Chcesz wypromować swój biznes tak, aby znalazł się w top 10 pozycji w wyszukiwarce? Przygotowując firmową strategię marketingową, pamiętaj, aby uwzględnić w niej zarówno działania organiczne (bezpłatne), jak i płatne. W ramach tych drugich przygotujesz kampanie reklamowe w Google, dzięki którym szybko i łatwo dotrzesz do swoich potencjalnych klientów.
Dowiedz się, jakie są zalety Google Ads i:
- jaki procent Polaków korzysta z wyszukiwarki Google;
- które z celów biznesowych zrealizujesz za pomocą takich kampanii;
- jakie są typy reklam, czym się cechują i kiedy wybrać konkretne rozwiązania;
- od czego zależy płatność w Google Ads;
- skąd Google wie, komu i kiedy powinna zostać wyświetlona Twoja reklama;
- co daje regularna kontrola rezultatów prowadzonych kampanii;
- ile czasu będziesz czekać na efekty swoich działań;
- i jakiego jeszcze asa w zanadrzu ma Google Ads. 😉
1. Blisko 93% użytkowników na świecie korzysta z wyszukiwarki Google, a w Polsce…
…ponad 95%! 9 na 10 osób bez wahania odpowiedziałoby, że Google jest pierwszym miejscem, w którym szukają informacji. To czyni z niego najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową w Polsce i na świecie.
Co to dla Ciebie oznacza? To, że nieważne, w jaki rynek celujesz, wybierając kampanie Google Ads, docierasz do ogromnej, zróżnicowanej społeczności.
Co więcej, reklamujesz się w sieci reklamowej Google, czyli nie tylko w wyszukiwarce internetowej, ale i m.in.:
Pamiętaj jednak, aby przed uruchomieniem jakiejkolwiek reklamy online odpowiednio zdefiniować swoją grupę docelową. Im dokładniej ją określisz, tym masz większe szanse, że dotrzesz do klientów gotowych zakupić Twój produkt.
A skoro mowa o odbiorcach, to musisz wiedzieć, że…
2. …Google Twoje reklamy wyświetla właściwym osobom w odpowiednim czasie
Inwestując w kampanie reklamowe Google Ads, masz pewność, że wyświetlą się one Twoim potencjalnym klientom. To osoby, które interesują się produktami, jakie oferujesz, i są gotowe, aby je kupić. Zobaczą oni reklamy, gdy będą szukać ofert zakupowych. (Dzięki raportom z kampanii później możesz indywidualnie dostosować czas wyświetlania kampanii, np. w momencie największej aktywności Twojej grupy docelowej).
System reklamowy Google Ads pozwala na precyzyjne kierowanie reklam na:
- odbiorców – reklamy zobaczą konkretne grupy odbiorców;
- tematy – kampania będzie wyświetlać się na stronach o tematyce, która związana jest z Twoim produktem;
- miejsce docelowe – reklamy pojawią się w witrynach internetowych, które odwiedzają Twoi potencjalni klienci;
- słowa kluczowe w treści – Twoja kampania Google Ads wyświetli się odbiorcom, gdy wpiszą oni do wyszukiwarki zapytanie z określoną frazą kluczową;
- rozszerzenie na sieć reklamową w sieci wyszukiwania – Google Ads wykorzystuje inteligentne kierowanie, aby Twoje reklamy pojawiały się w chwilach, gdy mogą być najbardziej skuteczne i dawać dobre wyniki.
W jaki sposób Google rozpoznaje, kto powinien i kiedy zobaczyć Twoją reklamę? Na podstawie poprzednich wyszukiwań i aktywności użytkowników.
3. Z Google Ads zrealizujesz 7 celów biznesowych
„Dlaczego chcę rozpocząć promocję swojej marki kampaniami reklamowymi?” – to powinno być pierwsze pytanie, jakie sobie zadasz. Jeśli nie ustalisz, co planujesz osiągnąć, ciężko będzie Ci później ocenić, czy Twoje działania są skuteczne czy odwrotnie.
Jakie cele zrealizujesz z Google Ads? Do wyboru masz:
- zwiększenie sprzedaży,
- pozyskanie nowych klientów,
- wzrost wizyt w Twojej witrynie firmowej,
- zwiększenie zainteresowania zakupem Twojego produktu,
- budowanie świadomości i zasięgu marki,
- promowanie aplikacji,
- zachęcenie do wizyt w lokalnym sklepie stacjonarnym i do korzystania z promocji.
Gdy Twoja firma dopiero startuje na rynku, postaw na Pozyskanie nowych klientów i Budowanie świadomości i zasięgu marki. Jeśli prowadzisz biznes już od jakiegoś czasu, masz swoich stałych odbiorców, pomyśl o zwiększeniu sprzedaży lub ruchu na swojej stronie WWW.
Cel Wizyty w lokalnym sklepie i promocje to opcja dla firm, które mają swoją stacjonarną siedzibę i chcą zachęcić klientów do jej odwiedzin.
4. Masz do wyboru 9 typów kampanii
Kiedy zdecydujesz się na nową kampanię w ramach Google Ads, będziesz mieć do wyboru 9 typów kampanii:
- w sieci wyszukiwania,
- w sieci reklamowej,
- wideo,
- produktową,
- promującą aplikację,
- lokalną,
- inteligentną,
- discovery,
- Performance Max.
Zaletą Google Ads jest to, że typy reklam są różnorodne, wyświetlają się w wielu miejscach, z których najczęściej korzystają odbiorcy, i można je dostosować do różnych celów biznesowych.
Sieć wyszukiwania
To najpopularniejsze kampanie Google Ads, tzw. searchowe. Wyświetlają się one odbiorcom w formie reklam tekstowych. Twoi potencjalni klienci zobaczą je w wynikach wyszukiwania Google (nad i pod wynikami organicznymi) oraz w partnerskich witrynach wyszukiwania.
Są wyróżnione etykietą „Reklama”, „Reklamy”, „Reklamy Google” lub „Sponsorowane”.
Sprawdzą się u Ciebie, kiedy chcesz:
- pozyskać nowych klientów i nawiązać z nimi kontakt,
- zwiększyć sprzedaż i ruch na stronie.
Sieć reklamowa
Reklamy w sieci reklamowej mają formę graficzną. Wyświetlą się one Twojej grupie docelowej w wynikach wyszukiwania, witrynach internetowych oraz w aplikacjach należących do sieci partnerów reklamowych.
Wybierz je, gdy Twoim celem jest:
- zwiększenie konwersji, wykorzystując atrakcyjne zdjęcia produktów,
- zbudowanie świadomości marki wśród odbiorców,
- zwiększenie zasięgu firmy dzięki różnym miejscom docelowym reklamy.
Wideo
Swoje kampanie wideo wyświetlisz w YouTubie i witrynach, które należą do sieci partnerów wideo Google.
Z nimi:
- zachęcisz odbiorców do zakupu dzięki atrakcyjnej formie reklamy,
- przedstawisz historię swojej firmy, budując jej świadomość u odbiorców,
- dotrzesz do nowych potencjalnych klientów.
Produktowe
Kampanie produktowe przedstawiają najważniejsze informacje o produkcie. Twój odbiorca dowie się, jakie produkty sprzedajesz, za jaką cenę i z jakiej strony je zamówią.
Reklamy są wyświetlane w karcie Zakupy, w wyszukiwarce Google, obok wyników wyszukiwania oraz w karcie Grafika. Dzięki nim:
- zaprezentujesz potencjalnym klientom swój konkretny produkt, zachęcając do zakupu;
- wypromujesz ofertę swojego sklepu stacjonarnego lokalnym odbiorcom.
Promujące aplikacje
Wybierając ten rodzaj kampanii, wypromujesz swoją aplikację i zachęcisz odbiorców do zainstalowania jej.
Takie reklamy pojawiają się w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, Google Play, YouTubie i w Kartach Discovery.
Lokalne
Kampanie lokalne to rozwiązanie dla Ciebie, gdy posiadasz sklep stacjonarny. W ramach nich reklamy zamieścisz w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, Mapach Google i YouTubie.
Kampanie lokalne Google Ads:
- zareklamują Twój asortyment,
- zachęcą odbiorców do odwiedzin sklepu stacjonarnego i skorzystania z promocji,
- wypromują firmowe wydarzenia.
Kampanie inteligentne
Zaletą Google Ads są również kampanie inteligentne, które system optymalizuje tak, by trafiały do odpowiednich grup, a Twój budżet był wykorzystywany najefektywniej. Wystarczy podać informacje o firmie i utworzyć kilka reklam, a Google je zautomatyzuje.
Discovery
W ramach kampanii discovery przygotujesz reklamy, które wyświetlą się na Kartach Discovery, na Gmailu oraz na YouTubie. Odbiorca widzi reklamy na podstawie swoich zainteresowań i aktywności.
Takie rozwiązanie pozwoli Ci docierać do nowych odbiorców na podstawie tematów, które go interesują, niezależnie, czy akurat teraz ich szukają czy nie.
Performance Max
To nowy typ kampanii reklamowych Google. Dzięki niej zareklamujesz się w każdym miejscu, które udostępnia Google – we wszystkich wcześniej wspomnianych. Przez połączenie automatyzacji i uczenia maszynowego kampanie Performance Max mają zapewniać reklamodawcom maksymalizację efektów.
5. Płacisz za konwersję
Jakie jeszcze zalety Google Ads przekonają Cię do wyboru tego systemu reklamowego? Płatność za konkretną konwersję. W zależności od modelu płatności będzie to m.in.:
- kliknięcie reklamy** przez odbiorcę i przekierowanie go na stronę firmy – samo wyświetlanie reklamy jest bezpłatne (CPC – cost per click);
- obejrzenie przez użytkownika min 30 sekund filmu lub całego, gdy jest krótszy albo jakakolwiek interakcja z filmem (CPV – cost per view);
- określone działanie odbiorcy, np. wypełnienie formularza (CPA – cost per action).
**Google zabezpiecza reklamodawcę na wypadek nieuczciwych działań konkurencji, która specjalnie wielokrotnie klika w jego reklamę. System robi to, gdy wykryje powielone kliknięcia w reklamę z tego samego adresu IP.
Wybierając Google Ads, masz pełną kontrolę nad tym, jak system zarządza Twoim budżetem. Określisz, jaką maksymalną stawkę chcesz płacić za kliknięcie reklamy, ile średnio dziennie możesz przeznaczyć na kampanię czy wspólny dla wszystkich reklam.
6. Na bieżąco kontrolujesz wyniki kampanii Google Ads
Kolejną zaletą Google Ads jest to, że system umożliwia bieżące kontrolowanie wyników kampanii, które realizujesz. Dzięki udostępnianym raportom możesz odpowiednio zareagować na brak postępów, np. zawężając/poszerzając grupę docelową lub dodając/wykluczając konkretne słowa kluczowe oraz zrządzać strategią stawek w aukcji Google.
Z poziomu konta Google Ads sprawdzisz m.in.:
- które kampanie są najskuteczniejsze;
- jaki jest współczynnik konwersji i odrzuceń – jaki procent interakcji odbiorców z reklamą kończył się np. zakupem produktu lub subskrypcją newslettera, a jaka część internautów nie wykonała żadnego działania po kliknięciu reklamy;
- skuteczność każdego słowa kluczowego;
- średni koszt kliknięcia reklamy.
7. Stosunkowo szybko widzisz efekty kampanii
Dlaczego jeszcze warto korzystać z Google Ads? Bo reklama widoczna jest zaraz po uruchomieniu i pierwsze pozytywne wyniki odpowiednio przygotowanej kampanii możesz zobaczyć już po kilku tygodniach. (Dla porównania: wypozycjonowanie strony WWW trwa zdecydowanie dłużej).
BONUS: Przyciągniesz na stronę dawnych klientów
W bazie klientów masz takich, którzy dawno nie odwiedzili Twojej strony lub nie dokończyli zakupów? Z Google Ads im o tym przypomnisz, realizując kampanie remarketingowe.
Remarketing polega na wyświetlaniu reklam odbiorcom, którzy kiedyś weszli w interakcję z Twoją firmą i skorzystali z oferty strony lub wręcz przeciwnie. Dzięki niemu nie pozwolisz klientom o sobie zapomnieć i zachęcisz np. do kontynuowania zakupów.
Już wiesz, czy i dlaczego warto korzystać z kampanii reklamowych Google Ads
Bo:
- aż 96% użytkowników w Polsce korzysta z wyszukiwarki internetowej Google, w której pojawiają się reklamy Google Ads (to ogromna społeczność, w której na pewno znajdziesz swoich potencjalnych klientów);
- z Google Ads zwiększysz sprzedaż, pozyskasz nowych klientów, zwiększysz ruch na swojej stronie firmowej, zwiększysz zainteresowania zakupem, zbudujesz świadomość i zasięg marki, wypromujesz aplikację i zachęcisz do wizyty w lokalnym sklepie oraz poinformujesz o promocjach;
- masz do wyboru różne rodzaje kampanii – w sieci wyszukiwania i reklamowej, wideo, produktowe, promujące aplikacje, inteligentne, discovery i Performance Max, z którymi zrealizujesz odmienne cele biznesowe – od budowania świadomości marki przez pozyskanie nowych klientów po wzrost sprzedaży i ruchu na stronie;
- płacisz tylko za konkretną konwersję, np. kliknięcie odbiorcy w reklamę lub zainstalowanie przez niego Twojej aplikacji;
- Google wie, komu powinny zostać wyświetlone reklamy na podstawie Twoich wytycznych i analizy aktywności użytkowników i ich interakcji z Twoją kampanią;
- regularnie kontrolując wyniki reklam, masz szansę szybko zareagować na negatywne zmiany i zapobiec spadkom efektywności;
- efekty kampanii Google Ads możesz zauważyć po kilku tygodniach, ale tylko wtedy, gdy jest dobrze zoptymalizowana;
- Google Ads pomaga dotrzeć do odbiorców, którzy wcześniej byli na Twojej stronie i dawno na niej nie byli, nie dokończyli zakupów lub po odwiedzeniu witryny nie podjęli się żadnych działań.