Recykling treści w marketingu: Twój sposób na nowy content

1 grudnia 2022 / Weronika Jurkiewicz

Ekotreści są już częścią Twojej strategi contentmarketingowej? Jeszcze nie? Zmień to! Dzięki temu zyskasz pomysły na nowe materiały firmowe, które wykorzystasz, gdy będzie Ci brakować czasu i inspiracji. Dowiedz się, co to jest recykling treści w marketingu, jakie formy przyjmuje i jak przeprowadzić go krok po kroku.

Kto powinien przeczytać ten artykuł

Masz firmę i / lub zajmujesz się firmowym contentem? Informacje, które tu znajdziesz, przydadzą się właśnie Tobie, jeśli:

Właśnie przeczytałeś o sobie? Skoro tak, to przygotuj swoją ulubioną herbatę i zostań z nami na ok. 8 minut, a nim ostygnie Twój napar, recyklingowanie treści nie będzie miało przed Tobą tajemnic!

Recykling treści w marketingu polega na wybraniu popularnego contentu i przekształcenie jego zawartości w nową, atrakcyjną formę
Recykling treści w marketingu polega na wybraniu popularnego contentu i przekształcenie jego zawartości w nową, atrakcyjną formę. Fot. Freepik

Co to jest recykling treści

Recykling treści w marketingu to wykorzystanie istniejącego contentu w nowy sposób. Co to znaczy?

Przykładowo: prowadzisz blog firmowy, na którym publikujesz artykuły. Jeden z tekstów znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, ma wiele wyświetleń i kliknięć. Widzisz więc, że odbiorcy interesują się tym tematem (bo jest np. evergreenowy) i dlatego postanawiasz to wykorzystać. Aktualizujesz artykuł, dodajesz w nim nowe informacje lub na jego podstawie przygotowujesz infografikę. W ten sposób powstaje recyklingowana treść.

Uwaga: recykling contentu to nie to samo, co powielanie treści (duplicate content), czyli jej kopiowanie i wklejanie do nowego formatu!

Recyklingując materiały firmowe, przedstawiasz temat w nowy, unikalny sposób, aktualizujesz go lub rozbudowujesz. Jeśli przygotowujesz treść w innym formacie, jedynie bazujesz na tym, co już istnieje.

W recyklingu treści obowiązuje więc zasada 3R: recycle, repurpose (lub revamping), refresh, czyli przerób, zmień przeznaczenie (lub odnów to, co istnieje) i odśwież.

Podejrzewasz, że publikując content na ten sam temat, ale w innej formie, zniechęcisz odbiorców? Obawiasz się, że spostrzegą to jako brak profesjonalizmu? Nic bardziej mylnego!

Po pierwsze, recyklingując content, przypominasz odbiorcom, że poruszasz temat, który był wśród nich popularny.

Po drugie, Twoja grupa docelowa się zmienia. Mogły do niej dołączyć nowe osoby, które nie wiedzą, że wyjaśniasz dane zagadnienie.

I co więcej, gdy publikujesz content w różnych mediach, docierasz do innych odbiorców spośród swojej grupy docelowej.

Kto i kiedy potrzebuje recyklingu treści

Tworzysz treści firmowe?

Brakuje Ci pomysłów na nowe materiały?

Chcesz mieć pod ręką zawsze gotowe tematy?

Szukasz sposobu, aby docierać do różnych odbiorców?

Masz ograniczony czas na projektowanie nowych treści, ale chcesz regularnie publikować content?

Jeśli chociaż raz odpowiedziałeś „tak”, recykling treści jest dla Ciebie. To działanie przyda się każdej firmie, która poprzez content chce budować świadomość, zaufanie i zasięg marki, umacniać jej pozycję na rynku i docierać do potencjalnych klientów.

Co daje recykling treści w marketingu

Dlaczego powinieneś pomyśleć o włączeniu recyklingu treści do swojej strategii contentmarketinowej? Bo dzięki niemu:

W ramach recyklingu treści wykorzystasz dowolny content firmowy: artykuł blogowy, wideo, infografikę, bezpłatny kurs e-mailowy, raport branżowy itp.
W ramach recyklingu treści wykorzystasz dowolny content firmowy: artykuł blogowy, wideo, infografikę, bezpłatny kurs e-mailowy, raport branżowy itp. Fot. Justin Morgan z Unsplash

Jakie są sposoby recyklingowania contentu

Co możesz zrobić z contentem w ramach recyklingu? Oto kilka sposobów, jak ponownie wykorzystać treści w marketingu.

Aktualizacja treści

Publikujesz artykuły na blogu? Sprawdź, które z nich w tytule zawierają daty, np. „Jak pisać artykuły SEO w 2021 roku”, i zmień je na aktualne lub całkowicie z nich zrezygnuj.

Upewnij się, że informacje, jakie znajdują się w treści wpisu, również zgadzają się z bieżącymi danymi, statystykami, badaniami itp.

Jeśli coś się przedawniło, usuń to.

Gdy Twój artykuł, wpis w mediach społecznościowych lub opis pod wideo zawierają linki do innych stron:

Jeżeli zajdzie taka potrzeba, sformatuj tekst i zoptymalizuj go pod kątem SEO (zredaguj tak, aby zawierał odpowiednie nasycenie wybranego słowa kluczowego).

Zwróć też uwagę na meta description artykułu. To krótki opis tego, co odbiorca znajdzie na danej podstronie. Jeśli go nie ma, dodaj go. Jak przygotować taki tekst i w jaki sposób zamieścić go na swojej stronie WWW, podpowiadamy w naszym artykule „Meta description: jak 155 znakami zachęcić odbiorcę do odwiedzin”. (To tylko ok. 7 minut czytania, a blisko 1500 słów niezastąpionej wiedzy! Koniecznie zajrzyj teraz!)

Rozbudowa treści

W ramach recyklingu content rozbudujesz o materiały tekstowe i wizualne. Co to może dokładnie być?

I tak np. artykuł o narzędziach online w marketingu rozbudujesz o kilka nowych programów; w przepisie na sernik dodasz wersję dla osób z nietolerancją laktozy; e-book z tutorialem „Jak zrobić pierwszy pierścionek” uzupełnisz o koraliki z nowego asortymentu i nagranie wideo z instruktażem.

Jako rozbudowę contentu możesz potraktować też połączenie kilku mniejszych treści w jedną większą. Przykładowo: serię wpisów „Jak dobrać komputer / monitor / krzesło / biurko do domowego biura” w poradnik lub artykuł „Jak wybrać wyposażenie do home office”.

Tworzenie nowych treści

Artykuł zbija rekordy popularności? Twoja seria wpisów w mediach społecznościowych spodobała się odbiorcom? Wykorzystaj zainteresowanie tym contentem i stwórz go w nowym formacie, np. artykuł jako wideo, a posty w social mediach jako e-book.

Jak możesz przekształcić poszczególne treści? Więcej przykładów poznasz w części „Jakie są formaty recyklingowanego contentu”.

O czym pamiętać przy recyklingu treści

Gdy zdecydujesz się ponownie wykorzystać jakieś treści, zwróć uwagę na te 6 aspektów.

Unikalność

„Odświeżając” istniejące treści, pamiętaj, aby nie kopiować ich słowo w słowo. Powinny one być unikalne; wprowadzać coś nowego; pokazywać zagadnienie z innej perspektywy.

Przekształcasz wideo w serię artykułów? Wzbogać teksty o opinie klientów, ekspertów, wykresy lub bardziej szczegółowo wyjaśnij temat.

Styl

Dopasuj styl treści do swojej grupy docelowej i tej jej części, która korzysta z medium, w jakim publikujesz nowy content.

Z artykułu tworzysz serię wpisów do mediów społecznościowych? Na LinkedInie powinny one mieć charakter branżowy i bardziej oficjalny. To na stories na Instagramie w ramach tematu „Jak wygląda praca architekta” możesz pokusić się o publikowanie treści, przeplatając je urywkami „zza kulis” pracy.

Format

Pamiętaj, aby recyklingując treści, zwracać uwagę na dopasowanie formy contentu do medium, w którym chcesz je publikować.

Jeśli planujesz nagrać wideo edukacyjne, zamieść je w artykule blogowym i na YouTubie. W mediach społecznościowych, jak Facebook i Instagram, lepiej dodać krótki film jedynie promujący główne nagranie, by zachęcić do jego obejrzenia. Bierz pod uwagę interfejs medium, czyli wygodę i sposób jego użytkowania.

Przykładowo: pionowa infografika będzie dobrze wyglądać we wpisie blogowym. Jej przejrzystość może być jednak niższa na Facebooku i Instagramie. Wymagane rozmiary zdjęć wymuszą na Tobie podzielenie grafiki na kilka części. I o ile Twoją infografikę „czyta się” od góry do dołu, to rozbicie na części nie musi zaszkodzić jej czytelności. Jeśli jednak ma ona formę mapy myśli, odbiorca będzie mieć problem z jej poprawnym odczytaniem.

Temat

Znajdujesz artykuł o dużym ruchu i współczynniku klikalności. Co dalej? Sprawdź jego temat.

Treści, jakie warto recyklingować, to:

SEO

Gdy tworzysz nową treść lub aktualizujesz i rozbudowujesz nową, nie zapominaj o SEO!

1. Odpowiednio zoptymalizuj content: dobierz i wpleć słowa kluczowe; uzupełnij o takie, na które wyświetla się treść, są tematyczne, ale dotychczas nie było ich w materiale.

2. Sformatuj materiały tekstowe: ustaw nagłówki; dziel na akapity; pisz krótkie zdania (do 20 wyrazów); wyróżniaj najważniejsze rzeczy.

Wyniki

Jeśli chcesz publikować content, który cechują zalety z części „Co daje recykling treści w marketingu”, sprawdzaj i analizuj wyniki.

Zainteresowanie treścią jest małe czy duże? Jaka jest liczba wyświetleń w stosunku do kliknięć? Czy odbiorcy reagują na materiał (udostępniają, lajkują, pobierają itp.)? Który rodzaj contentu cieszy się największą popularnością wśród Twojej grupy docelowej?

Odpowiedz sobie między innymi na te pytania, aby mieć pewność, że docierasz do odpowiednich odbiorców, w odpowiednim miejscu.

Recyklingowaną treść zmienisz w każdy inny dowolny formę contentu
Recyklingowaną treść zmienisz w każdy inny dowolny formę contentu. Fot. NordWood Themes z Unsplash

Jakie są formy recyklingowanego contentu (przykłady)

W jaki content najlepiej przekształcić artykuł blogowy, w jaki wideo, a w jaki kurs z newslettera? Wszystko zależy od tego, do kogo kierujesz komunikat, w jakim miejscu i czego dotyczy recyklingowana treść. Poniżej znajdziesz przykłady, jak ponownie wykorzystać poszczególne formy.

Tekst blogowy:

Publikacje w mediach społecznościowych:

Wideo:

Infografika:

Treści z newslettera:

Jak zrobić recykling treści krok po kroku

1. Wybierz popularny content

Przejrzyj dotychczas opublikowane treści i sprawdź, które z nich mają potencjał, aby powtórzyć sukces. Kieruj się popularnością i ponadczasowością tematu.

2. Ustal, co zrobisz w ramach recyklingu

Przyjmijmy, że publikujesz wpisy w mediach społecznościowych. Największą liczbę interakcji (komentarzy, polubień, udostępnień i zapisań) miał post o 3 roślinach, które w sypialni powinien mieć każdy, komu doskwiera bezsenność. To punkt wyjścia np. do rozbudowanego poradnika lub artykułu o roślinach oczyszczających powietrze.

3. Określ grupę docelową i medium publikacji

Masz wybrany content do recyklingu. Teraz zastanów się, do kogo chcesz skierować nową treść i gdzie je opublikujesz. Pamiętaj, aby format materiału był przyjazny w odbiorze w danym medium.

4. Stwórz treść w nowym formacie

Kiedy już wszystko ustalisz, nie ma na co czekać. Stwórz nowy content.

Narzędzia, które mogą Ci się przydać, wymieniamy w następnej części artykułu.

Jakie narzędzia są potrzebne do recyklingu treści

Poznanie odbiorcówGoogle Analyticsdarmowe narzędzie;

poznasz dzięki niemu słowa kluczowe, na jakie wyświetlają się Twoje podstrony;

dowiesz się o liczbie wyświetleń, klikalności i średniej pozycji konkretnych podstron
Analiza skuteczności contentu na stronie WWWGoogle Search Consoledarmowe narzędzie;

poznasz dzięki niemu słowa kluczowe, na jakie wyświetlają się Twoje podstrony;

dowiesz się o liczbie wyświetleń, klikalności i średniej pozycji konkretnych podstron
Dobór słów kluczowychAhrefspłatne narzędzie;dowiesz się z niego o ruchu z wyszukiwarek internetowych i płatnym;

sprawdzisz, jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań wybranego słowa kluczowego, jego konkurencyjność i pozycje, jakie zajmuje i zajmowało
Keywordtool.iow wersji bezpłatnej poznasz różne kombinacje interesujących Cię fraz m.in. z Google’a, YouTube’a, Amazona, Instagrama, Pinteresta i Google Trends;

w wersji płatnej sprawdzisz takie szczegóły, jak całkowita liczba wyszukiwań, średni koszt za kliknięcie i konkurencyjność
wyszukiwarka Googledarmowe narzędzie do wyszukiwania zapytań
Tworzenie contentuCanvawersja bezpłatna i płatna;

przygotujesz tu różnorodny content: od tradycyjnej grafiki, infografiki przez e-booki po wideo
Dokumenty Googledarmowe narzędzie;

przygotujesz tu teksty
Audacitydarmowy program do nagrywania i edytowania dźwięku, np. do podcastów
Freepik, Pixabaywersje bezpłatne i płatne;

banki zdjęć

Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).