Chcesz szybko wypozycjonować swoją stronę WWW, więc dodajesz mnóstwo słów kluczowych w tekście? To błąd. Sztuczne nasycenie contentu frazami doprowadzi do keyword stuffingu, za który Google może nałożyć na Twoją podstronę filtr. Co jeszcze musisz wiedzieć o tym zjawisku?
Co to jest keyword stuffing
To inaczej upychanie słów kluczowych w treści. Frazy, na które chcesz się wypozycjonować, pojawiają się w tekście bardzo często, nieraz w każdym kolejnym zdaniu.
Co jednak ważne, sztucznie dodane słowa kluczowe nie muszą być widoczne dla odbiorcy, bo np. mają one kolor tła (biała czcionka na białym tle itp.).
Keyword stuffing jest jedną z praktyk Black Hat SEO, czyli nieetycznych sposobów na zdobywanie wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Kiedyś takie działanie było skuteczne. Obecnie jest uznawane za nieuczciwe i grożą za nie kary od Google’a.
Gdzie występuje keyword stuffing
Keyword stuffing występuje głównie w treści, np. w artykułach, w opisach produktów lub na podstronach z usługami.
Upychanie słów kluczowych występuje również w znacznikach meta: tytułach, opisach i tagach, czyli elementach, które wyświetlają się bezpośrednio w wyszukiwarce.
Jak keyword stuffing wpływa na SEO
Upychanie słów kluczowych jest nieetycznym działaniem i wiążą się z nim określone konsekwencje.
Przede wszystkim wpływa ono negatywnie na odbiór treści, a tym samym – na wrażenia odwiedzającego. Rośnie więc ryzyko, że taka osoba więcej nie kliknie linku do Twojej podstrony, bo źle będzie mu się kojarzyła – ze sztucznością.
Keyword stuffing naraża również konkretną podstronę na otrzymanie filtra – ręcznego (od pracowników) lub algorytmicznego. Skutkiem tego będzie niższa pozycja w wyszukiwarce.
Jak rozpoznać keyword stuffing
Teksty, które dotyka keyword stuffing, rozpoznasz m.in. po:
- wysokiej częstotliwości występowania konkretnych słów kluczowych,
- słabej jakości językowej tekstu (brzmią one nienaturalnie i zawierają błędy),
- trudności zrozumienia sensu tekstu (zbyt wiele fraz przesłania cel contentu),
- występowaniu słów kluczowych, które nie są powiązane z tematem treści,
- listach fraz wypisanych jedne pod drugimi lub ciągach słów – jednych obok drugich.
Jak zapobiec keyword stuffing
Wiesz już, co to jest keyword stuffing, i znasz konsekwencje tego zjawiska. Teraz zapoznaj się z naszymi wskazówkami, jak zapobiec upychaniu słów kluczowych w treści, aby uniknąć kar i zapewnić czytelnikom przyjazny odbiór treści.
Postaw na jakość
Zamiast dodawać wszystkie słowa kluczowe, które w jakikolwiek sposób nawiązują do tematu Twojej treści, postaw na te z największym potencjałem do wypozycjonowania podstrony.
Zanim zaczniesz przygotowywać content, opracuj jego konspekt, zbierz i zweryfikuj frazy, które najlepiej oddają sens tekstu.
O tym, jak dobierać słowa kluczowe i za pomocą jakich narzędzi, podpowiedzieliśmy już w artykule „Słowa kluczowe – wszystko, co chcesz o nich wiedzieć”.
Opracowując treść, skup się na wartości, jaką ma ona przynieść odbiorcy. Powinna ona zawierać odpowiedzi na jego zapytania, które wpisuje w wyszukiwarce.
Wybieraj frazy z długiego ogona
Frazy long tail to słowa kluczowe, które najprecyzyjniej wskazują, czego szuka odbiorca, np. „szybki przepis na waniliowe babeczki bez glutenu”. Mają one niższą konkurencyjność, więc łatwiej można się na nie wypozycjonować.
Korzystaj z synonimów
Gdy masz konkretną frazę kluczową, znajdź dla niej synonimy. Roboty indeksujące radzą sobie z ich rozpoznawaniem.
Będzie to korzystniejsze zarówno dla odbiorcy, bo tekst stanie się czytelniejszy, jak i dla SEO, bo unikniesz keyword stufingu.
Unikaj fraz, które zwiększą współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń, czyli „bounce rate” to wskaźnik, który pokazuje, jaki procent wszystkich odwiedzających stronę otworzyło tylko jedną podstronę i następnie opuściło witrynę.
Twój „bounce rate” wzrośnie, jeśli będziesz zamieszczać w swoich tekstach słowa kluczowe, które nawiązują do tematu, ale które użytkownicy wyszukują w innym kontekście.
Rozbuduj treść
Jak prosto zminimalizować zagęszczenie słów kluczowych i zapobiec keyword stuffingu? Rozbudowując content o nowe treści.
Im więcej słów, tym niższy procent udziału fraz, lepsza czytelność, przyjemniejszy odbiór tekstu i mniejsze ryzyko stuffingu.
Zwracaj uwagę na nasycenie słów kluczowych
Innym sposobem na uniknięcie upychania fraz jest sprawdzenie gęstości ich występowania.
Aby obliczyć keyword density, podziel liczbę słów kluczowych przez liczbę wszystkich słów w tekście i pomnóż przez 100.
Zaleca się, by nie stanowiły one więcej niż 3–5% tekstu (w zależności od źródła).
Jak widzisz, keyword stuffingu możesz uniknąć w prosty sposób. Jeśli jednak masz wątpliwości co do swoich treści, szukasz pomocy w SEO strony, napisz lub zadzwoń do nas.
Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka.
Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem.
Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).