fbpx

Outbound vs. inbound marketing: co je różni i którą strategię wybrać

8 sierpnia 2024 / Weronika Jurkiewicz

Chcesz dotrzeć do nowych klientów, którzy skorzystaliby z Twojej firmowej oferty? A może dopiero starujesz ze swoim biznesem i potrzebujesz pokazać światu, że masz rozwiązania, których szukają? Sprawdź, jak wykorzystasz do tego inbound i outbound marketing, i dowiedz się, który z nich wybrać w swoje sytuacji.

Co to jest outbound marketing?

Outbound marketing (inaczej: push marketing, marketing wychodzący) to rodzaj działań, w ramach których firma aktywnie dociera z komunikatem o swojej ofercie do szerszej grupy odbiorców.

Bazuje on na bezpośredniej komunikacji z potencjalnymi klientami i koncentruje się głównie na szybkim zwiększeniu sprzedaży przez wpływanie na decyzje konsumentów.

Outbound marketing jest strategią kosztowną, z niższym współczynnikiem ROI (Return of Investment, zwrotu z inwestycji) w porównaniu do inbound marketingu. Mimo to pozwala na skuteczne budowanie świadomości marki (czyli pokazywaniu odbiorcom, że istnieje taka firma), szybkie zwiększanie zasięgów komunikatów reklamowych i łatwiejsze mierzenie wyników, np. otwarć e-maili lub odpowiedzi na ich treść.

Co to jest inbound marketing?

Inbound marketing (inaczej marketing przychodzący) to strategia marketingowa skupiająca się na przyciągnięciu potencjalnych klientów, czyli osób, które z większym prawdopodobieństwem zainteresują się ofertą i skorzystają z niej.

W ramach inbound marketingu firma dostarcza treści wartościowe dla odbiorców. Jej formę i zawartość przygotowuje się dla różnych etapów ścieżki zakupowej klienta.

Ten rodzaj strategii sprawia, że docierasz do osób, które są realnie zainteresowane ofertą Twojej firmy, koszty pozyskania odbiorców są niższe, a efekty działania są długotrwałe.

Inbound a outbound marketing: różnice

Outbound marketingInbound marketing
Odbiorcyogólna, szeroka grupa odbiorcówpotencjalni klienci, czyli osoby, które z większym prawdopodobieństwem skorzystają z oferty
Cel działańaktywne docieranie do odbiorców, aby zainteresowali się ofertą i firmą;

zbudowanie świadomości w odbiorcach, że firma istnieje i oferuje konkretne produkty i/lub usługi
tworzenie i dystrybuowanie contentu wartościowego, praktycznego dla odbiorców, aby skierować ich ku firmowej stronie
Rodzaje działań podejmowane dla pozyskania klientówcold calling

cold mailing

marketing tradycyjny (billboardy, reklamy w prasie, radiu, telewizji)

broszury i katalogi

reklamy w internecie (w mediach społecznościowych, wyszukiwarkach, portalach)
artykuły blogowe

klastry tematyczne

wideo

podcasty

webinary

content w mediach społecznościowych

e-booki

infografiki

kursy

newslettery
Sposób mierzenia wynikówmiędzy innymi:

zasięg

współczynnik klikalności

ROI – zwrot z inwestycji

CAC – koszt pozyskania klienta

CLV – przewidywana wartość finansowa, jaką klient wniesie do firmy przez cały czas relacji z nią
między innymi:

liczba nowych klientów

współczynnik zaangażowania

współczynnik konwersji

ruch na stronie internetowej

ROI – zwrot z inwestycji

Co wybrać: inbound a outbound marketing?

Wiesz już, co to jest inbound i outbound marketing. Znasz sposób ich działania i różnice między nimi. Teraz pora, aby wybrać strategię odpowiednią dla Twojej firmy. Zastanawiasz się, co najlepiej sprawdzi się u Ciebie: outbound czy inbound marketing?

Wybierz outbound marketing, jeśli:

Z kolei zwróć się w kierunku inbound marketingu, gdy:

Opcją jest również połączenie działań inbound i outbound marketingu. Takie zintegrowane podejście pozwala na wykorzystanie mocnych stron każdej ze strategii i zwiększyć efektywność prac.


Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).