Przyprowadzają odbiorcę na Twoją stronę internetową. Kierują jego wzrokiem, gdy czyta Twój artykuł. Wpływają na to, kiedy Twoja reklama wyświetli się potencjalnemu klientowi. Wskazują na ważne dla niego pytania i odpowiedzi. Pomagają mu zrozumieć, że oferta Twojej marki jest tym, czego on potrzebuje. To wszystko robią słowa kluczowe.
Jak wzbogaci Cię ten artykuł o frazach?
- Poznasz prostą definicję słów kluczy.
- Dowiesz się, jakie są rodzaje fraz kluczowych i jaki generują procent ruchu w wyszukiwarce.
- Przeczytasz, co wpływa na konkurencyjność Twoich keywords.
- Poznasz darmowe i płatne narzędzia do dobierania słów kluczowych.
- Nauczysz się, jak wybierać i analizować keyphrases dla swojego biznesu.
- Dowiesz się, ile słów kluczowych powinno być w artykule i jak często mają się pojawiać.
Niech słowa kluczowe nie mają już przed Tobą żadnych tajemnic!
Czym są słowa kluczowe
Słowa kluczowe i keywords, frazy kluczowe i keyphrases – tymi pojęciami określa się wyrazy i wyrażenia, które Ty i Twoi potencjalni klienci wpisujecie w okno wyszukiwarki internetowej. (W Polsce blisko 96% użytkowników w wyszukiwarkę Google).
Mają one formy pojedynczych słów, kilkuwyrazowych sformułowań i rozbudowanych zapytań. Hasła, które użytkownicy internetu wpisują do wyszukiwarki, są związane z ich bieżącymi potrzebami i zainteresowaniami. Szukają oni informacji, opinii, porad i wskazówek, jak coś zrobić, a także co i gdzie kupić.
Jak w praktyce wyglądają słowa kluczowe? To na przykład:
Jakie są rodzaje słów kluczowych
Frazy kluczowe różnią się od siebie nie tylko długością i tematyką, ale i stopniem ogólności, poziomem konkurencyjności czy specjalności.
Ogólne słowa kluczowe
Fat head to słowa klucze, które są najczęściej wyszukiwane w Google’u. Jednocześnie cechują się wysoką konkurencyjnością. Co to znaczy? To, że bardzo wiele firm wykorzystuje je do pozycjonowania swoich stron i może Ci być ciężko pojawić się chociażby na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. (To także konieczność poświęcenia większego budżetu na pozycjonowanie i reklamy).
Takie frazy kluczowe najczęściej wpisują odbiorcy, którzy jeszcze nie wiedzą, czego dokładnie szukają. Ich zapytania są mało konkretne i raczej nie generują konwersji – nie prowadzą do działania, np. do zakupu produktu.
Ogólne frazy odpowiadają za 18–19% ruchu w wyszukiwarce i zwykle mają do 2 wyrazów.
Takie słowa kluczowe to np.:
Frazy średnie
Chunky middle odpowiada za 11–12% wyszukiwań w przeglądarce internetowej i z reguły tworzy ciąg 3 wyrazów.
Te pytania są już bardziej precyzyjne, ale wciąż obiecują niższą konwersję w stosunku do następnego rodzaju słów kluczowych.
Przykładowe frazy średnie to:
Frazy długiego ogona
Frazy long tail zwykle składają się z minimum 3 wyrazów. Precyzyjniej wskazują, czego szuka odbiorca. Jednocześnie mają niższą konkurencyjność od wcześniejszych dwóch odmian słów kluczowych, więc łatwiej się wypozycjonujesz na nie. To wszystko zwiększa szansę na dobrą konwersję: wzrost liczby subskrypcji newslettera, zamówień w sklepie internetowym, zapisów na kurs.
Przykłady fraz long tail:
Te keywords generują 69–71% ruchu w Google’u.
Lokalne frazy kluczowe
Prowadzisz firmę, która świadczy usługi dla lokalnej społeczności? Przygotowując artykuły, teksty reklamowe i treści na stronę internetową, uwzględnij w nich regionalne słowa kluczowe. Są to zapytania, które obok produktu/usługi/rodzaju działalności firmy zawierają nazwę np. miasta.
Przykładowe frazy lokalne:
Słowa brandowe
Te frazy kluczowe wpisują odbiorcy, którzy szukają produktów/usług konkretnych firm i producentów. W zapytaniu znajduje się więc nazwa marki.
Przykładowe brandowe słowa kluczowe:
- buty do biegania Nike,
- laptop Dell,
- lunchbox Sistema.
Słowa informacyjne a sprzedażowe
Odbiorcy przeszukują internet w różnych celach. Jedni chcą dowiedzieć się o atrakcjach miasta, w którym spędzą urlop, znaleźć wskazówki, jak promować swoją firmę online, i jak w końcu ugotować idealne jajko na miękko. Drudzy otworzą przeglądarkę z myślą o zakupie produktu, skorzystaniu z usług cateringu lokalnej restauracji czy nawiązaniu współpracy z marką, która pomoże im w rozwoju własnej działalności.
Każda z tych grup wpisze do okienka wyszukiwarki słowa kluczowe o odmiennym charakterze – informacyjnym lub sprzedażowym. I tak internauta, który szuka przepisu na bezglutenowe ciasto marchewkowe wyszuka: „jak upiec…”, czyli będzie szukać informacji, porad.
Z kolei Twój potencjalny klient, który chce coś od Ciebie kupić lub skorzystać z oferowanej usługi, wystuka na klawiaturze np. nazwę produktu.
Słowa kluczowe krótko- i długoterminowe
Keywords można podzielić również ze względu na to, przez jaki okres są wyszukiwane oraz co jaki czas.
Frazy klucze krótkoterminowe to takie hasła, które zdobywają popularność w wyszukiwarce jednorazowo lub są wpisywane przez internautów sezonowo.
Długoterminowe keyphrases (tzw. evergreen) to zapytania, które są wyszukiwane przez cały rok (są aktualne i wpisywane niezależnie od pory).
Znając specyfikę swojej branży, łatwiej przygotujesz odpowiednie materiały marketingowe z wybranymi słowami kluczowymi. Będziesz również wiedzieć, czy dominuje w niej sezonowość i konieczna jest wcześniejsza publikacja artykułu na blogu firmowym. (Żeby zdążył się wypozycjonować w wyszukiwarce do czasu, gdy odbiorcy będą szukać odpowiedzi na poruszany w tekście temat).
Jak sprawdzić konkurencyjność słów kluczowych
Konkurencyjność fraz to określenie, które pozwala Ci dowiedzieć się, jakie masz szanse na wypozycjonowanie się na wybrane zapytanie.
Jak już wiesz, im krótsze i bardziej ogólne słowo klucz, tym większa konkurencja i tym trudniej będzie Ci wybić się ze swoją stroną internetową w wyszukiwarce Google. Wyższy poziom konkurencyjności wiąże się także z niższym współczynnikiem konwersji.
Z kolei dłuższe i bardziej precyzyjne określenia są wyszukiwane rzadziej, za to sprowadzają na Twoją stronę odbiorców z konkretnymi potrzebami i zwykle gotowymi je zaspokoić.
Jak więc sprawdzić potencjał wybranych słów kluczowych i co brać wtedy pod uwagę?
Oceniając keyword, które chcesz wykorzystać do projektowania tekstów na swoją stronę internetową lub do kampanii reklamowej, sprawdź:
- ile wyświetli się wyników w wyszukiwarce na wpisane zapytanie;
- jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań;
- rodzaj uzyskanych wyników, tj. artykuły, nagrania wideo, zdjęcia, infografiki itp.;
- branżę, z którą są powiązane w wynikach;
- adres URL, pod jakim wyświetla się strona;
- konkurencję, która pojawia się na stronie wyników wyszukiwania (SERP) w odpowiedziach uzyskanych na dane słowo kluczowe.
Aby sprawdzić konkurencyjność wybranych słów kluczowych, przydadzą Ci się narzędzia, które analizują i proponują frazy.
Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych
Jest wiele darmowych i płatnych narzędzi, które pomogą Ci dobrać zarówno proste, krótkie frazy kluczowe, jak i dłuższe, bardziej precyzyjne zapytania. Poznaj 8 z nich.
Wyszukiwarka Google
To pierwsze miejsce, do którego odbiorca wpisze swoje zapytanie, i jednocześnie jedno ze źródeł, w którym znajdziesz swoje słowa kluczowe.
Gdy zaczniesz wpisywać podstawową frazę, wyszukiwarka sama będzie podpowiadać Cię jej kombinacje.
Propozycje sformułowań znajdziesz także na samym dole strony, pod wynikami wyszukiwania.
Podobne pytania
Pozostań jeszcze przez chwilę na stronie wyników wyszukiwania. Pod pierwszymi propozycjami artykułów możesz znaleźć również boks Podobne pytania, który pokazuje, jakich zagadnień szukają internauci związanych z danym hasłem.
Answer the Public
To narzędzie, z którym poznasz najczęstsze kombinacje zapytań związanych z wpisanym przez Ciebie słowem kluczowym. Wizualizacje generowane przez Answer The Public przypominają mapy myśli, które możesz bezpłatnie pobrać i wydrukować. Przedstawiają one pytania, porównania i wyrażenia z przyimkami, czyli skarbnicę fraz long tail.
Narzędzie dostarczy Ci również hasła, jakie pojawiają się na samym dole wyników wyszukiwania Google.
Planner słów kluczowych
Google Keyword Planner to generator słów kluczowych, z którego możesz korzystać bezpłatnie po założeniu konta Google Ads.
Z Planerem słów kluczowych m.in.:
- znajdziesz frazy powiązane z Twoim hasłem;
- dowiesz się, jak często Twoi potencjalni klienci wyszukują dane słowa;
- uzyskasz informacje o sezonowości haseł;
- sprawdzisz konkurencyjność zapytania.
Google Search Console
Z tym darmowym narzędziem na bieżąco będziesz kontrolować pozycję swojej firmowej strony w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki raportom udostępnianym z Google Search Console m.in.:
- sprawdzisz, czy Twoja witryna jest poprawnie indeksowana (czy i jak jest widoczna w wyszukiwarce);
- dowiesz się, jak często Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania, na które zapytania się wyświetla odbiorcom, jaka jest częstotliwość klikania w link do Twojej witryny;
- uzyskasz informację, z jakich stron zewnętrznych internauci są odsyłani do Twojej strony.
Ahrefs
Ahrefs jest płatnym narzędziem, które jest chętnie wykorzystywane do działań SEO i marketingu internetowego. Korzystając z niego:
- dowiesz się więcej o ruchu organicznym, płatnym i linkowaniu swojej strony;
- otrzymasz informacje o słowach kluczowych (m.in. średnia miesięcznych wyszukiwań, konkurencyjność, pozycje, jakie zajmują i jakie zajmowały);
- sprawdzisz, jak silna jest Twoja domena, i porównasz ją z konkurencją;
- przeprowadzisz audyt SEO firmowej witryny.
Ubersuggest
To narzędzie dostępne jest w wersji darmowej i płatnej. W opcji bezpłatnej masz możliwość przeanalizowania wybranych słów kluczowych oraz znajdziesz propozycje innych fraz, które warto wziąć pod uwagę przy pozycjonowaniu.
Dowiesz się, ile razy w miesiącu użytkownicy wpisywali hasło do wyszukiwarek, jaka jest jego obrazowa konkurencyjność (nie jest ona precyzyjna). Z wykresu o trendzie keyword sprawdzisz, jak jego wyszukiwania kształtowały się na przestrzeni roku.
Ubersuggest oferuje listę słów kluczy podobną do tej, którą możesz otrzymać, korzystając z paska wyszukiwania Google.
Keyword Tool
To prosty generator słów kluczowych, z którego skorzystasz bezpłatnie. Podobnie jak pozostałe narzędzia oferuje różne kombinacje fraz, które Twoi odbiorcy wpisują w wyszukiwarce.
Co więcej – wersja płatna gwarantuje również propozycje zapytań pochodzących z YouTube’a, Binga, Amazona, eBaya, sklepu Google Play, Instagrama i Twittera.
Jak dobierać słowa kluczowe dla tekstów swojej firmy
Aby dobrze dobrać frazy kluczowe do opisu swojego produktu, artykułu i zakładek na stronie internetowej, musisz wiedzieć, czego szuka Twoja grupa docelowa, i dobrze znać przedmiot/temat, o którym piszesz.
Przygotowując treści do swoich materiałów marketingowych, korzystaj z wielu rodzajów słów kluczowych. Na firmowej stronie uwzględnij zarówno ogólne frazy, jak i te z long tail (np. w sekcji FAQ). Pamiętaj jednak, aby były one proste: nie składały się z samych specjalistycznych słów, których Twój klient nie zna, a tym samym – nie wpisze do wyszukiwarki.
Zastanów się, czy jako firma działasz dla lokalnej społeczności, czy region nie ma dla Twojej marki większego znaczenia i nie ma potrzeby nacisku na ten aspekt.
Temat, o którym piszesz, to coś, co jednorazowo zdobywa popularność, czy frazy evergreen najlepiej wpisują się w Twoją działalność?
Usiądź z laptopem i wypisz wszystkie słowa, sformułowania, które wiążą się z Twoim produktem, usługą lub tematem, oraz pytania, jakie może mieć Twój potencjalny klient. Wykorzystaj do tego narzędzia, które poznałeś w poprzedniej części tekstu.
W poszukiwaniu pytań klientów zajrzyj do mediów i grup społecznościowych oraz na fora. Zwróć także uwagę na ich opinie – to w nich znajdziesz aspekty, które najbardziej docenili odbiorcy i które warto wykorzystać przy dobieraniu firmowych słów kluczowych.
Potem przejdź do analizy zebranych fraz.
Analiza słów kluczowych
Pamiętaj: może się okazać, że nie wszystkie słowa kluczowe wykorzystasz. Etap analizy fraz pozwala Ci przyjrzeć się zebranym hasłom i zdecydować, które rzeczywiście opisują Twój biznes, a które z nich wprowadziłyby odbiorców w błąd.
Analizę słów kluczowych przeprowadzisz również:
- w ramach audytu SEO, aby zweryfikować dotychczasową skuteczność swojej strony i poprawić jej optymalizację;
- gdy wprowadzasz nowe produkty i/lub usługi, dodajesz nowe podstrony, kategorie;
- kiedy planujesz publikować artykuły na serwisach zewnętrznych, aby pozyskiwać wartościowe linki, i chcesz sprawdzić, na które z haseł dobrze jest wypozycjonować swoją stronę.
Grupowanie słów kluczowych
Masz listę słów kluczowych, na które będziesz pozycjonować artykuły, firmową stronę i jakie wykorzystasz w najbliższej kampanii online. Co dalej?
Pogrupuj je. Rozdziel keywords odnoszące się typowo do poszczególnych produktów i usług. W innej tabelce zamieść hasła, które wskazują na chęć zakupu, w innej sformułowania typowo poradnikowe, informacyjne. To pomoże Ci nie tylko uporządkować frazy, ale i w pozwoli lepiej projektować treści – adekwatnie do ścieżki zakupowej klienta.
Słowa kluczowe w tekstach marketingowych
Zebrałeś w pliku frazy ogólne, średnie i długiego ogona. Zdecydowałeś się na dodawanie nazwy miasta do słów kluczy w reklamach, które będą wyświetlać się w sezonie letnim (bo wtedy Twoja branża ożywa). Wybrałeś narzędzia do doboru i analizy keyphrases i pogrupowałeś je w tabelce. Nie pozostało Ci nic innego, jak projektować treści na stronę firmową, do kampanii i opisów produktów oraz usług.
Ale! Kiedy pierwszy raz przygotowujesz strategię dla słów kluczowych, w Twojej głowie mogą pojawić się i takie pytania, jak:
- Ile słów kluczowych powinno być w artykule?
- Jak gęsto rozmieszczać je w tekstach?
- Czy można odmieniać frazy klucze?
- Co zrobić, żeby w kółko nie powtarzać w treści wybrany keyword?
Liczba słów kluczowych w artykule
Nie za dużo, nie za mało. Taka jest najczęstsza odpowiedź. Dla osób, które pierwszy raz, samodzielnie przygotowują materiały tekstowe na blog, stronę WWW i do reklam, mało precyzyjna i frustrująca.
A prawda jest taka, że… nie ma jednej, skutecznej strategii zamieszczania słów kluczowych w tekstach. Ale poczekaj! Jeszcze się nie poddawaj! Są pewne zalecenia, które możesz stosować na początku, zanim zamieszczanie fraz stanie się dla Ciebie naturalne. Przyjmuje się, że na 1000 znaków ze spacjami, powinny przypadać 1–2 słowa klucze, np. artykuł na 5000 ZZS może mieć od 5 do 10 słów kluczy. Inna wersja mówi, aby stanowiły one maksymalnie 5%, czyli np. na wpis o podanej objętości przypada 9 keyhrases „jak pisać językiem korzyści”.
Ważniejszym czynnikiem jest jednak merytoryka treści i przyjemność z czytania. Im lepsze teksty, tym dłużej odbiorca pozostanie na blogu, większa szansa, że poleci ją znajomym. To z kolei wpływa na pozytywną ocenę Twojej strony przez roboty Google i wyższą pozycję w wyszukiwarce.
Gęstość rozmieszczenia fraz w tekstach
Podobnie wygląda kwestia częstotliwości słów w innych tekstach: opisach produktów, kategoriach, reklamach. Zamieszczaj je, ale tak, aby całość brzmiała naturalnie, a co drugi wyraz nie był kluczowym zapytaniem.
Odmiana słów kluczy
„Catering wegański Gdańsk darmowa dostawa”. Odmieniać czy nie odmieniać? Jak najbardziej tak! Roboty indeksujące radzą sobie zarówno z rozpoznawaniem odmienionych haseł, jak i synonimów (o których za chwilę). I pamiętaj – treści przygotowujesz przede wszystkim dla ludzi. Indeksowanie treści przez Google to druga sprawa.
Fraza kluczowa a jej synonimy
Jeśli Twoje słowo klucz ma swój znaczeniowy odpowiednik, stosuj go w tekście. Synonimy są mile widziane zarówno przez Twoich czytelników, jak i roboty Google. Nieraz zdarzy się, że wyrazy bliskoznaczne zaproponuje Ci właśnie sam Google, kiedy będziesz szukać fraz kluczy w okienku przeglądarki.
Tu zamieszczaj słowa kluczowe
Kiedy chcesz skutecznie wykorzystać potencjał fraz, których wyszukują Twoi klienci, zamieszczaj je m.in. w:
- nagłówkach H1, H2, H3;
- atrybutach alt i podpisy obrazków na stronie firmowej i blogu;
- meta tytule (tytule SEO);
- meta opisie;
- treściach zamieszczanych na różnych podstronach;
- FAQ (najczęściej zadawane pytania);
- adresie URL;
- linkach.
Tyle już wiesz o dobieraniu słów kluczowych
- Słowa kluczowe (frazy kluczowe, keywords, keyphrases) to pojedyncze wyrazy i bardziej rozbudowane zapytania, które Twoi potencjalni klienci wpisują do wyszukiwarki, aby znaleźć odpowiedzi na swoje potrzeby.
- Wyróżnia się kilka rodzajów słów kluczy: ogólne, frazy średnie i długiego ogona, brandowe, informacyjne i sprzedażowe, krótko- i długoterminowe.
- Sprawdzając konkurencyjność swoich keywords, musisz brać pod uwagę m.in.: liczbę wyników w wyszukiwarce, które wyświetlają się na wpisane zapytanie; średnią miesięczną liczbę wyszukiwań frazy; rodzaj uzyskanych wyników, tj. artykuły, nagrania wideo itp.; branżę, z którą są powiązane w wynikach; adres URL, pod jakim wyświetla się strona z danym hasłem; konkurencję, która pojawia się w odpowiedziach na stronie wyników wyszukiwania (SERP).
- Darmowe narzędzia do doboru słów kluczowych to wyszukiwarka Google, boks Podobne pytania, Answer The Public, Ubersuggest, Keyword Tool. Jeśli chcesz korzystać z płatnych narzędzi, możesz wybrać m.in. Planer słów kluczowych, Google Search Console i Ahrefs.
- Przy pomocy wybranych narzędzi dobierz słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes i ofertę. Zebraną listę poddaj analizie: sprawdź konkurencyjność, popularność fraz, trend wyszukiwań itd. Aby sprawniej i szybciej przygotować dobrą strategię, pogrupuj wybrane słowa kluczowe.
- To, ile słów kluczowych powinno być w artykule, na stronie WWW czy innym tekście i jak często mają się one pojawiać, zależy od długości treści. Projektując je, przede wszystkim kieruj się merytoryką i naturalnym brzmieniem.
- Zapytania, które wyszukują Twoi odbiorcy, zamieszczaj m.in. w nagłówkach, meta tytułach i opisach, tekstach alternatywnych i opisach obrazków czy w sekcji FAQ.