fbpx

Co wpływa na pozycjonowanie? 12 czynników, o których musisz pamiętać

5 maja 2022 / Weronika Jurkiewicz

Codziennie szukasz odnośnika do swojego firmowego blogu na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, ale na darmo? Liczba wyświetleń podstrony z produktem lub usługą wciąż spada? Problem może tkwić w SEO. Sprawdź, jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarkach internetowych.

Co zyskasz z naszym poradnikiem?

Co to jest pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) to proces marketingu internetowego, na który składają się działania on-page i off-page. Te pierwsze obejmują czynności w obrębie Twojej witryny, np. opracowanie struktury strony WWW, linkowanie wewnętrzne i projektowanie treści. Off-page to działania, które dzieją się poza stroną, jak publikowanie wpisów w mediach społecznościowych, opinie o firmie na portalach czy linkowanie zewnętrzne.

Celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności Twojej strony internetowej w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce. Dzięki SEO Twoja witryna będzie zajmować wyższe pozycje w rankingu, a Twój potencjalny klient z łatwością ją znajdzie.

Jak osiągniesz wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych? Musisz zadbać o zarówno o czynniki on-page, jak i off-page, które wpływają na pozycjonowanie. Google wyróżnia ich ponad 200. Na początku jednak skup się na części z nich, a gdy już je zoptymalizujesz, przejdź do następnych.

Od jakich czynników rankingowych SEO możesz zacząć?

Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie strony

Wiesz już, że wśród czynników, które wpływają na pozycję Twojej strony w rankingach, dzieli się na te on-page i off-page. Teraz poznasz wybrane z nich.

Historia domeny

Zakładasz firmę i potrzebujesz nowej domeny dla swojej witryny? Sprawdź jej historię, zanim zarejestrujesz ją jako internetowy adres swojej marki. Są spore szanse, że ktoś już kiedyś wykorzystywał ją do własnej działalności.

To, co robił poprzedni właściciel domeny, miejsca, z których pozyskał linki, i kary, jakie zostały nałożone na adres WWW – to wszystko wpływa na pozycjonowanie domeny, również kiedy należy ona do Ciebie.

Krótka negatywna historia niekoniecznie wyrządzi wiele szkód. Jeśli jednak poprzedni właściciel domeny prowadził nieuczciwe praktyki, niezgodne z polityką Google przez kilka lat, a na adres zostały nałożone ręczne kary, wtedy będziesz mieć znacznie większe problemy z pozycjonowaniem (np. Twoja witryna może nawet nie wyświetlać się w organicznych wynikach wyszukiwania).

Chcesz sprawdzić historię domeny, pod którą planujesz zarejestrować firmę, lub dowiedzieć się, czy jej negatywna historia to przyczyna nieskutecznego pozycjonowania? Powierz to zadanie firmie specjalizującej się w SEO lub spróbuj zrobić to samodzielnie, biorąc pod uwagę:

Prędkość wczytywania strony

Prędkość strony to kolejny czynnik on-page, który wpływa na pozycjonowanie. W ten sposób określa się czas, jaki upływa od kliknięcia linku witryny do momentu jej pełnego załadowania. Im jest on krótszy, tym mniejsza liczba odrzuceń, czyli rezygnacji odbiorców z odwiedzenia witryny.

Google jako maksymalny czas ładowania strony podaje 3 sekundy. Z każdą kolejną sekundą wzrasta odsetek osób, które zamykają okno przeglądarki i szukają odpowiedzi u konkurencji. Takie działanie wpływa na obniżenie pozycji Twojej strony w wyszukiwarce. Gdy czytelnicy spędzają na niej krótki czas lub rezygnują z odwiedzin, wtedy roboty Google odczytują Twoją witrynę jako nieprzydatną dla odbiorców i niewartą polecania.

Co wpływa na prędkość wczytywania Twojej strony? To m.in.:

Mobilność strony

Na pozycjonowanie Twojej witryny wpływa również jej mobilność (inaczej responsywność). Co to znaczy? To, czy widok strony dostosowuje się do urządzenia, na którym jest ona wyświetlana. Chodzi tu o aspekt mobile friendly, czyli przyjazność telefonom komórkowym i tabletom.

Jest to ważny czynnik SEO z uwagi na to, że wielu odbiorców przegląda internet, korzystając ze smartfonów, które praktycznie zawsze mają pod ręką. W 2021 odsetek mobilnych internautów wyniósł 57%.

Dlatego też mobilność strony jest jednym z czynników rankingowych Google, na który koniecznie zwróć uwagę. (Wciąż wiele firm zapomina o tym aspekcie).

Struktura witryny i nawigacja

Struktura witryny to inaczej jej układ – ułożenie poszczególnych stron według ich ogólności, np. dla kategorii Pozycjonowanie podrzędne będą podstrony o link buildingu czy optymalizacji on-page (bo zawierają się one w SEO). Wpływa ona na sposób nawigacji po stronie.

Im lepiej uporządkowane treści, tym łatwiej odbiorcom poruszać się po Twojej stronie i tym szybciej i sprawniej roboty Google indeksują zawartość stron.

Projektując strony według ich hierarchii, pokazujesz, jakie są relacje między nimi, w jaki sposób poruszać się po Twojej witrynie, gdzie czego szukać. To również przekłada się na czas, jaki spędzają Twoi potencjalni klienci na stronie, co (jak już wiesz) zwiększa pozycję w wyszukiwarkach.

Meta title

Znacznik title to tytuł, który nadajesz stronie głównej witryny, jej podstronom, jak i artykułom blogowym. Jest on jednym z najważniejszych czynników, jakie wpływają na pozycjonowanie strony WWW.

Informuje on roboty indeksujące, jakie treści znajdują się na danej podstronie. Dlatego tak ważne jest, abyś (najlepiej na początku) zawarł w meta tytule słowo kluczowe, na które chcesz wypozycjonować stronę. Dbaj o to, aby każda podstrona miała własną frazę – inaczej może dojść do kanibalizacji fraz (kilka Twoich stron walczy między sobą o pozycję w wyszukiwarce).

Meta title jest widoczny w wyszukiwarce i na karcie przeglądarki.

Słowa kluczowe w nagłówkach

Gdy przygotowujesz opisy na podstrony lub piszesz artykuły, musisz pamiętać o odpowiedniej optymalizacji treści, m.in. korzystając z odpowiedniej wielkości nagłówków: H1, H2, H3.

Jest to potrzebne nie tylko Twoim odbiorcom, którym łatwiej i przyjemnie czyta się teksty, ale i robotom indeksującym. Dzięki rozróżnieniu wielkości nagłówków wskazujesz na wagę słów kluczowych, które w nich zawierasz.

Nagłówek H1 i omówiony wcześniej meta title to tytuły i co ważne – nie muszą być takie same. Kiedy masz witrynę na WordPressie, przygotujesz dwa różne tytuły: jeden intrygujący, dla czytelników, aby zachęcić ich do lektury, drugi – pod SEO, z najważniejszym słowem kluczowym.

Nasycenie treści słowami kluczowymi

Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na to, jaka liczba słów kluczowych w tekście wypozycjonuje Twoją witrynę na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Wiadomo jednak, że to, ile ich będzie, ma znaczenie dla SEO.

Keyword density, czyli nasycenie treści słowami kluczowymi powinno być naturalne: im więcej, nie oznacza lepiej, ale i za mało fraz nie przyniesie spektakularnych efektów. Postaraj się zamieszczać tyle słów kluczowych, aby ich stosunek do pozostałego tekstu nie przekraczał kilkunastu procent.

Potrzebujesz konkretnych wskazówek, jak i ile fraz zamieszczać w tekstach? Zajrzyj do naszego wcześniejszego artykułu o słowach kluczowych. Proponujemy tam dwa rozwiązania obliczania gęstości keywords.

Content na stronie

Kolejnym on-page’owym czynnikiem, który wpływa na podwyższenie pozycji Twojej strony internetowej w wyszukiwarkach, jest dobrej jakości, wartościowy i unikalny content. Co masz przez to rozumieć?

Treści, które zamieszczasz, powinny:

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Jakie jeszcze czynniki wpływają na pozycjonowanie? Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. To pierwsze zalicza się do działań on-page, a drugie – off-page.

W ramach linkowania wewnętrznego dodajesz w treściach na swojej stronie odnośniki do innych miejsc w jej obrębie.

Tworzysz artykuł, w którym wymieniasz korzyści swojej nowej usługi, lub informujesz we wpisie o wprowadzeniu nowego produktu? Zamieść w tekście linki, aby przekierowały odbiorcę do podstrony z opisem, na czym polega usługa, lub do podstrony ze sklepem, by klient mógł już go zamówić.

Korzystaj z linkowania wewnętrznego, aby na dłużej zatrzymać odwiedzającego na swojej stronie i pokazać mu, że masz odpowiedzi na jego pytania. Pamiętaj, że to jednocześnie sygnał dla robotów indeksujących – Twoja strona jest ceniona przez odbiorców, a więc zasługuje na wysoką pozycję w rankingu i dotarcie do większego grona zainteresowanych.

Co z linkowaniem zewnętrznym? Polega ono na pozyskiwaniu linków przekierowujących z serwisów, które nie są powiązane z Twoją stroną. Są to m.in. media społecznościowe, katalogi, fora i grupy tematyczne, domeny z artykułami sponsorowanymi.

Szukając stron zewnętrznych, zwracaj uwagę na ich jakość – czy są powiązane tematycznie z Twoim odnośnikiem, w jakim stopniu są znane i promowane przez Google.

Strategia SEO

Musisz mieć jasno określony plan działania. Bez niego ani rusz. Nawet najlepsze techniki SEO mogą nie przynieść wystarczających efektów i przepalić Twój budżet, gdy nie opracujesz strategii pozycjonowania.

Jakie kroki powinieneś podjąć, aby ją przygotować?

  1. Przeprowadź audyt SEO lub zleć to zadanie nam. Bierz pod uwagę wspomniane czynniki, jak historia domeny, prędkość ładowania strony czy jej responsywność.
  2. Ustal cel. Chcesz zwiększyć ruch na firmowym blogu lub w ramach konkretnej kategorii? Pomyśl, jaki konkretny rezultat chcesz osiągnąć.
  3. Określ budżet, który możesz przeznaczyć na niezbędne prace SEO.
  4. Wybierz odpowiednie działania on-page (np. stworzenie opisu ze słowami kluczowymi) i off-page (np. publikowanie artykułów na zewnętrznych serwisach). 
  5. Czekaj cierpliwie i kontroluj efekty. (Pozycjonowanie to proces, więc nie dostrzeżesz postępów od razu. Nie zapominaj na bieżąco sprawdzać, czy wszystko działa poprawnie).

Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie Twojej strony – podsumowanie w pigułce

Pozycjonowanie to proces, który pomaga zwiększyć widoczność Twojej strony, a tym samym – dotrzeć do większego grona potencjalnych klientów. Dzieli się ono na czynności on-page, czyli w obrębie witryny, oraz off-page – działania poza firmową stroną.

Istnieje ponad 200 czynników rankingowych Google, które decydują o pozycji Twojej firmowej witryny w wyszukiwarkach. To m.in.:

  1. historia domeny
  2. prędkość wczytywania strony
  3. mobilność strony
  4. struktura witryny
  5. nawigacja strony
  6. meta title
  7. słowa kluczowe w nagłówkach
  8. nasycenie treści słowami kluczowymi
  9. content na stronie
  10. linkowanie wewnętrzne
  11. linkowanie zewnętrzne
  12. strategia SEO.

Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).