Przekierowania w SEO to jeden z elementów optymalizacji stron internetowych. Dzięki nim m.in. zapobiegniesz duplikacji treści i wyświetlaniu się komunikatu „błąd 404”. Co powinieneś wiedzieć o przekierowaniach, aby korzystać z nich w sposób przyjazny dla pozycjonowania?
Co to jest przekierowanie
To rozwiązanie, które sprawia, że osoba odwiedzająca konkretny adres URL zostaje przeniesiona na inny.
Przekierowania mają więc znaczenie dla Twoich odbiorców. Dzięki nim trafiają na działające i aktualne podstrony, a nie np. na adresy z błędem 404.
Wpływają one również na pracę robotów indeksujących. Gdy ustawiasz przekierowanie na danym adresie URL, przekazujesz robotom informację, że jego zawartość podstrony znajduje się w innym miejscu. W ten sposób nie indeksują one tego adresu, tylko skupiają się na tym drugim, docelowym. (To pozwala uniknąć duplikacji treści).
Przekierowania to jeden z elementów optymalizacji strony WWW. Pomagają one uporządkować zawartość witryny. Będziesz ich potrzebować, np. kiedy:
- masz wiele krótkich artykułów na ten sam temat i chcesz je scalić w jeden, bardziej szczegółowy;
- w sklepie internetowym wciąż pojawiają się wycofane produkty.
Rodzaje najpopularniejszych przekierowań
Przekierowania określają liczby od 301 do 307. Oznaczają one, że zawartość danej podstrony została zmieniona i teraz znajduje się pod innym adresem URL.
O czym informują i jakie funkcje mają poszczególne przekierowania?
Przekierowanie 301
Ten rodzaj przekierowania wykorzystuje się najczęściej. Ma ono charakter trwały („moved permanently”). To znaczy, że adres URL na stałe zastępuje inny.
Gdy roboty Google’a napotkają przekierowanie 301, jako link kanoniczny (podstronę do zaindeksowania) będą traktowały nowy adres URL i to jego wyświetlą w wynikach wyszukiwania.
Co ważne, moc podstrony, na której ustawione jest przekierowanie, przechodzi na docelowy adres URL (nie musisz obawiać się ogromnych spadków ruchu).
Ponadto przekierowania 301 dzieli się na:
- wewnętrzne – przenoszą użytkownika na podstrony w obrębie jednej domeny (np. przy scalaniu artykułów).
- zewnętrzne – przekierowują odbiorcę z jednej domeny na drugą (np. przy zmianie nazwy domeny).
Przekierowanie 302
To przekierowanie tymczasowe („moved temporarily”). Przenosi ono z jednego adresu na drugi tylko przez określony czas lub do momentu własnoręcznego usunięcia.
Przekierowanie 302 nie przenosi mocy podstrony. Taki adres URL wciąż będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.
Informuje ono roboty indeksujące, że podstrona istnieje, ale w danej chwili jest niedostępna, więc użytkownik tymczasowo zostaje przeniesiony na inną. Co jakiś czas będą one skanować adres URL, aby sprawdzić, czy przekierowanie zniknęło.
Przekierowanie 303
To najrzadziej wykorzystywane przekierowanie („see other”). Jest ono tymczasowe.
Wykorzystuje się je do formularzy, które wysyłają dane metodą HTTP POST.
Przekierowanie 304
Informuje ono roboty przeglądarki, że dane, które mają w swojej pamięci podręcznej o danej podstronie, nie zmieniły się od ich ostatniej wizyty na niej („not modified”). Nie muszą więc pobierać zawartości adresu URL, bo jest ona aktualna. Mogą ją od razu wyświetlić użytkownikowi. (Dzięki temu podstrony szybciej się wczytują).
Przekierowanie 305
Wskazuje, że zapytanie realizuje wyznaczony serwer proxy („use proxy”). To tam będzie wyświetlana zawartość witryny.
Przekierowanie 306
Dzisiaj już się z niego nie korzysta (obsługiwało starsze wersje protokołu). Dotyczyło serwisu proxy.
Przekierowanie 307
To również przekierowanie tymczasowe. Wskazuje, że zawartość podstrony znajduje się chwilowo w innym miejscu i w przyszłości jej lokalizacja może zostać zmieniona.
Kiedy ustawić przekierowanie 301 i 302
W praktyce najczęściej wykorzystuje się przekierowanie 301 i 302. Kiedy się je stosuje?
Przekierowania 301
- Usuwasz lub ukrywasz wybrane podstrony
Dzięki ustawieniu przekierowania wykorzystasz potencjał adresów URL i zapobiegniesz wyświetlaniu się odwiedzającym komunikatu „błąd 404”.
- Zmieniasz adres URL konkretnej podstrony
Gdy optymalizujesz stronę WWW, może okazać się, że potrzebujesz wprowadzić zmiany w samym adresie URL. Kiedy więc zmieniasz jego brzmienie, np.
musisz ustawić przekierowanie 301.
W ten sposób kierujesz odwiedzających na istniejącą, aktualną podstronę.
- Przenosisz stronę na nową domenę
To sytuacja, w której przenosisz całą zawartość swojej strony pod inny adres URL. Wtedy musisz ustawić trwałe przekierowania dla każdej podstrony w obrębie witryny.
Wpływa to na skuteczność migracji serwisu.
- Wprowadzasz certyfikat SSL
Chcesz przejść na zabezpieczone połączenie? Pamiętaj, że protokół http i https tworzą osobne witryny. To znaczy, że decydując się to drugie rozwiązanie, musisz ustawić stałe przekierowanie.
W innym wypadku dojdzie do duplikacji treści (identyczna zawartość znajdzie się na obydwu wersjach strony WWW).
- Zmiana adresu strony na wersje z „www” lub bez „www”
Dla SEO nie ma znaczenia, czy adres Twojej strony internetowej brzmi „abcde.pl” czy „www.abcde.pl”.
Gdy jednak chcesz przejść na inną wersję, musisz ustawić przekierowania. Jeśli tego nie zrobisz, dojdzie do analogicznej sytuacji co w przypadku http i https – do duplikacji treści.
Przekierowanie 302
- Aktualizujesz lub modernizujesz serwis.
- Masz w ofercie produkt, który jest tymczasowo niedostępny lub pojawia się sezonowo.
- Doszło do awarii strony lub pojawiły się na niej błędy, których naprawa zajmie nieco czasu.
- Chcesz przetestować nową stronę.
- Przeprowadzasz redesign strony.
Jak ustawić przekierowanie 301 i 302
Wiesz już, jak działają przekierowania i które z nich wybrać w określonych sytuacjach. Okazuje się, że potrzebujesz zastosować je na swoich podstronach? Oto kilka sposobów na ich wdrożenie.
Modyfikacja pliku .htaccess
Plik .htaccess to plik konfiguracyjny serwera Apache. Znajdziesz go w głównym katalogu strony internetowej.
Przekierowanie 301 strony internetowej na nowy URL najlepiej wykonać w pliku .htaccess poniższą komendą:
lub
Jak przekierować całą zwartość domeny na nową, gdy nie zmienia się jej struktura? Użyj kodu:
Przekierowanie 302 ustawisz, dodając kod:
Przekierowanie PHP
Aby ustawić przekierowanie za pomocą php, wpisz odpowiedni kod w kodzie swojej strony internetowej.
Przekierowanie 301
Przekierowanie 301 w WordPressie
Masz witrynę na WorPressie? Aby ustawić przekierowania na podstronach, możesz skorzystać z jednej z przeznaczonych do tego wtyczek, np.:
Kiedy zrezygnować z ustawiania przekierowań
Jak widzisz, przekierowania to w wielu przypadkach dobre rozwiązanie, które zapewni dobre doświadczenia użytkownika ze stroną i wpłynie na lepsze indeksowanie przez roboty. Nie zawsze jest jednak najlepszą opcją. W jakich sytuacjach musisz dobrze przemyśleć dodanie przekierowania?
Przy zbyt wielu przekierowaniach Twoja strona internetowa dłużej będzie się ładować.
Ponadto istnieje ryzyko, że doprowadzisz do łańcucha przekierowań. To sytuacja, w której każda kolejna podstrona przekierowuje do następnej i następnej. Nie tylko wydłuża to dotarcie użytkownika do docelowego adresu URL, ale i utrudnia robotom indeksowanie.
Zrezygnuj z wdrażania przekierowań również, gdy zbliża się lub trwa u Ciebie sezonowa sprzedaż. Przekierowywanie mogą wywołać tymczasowe zmiany w pozycji Twoich podstron w wyszukiwarce.
Pamiętaj, by nie ustawiać przekierowań wszystkich nieaktualnych, usuniętych adresów URL na stronę główną. Zamiast tego poszukaj podobnych tematów, produktów, do których warto je odesłać.
Ustawianie przekierowań a SEO
Jakie znaczenie mają przekierowania w SEO? Przede wszystkim wiedz, że od 2016 roku stosowanie ich nie osłabia przekazywanej mocy SEO. Co to znaczy? Nie musisz obawiać się spadku ruchu.
Co więcej, przekierowania 301 w SEO odgrywają istotną rolę w PageRank. Dzięki nim odzyskujesz linki, które obecnie prowadzą do podstron z błędem 404.
Przekierowania niwelują także ryzyko kanibalizacji słów kluczowych i duplikacji treści w obrębie domeny, a tym samym – rywalizacji Twoich podstron między sobą w rankingu.
Jak sprawdzić przekierowania
Ustawiłeś przekierowanie 301 lub 302 i chcesz się upewnić, że działa poprawnie?
Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę pierwotny adres URL. Gdy wszystko zostało odpowiednio zapisane, przeglądarka przeniesie Cię do nowej podstrony.
Aby sprawdzić poprawność przekierowań, możesz też skorzystać z różnych narzędzi. Z jakich dokładnie?
- Screaming Frog – dowiesz się z niego, jakie przekierowania zostały zastosowane na stronie, jakie są ich źródła i kierunki, które z nich są błędnie skonfigurowane itp.
- Link Redirect Trace – to rozszerzenie do Google Chrome’a i Firefoxa. Pokazuje, jaką ścieżkę przechodzi użytkownik, aby dotrzeć na analizowaną podstronę: czy i jakie przekierowania zostały zastosowane, ich poprawność i ewentualne błędy.
- HTTP Status Code Checker – wystarczy, że wkleisz w okienku adres URL, który chcesz sprawdzić.
- Redirect Checker – podobnie jak w poprzednim narzędziu musisz jedynie wpisać adres podstrony, aby dowiedzieć się więcej o przekierowaniach.