Marketing jest nieodłącznym elementem rozwoju każdego biznesu. To nic innego jak promocja oferowanych produktów i usług, budowanie społeczności i rozpoznawalności marki na rynku. Do czynienia mamy z dwoma odmianami marketingu: tradycyjnym i online. Ze względu na swoją charakterystykę i możliwości szczególnie ten drugi jest chętnie wybierany przez przedsiębiorców. Czym jest marketing internetowy? Jakie są jego odmiany? Jakie korzyści przynosi prowadzenie działań e-marketingowych?
Czym jest marketing internetowy?
Marketing internetowy jest odmianą tradycyjnego marketingu, który (jak sama nazwa wskazuje) jest realizowany w świecie online. Tym pojęciem określa się wszelkie działania i strategie, które firma realizuje, aby prowadzić skuteczną promocję marki, jej produktów, usług w Internecie i budować pozytywny wizerunek, przyjazny odbiorcom.
Głównym celem e-marketingu jest więc zbudowanie pozycji na rynku online i dotarcie do potencjalnych klientów. Przedsiębiorstwa stosują marketing internetowy również po to, aby m.in.:
- zwiększyć sprzedaż,
- dotrzeć do nowych odbiorców,
- budować świadomość marki i zwiększać jej rozpoznawalność,
- zwiększyć widoczność firmy w Internecie,
- zwiększyć jakościowy ruch na firmowej stronie internetowej,
- budować społeczność skupioną wokół marki, która będzie zaangażowana w jej rozwój,
- poznawać zmieniające się potrzeby i nawyki grupy docelowej.
W przeciwieństwie do tradycyjnej formy marketingu w jego wersji online odbiorca ma znaczący wpływ na kształtowanie się marki. Internet umożliwia dialog między firmą a klientem, stąd:
- marka ma możliwość poznania rzeczywistych potrzeb odbiorcy i lepszego dostosowania do nich swojej oferty, co korzystnie wpływa m.in. na sprzedaż,
- klient może podzielić się z firmą opinią o jej ofercie, dzięki czemu ma szansę otrzymać jeszcze lepsze produkty i usługi, które będzie gotowy kupić.
Zalety marketingu internetowego
Wiele firm decyduje się właśnie na marketing online ze względu m.in. na:
- dostęp do różnorodnych narzędzi e-marketingowych, dzięki którym marka otrzymuje wiele szczegółowych informacji o swojej grupie docelowej,
- szerokie grono użytkowników Internetu, które stanowi grupę potencjalnych klientów firmy,
- możliwość interakcji na poziomie marka – odbiorca, co ułatwia poznanie aktualnych potrzeb klientów i dostosowanie do nich oferty, jej lepszą personalizację,
- możliwość szybkiej reakcji, modyfikacji działań w razie potrzeby,
- szeroki zasięg oddziaływania (tak lokalnie, jak i globalnie),
- niskie koszty realizacji działań online marketingowych,
- stosunkowo szybki zwrot inwestycji.
Rodzaje marketingu online
Marketing internetowy jest szerokim pojęciem i samych rodzajów działań, jakich możesz podjąć się w ramach niego, jest wiele.
Pozycjonowanie i optymalizacja (SEO)
To działania marketingowe, które wpływają na pozycję, na jakiej wyświetla się Twoja firmowa strona w naturalnych wynikach wyszukiwarki. Proces pozycjonowania witryny składa się z dwóch elementów:
- On Page – obejmują one odpowiednie przygotowanie kodu HTML i treści na stronie, aby usprawnić indeksowanie witryny przez robota Google. To właśnie te działania zamiennie określane są pojęciem SEO (z ang. search engine optimization).
- Off Page – to działania, które dzieją się poza Twoją stroną internetową, jak publikacja artykułów na serwisach zewnętrznych, dodawanie online wizytówek, np. Google Moja Firma, czy opinie o Twojej firmie.
Aby skutecznie wypozycjonować swoją stronę, zwróć uwagę m.in. na:
- treści zamieszczane na firmowej witrynie (o ich długość, jakość, unikalność, nasycenie frazami kluczowymi, formatowanie, częstość aktualizacji itp.),
- optymalizację grafik,
- metadane (meta tytuł i opis),
- linkowanie (tak wewnętrzne, jak i zewnętrzne, jakość i liczbę odnośników),
- szybkość ładowania strony, jej dostosowanie do urządzeń mobilnych, responsywność czy łatwość nawigowania po witrynie,
- historię i wiek domeny,
- certyfikat bezpieczeństwa SSL.
Kampanie reklamowe
Wśród rodzajów marketingu online nie sposób nie wymienić kampanii reklamowych. Przeprowadzisz je zarówno w wyszukiwarkach internetowych, np. Google, jak i w serwisach społecznościowych.
Jeśli zdecydujesz się na promocję swojej działalności za pomocą Google Ads:
- stworzysz szczegółowe segmenty odbiorców, do których adresujesz kampanię, oraz określisz ich dane demograficzne, jak obszar, wiek, płeć, jak i dni i godziny, kiedy reklama ma się wyświetlać,
- przeprowadzisz kampanię searchową i ustalisz, na jakie słowa kluczowe mają wyświetlać się reklamy (będziesz mógł skorzystać z podpowiedzi z Google Keyword Plannera),
- na bieżąco skontrolujesz wydatki, zmierzysz zwrot z inwestycji i wybierzesz jedną z kilku dostępnych metod rozliczeń, np. popularne CPC (cost per click) – przy niej zapłacisz za kliknięcie w reklamę, czyli np. kiedy użytkownik odwiedzi Twoją stronę, a nie za wyświetlenie reklamy.
Content marketing
Marketing treści jest jednym z bardziej cenionych działań w online marketingu. Polega on na przygotowywaniu, publikacji i promocji wartościowych treści, czyli takich, które oferują coś odbiorcy, np. praktyczną wiedzę.
Do rodzajów content marketingu zalicza się m.in.:
- artykuły na blogach firmowych,
- poradniki, e-booki otrzymywane w ramach zapisów na newsletter,
- webinary,
- infografiki,
- tematyczne podcasty.
Temu zagadnieniu powinni przyjrzeć się ci, którym zależy na budowaniu marki eksperckiej. Tworząc takie treści, możesz uchylić rąbka tajemnicy swojej specjalizacji, jednocześnie pokazując, że znasz się na tym, co robisz i wiedzą chcesz dzielić się z odbiorcami.
Korzystając z content marketingu, masz również szansę pozyskać nowych klientów, zwiększyć ruch na stronie i zaangażowanie odbiorców czy zyskać ich zaufanie.
Do budowania społeczności firmy, promocji produktów i usług czy docierania do potencjalnych klientów w ramach marketingu internetowego wykorzystasz również media społecznościowe.
W takich serwisach z powodzeniem zrealizujesz kampanie reklamowe, ale przede wszystkim utworzysz firmowe konto, na którym będziesz dzielić się z odbiorcami różnymi treściami. Mogą to być zarówno poradniki, wskazówki, jak i ciekawostki czy teksty humorystyczne związane z Twoją branżą (o ile charakter, wizerunek Twojej firmy pozwala na taki rodzaj contentu).
Pamiętaj jednak, że zanim wybierzesz konkretne medium, musisz dowiedzieć się, czy Twoja grupa docelowa z niego korzysta i czy tematyka Twoich wpisów tam pasuje. Publikowanie treści w niewłaściwych miejscach nie tylko nie przybliży Cię do osiągnięcia celu marketingowego, nie przyniesie zysku, ale i może niekorzystnie wpłynąć na budowany wizerunek.
Email marketing
Odpowiednio opracowane i prowadzone działania email marketingowe mogą zdziałać naprawdę wiele. Newslettery mają charakter bardziej osobisty, zwracasz się w nich bezpośrednio do odbiorcy i nawiązujesz z nim bliższą relację. Dlatego prowadząc firmowy newsletter, zadbaj, aby personalizować swoją listę mailingową, dzielić ją na grupy (np. tych, co już kupili u Ciebie produkt, i takich, którzy cały czas mają wątpliwości). W ten sposób zwiększasz prawdopodobieństwo, że wysyłana oferta trafi w gust adresata.
Pamiętaj, że w email marketingu celem jest budowanie i podtrzymywanie relacji z potencjalnym klientem oraz sprzedaż. Dlatego też dbaj o treść swoich newsletterów i nie traktuj skrzynki odbiorcy jak katalogu na oferty. Skoro Ci zaufał i powierzył swój adres e-mail, pokaż mu, że zależy Ci na dobrym kontakcie.
Co możesz wysyłać w ramach newslettera?
- Informacje o nowych artykułach na blogu,
- kulisy Twojej pracy,
- raporty,
- case study,
- e-booki,
- materiały, których nigdzie indziej nie znajdzie.
Narzędzia w marketingu internetowym
W sprawnym prowadzeniu różnych działań i kontrolowaniu rezultatów pomogą Ci płatne i bezpłatne narzędzia do online marketingu.
Kiedy prowadzisz firmową stronę internetową i chcesz dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach i ich działaniach na stronie, przydadzą Ci się takie narzędzia do e-marketingu, jak:
- Google Analytics,
- Google Search Console.
Planując realizację kampanii e-mailowych, możesz skorzystać np. z:
- Freshmaila,
- GetResponse,
- MailerLite.
Piszesz artykuły na blog lub chcesz publikować teksty na stronach zewnętrznych? Przyjrzyj się narzędziom, które pomogą Ci:
- w doborze słów kluczowych (Google Keyword Planner, Answer The Public),
- przeanalizowaniu czytelności tekstu (wtyczki Yoast na WordPressie, Jasnopis),
- prowadzeniu działań SEO (Ahrefs).
Jeśli prowadzisz media społecznościowe i piszesz artykuły na blog, przydadzą Ci się także narzędzia do obróbki graficznej, jak:
- Canva,
- Piktochart,
- VistaCreate (wcześniej Crello).
Praca w zespole wymaga ciągłej aktualizacji postępu zadań, komunikacji pomiędzy współpracownikami, dlatego dla usprawnienia działań online marketingowych uwzględnij również narzędzia:
- do komunikacji (Slack, Google Meet, Microsoft Teams),
- do planowania pracy (Trello, Asana, ClickUp).
Jak zacząć działania marketingu internetowego?
Wiesz już, co to jest marketing internetowy, jakie są jego rodzaje, zalety i z jakich narzędzi możesz korzystać do sprawnej realizacji jego działań. Znając już jego podstawy i założenia, czas przystąpić do działania. Jeśli dotychczas nie miałeś okazji przygotowywać żadnej strategii, z pewnością zastanawiasz się od czego w ogóle zacząć.
Wybierz cel
Twoim pierwszym krokiem powinno być ustalenie celu podejmowanych działań marketingowych. Jeśli dopiero zakładasz firmę, na początku skup się na budowaniu świadomości marki, jej rozpoznawalności. Zanim zaczniesz zachęcać odbiorców do pobierania aplikacji czy zakupu, daj im spotkać i poznać Twoją markę.
Poznaj swoją grupę odbiorców
Aby Twoja reklama przynosiła zyski, a treści były chętnie czytane, wpierw muszą one wyświetlić się odpowiednim osobom. Dlatego gdy będziesz przygotowywać strategię działań online marketingowych, poświęć czas na poznanie swojej docelowej grupy odbiorców. Dzięki temu unikniesz sytuacji, kiedy sprzedaż nie wzrasta, klientów nie przybywa, a Ty próbujesz znaleźć powód, dla którego Twój biznes się nie rozwija.
Wybierz rodzaj działania marketingowego
Zastanów się, które z rodzajów działań marketingu internetowego sprawdzą się u Ciebie najlepiej. Zależy Ci na wypromowaniu firmowej strony www? Na początku rozważ pozycjonowanie i optymalizację. Pomyśl o publikacji artykułów na stronach zewnętrznych oraz na blogu. Chcesz dotrzeć do nowych odbiorców i zwiększyć sprzedaż? Zastanów się nad przeprowadzeniem kampanii reklamowej. Twoim celem jest wzmocnienie relacji z dotychczasowymi klientami? Utworzenie firmowego newslettera może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Zdecyduj, gdzie zrealizujesz działania
Jeśli w poprzednim punkcie jako rodzaj marketingu internetowego wybrałeś np.:
- media społecznościowe – zastanów się, na których z nich będziesz prowadzić firmowy profil,
- pozycjonowanie poprzez artykuły sponsorowane – pomyśl, na jakich stronach zewnętrznych będziesz je publikować,
- kampanię reklamową – rozważ, za pomocą którego ekosystemu reklamowego ją przeprowadzisz (Google, Facebook czy e-mail).
Ustal budżet
Ile jesteś w stanie przeznaczyć na promocję swojego biznesu? Ustal to na samym początku. Sprawdź, na ile pojemny jest Twój budżet – czy pozwala na skorzystanie ze wszystkich rodzajów marketingu online, które wybrałeś w 3 punkcie.
Kontroluj rezultaty
Na bieżąco sprawdzaj osiągane wyniki. Jeśli w jakimś obszarze nie dostrzegasz korzystnych zmian, przeanalizuj, co może być problemem. Za szeroka grupa odbiorców? A może źle dobrany cel kampanii reklamowej? Kontroluj osiągane rezultaty, aby mieć pewność, że czas i budżet poświęcony na wybrane działania marketingowe będą owocne.