Social media marketing – co to jest i jak z niego korzystać

15 lutego 2022 / Weronika Jurkiewicz

Prowadzisz własną firmę lub markę osobistą i pojęcie marketingu w mediach społecznościowych wciąż wzbudza w Tobie niepewność? Zmień to! Zacznij prowadzić świadome działania w social mediach, czyli tam, gdzie czekają na Ciebie Twoi odbiorcy.

Dziel się wiedzą, inspiruj, doradzaj, promuj swoją ofertę, buduj społeczność i relacje z odbiorcami w internetowych mediach. To doskonałe miejsce zarówno bezpłatne, jak i płatne działania, dzięki którym pokażesz swoją markę światu.

Sprawdź:

Czym jest marketing w mediach społecznościowych

Social media marketing to płatne i bezpłatne działania w mediach społecznościowych, których firma podejmuje się w ramach promocji swojej działalności i budowania pozycji marki w branży. Czynności, których podejmujesz się w ramach marketingu społecznościowego, mają charakter długofalowy – efekty uzyskujesz po pewnym czasie, nie od razu.

Decydując się na prowadzenie działań marketingu w mediach społecznościowych:

Do osiągnięcia sukcesu potrzebujesz przemyślanej, zaplanowanej i rozpisanej strategii social media marketingowej. Bez planu pogubisz się w prowadzonych działaniach i ciężko będzie Ci stwierdzić, czy są one skuteczne i rzeczywiście prowadzą Cię do celu.

Rodzaje mediów społecznościowych

Media społecznościowe dzieli się na:

Jakie są najpopularniejsze media społecznościowe, z których firmy korzystają do promocji swojej działalności?

Korzyści z prowadzenia marketingu w mediach społecznościowych

Dlaczego warto, abyś rozważył/a wdrożenie social media marketingu w swojej firmie?

Media społecznościowe nie pozostają jednak bez wad.

Przede wszystkim wymagają one od Ciebie wiele zaangażowania – musisz przygotowywać materiały tekstowe, graficzne, a nieraz i wideo.

Możliwość scrollowania w social mediach utrudnia użytkownikom koncentrację i łatwo o to, aby ruchem palca pominął Twoją treść, nie zapoznając się z nią nawet powierzchownie. (Dlatego tak ważne jest projektowanie treści, które zaintrygują odbiorcę).

W serwisach społecznościowych łatwo także o kryzys: sytuację, która zagraża wizerunkowi marki. Jednak takie wydarzenia nie muszą negatywnie wpłynąć na pozycję firmy. Odpowiednia, szybka reakcja pozwoli złagodzić kryzys.

Strategia w marketingu społecznościowym

Zanim opublikujesz pierwszy wpis na facebookowym fanpage’u, dodasz relację na Instagramie czy podzielisz branżowym artykułem na LinkedInie, poświęć czas na przygotowanie strategii. Bez niej ciężko będzie Ci zachować spójność komunikatów, łatwiej o powielenie tematów, szybciej stracisz pomysły na publikacje. Jak krok po kroku opracować strategię w social media marketingu?

1. Określ cel

Jakie korzyści ma Ci przynieść obecność w mediach społecznościowych? Chcesz powiększyć swoją firmową społeczność o nowych odbiorców czy Twoim celem jest wzmocnienie relacji z obecnymi klientami?

Przemyśl, co chcesz osiągnąć poprzez publikację treści w mediach społecznościowych. Mając przed oczami jasno określony cel, zapisany w strategii, łatwiej określisz, jakich działań musisz się podjąć, aby go osiągnąć, oraz skontrolujesz w trakcie, czy przybliżasz się do osiągnięcia sukcesu.

2. Poznaj swoich odbiorców

Do osiągnięcia celu potrzebujesz spersonalizowanych treści. Aby móc je przygotować, musisz poznać swoich docelowych odbiorców.

Im precyzyjniej określisz swoją grupę docelową, tym większe Twoje szanse na dotarcie do osób, które nie tylko interesują się Twoją dziedziną, ale i są gotowe skorzystać z proponowanej oferty produktów i/lub usług.

Opracowując strategię marketingową w mediach społecznościowych, stwórz persony: modele klientów idealnych. Persona zawiera się w grupie docelowej i jest modelem klienta idealnego, dokładnie opisanego.

Jak pozyskasz informacje na temat swoich potencjalnych klientów? Możesz przeprowadzić ankietę wśród dotychczas zgromadzonej społeczności, np. wysyłając ją w newsletterze, skorzystać z Google Analytics, które pomoże Ci poznać osoby odwiedzające Twoją stronę www, czy przeanalizować dane z mediów społecznościowych (jeśli już posiadasz i prowadzisz konta firmowe).

3. Zajrzyj do konkurencji

Twoja konkurencja działa w mediach społecznościowych? Zajrzyj do niej i popatrz, co robi. W ten sposób możesz podpatrzeć, co się sprawdza, jakich działań unikać, co ulepszyć. Inspiruj się.

Zaglądając do konkurencyjnych firm, dowiesz się również więcej o odbiorcach. O co pytają w komentarzach? Na jaki rodzaj treści reagują najczęściej? Czego oczekują od firmy? Co pozytywnego i negatywnego wskazują w opiniach? Póki nie masz własnych kont w social mediach, takie działanie pomoże Ci w bliższym poznaniu odbiorców i wzbogaci strategię marketingu społecznościowego o dodatkowe informacje.

Bierz pod uwagę, aby przeglądać konta tych firm, które mają profil najbardziej zbliżony do Twojego i plasują się wysoko w rankingach, mają zaangażowaną społeczność.

4. Wybierz media społecznościowe, z których będziesz korzystać

Poznając swoją grupę docelową odbiorców, dowiedz się, z jakich mediów społecznościowych korzystają. Nie zakładaj od razu kont we wszystkich social mediach. Nie z każdego korzystają Twoi potencjalni klienci, a więc – publikowanie treści w niektórych mediach nie przyniesie Ci korzyści, bo nie ma tam Twoich odbiorców.

Zakładanie wielu kont firmowych to także ogrom pracy i czasu. Zastanów się, czy na etapie, na którym jesteś, ma to sens. Jeśli dopiero wchodzisz ze swoją firmą na rynek, wybierz np. Facebook i LinkedIn. Na pierwszym będziesz publikować luźniejsze treści, a na drugim nawiążesz kontakty i dodasz artykuły branżowe.

W miarę jak Twoja firma będzie się rozrastać i osiągniesz cele swojej strategii social media marketingowej, możesz utworzyć konta w innych serwisach społecznościowych.

5. Przygotuj content

Rodzaj publikowanych treści dostosuj do charakteru medium społecznościowego, na którym będziesz je zamieszczać.

I tak na LinkedInie zamieścisz artykuły czy raporty branżowe, w relacji na Instagramie pokażesz kulisy pracy, na Facebooku opublikujesz post z ciekawostką/dowcipem lub linkiem do nowej publikacji na blogu, a na YouTube’ie podzielisz się wskazówkami w krótkim wideo.

Twój content powinien angażować odbiorców, wywołać w nich chęć podzielenia się treścią ze znajomymi, wzbudzać w nim ciekawość. Dbaj o to, aby publikacje były merytoryczne i wartościowe dla użytkowników.

6. Stwórz harmonogram publikacji

Kluczem do sukcesu jest regularność. Zadbaj więc o to, aby Twoje publikacje pojawiały się cyklicznie. Aby ustalić, jaka jest dla Ciebie najkorzystniejsza pora dodawania treści w mediach społecznościowych, przeanalizuj aktywność odbiorców.

Kiedy otrzymujesz najwięcej powiadomień o reakcji użytkowników social mediów na Twoje publikacje? Z profilu idealnego odbiorcy powinieneś/aś wiedzieć, czy Twój odbiorca pracuje, uczy się, czy aktualnie pozostaje bezrobotny. Weź to pod uwagę, wybierając porę publikowania treści.

7. Regularnie analizuj swoje działania

Na bieżąco kontroluj osiągane wyniki i sprawdzaj, czy prowadzą Cię do ustalonego celu. Jeśli tak – doskonale, tak trzymaj! Jednak nie poprzestawaj na tym, co już robisz. Urozmaicaj treści, testuj nowe formy komunikatów, zaskakuj odbiorców ciekawymi propozycjami. Niech czują, że dbasz o budowanie relacji między Wami i szanujesz jego czas, zaufanie do siebie.

Jeśli nie przybliżasz się do celu, zweryfikuj, czy Twoje treści są dostosowane do charakteru odbiorców, czy publikujesz je we właściwym medium i w odpowiedniej częstotliwości.

Narzędzia w social media marketingu

Do prowadzenia działań marketingowych w mediach społecznościowych dostępnych jest wiele bezpłatnych i płatnych narzędzi. Aby usprawnić swoją pracę, wybierz te, które są dla Ciebie intuicyjne i zapewnią przygotowanie odpowiednich materiałów.  

Canva – materiały graficzne

To narzędzie do projektowania materiałów graficznych, z którego skorzystasz zarówno z poziomu przeglądarki w komputerze, jak i w aplikacji mobilnej. Jest to program prosty w obsłudze, oferujący wersję bezpłatną oraz płatną.

Przygotujesz w niej grafiki do różnych mediów społecznościowych – możesz wybrać jeden z proponowanych formatów, który obowiązuje w danym serwisie, lub ustalić rozmiary samodzielnie. W Canvie stworzysz również takie projekty jak: logo, prezentacja, infografika, mapy myśli, broszury, plakaty. Program oferuje również m.in. tworzenie grup projektowych i zapraszania innych osób do wspólnego projektowania.

PowToon – animacje

Jak zwiększyć ruch na stronie, konwersję lub zainteresowanie ofertą? Publikując nagrania wideo. Do przygotowania ciekawych animacji skorzystasz z PowToon. To narzędzie pozwala na integrację z Facebookiem, HubSpotem i Vimeo, udostępnia zasoby graficzne, jak i umożliwia dodanie własnych.

BuzzSumo – popularne tematy

Jeśli szukasz informacji o trendach, to z BuzzSumo sprawdzisz, co aktualnie jest udostępniane najczęściej przez użytkowników Internetu. To narzędzie może posłużyć Ci jako miejsce inspiracji do tematów treści. 

Buffer – zarządzanie komunikacją

Z tym narzędziem ustalisz harmonogram publikacji postów oraz ustawisz ich automatyczne udostępnianie o ustalonych porach. Wersja bezpłatna pozwala zaplanowanie do 10 postów. Program udostępnia statystyki postów: polubienia, komentarze, zaangażowanie, reposty. Z Bufferem zintegrujesz swoje konto na Facebooku, Instagramie, LinkedInie czy Pintereście oraz zaprosisz do współpracy inne osoby. Buffer posiada również opcję skracania linków.

Brand24 – wzmianki o Twojej marce

Z tym narzędziem dowiesz się, co o Twojej marce i produktach piszą użytkownicy Internetu. Brand24 działa w czasie rzeczywistym i pozwala monitorować i kontrolować wzmianki o Twojej firmie. Dzięki temu na bieżąco możesz reagować na komentarze na forach i mediach społecznościowych. Narzędzie udostępnia również analizy i raporty, z których dowiesz się więcej o swoich klientach i miejscach publikacji ich opinii.

Jak prowadzić social media – dobre praktyki

  1. Twórz harmonogramy publikacji treści.
  2. Przygotowuj materiały wideo i graficzne oraz teksty z wyprzedzeniem – nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę, bo może Ci wpaść coś pilniejszego i nie zdążysz ich zaprojektować.
  3. Reaguj na komentarze użytkowników, bez względu na to, czy są pozytywne czy negatywne. Wchodź w interakcje z odbiorcami.
  4. Publikuj systematycznie.
  5. Na bieżąco kontroluj efekty swoich działań. Jeśli jest to konieczne – zmodyfikuj strategię, aby przybliżała Cię do ustalonego celu.
  6. Jeśli prowadzisz kilka kont w mediach społecznościowych, nie publikuj w nich tych samych treści. Zróżnicuj je. (Osoby, które obserwują Twoje konta firmowe, zniechęcą się, widząc, że otrzymują powielony przekaz).

Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).