Wiesz, że teksty blogowe z co najmniej jedną fotografią generują dwukrotnie większy ruch niż artykuły bez zdjęć? Albo że mają 30% więcej udostępnień? Jeśli wciąż unikasz dodawania materiałów wizualnych na firmową stronę WWW, czas to zmienić! Pamiętaj jednak, żeby zoptymalizować zdjęcia i grafiki pod kątem SEO. Jak to zrobić? Wystarczy, że zapoznasz się z 7 prostymi krokami.
Kiedy potrzebujesz zoptymalizować materiały graficzne
Masz firmową stronę WWW lub taką zarządzasz i dodajesz do niej materiały wizualne: zdjęcia, infografiki, wykresy, zrzuty ekranu, ilustracje lub animacje? Oto kilka sytuacji, kiedy powinieneś rozważyć ich optymalizację.
- Firmowa strona WWW długo się ładuje.
- Dodajesz materiały wizualne do artykułów, podstron produktów i usług, ale nie poddajesz je obróbce.
- Witryna firmy jest wizualnie nieczytelna.
- Chcesz świadomie wpłynąć na pozycjonowanie się całej strony WWW.
- Planujesz wykorzystać dodawane zdjęcia i grafiki do pozycjonowania się w Google Grafika.
Chociaż jeden z podpunktów opisuje Twoją sytuację? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak prosto zoptymalizować grafiki i zdjęcia na stronę WWW.
Wskazówki, jak dobrze zoptymalizować zdjęcia i grafiki
Jeśli Twoje materiały graficzne potrzebują optymalizacji i chcesz świadomie rozwijać swoją stronę internetową, oto 7 kroków, dzięki którym zrobisz to poprawnie i skutecznie.
1. Nazwij plik
Materiały graficzne, które dodasz w artykule, na podstronie z opisem produktu lub swojej usługi, mogą pochodzić:
- z darmowych lub płatnych banków zdjęć,
- od producenta,
- z zasobów firmy.
Zamieszczając je na stronie WWW, zwróć uwagę na ich nazwę. Dlaczego jest to ważne? Bo ma ona wpływ na indeksowanie grafiki.
Zanim więc umieścisz zdjęcie w witrynie, zmień jego nazwę z „IMG12345.jpg” na tekst, który odpowiada tematyce podstrony, np. „optymalizacja-zdjec-i-grafiki-na-stronie.jpg”.
Co więcej, pamiętaj, aby:
- słowa rozdzielać dywizami, czyli najkrótszą poziomą kreską „-”;
- nie używać polskich znaków diakrytycznych („ą”, „ć”, „ł”, „ń”, „ó”, „ś”, „ź”, „ż”) i wielkich liter;
- zamieszczać w nazwie słowa kluczowe (o ile są one powiązane z treścią podstrony i nie będą wyglądały jak dodane na siłę);
- unikać tworzenia długich nazw.
2. Dostosuj wymiary
Zwróć uwagę, jakie wymiary powinny mieć Twoje obrazy. Ma to wpływ nie tylko na wagę pliku, ale i na SEO. W jaki sposób?
W 2021 roku Google wprowadziło do listy czynników rankingowych (czyli elementów, które wpływają na pozycjonowanie) Core Web Vitals. To podstawowe wskaźniki internetowe:
- LCP (Largest Contentful Paint) – czas pełnego załadowania się największego obrazu, filmu lub tekstu na podstronie;
- FID (First Input Delay) – stopień responsywności strony, czyli czas reakcji strony WWW na polecenia odwiedzającego, np. między kliknięciem linku do artykułu a jego wyświetleniem się w przeglądarce;
- CLS (Cumulative Layout Shift) – poziom stabilności strony, czyli czy w trakcie ładowania witryna się nie przesuwa, np. przez pojawiające się obrazy lub teksty.
W przypadku wymiarów obrazów interesuje Cię CLS, czyli to, czy w trakcie ładowania się strony obrazy się nie przemieszczają z powodu ich dostosowywania się przez za duże wymiary.
3. Skompresuj wagę
Wagę plików wyraża się w kilobajtach (KB), megabajtach (MB) lub gigabajtach (GB). Im jest ona mniejsza, tym szybciej zdjęcia się załadowują.
Aby uniknąć pogorszenia ich jakości przy redukcji ciężkości, skorzystaj z darmowych narzędzi do kompresji plików, np. TinyJPG. Dzięki nim grafiki i zdjęcia będą mieć większą wagę, ale wciąż dobrą jakość.
4. Dodaj atrybuty alt
Atrybut ALT (inaczej tekst alternatywny) to treść:
- która wyświetla się czytelnikowi, gdy z jakiegoś powodu opisywany przez nią obraz nie załaduje się poprawnie;
- dzięki której roboty indeksujące Google rozpoznają, co jest zawartością danego materiału graficznego, i mogą go odpowiednio przyporządkować;
- którą dla osób niedowidzących i niewidzących odczytuje oprogramowanie, dzięki czemu wiedzą one, co przedstawia fotografia.
Jako tytuł pliku graficznego zostaw jego nazwę (np. „optymalizacja-zdjec-i-grafiki-na-stronie.jpg”).
Zadbaj również o adres URL zdjęcia i grafiki. Powinien on być czytelny zarówno dla Twoich odbiorców, jak i robotów Google, np. „https://virtal.pl/wp-content/uploads/2022/09/rozszerzenia-reklam-google-ads.png”.
Zwróć uwagę na treść, która występuje po dacie publikacji, czyli na „rozszerzenia-reklam-google-ads.png”. Zwykle będzie nią nazwa pliku. Stąd tak ważne jest już to, co zrobisz na początku.
5. Wybierz format
Format określa, w jaki sposób zapisywane są dane zdjęcia lub grafiki, jaka jest ich jakość i przeznaczenie. Popularne formaty materiałów graficznych to m.in. JPG, JPEG, PNG, WebP i SVG. Który z nich wybrać, aby zachować dobrą jakość zdjęć, ale jednocześnie zadbać o szybkie ładownie się strony WWW?
Formatem, który łączy w sobie zalety PNG i GIF, jest WebP. Dzięki niemu otrzymasz pliki z przezroczystym tłem, animowane i skompresujesz obrazy do małych rozmiarów bez utraty ich jakości.
Jego minusem jest jednak to, że nie wszystkie CMS-y i przeglądarki go obsługują (poprawnie załaduje się w Chromie, Edge’u, Operze i Firefoxie). A to oznacza, że nie zawsze będzie się wyświetlać.
Co ważne, jeśli korzystasz z WordPressa, wiedz, że jego wersja 5.8 i nowsze już obsługują format WebP.
Co zrobić w takiej sytuacji? Postaw na inne formaty, które również oferują dobrą kompresję, np.:
- PNG, gdy dodajesz zdjęcia z przezroczystym tłem, zależy Ci na dobrej jakości i bezstratnej kompresji (czyli by wszystkie elementy obrazu pozostały bez zmian). Pamiętaj jednak, że dzieje się to kosztem większej wagi obrazu i nie jest dobrym rozwiązaniem dla plików z wieloma detalami (np. bardzo zróżnicowaną głębią barw przy fotografiach krajobrazów).
- JPEG, kiedy potrzebujesz plików o małych rozmiarach. Dopilnuj jednak, by nie kompresować go mocniej niż do 80% (czyli np. z rozmiaru 1 MB do 800 KB). Dlaczego? Bo wtedy jego jakość znacznie spadnie.
6. Dbaj o kontekst
Kiedy dodajesz konkretne zdjęcie, zadbaj o to, aby to, co ono przedstawia, wiązało się z tematem tekstu. Jeśli to możliwe, dopasuj materiały wizualne również do treści, którą poprzedza lub pod którą się pojawia.
Przykładowo: w tekście o Google Trend znajduje się akapit o porównywaniu w narzędziu popularności fraz o różnych rodzajach herbat. To zastosowanie obrazuje zrzut ekranu znajdujący się pod treścią.
7. Przygotuj mapę witryny z obrazami
Jeśli na swojej stronie WWW masz wiele plików graficznych, stwórz dla nich sitemapę. To dokument w formacie XML, który zawiera informacje o podstronie (jej zawartości, strukturze, datach aktualizacji różnych elementów). Dane te wykorzystują roboty indeksujące Google, aby lepiej rozpoznać, co znajduje się na stronie.
Możesz stworzyć osobne sitemapy dla zdjęć lub dodać adresy obrazów do istniejącej sitemapy strony WWW.
Co daje optymalizacja grafik i zdjęć na firmowej witrynie
Jak widzisz, optymalizacja materiałów graficznych na stronę WWW nie jest trudna. Im szybciej zaczniesz kierować się tymi wskazówkami, tym mniej plików będziesz musiał później dostosowywać pod kątem SEO.
A dlaczego warto optymalizować zdjęcia i grafiki? Bo dobrze sformatowane obrazy wpływają na szybkie załadowywanie się strony. Im krótszy jest ten czas, tym Google lepiej ocenia Twoją stronę. Z kolei dobra ocena zwiększa szanse na wyższą pozycję w wyszukiwarce.
Co więcej, zoptymalizowane grafiki to również przyjemne doświadczenie dla oka odwiedzającego, który chętniej korzysta ze strony i lepiej ocenia firmę.