Szukasz programów, które usprawnią Twoją codzienną pracę zawodową, ale nie chcesz od razu subskrybować pakietów premium? Jest na to sposób: korzystaj z bezpłatnych programów internetowych! Sprawdź, które darmowe narzędzia Google będą niezbędne w Twojej pracy, i wybierz najlepsze dla siebie, aby efektywnie planować swoje obowiązki! (My sami też korzystamy z wielu z nich na co dzień 😉).
Google Analytics
Masz sklep internetowy lub prowadzisz firmowy blog i chcesz się dowiedzieć, jak korzystają z nich odwiedzający? Darmowe narzędzie Google Analytics podpowie Ci, jak przebiegają wizyty Twoich klientów.
Narzędzie udostępnia 5 raportów, z których dowiesz się:
- jaka liczba użytkowników odwiedza Twoją stronę WWW w obecnej chwili; jaka jest ich lokalizacja; z jakiej strony zostali przekierowani; którą treść przeglądają (raport „Czas rzeczywisty”).
- o danych demograficznych (jak wiek, płeć) i geograficznych odbiorców, ich zainteresowaniach; z jakich urządzeń korzystają, gdy odwiedzają Twoją stronę WWW (raport „Odbiorcy”).
- z jakich miejsc odwiedzający są przekierowywani na Twoją firmową witrynę; jakie odsyłają ich do Ciebie media, słowa kluczowe, kampanie i treści; poznasz współczynnik odrzuceń, średnią liczbę stron otwieranych podczas sesji, średni czas trwania sesji (raport „Pozyskiwanie”).
- jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie WWW; ile treści wyświetlają podczas jednej sesji i jak długo ona trwa (raport „Zachowanie”).
- jak bardzo strona realizuje założone cele; które ze źródeł najkorzystniej wpływają na konwersję; liczbie i kwotach transakcji; jakie produkty zostały kupione; liczbie dodań produktów do koszyka; liczbie wyświetleń produktu; etapie zakupowym (raport „Konwersja”).
Google Search Console
Masz stronę WWW? Bądź na bieżąco z działaniami marketingowymi, sprawdzaj ich skuteczność i dowiaduj się o awariach, korzystając z Google Search Console.
Z tym bezpłatnym narzędziem:
- dowiesz się o błędach w obrębie witryny;
- sprawdzisz, na jakie frazy kluczowe konkretne podstrony wyświetlają się w wynikach wyszukiwania;
- poznasz liczbę wyświetleń poszczególnych podstron, ich CTR i średnią pozycję;
- skontrolujesz stan i szybkość indeksowania witryny przez Google;
- znajdziesz porady Google, jak ulepszyć stronę.
Google Trends
Znasz trendy wyszukiwań różnych słów? Nie? Poznaj je z Google Trends, czyli darmowym narzędziem, które monitoruje popularność fraz.
Pamiętaj jednak, że dane, które zobaczysz, to jedynie trend, czyli pewna tendencja, a nie jednoznaczna informacja o wyszukiwaniach.
Z tego darmowego narzędzia dowiesz się:
- jaka jest sezonowość wpisanego przez Ciebie słowa kluczowego;
- jakie są aktualne trendy w Google;
- gdzie dana fraza jest najpopularniejsza (np. w jakim mieście, województwie czy kraju);
- które tematy są na czasie;
- jakie tematy są na topie, a które warto poruszyć na blogu lub w mediach społecznościowych.
Chcesz dokładniej poznać działanie tego narzędzia? Zajrzyj do naszego artykułu „Google Trends: jak korzystać z jego potencjału w marketingu”, w którym pokazaliśmy je od środka.
Keyword Planner
Szukasz słów kluczowych, które warto dodać do treści, aby lepiej wypozycjonować stronę WWW? Chcesz przygotować własną kampanię reklamową, ale nie wiesz, pod jakimi frazami powinna się wyświetlać? Zaprzyjaźnij się z Google Keyword Planner (Planer słów kluczowych Google).
To darmowe narzędzie, z którym:
- poznasz słowa kluczowe w swojej branży, na jakie dobrze wypozycjonować artykuł lub kampanię;
- dowiesz się szczegółowych informacji o wybranej frazie (m.in. jej średnia miesięczna liczba wyszukiwań, sezonowość, konkurencyjność oraz minimalna i maksymalna stawka za kliknięcie reklamy, która z takim słowem wyświetli się na górze wyników wyszukiwania);
- sprawdzisz prognozy popularności słowa kluczowego w przyszłości (przewidywanej liczbie kliknięć i wyświetleń reklamy z daną frazą oraz jej średniej pozycji w wynikach organicznych, szacunkowych kosztach, CTR).
Looker Studio (dawne Google Data Studio)
To bezpłatne narzędzie, z którym w prosty i szybki sposób zwizualizujesz dane do raportów ze swoich działań marketingowych.
Informacje potrzebne do przygotowania statystyk, wykresów i wielu innych schematów Google Data Studio pobiera m.in. z:
- Google Search Console,
- Google Ads,
- YouTube Analytics,
- Arkusze Google,
- Google Ad Manager 360.
W narzędziu wybierzesz dowolny okres, z jakiego narzędzie pobierze i opracuje dane.
W raportach uwzględnisz analizę wybranych podstron i w prosty sposób udostępnisz plik klientom poprzez e-mail.
Osobom, którym udostępnisz raporty, udzielisz różne uprawnienia: tylko wgląd lub możliwość komentowania lub edytowania.
Google Drive
Darmowe narzędzia Google sprawdzają się nie tylko w pracy zawodowej, ale i z powodzeniem znajdują zastosowanie w życiu codziennym.
Wśród tych, które wykorzystasz zarówno do rozwoju firmy, jak i prywatnie, znajduje się Dysk Google. To internetowy dysk, do którego dodasz i w którym przechowasz różnego rodzaju pliki: od prostych dokumentów (.txt) przez pliki graficzne, audio i wideo po pliki skompresowane (.ZIP, .RAR, .tar, .gzip), programów Adobe (m.in. .DXF, .AI, .PSD) i Microsoft (m.in. .XLS i .XLSX, .PPT i .PPTX, Word (.DOC i .DOCX).
W darmowej wersji to narzędzie Google oferuje 15 GB darmowego miejsca dzielonego między Gmail, Dysk i Zdjęcia Google.
Dokumenty Google
Tworzysz treści na firmową stronę WWW? A może potrzebujesz napisać wniosek do urzędu o dofinansowanie? W każdej z tych sytuacji będziesz potrzebować medium, w którym opracujesz dokument. Z pomocą przychodzą Dokumenty Google, czyli prosty edytor tekstów. W nim znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz do zaprojektowania treści, m.in.:
- zmienisz rodzaj i rozmiar czcionki;
- ustawisz wielkość nagłówków;
- pogrubisz, pochylisz, zakreślisz lub podkreślisz treść;
- dodasz zdjęcia;
- przygotujesz listy kontrolne, punktowane i numerowane.
Ponadto możesz dodawać komentarze i sugerować zmiany (bez bezpośredniej zmiany tekstu).
Prezentacje
Jeśli przygotowujesz prezentację na spotkanie z klientem lub chcesz pomóc dziecku w pracach szkolnych, to narzędzie z pewnością Ci się przyda.
W Google Prezentacje stworzysz atrakcyjne i interaktywne projekty, które zaciekawią odbiorców. Skorzystasz tu z opcji:
- wyboru różnych motywów prezentacji,
- zmiany układu slajdów i ich przejść,
- dodawania obrazów, kształtów i dodatkowych pól tekstowych,
- ułożenia poszczególnych elementów na slajdzie według propozycji narzędzia,
- pobrania w różnych formacie (np. w PDF).
Arkusze Google
Przygotowujesz domowy budżet lub rozpisujesz zadania firmowe na nowy kwartał? Pomyśl o tym, żeby gdzieś je zanotować i móc je później łatwo zedytować. Zrobisz to na przykład w Arkuszach od Google’a.
Korzystając z tego narzędzia:
- dodasz lub zaimportujesz swoje dane;
- przygotujesz wizualizacje danych w postaci diagramów, wykresów itp.;
- zaimportujesz informacje z Formularzy Google;
- udostępnisz plik współpracownikom lub znajomym i zedytujesz go razem z nimi;
- zastosujesz różne formatowania i filtry danych.
Formularze Google
Chcesz dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach lub poprosić klientów o ocenę dotychczasowych usług lub produktów? A może piszesz pracę dyplomową i potrzebujesz zebrać odpowiedzi od respondentów? Skorzystaj z Formularzy Google!
W ramach tego darmowego narzędzia:
- stworzysz różnego rodzaju pytania (m.in. krótkie, długie, jedno- i wielokrotnego wyboru);
- zaimportujesz własne pytania;
- dodasz obrazy i wideo;
- podzielisz pytania na sekcje i strony.
Jamboard
W organizacji pracy i życia lubisz korzystać z tablic i karteczek samoprzylepnych? Jamboard to darmowe narzędzie od Google, które Ci się spodoba.
Razem ze współpracownikami przygotujesz w nim tablicę, na której zamieścicie informacje i pomysły na nowy projekt. Dzieląc Jamboard ze znajomymi, zapiszecie propozycje na spotkania czy rozpiszecie inne, ważne dla Was wydarzenia.
Dodasz tu własne notatki, figury geometryczne, zdjęcia.
Tablicę bez przeszkód udostępnisz podczas spotkania Google Meet (ale tylko, gdy korzystasz z komputera).
Google Moja Firma
Opowiedz odbiorcom o swojej firmie w pigułce, przygotowując profil marki w Google Moja Firma. To internetowa wizytówka, która wyświetli się w wyszukiwarce i mapach Google.
W ramach niej dodasz m.in.:
- nazwę firmy,
- adres siedziby,
- godziny otwarcia,
- numer telefonu,
- adres URL firmowej strony WWW,
- krótki opis marki,
- główną kategorię firmy i kilka jej podkategorii,
- zdjęcia,
- oferowane usługi lub sprzedawane produkty.
Wizytówka Google Moja Firma jest w pełni bezpłatna, w szybki i prosty sposób przedstawia najważniejsze informacje o marce i jest dodatkowym źródłem promocji biznesu.
Google Kalendarz
Twoją codzienność wypełnia mnóstwo obowiązków, wydarzeń i spotkań? W pośpiechu i przy rosnącej liście zadań łatwo o wielu z nich zapomnieć. Aby tego uniknąć i sukcesywnie zaznaczać oddanie projektu, ukończenie artykułu i spotkanie z klientem, zapisuj wszystko w kalendarzu.
Jeśli wolisz wersję analogową, postaw na tradycyjny kalendarz lub notatnik.
Z kolei Google Kalendarz wybierz, jeżeli chcesz:
- mieć dostęp do swoich wydarzeń i spotkań w każdym miejscu i czasie;
- móc edytować i specjalnie oznaczać różne eventy;
- dzielić kalendarz ze współpracownikami;
- zintegrować narzędzie z innymi, np. z ClickUpem, Google Meetem i Slackiem;
- dodawać do wydarzeń załączniki, np. linki do stron WWW, inspiracji, dokumentów itp.
Dodasz tu wszystkie wydarzenia i okazje, które są dla Ciebie ważne, a te szczególnie istotne daty wydrukujesz.
Google Meet
Organizujesz spotkania z klientami? Darmowe narzędzie Google Meet pozwoli Ci spotkać się z nimi twarzą w twarz.
Wyszukiwarka Google
Wyszukiwarka Google to świetne narzędzie do bardzo wielu działań. Znajdziesz w niej odpowiedzi na swoje codzienne pytania, jak i:
- skorzystasz w poszukiwaniu inspiracji na kolejny artykuł blogowy;
- dowiesz się więcej o konkurencji;
- sprawdzisz, jakie słowa kluczowe wiążą się z tematem, który poruszasz.
To darmowe narzędzie sprawdzi się zarówno w Twojej pracy zawodowej, gdy będziesz szukać pomysłu na wpis do mediów społecznościowych, jak i na co dzień, kiedy poznanie przepisu na obiad w 15 minut będzie Twoim głównym celem.
Think with Google
Chcesz poznać aktualne trendy, zachowania konsumentów lub dowiedzieć się o najnowszych narzędziach reklamowych? Zajrzyj do Think with Google.
To darmowe narzędzie, które ma ułatwiać firmom przygotowywanie własnych strategi na podstawie informacji o nowościach w marketingu.
Platforma udostępnia również prognozy dotyczące marketingu cyfrowego.
Market Finder
Jeśli masz własną markę i chcesz rozszerzyć jej działalność o zagraniczne rynki, przyjrzyj się bliżej narzędziu Market Finder. Z nim przeanalizujesz potencjał rozwoju swojej firmy poza granicami Polski.
Dowiesz się, w jakich państwach masz największe szanse na sukces. Zaplanujesz prace marketingowe, które podejmiesz w ramach pozyskiwania klientów na zagranicznych rynkach. Skorzystasz tu również z podpowiedzi Market Findera:
- opracowań i case studies o prowadzeniu działań marketingowych poza granicami Polski,
- wskazówki prawne,
- informacji o zachowaniach konsumentów na danym rynku (np. sposób płatności, rodzaj urządzenia, z którego zamawiają),
- szacunkowych miesięcznych wyszukiwań słów kluczowych związanych z Twoją firmą.
Page Speed Insights
Prędkość ładowania strony WWW to jeden z czynników rankingowych Google. Między innymi to, ile czasu mija od kliknięcia linku do Twojej strony do jej pełnego załadowania, sprawdzisz samodzielnie.
Page Speed Insights oblicza i podaje:
- ile czasu mija, zanim pojawi się pierwszy obraz lub tekst (First contentful paint);
- jak długo trwa pełne załadowanie największego obrazu lub tekstu na analizowanej podstronie (Largest Contentful Paint);
- stopień responsywności strony, czyli czasu reakcji strony na polecenia odwiedzającego, np. między kliknięciem linku do artykułu a jego wyświetleniem się w przeglądarce (First Input Delay);
- poziom stabilności strony, czyli czy w trakcie ładowania witryna się nie przesuwa, np. przez się ładujące obrazy lub teksty (Cumulative Layout Shift).
Google Tag Manager
To kolejne darmowe narzędzie Google, jakie przydaje się w pracy marketingowca.
Google Tag Manager pozwala zarządzać tagami marketingowymi, czyli kodami, które dostarczają informacji m.in. o sposobie poruszania się odbiorców w obrębie Twojej strony WWW.
Dzięki narzędziu Google dodasz, usuniesz lub zmodyfikujesz wybrane tagi, bez konieczności zmieniania całej struktury witryny i bez pomocy programisty.
W GTM przetestujesz różne kody: sprawdzisz, czy działają poprawnie, zanim zdecydujesz się dodać je do witryny.
Darmowe narzędzia Google w pigułce
Nazwa narzędzia | Funkcja |
Google Analytics | raporty o odwiedzających stronę WWW |
Google Search Console | monitorowanie firmowych witryn |
Google Trends | informacje o trendach wyszukiwań internautów |
Keyword Planner | dane o słowach kluczowych |
Google Data Studio | wizualizacje raportów z różnych narzędzi |
Google Drive | przechowywanie, synchronizowanie i udostępnianie plików |
Google Arkusze | arkusz kalkulacyjny |
Google Dokumenty | edytor tekstu |
Google Prezentacje | prezentacje |
Google Formularze | ankiety |
Google Jamboard | interaktywna, biała tablica internetowa |
Google Moja Firma | internetowa wizytówka firmy |
Google Kalendarz | interaktywny kalendarz online |
Google Meet | przeprowadzanie wideokonferencji |
Wyszukiwarka Google | wyszukiwanie, analiza, inspiracje i wiele innych |
Think with Google | aktualne trendy, zachowania konsumentów i narzędzia reklamowe |
Market Finder | informacje potrzebne do rozszerzenia działalności firmy na rynki zagraniczne |
Page Speed Insights | prędkość ładowania strony WWW i jej poszczególnych elementów, responsywność i stabilność witryny |
Google Tag Manager | zarządzanie tagami marketingowymi |