukiwarce? Oto kilka działań, które powinieneś mieć na uwadze.

Twórz jakościowy content

Nic nie zastąpi jakościowej treści: oryginalnej, merytorycznej, wartościowej. I przy SGE Google będzie stawiać na wiarygodne źródła, mające tytuł eksperta w swojej dziedzinie.

Pamiętaj jednocześnie, że content to nie tylko teksty. To również grafiki, wideo, infografiki.

Świetnym rozwiązaniem będą treści uzupełnione opiniami klientów, wypowiedziami ekspertów i danymi z dobrych źródeł.

Przygotowuj treści zgodne z intencją wyszukiwania

Wyróżnia się cztery rodzaje intencji:

Na jej podstawie dobierzesz odpowiednie słowa kluczowe i zamieścisz je w adekwatnym tekście.

Przykładowo: gdy przygotowujesz artykuł o najlepszych sposobach na zachowanie odporności, najlepiej, żeby tekst miał formę listy.

Forma contentu powinna być więc spójna z tym, czego oczekuje odbiorca. Jeśli szuka poradnika (zapytanie informacyjne), jak wybrać laptop gamingowy, nie projektuj artykułu, w którym wymieniasz najlepsze modele, tylko cechy, jakie powinno mieć takie urządzeni, np. w formie listy.

Gdy intencja fraz jest spójna z formą contentu, 

Słowa kluczowe z długiego ogona

Jednym z zadań SGE ma być obsługiwanie opisowych, bardziej szczegółowych zapytań. Tutaj z pomocą przychodzą frazy z długiego ogona, czyli np. nie „buty do biegania”, tylko „wygodne buty do biegania na maraton”.

SGE: podsumowanie

1. SGE (Search Generetive Experience) to eksperymentalna funkcja wyszukiwarki Google bazująca na generatywnej sztucznej inteligencji.

2. Jej obecność sprawia, że wyszukiwanie staje się dynamiczne i interaktywne. Odbiorcy otrzymują spersonalizowane odpowiedzi w specjalnym polu SGE. Nie muszą oni zaglądać na poszczególne strony WWW, aby otrzymać odpowiedź, i mają możliwość zadania pytań uzupełniających (np. wybierając propozycję AI).

3. Nowa funkcja zmieni sposób działania SEO. Jak dokładnie i w jakim zakresie? Między innymi przewiduje się spadek ruchu organicznego na różnych stronach WWW. Choć są i eksperci, którzy są przekonani, że taka zmiana zapewni lepszą przyszłość ich witryny. Na dokładne wnioski trzeba poczekać.

4. Do zmian związanych z SGE możesz się przygotować, np. jeszcze bardziej skupiając się na jakościowym, eksperckim i wartościowym contencie.

5. Search Generetive Experience nie jest jeszcze dostępne w Polsce.


Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).