Co to jest responsywna strona internetowa i jak zrobić ją w 5 krokach

18 marca 2025 / Weronika Jurkiewicz

Wyobraź sobie, że odwiedzasz stronę internetową, na której szukasz trików, jak skutecznie ochłodzić mieszkanie. Chcesz wykorzystać czas powrotu autobusem z pracy, więc korzystasz z telefonu. Jest gorąco, ciasno, musisz stać, więc zależy ci na skondensowanej treści, z którą zapoznasz się raz-dwa.

Mija sekunda, dwie, pięć. Czekasz dalej. W końcu witryna załadowuje się po siedmiu, ośmiu. Najbardziej irytuje cię jednak to, że strona jest nieczytelna, w chaosie. Musisz przesuwać ją w prawo i w lewo, żeby przeczytać całe zdanie. Co chwilę przypadkowo ją powiększasz. W dodatku grafiki są ogromne, ucięte tak, że wychodzą poza obręb strony. Menu zasłania ci część tekstu i ciągle wyskakuje jakieś okienko, które nieopatrznie klikasz i przenosisz się na inną stronę.

Sfrustrowany upałem, poszukiwaniami i niefunkcjonalnym serwisem, zamykasz stronę.

Tak może czuć się twój odbiorca, jeśli nie zapewnisz mu responsywnej witryny. Co to dokładnie znaczy i jak sprawdzić, czy musisz poprawić użyteczność strony WWW?

Co to jest responsywna strona internetowa (RWD)

Responsywność strony polega na jej uniwersalności. RWD, czyli „Responsive Web Design” sprawia, że witryna, którą odwiedza odbiorca jest funkcjonalna, czytelna i dobrze wygląda na dowolnym urządzeniu i w dowolnej przeglądarce.

Po otwarciu taka strona internetowa automatycznie dostosowuje swój rozmiar do wielkości wyświetlacza urządzenia, na którym jest przeglądana, lub rozmiaru okna przeglądarki. Dzięki temu użytkownik może komfortowo korzystać z witryny na laptopie, telefonie, tablecie, w Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox, Opera, Safari i in.

Dla właścicieli stron WWW to rozwiązanie, dzięki któremu nie muszą tworzyć osobnych wersji serwisów na urządzenia stacjonarne i mobilne.

Strona responsywna a mobilna

Responsywność i wersja mobilna witryny to dwa różne pojęcia.

W pierwszym przypadku chodzi o automatyczne dostosowanie się strony WWW do wielkości obszaru, na którym się wyświetla. Zarówno gdy otwiera się ją na telefonie, tablecie, jak i komputerze, zawsze zawiera te same treści, wygląda identycznie.

Z kolei mobilna wersja serwisu to taka, którą projektuje się specjalnie pod urządzenia mobilne i która funkcjonuje obok tradycyjnej strony internetowej. Taka witryna może zawierać inne treści, funkcje i wyglądać odmiennie w porównaniu do wersji desktopowej.

Jak sprawdzić, czy strona WWW jest responsywna

Masz trzy sposoby, aby dowiedzieć się, czy Twoja strona internetowa jest responsywna.

  1. Zmień rozmiar okna przeglądarki. Jeśli zawartość witryny dostosowuje się do jego rozmiaru, Twoja strona jest responsywna.
  2. Wyświetl swój serwis na różnych urządzeniach. Otwórz stronę WWW na laptopie, telefonie i tablecie, a nawet czytniku e-booków. Sprawdź, jak wyświetla się ona w różnych przeglądarkach. Klikaj elementy witryny, np. menu, pasek boczny, i obserwuj, czy działają poprawnie. Zwróć również uwagę na zdjęcia i wideo – wyświetlają się całe, odpowiednio do wielkości ekranu, czy raczej są ucięte?
  3. Skorzystaj z narzędzia do sprawdzania responsywności stron, np. Responsinator, Responsive Design Chcecker. Programy umożliwiają sprawdzenie, jak witryna będzie wyglądać na różnych urządzeniach.

Responsywność strony a SEO

Responsywność strony to nie tylko uniwersalność. To również szybsze ładowanie się jej zawartości, lepsza dostępność informacji i łatwiejsza nawigacja po witrynie. To wszystko wpływa na pracę robotów indeksujących i wygodę użytkowników.

Strony responsywne są przyjazne użytkownikom korzystającym z urządzeń mobilnych. Z kolei dostosowanie witryny do wspomnianych nośników jest promowane przez Google’a. Dzięki temu masz szansę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych (w porównaniu do sytuacji, gdybyś nie miał responsywnej witryny).

Ponadto na takich stronach odbiorcy spędzają więcej czasu, bo zapewniają im one lepsze doświadczenie w użytkowaniu.

Cztery powody, dlaczego potrzebujesz responsywnej strony

Twoja strona internetowa jest responsywna? Wspaniale! Jeśli jednak okazało się, że musisz nad nią popracować, poznaj siedem powodów, dla których powinieneś zająć się tym od razu.

Zapewnia odbiorcom pozytywne wrażenia

Gdy strona jest responsywna, automatycznie dostosowuje się do obszaru, na którym się wyświetla. To znaczy, że odbiorca nie musi dodatkowo powiększać czcionki, przesuwać zawartości strony w prawo i lewo, aby zobaczyć całą. Wszystkie elementy witryny są w pełni widoczne, nie przysłaniają się wzajemnie.

Jeśli więc strona WWW jest funkcjonalna, łatwo się po niej poruszać i wszystko działa należycie, jest większa szansa, że odwiedzający spędzi na niej więcej czasu (a im dłużej na niej przebywa, tym Google postrzega witrynę za bardziej wartościową).

Korzystnie wpływa na konwersję

Pozytywne wrażenia użytkowników mogą przełożyć się również na współczynnik konwersji.

Jeśli odbiorcy zapamiętają, że strona internetowa poprawnie się wczytuje i jest wygodna w użytkowaniu, jest szansa, że chętnie na nią wrócą. To z kolei przełoży się na wzrost klikalności (CTR).

Ponadto wzrasta prawdopodobieństwo, że odwiedzający nie zamknie strony niedługo po jej otwarciu. Dlaczego to ważne? Bo gdy odbiorca kliknie link prowadzący do twojej strony, zobaczy tylko jedną podstronę i w krótkim czasie ją zamknie, wzrośnie współczynnik odrzuceń. To wskaźnik przeciwny do CTR.

Czytelna, dobrze widoczna i łatwa w nawigacji witryna to korzystne rozwiązanie dla każdego rodzaju strony: od blogów przez landing page po sklepy online.

Masz tylko jedną wersję serwisu

Responsywna strona internetowa dobrze wyświetla się na każdym urządzeniu i w każdej przeglądarce. To znaczy, że nie musisz osobno przygotowywać projektu witryny na komputery i osobno na nośniki mobilne i różne na odmienne przeglądarki.

Pozwala docierać do większej grupy osób

Coraz większy odsetek społeczeństwa zapisuje się na różne wydarzenia, listy, robi zakupy, czyta artykuły, szuka porad itp. poprzez urządzenia mobilne.

Gdy zapewnisz stronie responsywność, jednocześnie zwiększysz swoje szanse, że dotrzesz do mobilnej części swojej grupy docelowej.

Jak poprawić responsywność strony

Skoro już wiesz, co to jest responsywność, jakie ma znaczenie dla pozycjonowania i dlaczego potrzebujesz takiej witryny, teraz nadeszła pora, aby ją zyskać. Jak? Poznaj 5 wskazówek!

Jak poprawić responsywność strony?

Korzystaj z responsywnych szablonów

Wybieraj dla swojej strony internetowej gotowe szablony, które zapewniają automatyczne dostosowanie zawartości do rodzaju urządzenia, na którym witryna jest przeglądana, i do rozmiaru okna przeglądarki.

Jeśli zlecasz zaprojektowanie wyglądu serwisu, zadbaj o to, aby w wytycznych znalazła się informacja o tym, że chcesz mieć responsywną stronę.

Optymalizuj i kompresuj pliki wizualne

Zadbaj, aby taki content jak grafiki, obrazy czy wideo były miały jak najmniejszą wagę przy zachowaniu jak najlepszej jakości, szybko i poprawnie się ładowały. Nie powinny być ucięte, przeskakiwać czy wychodzić poza ramy tekstu.

Używaj formatów dostosowanych do stron internetowych (np. WebP lub zoptymalizowany JPG i PNG), unikaj grafik zbyt dużych lub niepotrzebnie wysokiej jakości, bo mogą znacznie spowolnić ładowanie strony.

Zadbaj o czytelność tekstu i wygodne przyciski

Dostosuj wielkość czcionek oraz przycisków do mniejszych ekranów. Tekst powinien być czytelny bez konieczności powiększania go palcami, a przyciski muszą być wystarczająco duże, by wygodnie je kliknąć na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj o zachowaniu odpowiednich odstępów między elementami, aby uniknąć przypadkowego kliknięcia.

Regularnie testuj stronę na różnych urządzeniach

Testuj stronę na popularnych urządzeniach, w tym smartfonach z różnymi systemami operacyjnymi, tabletach, laptopach i monitorach. Dzięki temu szybko zauważysz błędy i niedoskonałości, a następnie wprowadzisz odpowiednie poprawki, zapewniając komfort użytkownikom niezależnie od sprzętu, z którego korzystają.

Upraszczaj i optymalizuj kod

Regularnie przeglądaj swój kod HTML, CSS oraz JavaScript, eliminując z niego nieużywane fragmenty i zbędne skrypty. Czysty i uproszczony kod szybciej się ładuje, łatwiej jest go modyfikować, a co najważniejsze – poprawia działanie strony na wszystkich urządzeniach mobilnych oraz desktopowych.


Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).