Google chce dostarczać odbiorcom wartościowe treści. Stąd pojawiają się coraz nowsze algorytmy, które wskazują warunki dobrego pozycjonowania stron internetowych. Jedną z koncepcji, które mają znaczenie dla oceny jakości witryny, jest Google E-E-A-T. Sprawdź, co się na nią składa i czy dotyczy również Twojego serwisu.
Co to jest strona YMYL
Zanim poznasz, jaka jest definicja Google E-E-A-T, najpierw zapoznaj się z pojęciem „strony YMYL”, czyli „Your Money or Your Life”. To dla nich zasady E-E-A-T są szczególnie istotne.
Ten rodzaj witryn omawia tematy o potencjalnym wpływie na szczęście, zdrowie, stabilność finansową lub bezpieczeństwo odbiorcy. Jeśli content na takiej stronie będzie zawierać nieprawdziwe informacje, może to doprowadzić do krzywdy:
- czytelnika,
- innych osób lub ich grup, z którymi czytelnik podzieli się błędnymi informacjami z witryny.
Do stron YMYL zalicza się m.in.:
- serwisy z zakresu medycyny, zdrowia i żywienia,
- witryny o tematyce prawnej, finansowej i ekonomicznej i udzielające porad o tym charakterze,
- strony rządowe i obywatelskie,
- serwisy informacyjne,
- sklepy internetowe,
- bazy leków.
Najprościej: to strony internetowe, które poruszają tematy związane z poprawą jakości życia.
Co to jest Google EEAT
To zbiór zasad, na podstawie których Google ocenia jakość pojedynczej podstrony, całej witryny i contentu.
Kolejne litery oznaczają:
- E – experience, czyli doświadczenie;
- E – expertise, czyli eksperckość contentu;
- A – authoritativeness, czyli autorytet twórcy, contentu i witryny;
- T – trustworthiness, czyli zaufanie do marki.
Wersja E-A-T po raz pierwszy pojawiła się w 2014 r. w „Search Quality Evaluator Guideline”. Dokument zawiera informacje o tym, jak Google sprawdza poszczególne aspekty contentu i strony WWW.
Google E-A-T stało się szczególnie ważne od sierpnia 2018 r., kiedy firma wdrożyła algorytm Medical Update. Jego zadanie polega na ograniczeniu widoczności stron, na których znajdują się nieprawdziwe i niewiarygodne informacje.
Pod koniec 2022 r. nastąpiła aktualizacja zbioru do wersji Google EEAT. Jej celem jest lepsza weryfikacja jakości contentu.
W polskojęzycznej wersji Google EEAT określa się jako „JEDZ”: jakość, eksperckość, dobre imię i zaufanie.
Co dokładnie oznaczają poszczególne litery nazwy zbioru?
E jak experience, czyli doświadczenie
To aspekt, który pojawił się w ramach najnowszej aktualizacji.
Google zwraca uwagę na realne doświadczenie twórcy, np. w danej dziedzinie lub z konkretnym produktem.
Priorytetem są treści przedstawiające doświadczenie „z pierwszej ręki”. Osoba, która tworzy dany content, powinna np.:
- dokładnie znać produkt, który opisuje, na podstawie własnego kontaktu z nim;
- mieć ukończone kursy (potwierdzone certyfikatami) lub doświadczenie w temacie, który porusza w artykule.
Takie treści dobrze jest wzbogacić np. o zdjęcia produktu w trakcie użytkowania, własne przemyślenia na dany temat i recenzje klientów.
E jak expertise, czyli eksperckość
Treści, które zamieszczasz na swojej stronie internetowej, powinny mieć charakter ekspercki. Najlepiej, jeśli tworzy je specjalista w danej dziedzinie lub content powstaje we współpracy z taką osobą bądź jest z nią konsultowany.
Twórca lub osoba, z którą treść jest konsultowana, powinna mieć widzę, doświadczenie lub wykształcenie związane z poruszanym zagadnieniem.
A jak authoritativeness, czyli autorytet
W ramach tego czynnika Google skupia się na tym, jaki autorytet ma marka i autor contentu w swojej branży.
Autorytet strony i poszczególnych podstron ocenia się m.in. na podstawie:
- komentarzy o firmie,
- popularności marki w branży,
- liczby i jakości linków, które odsyłają do witryny (np. Google pozytywnie oceni Twoją stronę, jeśli odwołują się do niej inni eksperci z Twojej dziedziny lub niszy).
T jak trustworthiness, czyli zaufanie
Twoja strona powinna wzbudzać wielopoziomowe zaufanie.
Zadbaj o to, aby Twoje treści były rzetelne, wiarygodne i poprawne merytorycznie. Podawaj źródła, do których się odwołujesz (powinny to być strony o wysokim autorytecie), i odpowiednio oznaczaj je w publikacjach. Jeśli możesz, postaraj się pozyskiwać linki z serwisów cenionych przez Google’a.
Jeśli masz podstronę „O nas/firmie”, możesz uzupełnić ją o nagrody, wyróżnienia i osiągnięcia marki.
Oprócz tego w serwisie dobrze jest dodać regulamin, politykę prywatności i FAQ (listę najczęściej zadawanych pytań).
W ramach tego elementu miej również na uwadze kwestie techniczne. Dopilnuj, by Twoja strona internetowa była przejrzysta, by odbiorcy bez problemu się po niej poruszali. Korzystnym rozwiązaniem będzie także wdrożenie certyfikatu SSL.
Google EAT a SEO
Choć zbiór zasad Google EEAT nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym, to treści, które spełniają te założenia, mają potencjał, by pojawić się na wyższych pozycjach.
Google docenia, gdy treść, którą proponujesz odbiorcy:
- odpowiada na jego zapytanie;
- odwołuje się do rzetelnych źródeł;
- jest polecana przez innych twórców;
- regularnie aktualizujesz (o ile informacje się przedawniły);
- zawiera informacje zweryfikowane przez eksperta (lub została przez niego stworzona).
Co więcej, sam czytelnik będzie Ci wdzięczny, jeśli otrzyma od Ciebie wartościową, czytelną treść, którą przygotował ekspert (lub taką, która powstała we współpracy ze specjalistą).
Dziewięć wskazówek, jak poprawić wskaźnik EEAT
Wiesz już, że Google EEAT zwraca uwagę na doświadczenie marki i twórców, ich eksperckość, autorytet w branży i zaufanie odbiorców do firmy. Co możesz zrobić, aby Twoja strona została pozytywnie oceniona przez algorytmy pod kątem tych czterech aspektów? Oto nasze propozycje.
Regularnie aktualizuj content
Dbaj o to, aby uzupełniać brakujące informacje w treści, usuwać przedawnione i dodawać najnowsze. Jeśli są to artykuły blogowe, dodatkowo zmieniaj datę na nową. Staraj się zawierać w tekstach nowy, własny spostrzeżenia, przemyślenia.
Pozyskuj linki do swojej strony
Najlepiej, jeśli będą to witryny o wysokim autorytecie, eksperci i marki popularne w danej dziedzinie lub niszy.
Wdróż certyfikat SSL
W ten sposób pokażesz, że Twoja strona jest bezpieczna.
Przedstaw odbiorcom swoją firmę
Dobrym rozwiązaniem jest przedstawienie swojego zespołu. Pokaż, kto zajmuje się konkretnym działem i czynnościami, skąd wynika ich doświadczenie. W ramach krótkiego opisu pracowników możesz zamieścić certyfikaty ukończonych szkoleń i kursów. Dodatkowo zwiększą one autorytet i wiarygodność zespołu i marki.
Ponadto uzupełnij witrynę danymi kontaktowymi firmy, dodaj politykę prywatności i sekcję FAQ (najczęściej zadawane pytania).
Pozyskuj opinie i recenzje
Poproś swoich klientów o wystawienie opinii lub napisanie recenzji swoich produktów lub usług. Dodatkowo mogą oni zamieścić zdjęcie, które udowodni skuteczność/jakość Twojego produktu.
Dodaj informacje o autorach treści
W ramach każdej publikacji zamieść informacje o twórcy contentu. Niech będą to dwa, trzy zdania, które w skrócie zdradzą, kim on jest.
Możesz też zamieścić link do dłuższej wersji biogramu autora.
Współpracuj z ekspertami
Treści, które zamieszczasz na swojej stronie, powinny być pisane przez specjalistów lub z nimi konsultowane.
Innym rozwiązaniem na zapewnienie eksperckości contentu jest przeprowadzenie wywiadu z taką osobą lub poproszenie ją o krótką wypowiedź/opinię/przemyślenie na dany temat.
Odwołuj się do zaufanych stron
Gdy korzystasz ze źródeł innych niż swoja wiedza i doświadczenie, zaznacz w treści, skąd czerpałeś informacje.
Przywołujesz badania? Zamieść link do pełnego raportu. Powołujesz się na czyjąś wypowiedź? Podaj, kto to powiedział i gdzie. Jeśli przytaczasz wypowiedź eksperta, odpowiednio oznacz ją w tekście, np. cytatem.
Wybieraj tylko te źródła, co do których nie masz wątpliwości, że są wiarygodne, rzetelne i godne zaufania.
Zadbaj o UX
Responsywność strony, prędkość ładowania, design witryny, sformatowany tekst to elementy, które wpływają na wygodę użytkowania serwisu.
Jeśli są one na niskim poziomie, np. strona wolno się ładuje, jest nieprzejrzysta i przypomina te sprzed kilkunastu lat, istnieje ryzyko, że odwiedzający będzie mniej skłonny do zaufania marce. Bo jeśli nie potrafi ona zadbać o własną witrynę, czyli swoją wizytówkę, to jak ma zapewnić najlepsze rozwiązanie problemu odbiorcy?