Kim jest Twoja grupa docelowa i jak ją znajdziesz?

10 grudnia 2021 / Weronika Jurkiewicz

Dobrze opracowana strategia marketingowa zawiera szczegółowy plan działań promocyjnych i sprzedażowych. Ich celem jest przyniesienie firmie satysfakcjonujących zysków. Jednak na nic zdadzą się nawet najbardziej efektowne działania, jeśli nie będziesz wiedzieć, do kogo kierujesz swoje reklamy i treści contentowe. Jeśli jeszcze nie masz określonej grupy odbiorców, sprawdź, jak ją znaleźć i dlaczego jest tak ważna dla osiągnięcia sukcesu.

Grupa docelowa, czyli kto?

To grupa odbiorców – osób lub firm – do których kierujesz swoje treści contentmarketingowe czy reklamy. Grupa docelowa, tzw. target group, to Twoi potencjalni klienci, osoby zainteresowane oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami. Ważne – Twoja firma może mieć więcej niż jedną grupę odbiorców.

Czasami zdarza się również, że osoby, które faktycznie będą korzystać z oferty firmy, nie są odbiorcami docelowymi. Ma to miejsce np. przy produktach dla dzieci, gdzie to rodzice są targetem, a nie ich pociecha, lub w przypadku zwierząt – oferta kirowana jest do właściciela psa lub kota, samo zwierzę zaś tylko korzysta z produktu.

Dlaczego określenie grupy docelowej jest tak ważne?

Samo projektowanie treści czy przygotowywanie kampanii w mediach społecznościowych na nic się zda, jeśli będą one docierać do niewłaściwych odbiorców.

Odpowiedni dobór grupy docelowej wpływa na skuteczność prowadzonych działań marketingowych. Im bardziej spersonalizowany przekaz, dopasowany do oczekiwań, potrzeb i zainteresowań klientów, tym większe szanse, że zdecyduje się skorzystać z firmowej oferty.

Dzięki określeniu docelowej grupy odbiorców zwiększysz efekty swojej pracy, bo będziesz m.in.:

Grupa docelowa a persona

Z grupą docelową związana jest także persona. Co wspólnego mają ze sobą te dwa pojęcia i co je różni?

Zarówno target group, jak i persona opisują Twoich potencjalnych klientów. Jednak w przypadku tej drugiej mowa o precyzyjniejszym określeniu cech, zainteresowań i potrzeb odbiorców. To tworzenie wizerunku osoby, która reprezentuje wybraną grupę. Persona jest pojęciem węższym, zawierającym się w grupie docelowej.

Jak określić firmową personę marketingową krok po kroku?

Szukając swojej persony lub person – bardzo prawdopodobne, że będziesz mieć ich więcej, nawet w obrębie jednej grupy docelowej – kieruj się kilkoma kryteriami.

  1. Demograficznymi – przedstawiają podstawowe informacje o cechach odbiorców i stosunkowo łatwo je określić. Są to takie elementy, jak:
  1. Geograficznymi – wskazują na informacje o regionie, w którym przebywa odbiorca, w tym: 
  1. Psychogeograficznymi – to cechy społeczno-kulturowe, które bezpośrednio wpływają na decyzje zakupowe odbiorców, a są nimi m.in.:
  1. Behawioralnymi – pozwalają poznać podejście klienta do Twojej firmy, oferowanych produktów czy usług. Określają one:

Po przeprowadzeniu pierwszych kampanii czy opublikowaniu treści contentowych, zweryfikuj ich statystyki. Sprawdź, czy Twoje komunikaty docierają do wybranej grupy docelowej. Może warto będzie uwzględnić innych odbiorców, o których wcześniej nie pomyślałeś? Lub wykluczyć z grupy osoby, które nie wykazują zainteresowania Twoją ofertą?

Co jakiś czas przeanalizuj wyniki swoich kampanii i działań contentowych, aby mieć pewność, że realizują założone cele i odbiorcami są właściwe osoby. W tym pomoże Ci m.in. Google Analytics.

Narzędzie, które pomoże Ci poznać docelową grupę odbiorców

Kiedy będziesz definiować swoją grupę docelową albo weryfikować, czy jest dobrze określona, możesz skorzystać z różnych narzędzi dostępnych w Internecie. Dzięki nim poznasz swoich potencjalnych klientów i lepiej dostosujesz do nich reklamy oraz treści contentowe.

Google Analytics

To darmowe narzędzie od Google, które pozwoli Ci na analizę zachowań odbiorców na Twojej stronie i dostarczy przydatnych informacji o charakterystyce klientów.

W Google Analytics udostępniane jest 5 różnych raportów:

  1. Czas rzeczywisty – z niego dowiesz się, ile użytkowników przegląda Twoją stronę w danej chwili, jakie treści czytają czy to, z jakich stron zostali przekierowani.
  2. Odbiorcy – w tym raporcie znajdziesz informacje o danych demograficznych, jak wieku odwiedzających, ich płci, danych geograficznych, ich zainteresowaniach, urządzeniach, z których korzystają.
  3. Pozyskiwanie – jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie strony odsyłają użytkowników na Twoją stronę, jakie słowa kluczowe wpisują w wyszukiwarce, które kampanie czy treści prowadzą ich na Twoją stronę, to te informacje znajdziesz właśnie w tym raporcie.
  4. Zachowanie – zawiera informacje o tym, ile treści oglądają odbiorcy podczas jednej sesji, a także, jak długo ona trwa.
  5. Konwersja – wskazuje m.in. które źródła najkorzystniej wpływają na konwersję, na ile Twoja strona realizuje założone cele.

Inne sposoby na odkrywanie charakterystyki person

Jak jeszcze poznać swoich klientów? Jeśli masz już zgromadzoną społeczność wokół swojego biznesu, możesz przeprowadzić ankietę. Pozyskane z niej odpowiedzi pomogą Ci dopracować charakter swoich treści contentowych, lepiej zaplanować kampanie reklamowe czy dostosować ofertę do rzeczywistych potrzeb klientów.

Kolejnym sposobem jest analiza zachowań klientów w mediach społecznościowych. Przejrzyj dostępne statystyki, sprawdź, jakie komentarze zostawiają pod publikacjami. Możesz tam znaleźć ciekawe informacje o swoich odbiorcach, ich aktualnych potrzebach.

Dobrym źródłem informacji o użytkownikach Internetu są również wszelkiego rodzaju raporty, dostępne zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. Gdzie ich szukać? Badania udostępniają m.in. Facebook, Google, eMarketer czy Sotrender.

Znasz grupę docelową – co dalej?

Wiesz już, jak klienci podejmują decyzje zakupowe. Udało Ci się poznać ich problemy, potrzeby i zainteresowania. Teraz pora wdrożyć w życie dostosowane do tego rozwiązania.

Twoja grupa docelowa korzysta z urządzeń mobilnych? Uwzględnij to przy wyborze formatu reklamy i pisaniu artykułów SEO oraz blogowych. Potencjalni klienci Twojej firmy mają niewiele czasu i oczekują konkretów? Zadbaj o krótką, spójną treść oraz jak najbardziej dopasowane reklamy.

Jakiekolwiek działania podejmujesz, pamiętaj, że Twoimi odbiorcami są ludzie i komunikaty, które przygotowujesz, powinieneś tworzyć przede wszystkim z myślą o nich.


Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).