Chcesz dotrzeć do nowych klientów, którzy skorzystaliby z Twojej firmowej oferty? A może dopiero starujesz ze swoim biznesem i potrzebujesz pokazać światu, że masz rozwiązania, których szukają? Sprawdź, jak wykorzystasz do tego inbound i outbound marketing, i dowiedz się, który z nich wybrać w swoje sytuacji.
Co to jest outbound marketing?
Outbound marketing (inaczej: push marketing, marketing wychodzący) to rodzaj działań, w ramach których firma aktywnie dociera z komunikatem o swojej ofercie do szerszej grupy odbiorców.
Bazuje on na bezpośredniej komunikacji z potencjalnymi klientami i koncentruje się głównie na szybkim zwiększeniu sprzedaży przez wpływanie na decyzje konsumentów.
Outbound marketing jest strategią kosztowną, z niższym współczynnikiem ROI (Return of Investment, zwrotu z inwestycji) w porównaniu do inbound marketingu. Mimo to pozwala na skuteczne budowanie świadomości marki (czyli pokazywaniu odbiorcom, że istnieje taka firma), szybkie zwiększanie zasięgów komunikatów reklamowych i łatwiejsze mierzenie wyników, np. otwarć e-maili lub odpowiedzi na ich treść.
Co to jest inbound marketing?
Inbound marketing (inaczej marketing przychodzący) to strategia marketingowa skupiająca się na przyciągnięciu potencjalnych klientów, czyli osób, które z większym prawdopodobieństwem zainteresują się ofertą i skorzystają z niej.
W ramach inbound marketingu firma dostarcza treści wartościowe dla odbiorców. Jej formę i zawartość przygotowuje się dla różnych etapów ścieżki zakupowej klienta.
Ten rodzaj strategii sprawia, że docierasz do osób, które są realnie zainteresowane ofertą Twojej firmy, koszty pozyskania odbiorców są niższe, a efekty działania są długotrwałe.
Inbound a outbound marketing: różnice
| Outbound marketing | Inbound marketing |
---|
Odbiorcy | ogólna, szeroka grupa odbiorców | potencjalni klienci, czyli osoby, które z większym prawdopodobieństwem skorzystają z oferty |
Cel działań | aktywne docieranie do odbiorców, aby zainteresowali się ofertą i firmą;
zbudowanie świadomości w odbiorcach, że firma istnieje i oferuje konkretne produkty i/lub usługi | tworzenie i dystrybuowanie contentu wartościowego, praktycznego dla odbiorców, aby skierować ich ku firmowej stronie |
Rodzaje działań podejmowane dla pozyskania klientów | cold calling
cold mailing
marketing tradycyjny (billboardy, reklamy w prasie, radiu, telewizji)
broszury i katalogi
reklamy w internecie (w mediach społecznościowych, wyszukiwarkach, portalach) | artykuły blogowe
klastry tematyczne
wideo
podcasty
webinary
content w mediach społecznościowych
e-booki
infografiki
kursy
newslettery |
Sposób mierzenia wyników | między innymi:
zasięg
współczynnik klikalności
ROI – zwrot z inwestycji
CAC – koszt pozyskania klienta
CLV – przewidywana wartość finansowa, jaką klient wniesie do firmy przez cały czas relacji z nią | między innymi:
liczba nowych klientów
współczynnik zaangażowania
współczynnik konwersji
ruch na stronie internetowej
ROI – zwrot z inwestycji |
Co wybrać: inbound a outbound marketing?
Wiesz już, co to jest inbound i outbound marketing. Znasz sposób ich działania i różnice między nimi. Teraz pora, aby wybrać strategię odpowiednią dla Twojej firmy. Zastanawiasz się, co najlepiej sprawdzi się u Ciebie: outbound czy inbound marketing?
Wybierz outbound marketing, jeśli:
- chcesz osiągnąć szybsze rezultaty;
- Twoja firma dopiero startuje na rynku, dlatego potrzebujesz poinformować odbiorców o jej istnieniu;
- masz ograniczone możliwości finansowe.
Z kolei zwróć się w kierunku inbound marketingu, gdy:
- zależy Ci na długotrwałych relacjach z klientami;
- chcesz pozyskać odbiorców, którzy są realnie zainteresowani Twoją ofertą;
- czas, kiedy zobaczysz wyniki działań, jest dla Ciebie kwestią drugorzędną;
- masz odpowiednie zasoby finansowe;
- dobrze znasz swoją grupę docelową;
- jesteś w stanie regularnie tworzyć i dostarczać odbiorcom wartościowy content.
Opcją jest również połączenie działań inbound i outbound marketingu. Takie zintegrowane podejście pozwala na wykorzystanie mocnych stron każdej ze strategii i zwiększyć efektywność prac.
Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka.
Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem.
Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).