Jak zapowiedzieć odbiorcom, co znajdą na Twojej stronie? Nadać jej odpowiedni tytuł! Oto nasz krótki poradnik, co to jest meta tytuł (i title tag), jak napisać taki, który skradnie uwagę internautów, i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania się strony WWW.
Co to jest meta tytuł i title tag
Meta tytuł to tytuł strony lub podstrony i jeden z wielu meta tagów. To jeden z czynników rankingowych Google.
Z kolei title tag to znacznik HTML, w którym umieszcza się treść nagłówka, czyli meta tytuł. Znajdziesz go w sekcji <head> kodu HTML. Jego obecność i forma ma znaczenie dla odbiorców i robotów indeksujących. Nie jest on meta tagiem.
Co ważne, gdy będziesz szukać informacji na temat meta tytułu i title tagu, na wielu stronach internetowych spotkasz się z zamiennym stosowaniem tych pojęć. Faktem jest jednak to, że technicznie są to inne elementy.
Abyś lepiej zrozumiał treść artykułu, będziemy jednak używać pojęć „meta tytuł” i „meta title”, które przyjęły się w polskiej branży SEO.
Jak wygląda meta tytuł i title tag
Gdy zachowasz podział na meta tytuł i title tag, otrzymasz dwa kody:
- meta title: <meta name=”title” content=”Tytuł Twojej strony”>
- title tag: <title>Tytuł Twojej podstrony</title>.
Co jednak ważne, z punktu SEO to stosowanie title taga jest ważniejsze. Dlaczego? Bo to on jest indeksowany przez roboty. Z kolei kod dla prawidłowego technicznie meta tytułu mogą zignorować.
Gdzie wyświetla się title tag
Meta tytuł jest widoczny:
- na karcie przeglądarki,
- w zakładkach przeglądarki (gdy zapisujesz wybraną stronę),
- w wynikach wyszukiwania (jako klikalny nagłówek),
- w mediach społecznościowych jako tytuł linku (gdy udostępniasz link do danej strony internetowej),
- w historii przeglądarki.
Jaka powinna być długość meta tytułu
Meta tytuł powinien mieć tyle znaków, aby zmieściły się one w maksymalnie 580 pikselach długości. Przyjmuje się, że to około 50–60 znaków ze spacjami, choć czasem zmieści się ich i 70.
Dlaczego powinieneś pilnować odpowiedniej długości meta tytułu? Bo gdy będzie on za długi, wyszukiwarka go utnie, tzn. pokaże tylko jego część, a ucięty fragment zastąpi trzema kropkami.
Jak sprawdzić, czy długość Twojego meta title jest właściwa? Jeśli korzystasz z wtyczek SEO na platformach takich jak WordPress, wystarczy, że wpiszesz tekst do specjalnie przygotowanego okienka. Narzędzie pokaże Ci, jak będzie wyglądać meta tytuł w wyszukiwarce i czy nie zostanie ucięty.
Możesz skorzystać również z narzędzi internetowych jak ToTheWeb. Gdy dodasz w okienku swój meta tytuł, program podpowie Ci, czy tytuł jest za krótki, za długi czy w sam raz.
Dlaczego jeszcze długość meta title ma znaczenie? Bo jeśli title tag jest zbyt długi, Google może uciąć z niego kluczowe informacje. Poza tym przycięty tytuł może być mniej atrakcyjny i zrozumiały dla odbiorców.
Meta tytuł a nagłówek H1
Meta title tag i nagłówek H1 to różne elementy strony internetowej, choć mogą brzmieć identycznie.
Ten pierwszy wskazuje na nazwę całej strony, z kolei nagłówek H1 stanowi tytuł dla treści, która się pod nim znajduje.
Pamiętaj jednak, że co do zasady lepiej jest stosować jeden nagłówek H1 na podstronę.
Poza tym meta tytuł znajduje się w sekcji <head> kodu HTML i nie jest widoczny bezpośrednio na stronie. Z kolei nagłówek H1 znajduje się w treści strony i jest widoczny dla odbiorców.
To, co je łączy, to znaczenie dla SEO. Meta title wpływa na ranking w wynikach wyszukiwania, a H1 pomaga wyszukiwarkom zrozumieć strukturę i zawartość strony.
Meta tytuł a SEO
Jak już pewnie pamiętasz z początku artykułu, meta tytuł jest jednym z czynników rankingowych.
- Google korzysta z niego, aby zrozumieć zawartość Twojej strony internetowej. Dzięki temu wyświetla ją pod odpowiednimi słowami kluczowymi.
- Mogą one wyświetlać się w wynikach wyszukiwania (to z nich najczęściej korzysta Google). Co ważne, jeśli Google uzna, że Twój tytuł nie odpowiada potrzebom odbiorcy, może on wygenerować inny tytuł, który wyświetli się w wynikach wyszukiwania.
Istotność meta title potwierdza John Mueller: „Tytuły są ważne. Są ważne dla SEO. Wykorzystuje się jako czynnik rankingowy”.
Jak projektować dobre meta title
Teraz pora, abyś poznał najlepsze praktyki tworzenia meta tytułów.
Dbaj o odpowiednią długość
Czyli postaraj się, aby meta tytuł miał już wcześniej wspomnianą długość: 50–60 znaków ze spacjami.
Najlepiej będzie, jeśli skorzystasz z wtyczki SEO dostępnej na platformie, na której masz swoją stronę internetową (np. WordPressie) lub z darmowych narzędzi online (np. ToTheWeb).
Aby łatwiej było Ci przygotować treść tytułu:
- nie korzystaj z dużych liter (o ile nie wymaga tego poprawność językowa), bo zajmują one więcej miejsca;
- rezygnuj z umieszczania nazwy firmy (jeśli nie jest to konieczne);
- stosuj „dwukropki („:”) i kreski pionowe („|”) jako separatory zamiast myślnika („–” / „—”).
Twórz unikalne tytuły
Meta tytuły powinny być niepowtarzalne, aby roboty indeksujące lepiej określały zawartość treści i wyświetlały je w ramach właściwych słów kluczowych i intencji użytkowników.
Dodawaj słowa kluczowe
Gdy będzie projektować tytuły, pamiętaj, aby zamieszczać w nich najważniejsze słowo kluczowe, to, pod które chcesz pozycjonować podstronę.
Rób to w sposób naturalny: jeśli potrzebujesz, odmień je.
Nie upychaj na siłę dodatkowych fraz.
Weź pod uwagę tytułu z SERP
Analizuj, jakie tytuły przygotowała konkurencja. Nie po to, aby z nich korzystać, lecz po to, aby tworzyć unikalne, które wyróżnią się w wynikach wyszukiwania, i zobaczyć, jakie są skuteczne.
Zadbaj o atrakcyjność tytułu
Pamiętaj, że optymalizacja meta tytułów pod SEO to nie wszystko. W końcu chcesz dotrzeć do ludzi. Dlatego też zadbaj o atrakcyjność swoich tytułów.
- Korzystaj z cyfr, np. „5 domowych sposobów na jesienne przeziębienie”.
- Odwołuj się do autorytetów, np. „Zacznij pisać jak Agatha Christie”.
- Zadawaj pytania, np. „W które mity o pozycjonowaniu stron internetowej wierzysz?”.
- Mów o korzyściach i rezultatach, np. „Jak napisać ogłoszenie sprzedaży nieruchomości, aby urywał się telefon”.
- Używaj bezpośrednich zwrotów od odbiorcy, np. „Korzystaj z tych dwóch rozwiązań, aby zasypiać w 5 minut ”.
Jak i gdzie sprawdzić skuteczność meta tytułów
Przygotowałeś tytuły dla konkretnych adresów URL i chcesz sprawdzić, czy są skuteczne? Aby dowiedzieć się, czy spełniają one swoje zadanie (przyciągają odbiorców i pozycjonują podstronę pod dobre zapytania), możesz skorzystać m.in. z Google Search Console, Screaming Frog czy Ahrefs.
W ramach analizy zwróć uwagę na klikalność tytułów, na jakie frazy się wyświetlają, ile mają wyświetleń, na jakiej pozycji się znajdują.
Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie kilku nagłówków i ich testowanie: na parę tygodni wybierz tytuł, a następnie zmień na tytuł B i obserwuj, czy i jak zmieniają się wyniki.
Gdzie dodaje się title tagi i meta tytuły
Jeśli chcesz dodać title tag lub meta title, zrobisz to w kodzie HTML. Obydwa elementy zamieścisz w sekcji <head>.
Jeśli chcesz zamieścić i jeden, i drugi element, wtedy powinno to wyglądać tak:
Możesz również dodać tytuł za pomocą wtyczki SEO. Na:
- WordPressie skorzystasz np. z Yoast SEO, które udostępnia specjalne okienko do uzupełnienia tytułu;
- Joomli zainstalujesz SEO Generator.
Najczęstsze błędy związane z meta tytułem
Rodzaj błędu | Jakie ryzyko stwarza błąd | Jak naprawić błąd | Przykład |
Brak tytułu | jeśli nie określisz title taga w kodzie HTML, po prostu nie będziesz mieć tytułu strony; sprawi to, że Google sam wygeneruje tytuł na podstawie zawartości strony, a niekoniecznie musi on odpowiedni i Ci się podobać | stwórz i dodaj własny title tag | <title>Co to jest meta tytuł i jak go napisać</title> |
Za krótki tytuł | tytuł niewystarczająco opisuje jej zawartość, przez co odbiorcy nie wiedzą, co dokładnie na niej znajdą, a przez to mogą zrezygnować z kliknięcia linku do niej | przeredaguj tytuł lub dodaj treść, która doprecyzuje, co oferuje zawartość strony | zły: <title>Dekoracje wnętrz</title> dobry: <title>Dekoracje wnętrz w stylu skandynawskim</title> |
Za długi tytuł | tytuł zostanie ucięty, przez co mogą zniknąć kluczowe informacje o treści;Google może również przeredagować tytuł, jeśli przekracza on 70 znaków, i wyświetlić własny | skróć title tag, a jeśli chcesz zawrzeć więcej informacji, wykorzystaj do tego meta opis | zły: <title>Najlepsze przepisy na sałatki, które zaskoczą twoich gości i sprawią, że będziesz gwiazdą kuchni</title>dobry: <title>Najlepsze przepisy na sałatki, które zaskoczą Twoich gości</title> |
Kilka tytułów | John Mueller wskazuje, że kolejne title tagi Google traktuje jako rozwinięcie pierwszego i na prawdopodobnie je połączy | dodaj jeden title tag dla każdej podstrony, a jeśli chcesz stworzyć kilka, to raczej testuj je, zmieniając co pewien czas | zły: dobry: |
Brak słów kluczowych | title tagi bez słów kluczowych mogą być mniej skuteczne przyciągać ruch | | zły: <title>Witamy na naszej stronie</title>dobry: <title>Witamy na naszej stronie – Usługi IT i rozwiązania technologiczne</title> |
Zduplikowane tytuły | duplikowanie tytułów może powodować problemy z indeksowaniem podstron, a w konsekwencji – obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania | twórz unikalne tytuły dla każdego adresu URL | |
Upychanie słów kluczowych | keyword stuffing wygląda nienaturalnie, jak spam i może zniechęcać odbiorców do odwiedzania strony | projektuj atrakcyjne tytuły, które wyjaśnią odbiorcom, co znajdą na stronie; nie musisz zawierać w nich wszystkich słów kluczowych | zły: dobry: |
Meta title: Twórz tytuły, które zdobędą uwagę odbiorców
Wiesz już, co to jest meta tytuł, jakie ma znaczenie dla SEO i jak go zaprojektować, aby był atrakcyjny dla odbiorców. Pamiętaj, że zwykle to jeden z pierwszych elementów strony, z jakim ma kontakt Twój potencjalny klient, stąd dobrze o nim pamiętać.