Content writing vs. copywriting: czego potrzebuje Twoja firma (nie tylko od nowego roku)?

5 stycznia 2024 / Weronika Jurkiewicz

Jeszcze nie masz noworocznych postanowień? A może chcesz z przytupem rozpocząć nowy rok i jako cel stawiasz sobie rozwój firmy, dlatego spotkałeś się z zagadnieniem copywritingu i content writingu? W takim razie świetnie trafiłeś! Dowiesz się, czym one są, co je różni i w jakich sytuacjach postawić na konkretne rozwiązanie. Czytaj dalej!

Co to jest content marketing, a co to jest copywriting

Content writing skupia się na projektowaniu treści, które angażują odbiorców, edukują ich i budują relacje między nimi a firmą.

Taki content powinien być wysokiej jakości i wartościowy dla czytelników, czyli:

Z kolei copywriting koncentruje się na treściach, które mają zmieniać odbiorców w klientów, czyli zachęcać ich do konkretnych czynności, np.:

Copy ma charakter perswazyjny i obowiązkowo zawiera CTA, czyli wezwanie do działania, aby odbiorca działał tu i teraz. Takie komunikaty mają wywoływać u internautów emocje i uczucie pilnego zaspokojenia potrzeby.

Content writing a copywriting – różnice

Copywriting i content writing skupiają się na projektowaniu treści. Tu podobieństwa się jednak kończą. Istnieje wiele różnic, które sprawiają, że nie utożsamia się ich ze sobą.

Content writingCopywriting
Celwiele: buduje zaufanie do marki, lojalność wobec niej, świadomość jej istnienia i pozytywny wizerunekjeden: przekonuje do konkretnego działania
Główne zadaniainformuje, wyjaśnia, edukuje, zapewnia rozrywkę i proponuje rozwiązaniaprowadzi każdym słowem do docelowej czynności, np. zakupu
Długość treścidługakrótka
Rodzaje treścim.in. artykuły blogowe, e-booki, newsletterm.in. teksty reklam, landing pages, slogany

Cel content writingu a copywritingu

Content writerzy projektują treści, które budują zaufanie do marki i uświadamiają, że konkretna firma istnieje i oferuje konkretne rozwiązania (produktu i/lub usługi).

Z kolei copywriterzy tworzą krótkie teksty perswazyjne. Mają one reklamować ofertę firmy i zwiększać sprzedaż.

Główne zadania

Content marketing działa długofalowo. Zaufanie do marki buduje się krok po kroku, regularnym dostarczaniem wartościowej treści, która edukuje, zapewnia rozrywkę, wyjaśnia zagadnienia, odpowiada na pytania, rozwiewa wątpliwości i proponuje rozwiązania problemów.

W ten sposób firma kreuje swój pozytywny wizerunek: lidera w branży.

Copywriting działa krótkoterminowo: ma uzyskiwać natychmiastowy efekt w postaci większej sprzedaży, większej liczby zapisów na wydarzenie lub pobrań darmowych materiałów.

Rodzaj treści

Content writerzy tworzą dłuższe treści, które dogłębnie objaśniają dane zagadnienie. To przede wszystkim:

W przeciwieństwie do nich copywriterzy przygotowują krótkie teksty. Mają niewiele czasu i uwagi odbiorcy, dlatego od razu przechodzą do sedna. Zawierają w treściach esencję przekazu i ubierają je w słowa, które najskuteczniej przekonują do działania. 

Mierzalność

Wyniki działań content writerów i copywriterów mierzy się w inny sposób.

Dla pierwszych wyznacznikiem jest ruch organiczny, dla drugich – współczynnik konwersji i wysokość przychodów.

Co jest lepsze dla Ciebie: content marketing czy copywriting?

Każda firma potrzebuje i tego, i tego. To, który writing jest dla Ciebie pilniejszym wyborem, zależy od aktualnego celu biznesowego.

Wybierz copywriting, jeśli m.in.:


➜ chcesz zwiększyć sprzedaż;

➜ organizujesz kampanię mailingową i potrzebujesz treści do wiadomości;

➜ dodajesz nowe produkty do sklepu i potrzebujesz atrakcyjnych opisów;

➜ przygotowujesz przedsprzedaż kursu i musisz stworzyć teksty na landing page;

➜ projektujesz formularz subskrypcji newslettera i brakuje Ci magnetycznego sloganu. 

Zdecyduj się na content writing, jeżeli chcesz m.in.:


➜ zbudować świadomość firmy;

➜ zyskać zaufanie i lojalność odbiorców;

➜ zbudować wizerunek lidera w branży.

 A jakie jest najlepsze rozwiązanie? Połączenie obu tych działań! Jednocześnie organizuj kampanie sprzedażowe i twórz wartościowe treści. Zachęcaj odbiorców do subskrypcji newslettera i udostępniaj darmowe e-booki lub szablony.

Źródła:

  1. „What Is the Difference Between Copywriting vs Content Writing?”, https://neilpatel.com/blog/copywriting-vs-content-writing/, data dostępu: 14.12.2023 r.
  2. „Copywriting vs. Content Writing: Differences & Similarities”, https://ahrefs.com/blog/copywriting-vs-content-writing/, data dostępu: 14.12.2023 r.
  3. Copywriting vs. Content Writing: Unveiling the Key Differences, https://www.semrush.com/blog/copywriting-vs-content-writing/, data dostępu: 14.12.2023 r.

Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).