Szukasz sposobu, jak zagaić klienta, żeby zainteresował się Twoimi produktami lub usługami? Odpowiedź jest prosta: lead magnet. To darmowy materiał, którym przekonasz swojego potencjalnego klienta, dlaczego właśnie z Twojej oferty powinien skorzystać. Sprawdź, jakie są cechy dobrego lead magnetu i przygotuj własny, którym przyciągniesz odbiorców.
Co to jest lead magnet
Lead magnet to darmowy materiał, który zachęca odbiorcę, aby podzielił się z Tobą swoim adresem e-mail lub numerem telefonu. Przyjmuje on różną formę: od contentu wizualnego przez tekstowy po dźwiękowy, i oferuje unikalną wartość, np. praktyczne wskazówki.
Rodzaje lead magnetu
Chcesz przygotować skuteczny lead magnet? Zapoznaj się z jego 5 rodzajami i wybierz ten, który najlepiej przekaże wartość contentu, który udostępnisz.
Edukacyjne
Wartością edukacyjnych lead magnetów jest wiedza, jaką zdobędzie odbiorca, kiedy skorzysta z materiału. Content, który w nich się znajduje, opisuje zagadnienie związane z Twoją firmową działalnością. Ten rodzaj lead magnetu pomaga Twoim odbiorcom zrozumieć, dlaczego potrzebują Twoich produktów lub usług.
Co więcej, dostarczając swojej grupie docelowej darmowe treści contentowe, budujesz świadomość swojej marki i pozycję eksperta.
Forma takiego contentu jest dowolna: przygotujesz zarówno infografiki, e-booki, jak i nagrania wideo lub audiobooki.
Przykłady edukacyjnych lead magnetów:
Użytkowe
Ten rodzaj lead magnetów oferuje gotowe rozwiązanie problemu Twojego odbiorcy. Osoba, która skorzysta z takiego materiału, zawarte w nim wskazówki może wykorzystać w praktyce od razu.
Przykłady użytkowych lead magnetów:
- checklista „Optymalizacja tekstu”, czyli wypunktowanych miejsc, w których powinny znaleźć się słowa kluczowe;
- gotowy content planner do pobrania, który odbiorca może wydrukować i uzupełnić, np. w interaktywnym formacie PDF, lub otworzyć w przeglądarce w Excelu;
- tutorial wideo „Jak zrobić prostą bransoletkę z koralików w 5 krokach”.
Rozrywkowe
Nie wszystkie lead magnety, które tworzysz, muszą edukować i mieć praktyczne zastosowanie. Czasem wystarczy, że dostarczysz swojemu odbiorcy rozrywki. Zabawa też jest wartością.
Co przygotujesz w ramach rozrywkowego lead magnetu? Będą to np. testy wiedzy, quizy lub tapety na pulpit z inspirującymi cytatami.
Masz firmę florystyczną? Przygotuj dla odbiorców quiz, dzięki któremu sprawdzą, jakim są typem rośliny. Jesteś właścicielem szkoły językowej? Zamieść na swojej stronie test, z którym potencjalni klienci sprawdzą swój poziom wybranego języka obcego. Zadbaj o to, aby po ukończeniu testu wyświetliła im się informacja, że wyniki otrzymają na adres e-mail. Muszą go jedynie wpisać do okienka.
W ten sposób Twoi odbiorcy lepiej Cię zapamiętają (dostarczysz im dobrej rozrywki), a Ty zyskasz kontakt do potencjalnych klientów.
Sprzedażowe
Sprzedażowy lead magnet pozyskuje kontakt do osób, które będą zainteresowane pełną wersją Twojej aplikacji, nowym produktem lub ulepszoną usługą. Odbiorcy, jacy trafiają na listę mailingową dzięki temu leadowi, to potencjalni klienci konkretnej oferty.
Przygotowujesz własny kurs? Zanim rozpoczniesz przedsprzedaż, stwórz lead magnet, którym zachęcisz odbiorców do zapisania się na listę osób oczekujących. Niech to będzie próbka wideo, do jakiego dostaną dostęp przyszli kursanci, lub kod rabatowy.
Rozbudowujesz swoją ofertę o nowe produkty? Stwórz katalog, w którym opiszesz nową ofertę, i zamieść na swojej stronie okienko z możliwością uzyskania cennika po podaniu adresu e-mail.
Budujące społeczność
Chcesz zbudować społeczność wokół swojej marki? Udostępnij swoim odbiorcom społecznościowe lead magnety. Gromadzą one grupę osób o podobnych zainteresowaniach, związanych z działalnością Twojej firmy.
Prowadzisz sklep papierniczy? Zorganizuj wyzwanie lub konkurs, w ramach których zwycięzcy otrzymają kod rabatowy, 30-dniowy dostęp do płatnej wersji platformy lub zestaw produktów.
Lead magnets to m.in. materiały wideo, jak konferencja, webinar i szkolenie. Fot. rawpixel.com on Freepik
32 przykłady lead magnetu
Szukasz pomysłu na formę skutecznego lead magnetu? Zobacz, które z nich wykorzystasz przy konkretnym rodzaju zachęty.
Edukacyjne
- Infografika
- Poradnik dla początkujących w formie e-booka
- Krótkie szkolenie wideo
- Wiedza cyklicznie przekazywana w newsletterze
- Konferencja
- Webinar
- Raporty branżowe
- Przewodnik krok po kroku
Użytkowe
- Checklista
- Kalendarz
- Planner
- Szablony
- Swipe file (zbiór przykładów np. reklam, którymi warto się inspirować)
- Kalkulatory online
Rozrywkowe
- Test wiedzy
- Quiz
- Tapety na pulpit
- Gra w zakładce
Sprzedażowe
- Kupon
- Darmowa dostawa
- Kod rabatowy
- Fragment firmowej książki branżowej
- Kilkudniowy kurs e-mailowy
- Darmowa konsultacja
- Bezpłatne próbki produktów
Budujące społeczność
- Członkostwo
- Darmowa wersja próbna programu
- Case study
- Lista oczekujących
- Zniżka early bird
- Katalog z ofertą i cenami
- Darmowe wyzwanie
- Dostęp do zamkniętej grupy w mediach społecznościowych
Z lead magnetami zbudujesz bazę mailingową. Fot. Miguel Á. Padriñán z Pexels.com
Cechy dobrego lead magnetu
Zanim zaczniesz tworzyć pierwsze materiały, które wykorzystasz jako zachętę dla odbiorców, przeczytaj, jakie są cechy dobrego lead magnetu.
Rozwiązuje problem
Odbiorca odwiedza Twoją stronę, bo szuka rozwiązania swojego problemu, np. chce zwiększyć swoją kreatywność, ale w ciągu dnia brakuje mu czasu. Lead magnet, który mu zaproponujesz, musi zawierać konkretne wskazówki, co musi zrobić, żeby osiągnął swój cel. Pokaż, jak wytrenuje twórcze myślenie, wykonując ćwiczenia tylko 5 minut dziennie podczas rutynowych czynności.
Dobry lead magnet zostawia odbiorcę zadowolonego, z odpowiedzią na swoje pytanie.
Aby móc ustalić, jakie problemy ma Twój potencjalny klient, musisz dokładnie poznać swoją grupę docelową. Jak to zrobić, podpowiadamy w artykule „Kim jest Twoja grupa docelowa i jak ją znajdziesz?”.
Proponuje szybką wygraną
Osoba, która odwiedza Twoją stronę WWW, pewnie jest w pośpiechu, między dopijaniem kubka kawy a wychodzeniem do pracy. Dlatego, żeby przykuć jej uwagę, zadbaj o konkret: szybkie, proste i unikalne rozwiązanie problemu, które od razu zaspokoi potrzebę odbiorcy.
Twój odbiorca zaraz po skorzystaniu z materiału, który dostał, powinien czuć, że coś osiągnął i poświęcony czas był tego wart.
Porusza wąskie zagadnienie
Dobry lead magnet porusza wąskie zagadnienie. Co to znaczy?
Kiedy prowadzisz sklep turystyczny, zrezygnuj z poradnika „Wszystko, co musisz wiedzieć o wędrówce po górach”. Zamiast tego przygotuj materiał, w którym podzielisz się 3 tajnikami, dzięki którym górskie wzniesienia przestaną być wyzwaniem nawet dla początkujących.
Im węższy temat, tym lepiej. Opisz go szczegółowo i przeprowadź odbiorcę krok po kroku po omawianym zagadnieniu. Daje Ci to szanse na bardzo dobrą konwersję i większe zainteresowanie odbiorców.
Co więcej, zawężając tematykę lead magnetu, zapewniasz sobie obszar tematyczny, który możesz poruszyć w kolejnych darmowych materiałach.
Dostarcza wartość
Rozrywka, wiedza, oszczędność, pewność siebie, zdrowie – to tylko kilka wartości, jakie odbiorcom dostarczają lead magnety. Każdy materiał musi zapewniać unikalne korzyści. Bez nich osoba, która skorzystała z contentu, może uznać go za stratę czasu i więcej nie poświęci uwagi propozycjom Twojej firmy.
Wzbudza pragnienie
Skuteczne lead magnets wzbudzają u odbiorcy chęć na więcej. Darmowe materiały mają być jedynie zachętą, dzięki której Twoi potencjalni klienci zainteresują się pełną ofertą.
Dostęp do niego jest łatwy
Twój odbiorca bez problemu powinien otrzymać dostęp do lead magnetu. Nie każ mu przechodzić ze strony na stronę i szukać go w zakamarkach witryny, żeby znalazł link do zapisu.
Treść lead magnetu nie jest ogólnodostępna
Zadbaj, aby to, co w nim zamieszczasz, nie było ogólnodostępne, np. na blogu. Niech content, który w nim dostarczasz, będą stanowić tajniki, wskazówki i porady, które odbiorca nigdzie indziej nie znajdzie.
Pokazuje, w czym się specjalizujesz
Dobry lead magnet porusza tematy, które dotyczą Twojej działalności firmowej. Taki content to często pierwszy kontakt klienta z Twoją marką. Materiały lead magnetowe to dla niego przyjazny sposób na zapoznanie się z tym, co oferujesz.
Dzięki nim poznaje Twoje umiejętności, sposób komunikacji i dzielenia się doświadczeniem. Sprawdza, czy chce nawiązać z Tobą współpracę.
Co więcej, poruszając branżowe zagadnienia, pokazujesz, że znasz się na tym, co robisz, i budujesz wizerunek eksperta.
Ile lead magnetów potrzebujesz
Tyle, ile masz celów biznesowych i grup docelowych. Nie ograniczaj się do jednego. Im więcej będziesz ich mieć, tym do większej liczby odbiorców dotrzesz.
I tak np. na blogu o wystroju wnętrz jeden lead magnet w formie e-booka zamieścisz w okienku pop-up, a drugi w postaci infografiki – w ramach artykułu o stylu skandynawskim. Dodatkowo opublikujesz inny w mediach społecznościowych, np. quiz, a inny zareklamujesz na Facebooku, np. rabat.
Lead magnet często pierwszy sposób kontaktu odbiorcy z firmą. Zadabj, aby było to pozytywne spotkanie. Fot. rawpixel.com on Freepik
Jak promować lead magnet
Wiesz, co to jest lead magnet, jak go przygotować i który rodzaj contentu wybierzesz. Ostatnie, co musisz zrobić, to go wypromować. Powiedz swojej grupie docelowej, że czekają na nich darmowe materiały na Twojej stronie WWW. Jak i gdzie to zrobisz?
- Stwórz na firmowej stronie WWW zakładkę, w której będziesz umieszczać wszystkie darmowe materiały, jakie kiedykolwiek przygotujesz.
- Masz profile w mediach społecznościowych? Opublikuj post, w którym wypromujesz swój lead magnet.
- Skorzystaj z płatnej formy i powiedz o lead magnecie w reklamie np. na Facebooku.
- Kolejny sposób, dzięki któremu będziesz promować lead magnet w mediach społecznościowych, to dodanie linku w biogramie, czyli miejscu na krótką zajawkę o firmie, np. na Instagramie.
- Jeśli masz własną stronę, zamieść na niej okienko pop-up, które zobaczy odwiedzający, np. po upływie konkretnego czasu jego wizyty.
- Prowadzisz podcast lub nagrywasz filmy na YouTube? Wspomnij o lead magnecie w nagraniu i zamieść link do contentu w jego opisie.
- Wykorzystaj firmowy blog i dodaj link do lead magnetu w wybranych artykułach.
Najważniejsza zasada: mów odbiorcom, że masz darmowe materiały, które ich zainteresują.
Jak zrobić atrakcyjny lead magnet
Aby lead magnet przyniósł korzyści zarówno osobie, która pobiera, jak i Tobie (np. pozytywny wizerunek), musisz zaplanować jego stworzenie. Zobacz, jak krok po kroku przygotować materiały, które przyciągną klientów.
Ustal cel lead magnetu
Zastanów się, jakie jest zadanie Twojego lead magnetu (poza pozyskaniem danych kontaktowych odbiorcy), gdzie ma zaprowadzić odbiorcę.
Jeśli tworzysz kurs, chcesz zgromadzić grupę potencjalnych klientów. Tacy odbiorcy będą potrzebowali Twojej zachęty i argumentów, dlaczego mają skorzystać właśnie z Twojej oferty. W takiej sytuacji nie sprawdzi się lead magnet np. w postaci plakatu lub darmowej dostawy.
Lepszym rozwiązaniem będzie dostęp do webinaru, podczas którego odniesiesz się do umiejętności, które cechują np. dobrego programistę, a których odbiorca nauczy się w trakcie Twojego kursu.
To może być również:
- próbka wideo z kursu,
- darmowy kurs e-mailowy, który pokrótce objaśnia najważniejsze zagadnienia,
- zniżka.
Wybierz grupę docelową
Ustal, do kogo kierujesz swój lead magnet. Wybierz węższą grupę, aby zwiększyć szansę na dobrą konwersję. Inne treści udostępniaj osobom, które interesują się tematami dla początkujących, inne – tym, którzy szukają sposobów, jak coś jeszcze bardziej ulepszyć, wejść na wyższy poziom itp.
Zaplanuj temat i treść
Gdy znasz grupę docelową lead magnetu, sprawdź, jakie tematy najbardziej ją interesują.
Wśród Twoich klientów znajdują się kobiety w wieku 16–25, które lubią wyrażać swoją kreatywną osobowość codziennym ubiorem? Jeśli masz w asortymencie buty ze sznurówkami, zaprojektuj content, w którym zaproponujesz im np. fantazyjne sposoby wkładania i wiązania sznurków.
Podejrzyj, jakie lead magnety proponuje Twoja konkurencja. Zrobisz to po to, aby uniknąć powielania treści. Odbiorcy nie będzie tracił czasu na ten sam content. Dlatego znajdź USP (unikalną propozycję sprzedaży – cechę, która ją wyróżnia) dla swojego lead magnetu lub stwórz inny materiał.
Dobierz format contentu
Aby podkreślić wartość swojego contentu, wybierz dla niego odpowiedni format. Kieruj się upodobaniami Twoich odbiorców i tym, co najlepiej przekaże informacje.
Jeśli opracowujesz tutorial, jak zrobić krok po kroku upiec kilkuwarstwowy tort, dobrym rozwiązaniem będzie wideo lub e-book (ale koniecznie ze zdjęciami, jak go wykonać!).
Pamiętaj, aby zadbać o jakość materiałów, spójność z Twoją marką (m.in. kolorami, komunikacją z klientem) i estetykę.
Wykorzystaj narzędzia do lead magnetu
To, z jakiego narzędzia powinieneś skorzystać, zależy od formy materiałów.
Kiedy tworzysz materiały wizualne, jak grafika, infografika, prezentacja lub katalog, wybierz np.:
Do nagrań wideo i audio przydadzą Ci się:
Projektując materiały tekstowe, skorzystasz z:
Udostępnij lead magnet
Kiedy będziesz mieć wszystko gotowe, lead magnet zamieść w wybranych przez siebie miejscach: w ramach artykułu, w opisie wideo na YouTubie czy w biogramie na Instagramie.
Wypromuj lead magnet
Mów odbiorcom o swoim lead magnecie. Zrobisz to, pisząc artykuły, posty w mediach społecznościowych czy w ramach newslettera.
Podziękuj
Kiedy odbiorca zaakceptuje zapis do newslettera w zamian za lead magnet, podziękuj mu, że Ci zaufał.
Jakie są zalety lead magnetów
Dlaczego potrzebujesz lead magnetów w swoim biznesie? Bo to rozwiązanie pomoże Ci:
- zwiększyć liczbę subskrybentów Twojego newslettera, którzy interesują się tym, co robisz;
- pozyskać dane kontaktowe do potencjalnych klientów;
- zbudować świadomość i wizerunek marki;
- nawiązać relacje z odbiorcami;
- zyskać zaufanie grupy docelowej;
- stworzyć bazę kontaktów do potencjalnych klientów;
- przyciągnąć odbiorców na Twoją stronę firmową i do sklepu.
Udostępnienie lead magnets to nie ostatni krok, jaki powinieneś podjąć. Uwzględnij jeszcze strategię komunikacji z nowym odbiorcą. Fot. fauxels z Pexels.com
Lead magnet i co dalej?
Moment, w którym odbiorca pobierze Twój content, a Ty podziękujesz mu za zaufanie, nie powinien być ostatnim etapem Waszej relacji. Wykorzystuj lead magnety do budowania długotrwałego kontaktu.
Przygotuj strategię komunikacji z odbiorcami i dbaj o ciągły kontakt z nimi, żeby zbudować zaangażowaną firmową społeczność.