Codziennie szukasz swojej strony internetowej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, ale na darmo? Liczba wyświetleń podstrony z produktem lub artykułem wciąż spada? Problem może tkwić w SEO. Sprawdź, co wpływa na pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarkach internetowych.
W naszym tekście znajdziesz odpowiedzi na pytania:
- Co to jest pozycjonowanie?
- Jakie czynniki on-page i off-page zwiększają pozycję strony internetowej w wyszukiwarce?
- Jak sprawdzić jak sprawdzić pozycję swojej strony w Google?
- Co jest najważniejsze w pozycjonowaniu?
Znajdziesz też krótkie podsumowanie z listą wybranych najważniejszych spośród około 200 czynników rankingowych Google.
Co to jest pozycjonowanie
Pozycjonowanie stron internetowych to proces marketingu internetowego, na który składają się działania on-page i off-page.
Te pierwsze obejmują czynności w obrębie Twojej witryny, np. opracowanie struktury strony WWW, linkowanie wewnętrzne i projektowanie treści.
Off-page to działania, które mają miejsce poza stroną, jak publikowanie wpisów w mediach społecznościowych, opinie o firmie na portalach czy linkowanie zewnętrzne.
Celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności Twojej strony internetowej w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce. Dzięki SEO Twoja witryna będzie zajmować wyższe pozycje w rankingu, a Twój potencjalny klient z łatwością ją znajdzie.
Jak osiągniesz wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych? Musisz zadbać o zarówno o czynniki on-page, jak i off-page, które wpływają na pozycjonowanie. Google wyróżnia ich ponad 200. Na początku jednak skup się na części z nich, a gdy już je zoptymalizujesz, przejdź do następnych.
Jakie są najważniejsze elementy, które wpływają na pozycję w rankingu organicznych wyników wyszukiwarki Google? Od których czynników rankingowych SEO możesz zacząć?
Jakie czynniki wpływają na pozycję strony w wyszukiwarkach
Wiesz już, że wśród czynników, które wpływają na pozycjonowanie Twojej witryny w rankingach, dzieli się na on-page i off-page. Teraz poznaj wybrane z nich.
Historia domeny
Chcesz wejść do świata online ze swoją ofertą i rozglądasz się za domeną dla firmy? Zanim zarejestrujesz konkretny adres, sprawdź jego historię. Istnieją spore szanse, że ktoś już kiedyś wykorzystywał go do własnej działalności.
To, co robił poprzedni właściciel domeny, miejsca, z których pozyskiwał linki, i kary, jakie zostały nałożone na adres WWW – to wszystko wpływa na pozycjonowanie domeny, również w chwili kiedy należy ona do Ciebie.
Krótka negatywna historia niekoniecznie wyrządzi wiele szkód. Jeśli jednak poprzedni właściciel domeny przez kilka lat działał nieuczciwie, niezgodne z polityką Google, a na adres zostały nałożone ręczne kary, wtedy będziesz mieć znacznie większe problemy z pozycjonowaniem. Jakie? Na przykład takie, że Twoja witryna może nawet nie wyświetlać się w organicznych wynikach wyszukiwania.
Chcesz sprawdzić historię domeny, pod którą planujesz zarejestrować firmę, lub dowiedzieć się, czy jej negatywna historia to przyczyna nieskutecznego pozycjonowania? Powierz to zadanie firmie specjalizującej się w SEO lub spróbuj zrobić to samodzielnie. Weź pod uwagę:
- wiek domeny,
- liczbę i jakość linków, które odsyłają do domeny,
- kary i filtry algorytmiczne,
- rodzaj i jakość treści, jakie znajdowały się na domenie,
- powtarzalne awarie strony.
Kary algorytmiczne
Kolejny czynnik rankingowy dotyczy kar algorytmicznych.
Jeśli podejmujesz się działań, które uznaje się za nieetyczne, czyli praktyki Black Hat SEO. Należą do nich m.in. ukrywanie tekstu i linków (np. kolorem czcionki), upychanie słów kluczowych. Twoja strona może (ale nie musi) zostać ukarana również za duplikację treści.
Jak kary Google wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce? Witryna spadnie w wynikach wyszukiwania na różne słowa kluczowe, a nawet całkowicie zniknie.
Prędkość wczytywania strony
Wiesz, jaki powinien być czas załadowania się strony internetowej (od kliknięcia linku do momentu pełnego wczytania)? Dwie, trzy sekundy. Z każdą kolejną sekundą odwiedzający tracą cierpliwość i zamykają okno przeglądarki, by znaleźć odpowiedzi u konkurencji. Wzrasta więc współczynnik odrzuceń, czyli rezygnacji odbiorców z odwiedzenia witryny. To wszystko z kolei wpływa na obniżenie pozycji Twojej strony w wyszukiwarce.
Jeśli odbiorcy się tak zachowują, roboty Google’a postrzegają serwis jako nieprzydatny dla i niewarty polecania.
Prędkość wczytywania strony to czynnik on-page, na który masz wpływ. Co możesz więc zrobić? Między innymi:
Responsywność strony
Jak zwiększyć pozycję strony w wyszukiwarkach? Dbając o jej responsywność. Co to jest? To automatyczne dostosowywanie się widoku serwisu do wielkości wyświetlacza urządzenia, na którym jest przeglądana, i rozmiaru okna przeglądarki, w której jest otwarta. Dzięki temu odwiedzający otrzymują funkcjonalną, czytelną i dobrze wyglądającą witrynę.
Potrzeba ta wynika stąd, że wielu użytkowników przegląda strony WWW i zamawia produkty, korzystając z urządzeń mobilnych: telefon, tablet.
Struktura witryny i nawigacja
Kolejne dwa czynniki rankingowe Google to:
- struktura witryny – inaczej hierarchia podstron (od najbardziej ogólnych po szczegółowe);
- nawigacja strony – struktura linków i treści serwisu.
Gdy obydwa te elementy są uporządkowane, odbiorcom łatwiej jest poruszać się po Twojej stronie. Z kolei roboty Google szybciej i sprawniej indeksują zawartość podstron.
Porządkując zawartość serwisu według hierarchii, pokazujesz, jakie są relacje między treściami i linkami, w jaki sposób poruszać się po Twojej witrynie, gdzie czego szukać. To również przekłada się na czas, jaki spędzają Twoi potencjalni klienci na stronie, co (jak dowiesz się z dalszej części tekstu) zwiększa pozycję w wyszukiwarkach.
Przerwy w działaniu serwisu
Twoja strona internetowa może przestać działać z różnych powodów, m.in. awarii lub przeciążenia serwisu.
O ile przerwa w działaniu witryny jest krótka, raczej nie spowoduje negatywnych konsekwencji.
Inaczej jest w przypadku długotrwałej niedostępności strony. Roboty indeksujące nie będą mogły zaindeksować odwiedzanych podstron. Tym samym zacznie dochodzić do spadków pozycji strony w Google.
Certyfikat SSL
Certyfikat SSL wskazuje, że informacje, które użytkownik podaje na stronie, np. przy składaniu zamówienia, są bezpieczne. A to cenią zarówno odwiedzający, jak i Google. Jego obecność zwiększa szanse na lepszą pozycję w wyszukiwarkach.
Co więcej, witryna bez certyfikatu bezpieczeństwa SSL wyświetla się jako niebezpieczna. To z kolei zniechęca odwiedzających do wejścia na stronę.
Czas spędzony na stronie
Im więcej czasu odwiedzający spędza na Twojej stronie internetowej, tym pozytywniej postrzega ją Google. To sygnał dla robotów, że odbiorca odnalazł u Ciebie to, czego szukał, zainteresowała go zawartość witryny. Jeszcze lepiej, jeśli przechodzi na następne podstrony, które proponujesz.
Jak zatrzymać odbiorcę na dłużej? Między innymi zadbaj o UX (user experience), wartościowe i zoptymalizowane treści, różnorodność contentu (dodawaj nie tylko tekst, ale i grafiki, wideo itp.).
Meta title
Znacznik title to tytuł, który nadajesz stronie głównej witryny, jej podstronom, jak i artykułom blogowym. Jest on jednym z najważniejszych czynników, jakie wpływają na pozycjonowanie strony WWW.
Informuje on roboty indeksujące, jakie treści znajdują się na danej podstronie. Dlatego tak ważne jest, abyś (najlepiej na początku) zawarł w meta tytule słowo kluczowe, na które chcesz wypozycjonować stronę.
Dbaj o to, aby każda podstrona miała własną frazę – inaczej może dojść do kanibalizacji fraz (kilka Twoich stron walczy między sobą o pozycję w wyszukiwarce).
Meta title jest widoczny w wyszukiwarce i na karcie przeglądarki.
Słowa kluczowe w nagłówkach
Gdy przygotowujesz opisy na podstrony lub piszesz artykuły, musisz pamiętać o odpowiedniej optymalizacji treści, m.in. korzystając z odpowiedniej wielkości nagłówków: H1, H2, H3.
Jest to potrzebne nie tylko Twoim odbiorcom, którym łatwiej i przyjemniej czyta się teksty, ale i robotom indeksującym. Dzięki rozróżnieniu wielkości nagłówków wskazujesz na wagę słów kluczowych, które w nich zawierasz.
Nagłówek H1 i omówiony wcześniej meta title to tytuły. Co ważne – nie muszą być takie same. Kiedy masz witrynę na WordPressie, przygotujesz dwa różne tytuły: jeden intrygujący, dla czytelników, aby zachęcić ich do lektury, drugi – pod SEO, z najważniejszym słowem kluczowym.
Nasycenie treści słowami kluczowymi
Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na to, jaka liczba słów kluczowych w tekście wypozycjonuje Twoją witrynę na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Wiadomo jednak, że to, ile ich będzie, ma znaczenie dla SEO.
Keyword density, czyli nasycenie treści słowami kluczowymi powinno być naturalne: im więcej, nie oznacza lepiej, ale i za mało fraz nie przyniesie spektakularnych efektów. Zamieszczaj słowa kluczowe w sposób naturalny i tak, aby ich stosunek do pozostałego tekstu nie przekraczał kilkunastu procent.
Potrzebujesz konkretnych wskazówek, jak i ile fraz zamieszczać w tekstach? Zajrzyj do naszego wcześniejszego artykułu o słowach kluczowych. Proponujemy tam dwa rozwiązania obliczania gęstości keywords.
Jakość i objętość contentu na stronie
Kolejnym on-page’owym czynnikiem, który wpływa na podwyższenie pozycji Twojej strony internetowej w wyszukiwarkach, jest dobrej jakości, wartościowy i unikalny content. Co masz przez to rozumieć?
Treści, które zamieszczasz, powinny:
- być zoptymalizowane pod kątem SEO (m.in. zawierać tematyczne słowa kluczowe i podział na nagłówki H1, H2 i H3, wyróżniać najważniejsze informacje i frazy);
- poruszać nowe tematy, których odbiorca nie znajdzie w sieci, lub opisywać te znane w inny sposób niż dotychczas;
- mieć różnorodne formy (artykuły blogowe, infografiki itp.);
- oferować odbiorcy konkretną wartość (odpowiedzi na pytania, wiedzę o produkcie);
- być regularnie publikowane i aktualizowane.
Co więcej, powinien on być odpowiedniej objętości: ma wyczerpywać temat, bez zbędnego przedłużania.
Duplikacja contentu
Co wpływa na pozycjonowanie strony w Google? Z poprzedniego akapitu wiesz, że unikalne, oryginalne i jakościowy content. To znaczy, że nie możesz dodawać tej samej treści na co najmniej dwóch różnych podstronach swojej domeny lub u siebie i na innej stronie WWW (np. serwisie z artykułami sponsorowanymi). Dochodzi wtedy do duplikacji contentu, która nie jest dobrze postrzegana przez roboty indeksujące.
Masz kilka, kilkanaście produktów, do których przygotowałeś jedną wersję opisu? Dobrze będzie, jeśli je zróżnicujesz. A co w sytuacji, gdy jest ich kilkadziesiąt albo i więcej? Kilka sposobów zdradziliśmy w artykule „Duplicate content: co to jest i jak go uniknąć, aby dobrze pozycjonować markę”. Sprawdź!
Przypisy i źródła
Google zwraca uwagę nie tylko na jakość treści i jej unikalność. Znaczenie ma również eksperckość i powoływanie się na cenione źródła, np. specjalistów w danej dziedzinie. Na ich podstawie ocenia się wiarygodność i rzetelność podawanych informacji.
Jest to szczególnie istotne w kontekście Google EEAT, czyli zbioru zasad, na podstawie których Google ocenia jakość pojedynczej podstrony, całej witryny i contentu.
Optymalizacja grafik
Dla pozycjonowania istotna jest również optymalizacja materiałów wizualnych: grafik, zdjęć, infografik, wideo.
Dzięki poprawnie zoptymalizowanym materiałom strona internetowa krócej się załadowuje. Odwiedzający zyskują treści urozmaicone tematycznymi grafikami. Z kolei roboty Google otrzymują informację o tym, co przedstawia, np. zdjęcie.
Więcej o tym czynniku dowiesz się z naszego artykułu „Optymalizacja zdjęć i grafik na stronie WWW: 7 wskazówek, jak zrobić to poprawnie”.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Jakie jeszcze czynniki wpływają na pozycjonowanie? Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. To pierwsze zalicza się do działań on-page, a drugie – off-page.
W ramach linkowania wewnętrznego w treściach na swojej stronie dodajesz odnośniki do innych miejsc w jej obrębie.
Tworzysz artykuł, w którym wymieniasz korzyści swojej nowej usługi, lub informujesz we wpisie o wprowadzeniu nowego produktu? Zamieść w tekście linki, aby przekierowały odbiorcę do podstrony z opisem, na czym polega usługa, lub do podstrony ze sklepem, by klient mógł już go zamówić.
Korzystaj z linkowania wewnętrznego, aby na dłużej zatrzymać odwiedzającego na swojej stronie i pokazać mu, że masz odpowiedzi na jego pytania. Pamiętaj, że to jednocześnie sygnał dla robotów indeksujących – Twoja strona jest ceniona przez odbiorców, a więc zasługuje na wysoką pozycję w rankingu i dotarcie do większego grona zainteresowanych.
Co z linkowaniem zewnętrznym? Polega ono na pozyskiwaniu linków przekierowujących z serwisów, które nie przynależą do Twojej domeny. Są to m.in. media społecznościowe, katalogi, fora i grupy tematyczne, domeny z artykułami sponsorowanymi.
Szukając stron zewnętrznych, zwracaj uwagę na ich jakość – czy są powiązane tematycznie z Twoim odnośnikiem, w jakim stopniu są znane i promowane przez Google.
Strategia SEO
Co jeszcze wpływa na pozycjonowanie? Jasno określony plan działania. Bez niego ani rusz. Nawet najlepsze techniki SEO mogą nie przynieść wystarczających efektów i przepalić Twój budżet, gdy nie opracujesz strategii pozycjonowania.
Jakie kroki powinieneś podjąć, aby ją przygotować?
- Przeprowadź audyt SEO lub zleć to zadanie nam. Bierz pod uwagę wspomniane czynniki, jak historia domeny, prędkość ładowania strony czy jej responsywność.
- Ustal cel. Chcesz zwiększyć ruch na firmowym blogu lub w ramach konkretnej kategorii? Pomyśl, jaki konkretny rezultat chcesz osiągnąć.
- Określ budżet, który możesz przeznaczyć na niezbędne prace SEO.
- Wybierz odpowiednie działania on-page (np. stworzenie opisu ze słowami kluczowymi) i off-page (np. publikowanie artykułów na zewnętrznych serwisach).
- Czekaj cierpliwie i kontroluj efekty. (Pozycjonowanie to proces, więc nie dostrzeżesz postępów od razu. Nie zapominaj na bieżąco sprawdzać, czy wszystko działa poprawnie).
Jak sprawdzić pozycjonowanie strony internetowej
Aby zobaczyć, na jakich pozycjach w Google wyświetlają się konkretne podstrony, skorzystaj z darmowego narzędzia Google Search Console.
Dowiesz się z niego zarówno, na jakiej średniej pozycji znajduje się wybrany adres URL i na jakich średnich pozycjach w ramach konkretnych słów kluczowych. Sprawdzisz dane z różnego przedziału czasowego: od dnia poprzedniego do 16 miesięcy wstecz.
Możesz również porównać pozycjonowanie podstron, np. w odniesieniu do wyników z poprzedniego miesiąca.
Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie Twojej strony: podsumowanie w pigułce
Pozycjonowanie to proces, który pomaga zwiększyć widoczność Twojej strony, a tym samym – dotrzeć do większego grona potencjalnych klientów. Dzieli się ono na czynności on-page, czyli w obrębie witryny, oraz off-page – działania poza firmową stroną.
Istnieje ponad 200 czynników rankingowych Google, które decydują o pozycji Twojej firmowej witryny w wyszukiwarkach. To m.in.:
- historia domeny
- kary algorytmiczne
- prędkość wczytywania strony
- responsywność strony
- struktura witryny
- nawigacja strony
- przerwy w działaniu serwisu
- certyfikat SSL
- czas spędzony na stronie
- meta title
- słowa kluczowe w nagłówkach
- nasycenie treści słowami kluczowymi
- jakość contentu na stronie
- objętość treści
- duplikacja contentu
- przypisy i źródła
- optymalizacja grafik
- linkowanie wewnętrzne
- linkowanie zewnętrzne
- strategia SEO.