Chcesz tworzyć angażujące i skutecznie pozycjonujące treści? Wiedz, że dobry artykuł SEO to coś więcej niż tylko ciekawy temat. Zasady SEO copywritingu wymagają na twórcy odpowiedniego formatowania i projektowania treści, która ma być przyjazna i dla użytkowników, i dla indeksujących ją robotów. Jeśli Twoim celem jest pisanie wartościowych artykułów SEO, zwiększających konwersję, koniecznie pamiętaj o tych kilku prostych zasadach.
Używaj w tekście słów kluczowych i ich synonimów
Pojęcie SEO zakłada, że pisany przez Ciebie artykuł będzie wzbogacony o odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Są to frazy, które użytkownicy wpisują wyszukiwarkę, szukając informacji na dany temat. Jak je wybierać?
Staraj się unikać doboru popularnych, wysoce konkurencyjnych słów. O ile to możliwe, zadbaj również o frazy z tzw. długiego ogona, czyli bardziej sprecyzowane zapytania. To właśnie na dzięki tym drugim masz większe szanse na dobre wypozycjonowanie się w wyszukiwarce. Dobierając słowa kluczowe do swojego tekstu SEO, możesz skorzystać m.in. z darmowych narzędzi, jak Ubersuggest czy Answer The Public, jak i z podpowiedzi Google’a w oknie wyszukiwania lub zamieszczonych na samym dole strony z wynikami.
Słowa kluczowe umieszczaj wszędzie – w tytule artykułu, poszczególnych nagłówkach, leadzie, tekstach alternatywnych zdjęć, meta opisie. Jednak pamiętaj, żeby nie przesadzić z ich ilością. Roboty mogą przez to odczytać Twój artykuł jako spamerski i nie wypozycjonują go.
Kiedy umieszczasz w tekście słowa kluczowe, korzystaj z nich w sposób naturalny, tzn. zamiast pisać: “firmowy blog korzyści”, zrób to tak: “jakie korzyści przynosi posiadanie firmowego blogu?”. Zadbaj również o to, aby używać synonimów wybranych fraz.
Współcześni internauci to w większości czytelnicy skanujący, czyli prześlizgujący wzrokiem po tekście. Zawieszają spojrzenie na tytule artykułu, przeglądają część wprowadzającą i scrollują śródtytuły, szukając w znajdujących się pod nimi akapitach interesujących ich słów kluczowych. Jest sposób, aby przytrzymać takiego czytelnika na jeszcze chwilę dłużej – poprzez odpowiednie formatowanie tekstu.
Stosuj różnej wielkości nagłówki: H1, H2, H3, pamiętając, żeby w artykule tylko raz użyć największego nagłówka. Korzystanie z nich wesprze także sprawne indeksowanie treści na Twojej stronie czy blogu.
W swoich artykułach SEO uwzględniaj również wypunktowane listy. Dziel tekst na niedługie akapity, do 8 linijek. Jest to szczególnie ważne, kiedy Twoi odbiorcy przede wszystkim czytają firmowe treści na urządzeniach mobilnych, na których taki segment wydłuża się jeszcze bardziej.
Najważniejsze informacje zamieszczaj na początku, a przydatne dla czytelnika fragmenty treści, słowa kluczowe pogrubiaj. Używając znacznika strong, informujesz również roboty, że dana treść jest istotna. Ponadto korzystaj z tematycznych zdjęć czy z infografik, aby jeszcze lepiej przekazać sens tekstu.
Stosuj linkowanie
Im więcej czasu użytkownicy spędzają na Twojej stronie, tym bardziej Google postrzega witrynę jako wartościową. To z kolei sprawia, że wzrasta jej pozycja w wynikach wyszukiwania. Co zrobić, żeby utrzymać czytelników na dłużej na blogu lub firmowej stronie? Zamieszczając linki do opublikowanych wcześniej treści lub podstron. Mogą to być artykuły, strony kategorii czy konkretne zakładki.
W artykułach SEO z powodzeniem zastosujesz także linkowanie zewnętrzne, które stanowi jeden z elementów skutecznego pozycjonowania.
Pisz prostym, zrozumiałym język
W Internecie codziennie przybywa nowych artykułów. Pisząc tekst, nie jest więc łatwo się z nim wybić. Jednak przygotowując dobry artykuł SEO, masz szansę na znalezienie się wysoko w rankingu.
Pamiętaj, że piszesz dla internautów, a to oznacza, że swoje teksty kierujesz do osób, które zwykle mają niewiele czasu, przeszukują mnóstwo stron naraz i ostatnie, na co mają ochotę, to analiza “co autor miał na myśli?”. Jeśli chcesz dotrzeć do odbiorców, pisz prostym językiem. Niech zdania w Twoich artykułach płynnie prowadzą myśli czytelnika od jednego wyrazu do drugiego. Pozwól mu zrozumieć, co do niego mówisz.
Żeby stworzyć treść, która przyciągnie odbiorców, musisz również zadbać o:
- tytuł – postaraj się go sformułować w ciekawy, unikalny sposób. Niech informuje czytelnika, o czym jest dany artykuł SEO, i jednocześnie wskazuje mu na korzyść, jaką osiągnie po poświęceniu kilku minut na jego przeczytanie.
- lead – to wprowadzenie do tekstu. Jego zadaniem jest zaintrygowanie czytelnika jego dalszą częścią. Możesz w nim krótko streścić, o czym jest artykuł, co takiego zostanie poruszone czy zadać pytanie, na jakie czytelnik będzie mógł odpowiedzieć sobie po lekturze tekstu.
Opisuj temat w unikalny sposób
Roboty indeksujące lubią nowe treści. To wymaga na Tobie regularną publikację, ale także opisywanie tematu w oryginalny sposób. Co to znaczy?
Twój tekst nie może być powieleniem treści znajdującej się na innej stronie. I nie chodzi tu tylko o kopiowanie słowo w słowo danego artykułu, co jest łamaniem prawa, ale o bardzo podobne brzmienie. Inspiruj się treściami znalezionymi w sieci, ale ich nie kradnij! Pamiętaj, że unikalne artykuły są chętniej czytane przez internautów i promowane przez przeglądarki.
Zadbaj o długość artykułu
Jak długi powinien być Twój artykuł SEO? Wszystko zależy od poruszanego tematu i miejsca, w jakim publikujesz treści. Przyjmuje się, że jeśli chcesz napisać tekst blogowy, to jego objętość powinna wynosić między 1500 a 1600 słów, czyli inaczej od 10 000 do 11 000 znaków ze spacjami. Jeśli chcesz pisać długie artykuły, nic nie stoi na przeszkodzie. Pod warunkiem, że czytelnik, do którego kierujesz tekst, tego nie zauważa i z niecierpliwieniem nie scrolluje w poszukiwaniu końca treści.
Kilka zasad pisania artykułów SEO
Jeśli planujesz napisać tekst, który ma pomóc wypozycjonować Twoją stronę firmową czy prowadzony blog, pamiętaj, aby:
- używać słów kluczowych i synonimów w tytule, leadzie, poszczególnych nagłówkach (nie musisz stosować fraz we wszystkich), w akapitach i alternatywnych opisach zdjęć,
- dbać o przyjazne dla użytkownika i robotów formatowanie artykułu, korzystając z nagłówków H2, H3, list, pogrubień, tabel,
- stosować linkowanie wewnętrzne lub zewnętrzne,
- pisać prostym, zrozumiałym językiem, tworzyć krótkie zdania i niedługie akapity,
- opisywać zagadnienie w unikalny sposób, jedynie inspirując się dostępną treścią w Internecie,
- przygotowywać artykuły o odpowiedniej długości – dopóki odbiorca z zaciekawieniem czyta treść dalej, dopóty może ona być długa, odpowiednio wyczerpując temat lub zachęcając do zapoznania się z jej rozwinięciem w innych artykułach.
Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka.
Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem.
Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).