Wiesz, że aż 8 na 10 odbiorców czyta jedynie nagłówki? Tak wskazują statystyki Copybloggera, tak już w XX wieku stwierdził legendarny copywriter i twórca reklam David Oglivy. Wykorzystaj więc maksymalnie uwagę odbiorców na nagłówkach, projektując takie, które wzbudzają w internautach ochotę na więcej.
Poznaj 20 formuł, które wykorzystasz od zaraz.
Co to jest nagłówek reklamowy
Nagłówek to jeden z kilku strategicznych punktów reklamy. Ma on przykuć i utrzymać uwagę odbiorcy po to, aby zainspirował się treścią komunikatu i podjął decyzję, np. by zasubskrybować pakiet premium.
Co cechuje skuteczny nagłówek reklamowy
Masz tylko kilka sekund, aby przekonać odbiorcę, że powinien zatrzymać się na chwilę, przyjrzeć się ofercie i z niej skorzystać, a nie bez zastanowienia scrollować dalej.
Dlatego projektując dobry nagłówek reklamowy, zadbaj o to, aby był:
- był precyzyjny (ma wskazywać konkrety, np. problem, korzyść, rozwiązanie; korzystać z prostego języka; odbiorca z łatwością powinien go zrozumieć),
- był spersonalizowany (kierujesz go do grupy docelowej o określonych potrzebach, problemach; zwracasz się w nim bezpośrednio do odbiorców, np. na „ty”, i korzystasz z ich języka),
- i by wywoływał konkretne emocje i zachowania (np. chęć dołączenia do społeczności korzystającej z wirtualnego coworkingu i zakup nowej, składającej się deski do krojenia).
Aby nagłówek spełnił swoje zadanie, powinien on również:
- być krótki – nie ma zasady pisania dobrych nagłówków reklamowych, która wskazywałaby jego zalecaną długość. Najczęściej ograniczają ją wymagania poszczególnych mediów, w których realizujesz reklamę (przykładowo: w reklamach tekstowych Google Ads mogą mieć do 30 znaków), i charakterystyka grupy docelowej;
- składać się z czasowników dynamicznych – to te, które skupiają się na wykonawcy czynności i celu do osiągnięcia. Ożywiają one tekst, nadają mu lekkości i go dynamizują. (To np. „rozwiń”, „rozwiąż”, „zdobądź”);
- zawierać „słowa mocy” – są nimi określenia, które skuteczniej przekonują odbiorcę i wywołują konkretne reakcje, np. „tajniki” (ciekawość) i „limitowany” (poczucie niedostępności);
- kończyć się CTA – to tekst, który zachęca odbiorcę do konkretnej czynności, np. zasubskrybowania newslettera lub dodania do koszyka zestawu jesiennych olejków eterycznych.
Jakie są formuły nagłówkowe
Uwaga odbiorcy to ogromna, ale krucha wartość. Żeby Twój nagłówek miał w sobie „moc” zatrzymania wzroku odbiorcy na reklamie, skupienia się tylko na niej i zapoznania z nią, spróbuj zaprojektować go z pomocą poniższych formuł nagłówkowych.
Nazwij problem i wskaż jego rozwiązanie
Znasz swoją grupę docelową i firmową personę. W takim razie wiesz, z jakimi problemami spotykają się na co dzień; czego im brakuje; co doskwiera. Wykorzystaj tę wiedzę.
Nawiąż do niewygód odbiorcy, podpowiadając mu, że masz sposób, z którym zapomni o swoich bolączkach.
- Jak przejąć kontrolę nad [problemem X]
- Pozbądź się [problemu X] raz na zawsze
- Odkryj szybki sposób, jak pozbyć się [problemu X]
- Poznaj metodę, która pomaga [grupie A rozwiązać problem X]
Daj nadzieję
„Kiedy bezpośrednio ważymy i porównujemy zyski oraz straty, straty mają większe znaczenie niż zyski”, pisze Kahneman w książce „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”. Oznacza to, że mamy większą motywację do działania, kiedy możemy uniknąć bólu, niż – doznać przyjemności.
W ramach takiego nagłówka powiedz odbiorcom, jakich problemów unikną, korzystając z Twojej propozycji reklamowej.
- Odzyskaj [poczucie Y]…
- Przejmij kontrolę nad [problemem X]…
- Pomożemy Ci [z problemem X]…
Odwołaj się do statusu i ego
Projektując nagłówek w tym stylu, odnieś się do postrzegania odbiorcy samego siebie. Podkreśl, jak pozytywnie zmieni się jego miejsce w społeczeństwie, samopoczucie i postrzeganie przez innych.
- Pokaż ludziom, że…
- Będziesz mieć najlepszy…
- Spraw, by [osoba 1] była dumna…
- [Osoba 1] będzie zazdrosna…
- Nigdy się nie dowiedzą…
- [rób coś] jak [autorytet wybranej czynności]
Zdradź tajemnicę
Zagadki intrygują, a otwarte, niewyjaśnione historie pozostają w pamięci na dłużej (efekt Zeigarnik). Jeśli więc chcesz, żeby Twój odbiorca z niecierpliwością poznał dalszą treść reklamy i ofertę, zdradź mu tajemnicę, sekretny sposób lub rozwiązanie; zostaw niedopowiedziane zakończenie.
- Jak to…
- Dowiedz się, jak…
- Nigdy nie zgadniesz…
- Kiedy wydarzyło się [wydarzenie X]…
Zapowiedz przyszłość
Zdradź odbiorcom, jak zmieni się ich przyszłość, kiedy skorzystają z Twojego produktu lub Twojej usługi. Pokaż im ją wolną od obecnych problemów i wątpliwości.
- Wyobraź sobie…
- Kiedy…
- Poczujesz…
Gotowy nagłówek reklamowy – i co dalej?
Skuteczny komunikat reklamowy to nie tylko sam nagłówek. On przyciągnie potencjalnego klienta i zatrzyma go na kilka chwil.
Na to jednak, czy odbiorca zdecyduje się na skorzystanie z oferty, wpływają jeszcze dwa elementy:
Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka.
Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem.
Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).