fbpx

18 darmowych narzędzi Google, które wykorzystasz w marketingu firmy (ale nie tylko!)

5 maja 2023 / Weronika Jurkiewicz

Szukasz programów, które usprawnią Twoją codzienną pracę zawodową, ale nie chcesz od razu subskrybować pakietów premium? Jest na to sposób: korzystaj z bezpłatnych programów internetowych! Sprawdź, które darmowe narzędzia Google będą niezbędne w Twojej pracy, i wybierz najlepsze dla siebie, aby efektywnie planować swoje obowiązki! (My sami też korzystamy z wielu z nich na co dzień 😉).

Google Analytics

Masz sklep internetowy lub prowadzisz firmowy blog i chcesz się dowiedzieć, jak korzystają z nich odwiedzający? Darmowe narzędzie Google Analytics podpowie Ci, jak przebiegają wizyty Twoich klientów.

Narzędzie udostępnia 5 raportów, z których dowiesz się:

  1. jaka liczba użytkowników odwiedza Twoją stronę WWW w obecnej chwili; jaka jest ich lokalizacja; z jakiej strony zostali przekierowani; którą treść przeglądają (raport „Czas rzeczywisty”).
  2. o danych demograficznych (jak wiek, płeć) i geograficznych odbiorców, ich zainteresowaniach; z jakich urządzeń korzystają, gdy odwiedzają Twoją stronę WWW (raport „Odbiorcy”).
  3. z jakich miejsc odwiedzający są przekierowywani na Twoją firmową witrynę; jakie odsyłają ich do Ciebie media, słowa kluczowe, kampanie i treści; poznasz współczynnik odrzuceń, średnią liczbę stron otwieranych podczas sesji, średni czas trwania sesji (raport „Pozyskiwanie”).
  4. jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie WWW; ile treści wyświetlają podczas jednej sesji i jak długo ona trwa (raport „Zachowanie”).
  5. jak bardzo strona realizuje założone cele; które ze źródeł najkorzystniej wpływają na konwersję; liczbie i kwotach transakcji; jakie produkty zostały kupione; liczbie dodań produktów do koszyka; liczbie wyświetleń produktu; etapie zakupowym (raport „Konwersja”).

Google Search Console

Masz stronę WWW? Bądź na bieżąco z działaniami marketingowymi, sprawdzaj ich skuteczność i dowiaduj się o awariach, korzystając z Google Search Console.

Z tym bezpłatnym narzędziem:

Google Trends

Znasz trendy wyszukiwań różnych słów? Nie? Poznaj je z Google Trends, czyli darmowym narzędziem, które monitoruje popularność fraz.

Pamiętaj jednak, że dane, które zobaczysz, to jedynie trend, czyli pewna tendencja, a nie jednoznaczna informacja o wyszukiwaniach.

Z tego darmowego narzędzia dowiesz się:

Chcesz dokładniej poznać działanie tego narzędzia? Zajrzyj do naszego artykułu „Google Trends: jak korzystać z jego potencjału w marketingu”, w którym pokazaliśmy je od środka.

Keyword Planner

Szukasz słów kluczowych, które warto dodać do treści, aby lepiej wypozycjonować stronę WWW? Chcesz przygotować własną kampanię reklamową, ale nie wiesz, pod jakimi frazami powinna się wyświetlać? Zaprzyjaźnij się z Google Keyword Planner (Planer słów kluczowych Google).

To darmowe narzędzie, z którym:

Looker Studio (dawne Google Data Studio)

To bezpłatne narzędzie, z którym w prosty i szybki sposób zwizualizujesz dane do raportów ze swoich działań marketingowych.

Informacje potrzebne do przygotowania statystyk, wykresów i wielu innych schematów Google Data Studio pobiera m.in. z: 

W narzędziu wybierzesz dowolny okres, z jakiego narzędzie pobierze i opracuje dane.

W raportach uwzględnisz analizę wybranych podstron i w prosty sposób udostępnisz plik klientom poprzez e-mail.

Osobom, którym udostępnisz raporty, udzielisz różne uprawnienia: tylko wgląd lub możliwość komentowania lub edytowania.

Google Drive

Darmowe narzędzia Google sprawdzają się nie tylko w pracy zawodowej, ale i z powodzeniem znajdują zastosowanie w życiu codziennym.

Wśród tych, które wykorzystasz zarówno do rozwoju firmy, jak i prywatnie, znajduje się Dysk Google. To internetowy dysk, do którego dodasz i w którym przechowasz różnego rodzaju pliki: od prostych dokumentów (.txt) przez pliki graficzne, audio i wideo po pliki skompresowane (.ZIP, .RAR, .tar, .gzip), programów Adobe (m.in. .DXF, .AI, .PSD) i Microsoft (m.in. .XLS i .XLSX, .PPT i .PPTX, Word (.DOC i .DOCX).

W darmowej wersji to narzędzie Google oferuje 15 GB darmowego miejsca dzielonego między Gmail, Dysk i Zdjęcia Google.

Dokumenty Google

Tworzysz treści na firmową stronę WWW? A może potrzebujesz napisać wniosek do urzędu o dofinansowanie? W każdej z tych sytuacji będziesz potrzebować medium, w którym opracujesz dokument. Z pomocą przychodzą Dokumenty Google, czyli prosty edytor tekstów. W nim znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz do zaprojektowania treści, m.in.:

Ponadto możesz dodawać komentarze i sugerować zmiany (bez bezpośredniej zmiany tekstu).

Prezentacje

Jeśli przygotowujesz prezentację na spotkanie z klientem lub chcesz pomóc dziecku w pracach szkolnych, to narzędzie z pewnością Ci się przyda.

W Google Prezentacje stworzysz atrakcyjne i interaktywne projekty, które zaciekawią odbiorców. Skorzystasz tu z opcji:

Arkusze Google

Przygotowujesz domowy budżet lub rozpisujesz zadania firmowe na nowy kwartał? Pomyśl o tym, żeby gdzieś je zanotować i móc je później łatwo zedytować. Zrobisz to na przykład w Arkuszach od Google’a.

Korzystając z tego narzędzia:

Formularze Google

Chcesz dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach lub poprosić klientów o ocenę dotychczasowych usług lub produktów? A może piszesz pracę dyplomową i potrzebujesz zebrać odpowiedzi od respondentów? Skorzystaj z Formularzy Google!

W ramach tego darmowego narzędzia:

Jamboard

W organizacji pracy i życia lubisz korzystać z tablic i karteczek samoprzylepnych? Jamboard to darmowe narzędzie od Google, które Ci się spodoba.

Razem ze współpracownikami przygotujesz w nim tablicę, na której zamieścicie informacje i pomysły na nowy projekt. Dzieląc Jamboard ze znajomymi, zapiszecie propozycje na spotkania czy rozpiszecie inne, ważne dla Was wydarzenia.

Dodasz tu własne notatki, figury geometryczne, zdjęcia.

Tablicę bez przeszkód udostępnisz podczas spotkania Google Meet (ale tylko, gdy korzystasz z komputera).

Google Moja Firma

Opowiedz odbiorcom o swojej firmie w pigułce, przygotowując profil marki w Google Moja Firma. To internetowa wizytówka, która wyświetli się w wyszukiwarce i mapach Google.

W ramach niej dodasz m.in.:

Wizytówka Google Moja Firma jest w pełni bezpłatna, w szybki i prosty sposób przedstawia najważniejsze informacje o marce i jest dodatkowym źródłem promocji biznesu.

Google Kalendarz

Twoją codzienność wypełnia mnóstwo obowiązków, wydarzeń i spotkań? W pośpiechu i przy rosnącej liście zadań łatwo o wielu z nich zapomnieć. Aby tego uniknąć i sukcesywnie zaznaczać oddanie projektu, ukończenie artykułu i spotkanie z klientem, zapisuj wszystko w kalendarzu.

Jeśli wolisz wersję analogową, postaw na tradycyjny kalendarz lub notatnik.

Z kolei Google Kalendarz wybierz, jeżeli chcesz:

Dodasz tu wszystkie wydarzenia i okazje, które są dla Ciebie ważne, a te szczególnie istotne daty wydrukujesz.

Google Meet

Organizujesz spotkania z klientami? Darmowe narzędzie Google Meet pozwoli Ci spotkać się z nimi twarzą w twarz.

Wyszukiwarka Google

Wyszukiwarka Google to świetne narzędzie do bardzo wielu działań. Znajdziesz w niej odpowiedzi na swoje codzienne pytania, jak i:

To darmowe narzędzie sprawdzi się zarówno w Twojej pracy zawodowej, gdy będziesz szukać pomysłu na wpis do mediów społecznościowych, jak i na co dzień, kiedy poznanie przepisu na obiad w 15 minut będzie Twoim głównym celem.

Think with Google

Chcesz poznać aktualne trendy, zachowania konsumentów lub dowiedzieć się o najnowszych narzędziach reklamowych? Zajrzyj do Think with Google.

To darmowe narzędzie, które ma ułatwiać firmom przygotowywanie własnych strategi na podstawie informacji o nowościach w marketingu.

Platforma udostępnia również prognozy dotyczące marketingu cyfrowego.

Market Finder

Jeśli masz własną markę i chcesz rozszerzyć jej działalność o zagraniczne rynki, przyjrzyj się bliżej narzędziu Market Finder. Z nim przeanalizujesz potencjał rozwoju swojej firmy poza granicami Polski.

Dowiesz się, w jakich państwach masz największe szanse na sukces. Zaplanujesz prace marketingowe, które podejmiesz w ramach pozyskiwania klientów na zagranicznych rynkach. Skorzystasz tu również z podpowiedzi Market Findera:

Page Speed Insights

Prędkość ładowania strony WWW to jeden z czynników rankingowych Google. Między innymi to, ile czasu mija od kliknięcia linku do Twojej strony do jej pełnego załadowania, sprawdzisz samodzielnie.

Page Speed Insights oblicza i podaje:

Google Tag Manager

To kolejne darmowe narzędzie Google, jakie przydaje się w pracy marketingowca.

Google Tag Manager pozwala zarządzać tagami marketingowymi, czyli kodami, które dostarczają informacji m.in. o sposobie poruszania się odbiorców w obrębie Twojej strony WWW.

Dzięki narzędziu Google dodasz, usuniesz lub zmodyfikujesz wybrane tagi, bez konieczności zmieniania całej struktury witryny i bez pomocy programisty.

W GTM przetestujesz różne kody: sprawdzisz, czy działają poprawnie, zanim zdecydujesz się dodać je do witryny.

Darmowe narzędzia Google w pigułce

Nazwa narzędziaFunkcja
Google Analytics raporty o odwiedzających stronę WWW
Google Search Consolemonitorowanie firmowych witryn
Google Trendsinformacje o trendach wyszukiwań internautów
Keyword Plannerdane o słowach kluczowych
Google Data Studiowizualizacje raportów z różnych narzędzi
Google Driveprzechowywanie, synchronizowanie i udostępnianie plików
Google Arkuszearkusz kalkulacyjny
Google Dokumentyedytor tekstu
Google Prezentacjeprezentacje
Google Formularzeankiety
Google Jamboardinteraktywna, biała tablica internetowa
Google Moja Firmainternetowa wizytówka firmy
Google Kalendarzinteraktywny kalendarz online
Google Meetprzeprowadzanie wideokonferencji
Wyszukiwarka Googlewyszukiwanie, analiza, inspiracje i wiele innych
Think with Googleaktualne trendy, zachowania konsumentów i narzędzia reklamowe
Market Finderinformacje potrzebne do rozszerzenia działalności firmy na rynki zagraniczne
Page Speed Insightsprędkość ładowania strony WWW i jej poszczególnych elementów, responsywność i stabilność witryny
Google Tag Managerzarządzanie tagami marketingowymi

Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).