Różne oblicza copy – czyli o rodzajach copywritingu

11 stycznia 2022 / Weronika Jurkiewicz

Pojęcie copywritingu na dobre zagościło się w polskiej branży kreatywnej. Mimo to wiele osób wciąż nie do końca wie, czym zajmuje się copywriter. Początkowo taki twórca utożsamiany był ze sloganami reklamowymi. Jednak wraz z rozwojem branży definicja ta zaczęła nabierać szerszego znaczenia, a wraz z tym zaczęły powstawać różne rodzaje copywritingu.

Kim więc jest copywriter? To twórca, który w sposób kreatywny projektuje treści o różnej formie i przeznaczeniu, mające spełnić konkretne cele marketingowe. W zależności od potrzeb firm, które korzystają z copywritingu, wyróżnia się kilka podstawowych odmian. Sprawdź, o których z nich mogłeś widzieć.

Rodzaje copywritingu

Copywriting kreatywny

Copywriter kreatywny zajmuje się tworzeniem chwytliwych sloganów, przygotowywaniem inspirujących scenariuszy kampanii czy projektowaniem oryginalnych treści reklamowych. Od takiej osoby wymaga się nieszablonowego myślenia, pokładów kreatywności i umiejętności zwinnego modelowania słów.

Celem treści przygotowywanych w ramach kreatywnej odmiany copywritingu jest zaciekawienie odbiorców. Tekst zaprojektowany przez creative copywritera ma łatwo zapadać w pamięć i w ciekawy sposób nawiązywać do przedmiotu hasła czy spotu reklamowego.

Copywriting SEO

Copywriter specjalizujący się w tworzeniu tekstów SEO przygotowuje je tak, aby były one przyjazne wyszukiwarkom internetowym. Co to znaczy? Treści SEO:

Tworzenie takich tekstów wymaga więc od twórcy znajomości zasad SEO, ponieważ celem artykułów czy opisów jest pozycjonowanie, czyli sprawienie, że strona internetowa, którą promuje treść, będzie zajmować wysokie pozycje w wyszukiwarce, np. Google.

Copywriter SEO powinien odpowiednio dobierać frazy kluczowe do zakresu danego tematu, umiejętnie wplatać je w teksty, aby brzmiały one naturalnie.

Treści typowo przeznaczone do wypozycjonowania danej strony nie skupiają się na wartości merytorycznej, jak ma to miejsce w przypadku content marketingu.

Social media copywriting

Jeśli firma chce zbudować społeczność skupioną wokół swoich usług czy produktów, koniecznie powinna posiadać konta w mediach społecznościowych. Facebook, Instagram, jak i LinkedIn to miejsca w Internecie, w których wypromują swoją markę.

Ta odmiana copywritingu wymaga od twórców projektowania treści, które zaangażują odbiorców, zachęcą ich do skomentowania wpisu czy podzielenia się nim z innymi. Są to krótkie teksty, dlatego copywriter powinien zamieszczać w nich konkretne informacje, które zaktywizują czytelnika i sprawią, że postanowi on np. zaobserwować stronę.

Copywriter od mediów społecznościowych może także przygotowywać hasła do grafik, którymi opatrzone będą wpisy.

Sales copywriting

Sales copywriting, czyli inaczej copywriting sprzedażowy, to rodzaj treści, które wykorzystywane są:

Celem tekstów sprzedażowych jest zachęcenie klienta do zakupu, podjęcia konkretnej decyzji. Jednak, aby odbiorca poczuł się zachęcony (a nie zniechęcony), copywriter powinien:

Każdy odbiorca ma własną drogę zakupową. I tak jedni od razu przejdą do płatności, a drudzy napotkają przeszkody w postaci pytań, wątpliwości, czy na pewno oferowana usługa lub produkt to coś, czego potrzebują. Szczególnie dla tej ostatniej grupy w tekstach sprzedażowej odmiany copywritingu powinny znaleźć się treści, które wskażą na cechy oferty, które zaspokoją konkretne potrzeby odbiorcy.

W treściach pisanych dla copywritingu sprzedażowego zawsze warto zaznaczyć (o ile to prawda), że taka okazja już nigdy się nie powtórzy, cena nigdy nie będzie niższa, a czas sprzedaży jest ograniczony.

E-commerce copywriting

Coraz więcej firm decyduje się na częściowe lub całościowe przeniesienie swojej działalności do świata online. Niezależnie od tego, czy oferują swoim klientom usługi czy produkty, potrzebują treści, które opiszą ich ofertę.

Copywriterzy, którzy zajmują się tekstami dla sklepów online, przede wszystkim tworzą opisy produktów, kategorii i katalogów. Również w tym przypadku kluczowe jest korzystanie z języka korzyści, który wskaże potencjalnym klientom, co zyska, decydując się na dany produkt.

E-mail copywriting

Korzystanie z e-mail marketingu w biznesie pozwala na bezpośredni kontakt z klientem i zbudowanie z nim bliższej relacji, zaangażowanie go w życie przedsiębiorstwa. 

Zadaniem copywritera w przypadku projektowania tekstów do e-maili jest:

Twórca treści specjalizujący się w tym rodzaju copywritingu powinien potrafić pisać krótko i prostym językiem czy dostosowywać styl do odbiorców. Musi także pamiętać o CTA – zachęcie do podjęcia kolejnego działania, np. do odwiedzenia firmowej strony lub blogu. Równie ważne jest to, aby skutecznie wykorzystać możliwość nawiązania poprzez e-mail bezpośredniego kontakt z klientem. Odbiorca powinien czuć, że wiadomość jest skierowana właśnie do niego.

Z kolei jeśli prowadzisz kampanie e-mailowe, w pisanych w ramach nich treściach zawsze warto, abyś zaznaczył (o ile to prawda), że omawiana okazja zakupu już nigdy się nie powtórzy, cena nie będzie niższa w przyszłości, a czas sprzedaży jest ograniczony. W ten sposób pokazujesz odbiorcom e-maili, że jesteś wdzięczny za ich zaufanie i decyzję o zapisie na Twój firmowy newsletter.

Jak rozpoznasz, który rodzaj copy jest Ci potrzebny?

Chcesz rozpocząć swoją pierwszą kampanię na Facebooku? Będziesz potrzebować pomocy kreatywnego copywritera, który przygotuje niebanalne teksty reklamowe. A może planujesz stworzyć firmowy blog i potrzebujesz, aby ktoś przygotowywał dla Ciebie nowe publikacje? Wtedy, w zależności od potrzeb, postaw na copywritera branżowego lub content writera.

Definicja copywritingu jest płynna i każdy formułuje ją na swój sposób. Wielu jako rodzaje tekstów pisanych przez copywriterów wymienia także content marketing, copywriting branżowy czy UX writing. Jednak zasadnicza różnica między odmianami omówionymi w artykule a wymienionymi trzema jest taka, że te pierwsze przede wszystkim skupiają się na sprzedaży. Z kolei content writing i pisanie branżowe wiąże się z korzyściami dla odbiorcy, jak wiedza, odpowiedzi na pytania, a UX writing z funkcjonalnością – ma pomagać użytkownikowi zrozumieć działanie aplikacji i objaśnić mu, jak ma poruszać się po stronie. Stąd ich brak w tym zestawieniu.


Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).