Link kanoniczny: co to jest i jak ratuje przy zduplikowanej treści

26 stycznia 2024 / Weronika Jurkiewicz

Publikujesz podobne do siebie treści na blogu lub dodajesz identyczne opisy dla wielu produktów do sklepu internetowego? Takie działanie prowadzi do duplikacji contentu. Masz dwie opcje, aby uniknąć konsekwencji takiego działania: stworzyć unikalne teksty lub zastosować linki kanoniczne. Co oferuje to drugie rozwiązanie? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!

Przedstawienie pinesek jako linków kanonicznych i nitek jako połączenia między nimi
Adres kanoniczny wskazuje, jaki URL jest najistotniejszy dla pozycjonowanie i powinien być indeksowany. Fot. rawpixel.com z Freepik

Co to jest tag i link kanoniczny

Link kanoniczny to adres URL, który zawiera najbardziej reprezentatywną wersję contentu spośród zbioru podstron o takiej samej lub podobnej zawartości. Wskazuje się go za pomocą tagu kanonicznego (rel=”canonical”), czyli fragmentu kodu dodawanego w sekcji nagłówka (head) kodu HTML podstrony.

Gdy ustawiasz wybrany adres URL jako kanoniczny, sygnalizujesz robotom, że to pod nim znajduje się oryginalna treść i jego zawartość powinna być indeksowana.

Jak wygląda tag kanoniczny? O tak:

< link rel=“canonical” href=“https://twojadomena.pl/podstrona-kanoniczna/” />

Obecność canonicala w kodzie strony nie zmienia jakości doświadczenia użytkownika ze stroną. Fot. rawpixel.com z Freepik

Kiedy stosuje się tag rel=canonical

Z tagów kanonicznych korzysta się po to, aby zapobiec konsekwencjom obecności podobnej lub identycznej treści w witrynie. Oto kilka sytuacji, kiedy się je zamieszcza.

  1. Powielone opisy produktów – gdy produktów jest kilkanaście, kilkadziesiąt lub więcej (różnią się one np. tylko kolorem, wielkością), najprostszym rozwiązaniem jest dodanie tekstów jedynie z niewielkimi zmianami. Nie jest to jednak korzystne dla SEO. W takiej sytuacji lepszą opcją może okazać się wyznaczenie jednej podstrony z produktem jako głównej, a na pozostałych dodanie tagów kanonicznych.
  2. Strony filtrowania produktów – w sklepach internetowych często istnieje opcja sortowania produktów według różnych kryteriów. Przy każdorazowej zmianie parametrów, powstaje inny adres URL, ale pozostaje ta sama zawartość. Roboty Google rozpoznają to jako duplikację wewnętrzną. Dobrym rozwiązaniem jest więc ustawienie tagów kanonicznych na ścieżkach wynikających z filtrowania produktów. Jako stronę kanoniczną podaj główną stronę kategorii.
  3. Podobne artykuły blogowe – jeśli na swoim blogu masz artykuły o bardzo podobnej treści, najpierw zastanów się, czy możesz połączyć je w jeden tekst, a następnie ustawić przekierowania. Dopiero gdy to okaże się niemożliwe, pomyśl o dodaniu tagów kanonicznych.
  4. Różne wersje adresów stron (z http i https, z i bez www) – podobnie jak w przypadku artykułów najlepiej ustawić przekierowania. Jeśli jednak z jakiegoś powodu jest możesz tego zrobić, zastosuj tag rel=canonical. W innym wypadku będzie dochodzić do duplikacji treści. 
  5. Strona w różnych wersjach językowych – tłumaczysz swoje treści na inny język? Dobrze jest skorzystać z tagów kanonicznych, aby wskazać, która strona jest oryginalna i powinna znaleźć się w wyszukiwarce.
  6. Witryna w wersji mobilnej i desktopowej – najbardziej praktycznym rozwiązaniem jest przygotowanie jednej wersji strony: responsywnej, czyli takiej, której widok automatycznie dostosowuje się do urządzenia i przeglądarki. Jeśli jednak jeszcze obsługujesz dwie wersje: mobilną i desktopową, pamiętaj, że reprezentatywne będą adresy tej drugiej. Google wskazuje, że „adres URL na komputery jest zawsze kanoniczny, a wersja mobilna jest wersją alternatywną tego adresu”. Tagi kanoniczne musisz ustawić na każdym adresie URL wersji mobilnej.

Link kanoniczny a SEO i Google

Tag kanoniczny stanowi ważną informację dla robotów crawlujących. Jego obecność sygnalizuje, że wskazana strona ma być indeksowana i to ona powinna wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Dzięki temu:

A jakie stanowisko wobec canonicali ma Google?

Firma twierdzi, że zwykle uznaje linki kanoniczne, które ustawia użytkownik, choć nie zawsze. Zwraca tu uwagę, że tagi to jedynie wskazówki, a nie polecenia.

Wiąże się to z tym, że gdy wybierzesz dany adres URL jako kanoniczny, Google po zacrawlowaniu strony przez roboty uzna inny za odpowiedni i to ten wyświetli w wyszukiwarce.

Przy ustalaniu, który adres URL powinien być kanoniczny, Google bierze pod uwagę m.in.:

To, czy Google respektuje Twój wybór, dowiesz się z Google Search Console, w części „Indeksowanie”, zakładce „Strony” i części „Dlaczego strony nie są zindeksowane”. Wśród przyczyn znajdziesz tam:

Widok narzędzia Google Search Console w zakładce „Strony”. Źródło: opracowanie własne

Jak i gdzie ustawić link kanoniczny

Tag kanoniczny możesz dodać na kilka sposobów:

  1. W sekcji <head> kodu HTML podstrony – wystarczy, że dodasz w niej kod z odpowiednim adresem URL, np. <link rel=“canonical” href=“https://twojadomena.pl/strona-kanoniczna/” />
  2. Skorzystaj z wtyczek – gdy masz stronę internetową na WordPressie, zainstaluj wtyczkę Yoast SEO. Umożliwia ona proste i szybkie dodanie adresu kanoniczego w ramach edycji wybranej podstrony.
  3. W HTTP headers – udostępniasz wersję artykułu do druku, np. w formie PDF-a? W takiej sytuacji tagu kanonicznego nie dodasz w części <head>, bo taka nie istnieje. Zrobisz to natomiast w nagłówku http z poziomu pliku .htaccess.
  4. W sitemapie – adresy URL zawarte w pliku Google postrzega jako kanoniczne. Dlatego zamieszczaj tu jedynie te, które roboty mają uznawać za oryginalne. Co ważne, firma podkreśla, że podane podstrony zawsze będą postrzegane jako kanoniczne.
Fot. mamewmy z Freepik

Najczęstsze błędy związane z canonicalami i jak je naprawić

ProblemJak szkodzi stronieCo możesz zrobić
tag kanoniczny na stronie z przekierowaniemJeśli na wybranym adresie URL ustawione jest przekierowanie, nie dodawaj do niego jeszcze tagu rel=canonical. To jedynie zagubi roboty indeksujące i może nawet sprawić, że zignorują one tag.Zamiast ustawiać tag na stronie z przekierowaniem (A), jako link kanoniczny wskaż adres, do którego przekierowuje wybrana strona (B).
rel=canonical na stronie z tagiem noindexNie łącz tych dwóch tagów, bo zawierają one przeciwstawne polecenia.Jeśli decydujesz się na tag noindex, ustaw przekierowanie.W innej sytuacji zastosuj tag kanoniczny.
canonical na niezduplikowanym contencieOryginalne treści mogą zacząć być ignorowane przez roboty indeksujące.Canonicale ustawiaj tylko na powtarzających się treściach lub bardzo do siebie podobnych treściach.
tag kanoniczny na adresie z błędem 4xxStrony z błędem 4xx nie są indeksowane. Przez to takie adresy URL ustawione jako kanoniczne będą ignorowane i niewyświetlane w wyszukiwarce.Jako adres kanoniczny ustaw inną podstronę.
canonical na adresie z błędem 5xxKody błędu typu 5xx oznaczają, że strona jest niedostępna. Jeśli problem nie zniknie, Google będzie ignorować ustawiony canonical.Zweryfikuj, co sprawia, że na stronie występuje błąd, i usuń go.
strona alternatywna ustawiona jako adres kanoniczny dla innej strony alternatywnejTo sytuacja, gdy strona alternatywna (A) ma tag kanoniczny sugerujący, że strona alternatywna (B) jest właściwa, chociaż strona B jednocześnie wskazuje, że inny adres jest kanoniczny (C). Tworzy się łańcuch, który utrudnia robotom właściwą interpretację tagów.Ustal, która strona powinna być kanoniczna, np. strona C względem A i B.
tag kanoniczny ustawiony na adresach z httpsWersja strony z https (czyli z protokołem bezpieczeństwa) jest priorytetyzowana i stanowi ważny czynnik rankingowy. Google promuje właśnie te z certyfikatem SSL, a nie bez niego (czyli http).Jako adres kanoniczny wybierz adres z https.
strony alternatywne mają wyświetlenia organiczneTo adres kanoniczny, a nie alternatywny powinien zyskiwać ruch organiczny.Sprawdź, czy poprawnie wdrożyłeś tag rel=canonical.Jeśli tak, zobacz, czy przypadkiem Google nie zmienił adresu kanonicznego. Przeanalizuj, dlaczego mogło się to stać.
rel=canonical w części <body>Canonical tag w sekcji <body> będzie ignorowany przez roboty.Dodaj tag w sekcji <head> kodu podstrony.
Źródła:
  1. „Canonical URLs: A Beginner’s Guide to Canonical Tags”, https://www.semrush.com/blog/canonical-url-guide/, data dostępu: 8.01.2024 r.
  2. „rel=canonical: the ultimate guide”, https://yoast.com/rel-canonical/, data dostępu: 8.01.2024 r.
  3. „Canonical Tags: A Simple Guide for Beginners”, https://ahrefs.com/blog/canonical-tags/, data dostępu: 8.01.2024 r.

Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).