Wyobraź sobie, że idziesz na górską wędrówkę. Na początku Twojego szlaku stoi znak, który pokazuje kierunek, i mapa informująca, że można później wejść na inne trasy.
Docierasz na miejsce. Spodobała Ci się okolica. Chcesz zobaczyć więcej, ale… Nigdzie nie ma znaków, które wskazałyby, którędy masz iść i dokąd dojdziesz. Głodny i sfrustrowany wracasz do punktu startu, ale nie wyruszasz w nową wędrówkę, bo nie chcesz samodzielnie szukać wskazówek.
Teraz wyobraź sobie, że tak postępuje odwiedzający Twoją stronę internetową. Otwiera podstronę z kijkami do nordic walkingu. Wiesz, że mogą zainteresować go jeszcze buty i odzież sportowa. W żaden sposób nie informujesz jednak odbiorcy, że je masz i pod jakim linkiem, a odwiedzający sam nie jest pewien, czego powinien szukać. Rezygnuje więc z zakupów lub zamawia tylko kijki. W jaki sposób temu zaradzić? Linkować wewnętrznie.
Co to jest linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) to działanie, które polega na dodawaniu hiperłączy na stronie internetowej. Takie linki przekierowują odwiedzających do różnych podstron w obrębie jednej witryny.
Co różni linkowanie wewnętrzne od zewnętrznego? To, że celem pierwszego jest odsyłanie odbiorców do podstron w obrębie jednej domeny, a tego drugiego – do innych serwisów.
Załóżmy, że masz sklep online z artykułami biurowymi. W opisie produktu – kalendarza książkowego – zamieszczasz odnośniki do przyborów, które stworzą z nim perfekcyjny komplet. Dodajesz link do karteczek przylepnych, długopisu z etui i zestawu zakreślaczy. Wszystkie te produkty znajdują się w Twoim sklepie, w obrębie jego domeny. To jest linkowanie wewnętrzne.
A teraz wyobraź sobie, że publikujesz wywiad z ekspertem. W jego treści dodajesz linki do strony WWW swojego rozmówcy, czyli poza obręb Twojej domeny. To jest linkowanie zewnętrzne.
Jako internal linking postrzega się również hiperłącza przekierowujące do subdomeny (rozszerzony adres domeny), np. domena.pl i sklep.domena.pl, pod warunkiem że należą do jednego właściciela.
Linkowanie wewnętrzne to jedno z działań SEO, które ma znaczenie dla dobrego pozycjonowania się strony WWW. Fot. od rawpixel.com z Freepik
Ścieżka względna i bezwzględna linku
Gdy dodajesz linki wewnętrzne, masz do wyboru dwie ścieżki odwołań: względną (relatywną) i bezwzględną (absolutną). Co je różni?
Ścieżka bezwzględna zawiera adres domeny i opcjonalnie przedrostek „https://” lub „http://”.
<a href=”https://domena.pl”>anchor text</a>
Tych dwóch elementów nie musisz zamieszczać w ścieżce względnej.
<a href=”kontakt/”>Kontakt</a>
Ścieżka bezwzględna | Ścieżka względna |
<a href=”https://domena.pl/kontakt/”>Kontakt</a>
<a href=”http://domena.pl/kontakt/”>Kontakt</a>
<a href=”//domena.pl/kontakt/”>Kontakt</a> | <a href=”kontakt/”>Kontakt</a> |
Widzisz różnicę?
Możesz zadać pytanie: ale jakie ma znaczenie to, której ścieżki użyjesz podczas linkowania wewnętrznego?
Takie, że gdy wybierzesz wersję względną:
- unikniesz ręcznej aktualizacji adresów linków po przeniesieniu witryny na inną domenę, bo ścieżka nie ma przypisanej jednoznacznej lokalizacji;
- uzyskujesz krótszy, prosty i czytelny kod;
- możesz zamiennie korzystać z protokołu „http” i „https”.
Fot. od Freepik
Gdzie dodawać linki wewnętrzne
Hiperłącza dodasz w wielu miejscach na swojej stronie internetowej. Możesz zrobić to w ramach tekstu lub grafiki.
Menu
Tu umieszczasz najważniejsze linki na swojej stronie WWW. Hiperłącza, które tu dodasz, tworzą strukturę nawigacyjną i stanowią stały element witryny (wyświetlają się na każdej podstronie).
Gdy Twój serwis jest bardzo rozbudowany, musisz szczególnie zadbać o tę sekcję. Dzięki temu ułatwisz odwiedzającym poruszanie się po witrynie, a robotom – poprawne indeksowanie.
Treść
Artykuły blogowe, opisy kategorii, produktów i usług to kolejne miejsca, w których dodasz hiperłącza. Linki wewnętrzne umieścisz tu w formie:
- czystych adresów URL, czyli w postaci pełnego adresu strony, np. „Sprawdź ofertę na stronie https://domena.pl/oferta”;
- anchor textów, czyli tekstu w kodzie HTML, np. <a href=”https://domena.pl/kontakt„>Kontakt</a>, (widoczny będzie interaktywny wyraz „Kontakt” – po jego kliknięciu odbiorca zostanie przekierowany pod właściwy adres);
- podpisu pod grafiką lub aktywnej grafiki (po kliknięciu jej odwiedzający przeniesie się do docelowej podstrony).
Hiperłącza powinny wyróżniać się na tle pozostałego tekstu, np. kolorem, podkreśleniem.
Breadcrumbs
Breadcrumbs to menu ścieżki dostępu. Pokazuje ono, w jakim miejscu znajduje się użytkownik.
Strona główna > Herbata > Herbata aromatyzowana > Aromatyzowana zielona herbata
Dzięki breadcrumbs odbiorca widzi, jakie podstrony są nadrzędne do tej, którą aktualnie przegląda. Najlepiej, jeśli będą one klikalne – to Twoje dodatkowe źródło hiperłączy. Nie linkuj jednak tytułu podstrony, na której znajduje się odwiedzający.
Stopka
To miejsce na samym dole strony WWW. Odwiedzający zwykle szukają tam informacji dotyczących Twojej firmy.
Możesz zamieścić tam odnośniki do:
- polityki prywatności,
- regulaminu,
- zasad dostaw i zwrotów,
- informacji o firmie.
Podobnie jak menu linki w stopce mają charakter nawigacyjny i na stałe zamieszczone są na stronie (wyświetlą się na każdej podstronie).
Grafiki
Jeśli dodajesz w treści grafiki, wykorzystaj ich obecność i zamieść:
- jako ich podpis hiperłącza do tematycznych podstron;
- linki w ramach grafiki (tak, aby po jej kliknięciu odbiorca został przekierowany np. na stronę produktu, który ona przedstawia).
Więcej o dobrym opracowaniu materiałów graficznych pod pozycjonowanie dowiesz się z naszego artykułu „Optymalizacja zdjęć i grafik na stronie WWW: 7 wskazówek, jak zrobić to poprawnie”.
Linki wewnętrzne są jak drogowskazy, które podpowiadają odbiorcy, co jeszcze go zainteresuje, jaką podstronę powinien odwiedzić jako następną. Fot. od rawpixel.com z Freepik
Dlaczego linkowanie wewnętrzne jest potrzebne
Ma wartość dla odwiedzającego
Linki wewnętrzne to drogowskazy dla odwiedzających Twoją stronę internetową. Wskazują one, jakie inne podstrony mogą zainteresować odbiorcę; sygnalizują mu, gdzie powinien przejść dalej.
Proponując użytkownikowi kolejne tematy, produkty itp.:
- na dłużej zatrzymujesz go na stronie, co wysyła pozytywny sygnał do Google’a, że witryna jest wartościowa i dobrze jest pozycjonować ją wyżej;
- zapewniasz pozytywne doświadczenie użytkownikowi, bo nie musi on szukać wytłumaczenia linkowanego tematu, podobnych produktów samodzielnie, tylko otrzymuje je od Ciebie – wystarczy, że kliknie odnośnik.
Zmniejsza wysokość współczynnika odrzuceń
Z dłuższym pobytem użytkownika na stronie wiąże się jeszcze jedna kwestia – możliwość zmniejszenia współczynnika odrzuceń. Wskaźnik ten określa, jaki procent odwiedzających opuszcza witrynę po otwarciu jednej podstrony, bez podjęcia się innej czynności, np. zasubskrybowania newslettera.
Linkowanie wewnętrzne jest jednym ze sposobów na jego zredukowanie. Dzięki niemu dajesz odbiorcy szansę, aby zrobił kolejny krok – kliknął proponowany link i został na stronie.
Linki przekazują autorytet
PageRank, czyli algorytm Google’a, który mierzy autorytet strony na podstawie liczby i wartości linków do niej prowadzących.
Jeśli więc rozważnie i strategicznie korzystasz z odnośników, możesz korzystnie wpłynąć na przepływ link juice, czyli mocy strony linkującej do strony docelowej.
Im więcej linków wewnętrznych wysokiej jakości ma strona, tym wyższy jest jej PageRank.
Usprawnia indeksację strony WWW
Dodając linki do różnych podstron, kierujesz roboty indeksujące do konkretnych, powiązanych ze sobą treści. Przyspieszasz w ten sposób indeksowanie zawartości serwisu.
Ułatwia analizę struktury witryny
Jeśli masz strategię linkowania, odpowiednią hierarchię hiperłączy i tematycznie stosujesz odnośniki w treści, roboty indeksujące sprawniej analizują zawartość witryny.
Googlebot skuteczniej rozpozna też zależności między poszczególnymi podstronami.
Jak sprawdzić poprawność linkowania wewnętrznego
Oto kilka narzędzi, dzięki którym przeanalizujesz dotychczasowe linkowanie i dowiesz się o ewentualnych błędach.
Screaming Frog to crawler, czyli program, który analizuje strukturę i zawartość stron internetowych.
Dowiesz się z niego m.in. o:
- niedziałających linkach,
- źródle linków, miejscu, do którego odsyłają, i anchor textach,
- tym, które hiperłącza są „dofollow”, a które – „nofollow”.
Broken Link Checker
Jeśli korzystasz z WordPressa, z tą wtyczką m.in. dowiesz się, które linki wewnętrzne są uszkodzone.
Aby sprawdzić linkowanie wewnętrzne, możesz również wykorzystać Google Search Console. W jaki sposób?
Otwórz narzędzie w przeglądarce i wybierz zakładkę „Linki”. Wyświetli Ci się kilka pól, w tym „Najczęściej linkowane strony”. Kliknij przycisk „Więcej”. Gdy to zrobisz, ukaże Ci się lista linków, do których najczęściej odsyłasz swoich odbiorców. Klikając dowolny z nich, zobaczysz, z jakich stron przekierowywani są odwiedzający.
Wskazówki, jak dobrze przeprowadzać linkowanie wewnętrzne
Twórz wiele treści
Im więcej treści publikujesz, tym dokładniejszą strukturę strony budujesz i pozyskujesz więcej linków wewnętrznych.
Pamiętaj jednak, żeby udostępniany content był wartościowy dla odbiorcy. Ma on odpowiadać na potrzeby użytkownika w sposób merytoryczny, unikalny i wyróżniać się wysoką jakością, bez względu na rodzaj podstrony (produktowa, artykułu, z usługami itd.).
Używaj anchor textów (i rób to poprawnie)
Linki wewnętrzne zwykle mają formę anchor textów. Jak wygląda takie hiperłącze od środka? O tak:
<a href=”https://domena.pl”>anchor text</a>
Pomiędzy cudzysłowami umieszczasz adres URL, do którego linkować ma tekst umieszczany pomiędzy znacznikami <a> kodu HTML (u nas jest to „anchor text”).
Jakie treści możesz linkować w ramach takich odnośników?
- Słowa kluczowe – powinny nawiązywać do contentu, do którego odsyła hiperłącze, np. fraza „doniczki na kwiaty” do podstrony kategorii z takim produktem.
- Tytuł linkowanej podstrony, np. artykułu blogowego, kategorii produktowej, usługi.
- Zero match (inaczej: anchor tła), czyli słowa, które wskazują, że w danym miejscu znajduje się link, ale nie nawiązują do tematyki podstrony, np. „tutaj”, „kliknij”, „czytaj więcej”. To rozwiązanie jest jednak niepraktyczne z perspektywy indeksacji i dostępności strony WWW do potrzeb osób niewidzących i niedowidzących. (Frazy nie określają, co czeka odbiorcę po kliknięciu).
Pamiętaj też, żeby jeden anchor text stosować tylko do jednej frazy. Co to znaczy?
Wyobraź sobie, że przygotowujesz artykuł blogowy o górskich wędrówkach. Jako słowo kluczowe odsyłające do podstrony z butami wybierasz „wygodne buty trekkingowe”. Fraza pojawia się w treści kilka razy. Chcesz to wykorzystać i raz linkujesz do obuwia dla kobiet, raz – dla mężczyzn.
To błąd. Dlaczego? Bo myli to roboty indeksujące, które przyjmują, że na obydwu stronach znajduje się ten sam temat.
Dodawaj linki i linkuj do treści „naj”
Zamieszczaj hiperłącza w tekstach:
- najnowszych (czyli tych, z którymi odbiorca spotka się zaraz po odwiedzeniu Twojej strony),
- najpopularniejszych (tych, które użytkownicy przeglądają najczęściej i najchętniej),
- najlepiej konwertujących (po których otwarciu odwiedzający najczęściej przechodzą do innych podstron).
Linkuj z nich do treści, które są dla Ciebie ważne (np. z ofertą), były opublikowane dawno, mają niewiele wyświetleń i zostały zaktualizowane/rozbudowane.
Dodawaj odpowiednią liczbę linków
Liczba linków w ramach jednej podstrony ma znaczenie zarówno dla odbiorców, jak i robotów indeksujących.
Zbyt wiele hiperłączy zmniejszy czytelność tekstu, przytłoczy czytelnika i będzie go rozpraszać.
Ponadto za duża liczba linków może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony.
Dodawaj je więc z umiarem. Umieszczaj te, które zwiększają wartość tekstu i są powiązane tematycznie z tekstem.