Jeszcze nie masz noworocznych postanowień? A może chcesz z przytupem rozpocząć nowy rok i jako cel stawiasz sobie rozwój firmy, dlatego spotkałeś się z zagadnieniem copywritingu i content writingu? W takim razie świetnie trafiłeś! Dowiesz się, czym one są, co je różni i w jakich sytuacjach postawić na konkretne rozwiązanie. Czytaj dalej!
Co to jest content marketing, a co to jest copywriting
Content writing skupia się na projektowaniu treści, które angażują odbiorców, edukują ich i budują relacje między nimi a firmą.
Taki content powinien być wysokiej jakości i wartościowy dla czytelników, czyli:
- odpowiadać na pytania i wątpliwości odwiedzających;
- proponować sposoby rozwiązania ich problemów;
- pomagać w podjęciu decyzji;
- zrozumiale i prosto wyjaśniać temat;
- ukazywać markę jako lidera branży.
Z kolei copywriting koncentruje się na treściach, które mają zmieniać odbiorców w klientów, czyli zachęcać ich do konkretnych czynności, np.:
- zamówienia produktu,
- zasubskrybowania newslettera,
- pobrania e-booka.
Copy ma charakter perswazyjny i obowiązkowo zawiera CTA, czyli wezwanie do działania, aby odbiorca działał tu i teraz. Takie komunikaty mają wywoływać u internautów emocje i uczucie pilnego zaspokojenia potrzeby.
Content writing a copywriting – różnice
Copywriting i content writing skupiają się na projektowaniu treści. Tu podobieństwa się jednak kończą. Istnieje wiele różnic, które sprawiają, że nie utożsamia się ich ze sobą.
| Content writing | Copywriting |
Cel | wiele: buduje zaufanie do marki, lojalność wobec niej, świadomość jej istnienia i pozytywny wizerunek | jeden: przekonuje do konkretnego działania |
Główne zadania | informuje, wyjaśnia, edukuje, zapewnia rozrywkę i proponuje rozwiązania | prowadzi każdym słowem do docelowej czynności, np. zakupu |
Długość treści | długa | krótka |
Rodzaje treści | m.in. artykuły blogowe, e-booki, newsletter | m.in. teksty reklam, landing pages, slogany |
Cel content writingu a copywritingu
Content writerzy projektują treści, które budują zaufanie do marki i uświadamiają, że konkretna firma istnieje i oferuje konkretne rozwiązania (produktu i/lub usługi).
Z kolei copywriterzy tworzą krótkie teksty perswazyjne. Mają one reklamować ofertę firmy i zwiększać sprzedaż.
Główne zadania
Content marketing działa długofalowo. Zaufanie do marki buduje się krok po kroku, regularnym dostarczaniem wartościowej treści, która edukuje, zapewnia rozrywkę, wyjaśnia zagadnienia, odpowiada na pytania, rozwiewa wątpliwości i proponuje rozwiązania problemów.
W ten sposób firma kreuje swój pozytywny wizerunek: lidera w branży.
Copywriting działa krótkoterminowo: ma uzyskiwać natychmiastowy efekt w postaci większej sprzedaży, większej liczby zapisów na wydarzenie lub pobrań darmowych materiałów.
Rodzaj treści
Content writerzy tworzą dłuższe treści, które dogłębnie objaśniają dane zagadnienie. To przede wszystkim:
- artykuły blogowe,
- e-booki,
- newsletter.
- skrypty podcastów i wideo,
- edukacyjne posty w mediach społecznościowych,
- lead magnety,
- treść na stronę internetową.
W przeciwieństwie do nich copywriterzy przygotowują krótkie teksty. Mają niewiele czasu i uwagi odbiorcy, dlatego od razu przechodzą do sedna. Zawierają w treściach esencję przekazu i ubierają je w słowa, które najskuteczniej przekonują do działania.
- posty w mediach społecznościowych (promujące ofertę),
- treści na landing pages, czyli strony, które z założenia zachęcają do podjęcia jednego, konkretnego działania, np. zakupu,
- hasła i slogany reklamowe,
- e-maile sprzedażowe,
- billboardy,
- opisy produktów, czyli krótkie i zwięzłe przekazy przedstawiające korzyści produktów lub usług,
- nagłówki,
- scenariusze reklamowe.
Mierzalność
Wyniki działań content writerów i copywriterów mierzy się w inny sposób.
Dla pierwszych wyznacznikiem jest ruch organiczny, dla drugich – współczynnik konwersji i wysokość przychodów.
Co jest lepsze dla Ciebie: content marketing czy copywriting?
Każda firma potrzebuje i tego, i tego. To, który writing jest dla Ciebie pilniejszym wyborem, zależy od aktualnego celu biznesowego.
A jakie jest najlepsze rozwiązanie? Połączenie obu tych działań! Jednocześnie organizuj kampanie sprzedażowe i twórz wartościowe treści. Zachęcaj odbiorców do subskrypcji newslettera i udostępniaj darmowe e-booki lub szablony.
Źródła:
- „What Is the Difference Between Copywriting vs Content Writing?”, https://neilpatel.com/blog/copywriting-vs-content-writing/, data dostępu: 14.12.2023 r.
- „Copywriting vs. Content Writing: Differences & Similarities”, https://ahrefs.com/blog/copywriting-vs-content-writing/, data dostępu: 14.12.2023 r.
- Copywriting vs. Content Writing: Unveiling the Key Differences, https://www.semrush.com/blog/copywriting-vs-content-writing/, data dostępu: 14.12.2023 r.
Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka.
Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem.
Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).