Prowadzisz kampanię reklamową nowego produktu? Chcesz pozyskać kontakt do odbiorców potencjalnie zainteresowanych konkursem, który organizujesz? I w pierwszym, i w drugim przypadku pomocnym narzędziem będzie landing page.
Dowiedz się:
- czym jest tzw. strona lądowania i jak wspiera konwersję,
- który rodzaj strony docelowej sprawdzi się przy Twoim celu,
- co musi zawierać landing page, aby przyniósł zamierzone efekty.
Co to jest landing page
Landing page to charakterystyczny rodzaj strony internetowej. Ma on tylko jeden, jasno określony cel – zachęcić odwiedzających do konkretnego działania. Każda strona docelowa lub sprzedażowa i znajdujące się na niej treści skupiają się na pojedynczej kampanii reklamowej lub marketingowej. I właśnie to skoncentrowanie na jednym produkcie lub usłudze sprawia, że landing page skutecznie zwiększa konwersję.
Twoi odbiorcy trafiają na stronę docelową poprzez kliknięcie w link zamieszczony np. w:
- w reklamach umieszczonych w witrynach lub wyszukiwarkach, np. Google, Youtube,
- kampaniach w mediach społecznościowych np. na Facebooku,
- otrzymanym newsletterze.
Jeśli zadbasz o odpowiednią optymalizację landing page’a pod kątem SEO, Twoja strona będzie wyświetlać się również w wynikach wyszukiwania. To z kolei oznacza kolejne miejsce, z którego potencjalni klienci dotrą do Twojego landing page’a.
Landing pages mogą może mieć formę ankiety, formularza zapisu, np. na webinar lub do listy oczekujących na nowy produkt, czy aplikacji konkursowej.
Landing page a firmowa strona internetowa
Zarówno landing page, jak i firmowa witryna to strony internetowe. Jednak z tego, co już wiesz, różnią się one od siebie celem. LP ma jeden, jasno określony (zwiększenie konwersji), a strona firmowa – wiele różnych w zależności od etapu rozwoju działalności. Ale to nie wszystko.
| Landing page | Firmowa strona internetowa |
Cel | jeden, konkretny; zwiększenie konwersji; generowanie leadów | prezentacja działalności firmy; budowanie świadomości marki i jej rozpoznawalności |
Strony | jedna strona główna, bez podstron | strona główna; podstrona: z ofertą i cennikiem, z historią firmy, z portfolio, do bloga itp. |
Informacje | konkretna, pojedyncza oferta | opis działalności firmy; historia jej powstania; misja i cel marki; zakres współpracy z klientem |
Zawartość strony | treści promujące; grafiki; CTA; formularze | grafiki; treści informacyjne; formularze kontaktowe; wideo; odnośniki do podstron |
Nawigacja | pojedyncza strona główna (z ewentualnym sidebarem, gdy jest długa); brak odnośników do innych stron | pasek z menu; wiele odnośników do podstron (np. z przekierowaniem do landing page’a) |
Co zawiera dobry landing page
Zadaniem stron docelowych jest skupienie uwagi odbiorcy na prezentowanej ofercie. Dlatego tak istotne jest, aby landing page zawierał tylko te elementy i treści, które wskazują na omawiany produkt czy usługę.
Projektując swój landing page, zadbaj o to, aby był przejrzysty i czytelny. Wykorzystaj estetyczne materiały wizualne, które wspomogą pozytywny odbiór oferty, np. grafiki, wideo. Zachowaj przy tym umiar i nie przedobrzyj z ich liczbą (to nie na nich ma skupić się odwiedzający). Ogranicz stosowanie odnośników, pasków menu – odwrócą one uwagę odbiorców od celu strony docelowej i sprzedażowej. Istotne treści wyróżnij – pogrubieniem, kursywą, innym kolorem lub wielkością czcionki.
Twój landing page musi być:
- funkcjonalny – działa prawidłowo, szybko ładuje, wyświetla tak samo dobrze na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych;
- prosty i przyjemny w odbiorze – treści napisane są prostym językiem, CTA jasno wskazuje, czego oczekujesz od odbiorcy, grafiki są estetyczne i wzmacniają przekaz (a nie rozpraszają odbiorcę);
- intuicyjny – odbiorca wie, do czego służy strona docelowa, na którą trafił, i z łatwością się po niej porusza;
- wartościowy – a więc i przekonujący, tzn. odwiedzający LP wie, jakie korzyści otrzyma po wybraniu Twojej propozycji i nie jest w stanie wobec niej przejść obojętnie.
Zadbaj, aby na landing pages znalazły się takie elementy, jak: nagłówki, korzyści prezentowanej oferty, wezwanie do działania, opinie klientów czy dane kontaktowe firmy.
Chwytliwy nagłówek
Nagłówek na landing page’u jest jak tytuł artykułu. Informuje odbiorcę, co jest tematem strony docelowej, i zachęca go do zapoznania się z ofertą. Aby Twój potencjalny klient pozostał na LP, a następnie kliknął w przycisk, np. “Zapisuję się”, nagłówkiem musisz wywrzeć pierwsze dobre wrażenie. Jak to zrobić?
Gdy będziesz projektować tekst:
- operuj konkretami, np. podając intrygujące dane statystyczne;
- zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy;
- wskaż na główną korzyść i rezultat oferty, o której mowa w landing page’u.
Nagłówki landing pages mogą mieć formę zdań oznajmujących, jak i pytań. Wszystko zależy od tego, która postać treści lepiej przekona potencjalnego klienta do podjęcia działania na stronie docelowej.
Na swoim landing page’u możesz zamieścić także podnagłówek, który będzie np. odpowiedzią na pytanie zadane w nagłówku, jego uzupełnieniem.
Wezwanie do działania (CTA)
Celem landing page’y jest zachęcenie odbiorców do działania, dlatego na stronie musi znaleźć się wezwanie (call to action, CTA) do np. zapisu na newsletter, skorzystania z próbnej wersji programu czy dołączenia do oczekujących na nowy produkt firmy.
Call to action możesz napisać w 2 os. l.p., np. “Zarejestruj się!” lub w formie “ja”: “Wchodzę w to!”.
Lista korzyści
Chcesz, żeby landing page skutecznie zwiększył liczbę dokonanych rejestracji na Twoją stronę? Twoja firma wprowadza nową usługę i chcesz, aby odwiedzający landing page zainteresowali się ofertą?
Zamiast rozpisywać, jakie cechy ma wprowadzany produkt, powiedz odbiorcom, jakie korzyści im przyniesie. Wypunktuj, co zyskają, wybierając właśnie Twoją ofertę. Pokaż, na jakie ich problemy jest odpowiedzią i jak je rozwiąże.
Opinie
Jeśli landing page dotyczy produktu, który już był/jest w Twojej ofercie, zamieść na stronie opinie klientów. Niech ich słowa będą argumentami, które potwierdzą, że wypisane przez Ciebie korzyści to fakt i klienci, którzy Ci zaufali, są zadowoleni. Opinie i referencje opatrz imieniem klienta (w miarę możliwości). Jeśli się zgodzi, możesz dodać nawet zdjęcie. To nada komentarzom ludzki wymiar i będzie lepiej odbierane przez potencjalnych klientów przeglądających landing page.
Krótkie podsumowanie
Jeśli projektujesz landing page sprzedażowy i jest on długi, szczególnie wtedy zadbaj o krótkie podsumowanie na dole strony. Przypomnij odbiorcy, co zyska, zapisując się na webinar, dlaczego akurat Twój produkt rozwiąże jego problemy. Napisz ostatnie zdanie tak, by zapadło mu w pamięć.
Również w tej części landing page’a umieść CTA – nie każ odbiorcy scrollować strony w poszukiwaniu okienka do zapisu, by przypadkiem nie rozmyślił się po drodze i zamknął LP.
Zadbaj o końcową podróż Twojego użytkowania na landing page’u. Gdy uzupełni formularz swoimi danymi kontaktowymi, niech zostanie przeniesiony na stronę z podziękowaniami za zaufanie lub poświęcony czas. Uwzględnij tu również informacje o możliwości kontaktu z Twoją firmą, np. poprzez e-mail lub numer telefonu.
Obecność wymienionych elementów będzie uzależniona od rodzaju landing page’a, tzn. jaki dokładnie cel ma realizować – tylko pozyskać dane kontaktowe czy zachęcić do zakupu produktu.
Rodzaje landing page’y
W zależności od celu, jaki ma spełnić landing page, wyróżnia się kilka jego rodzajów. Znając główne zadanie strony docelowej, będziesz w stanie dostosować jej design, treści tak, aby wspierały konwersję.
Lead Generation
Chcesz pozyskać kontakty do potencjalnych klientów? Celem Twojej strony docelowej będzie generowanie leadów. Taki landing page jest krótki i zwykle ma postać formularza, którym odbiorcy wypełniają swoimi danymi. W zamian za podanie swojego imienia, adresu e-mail odwiedzający mogą otrzymać coś wartościowego, np:
- zaproszenie do udziału w zamkniętym webinarium,
- e-booka z praktycznymi wskazówkami z Twojej branży, nigdzie wcześniej niepublikowanymi,
- zniżkę na zakupy w sklepie internetowym.
Strony Click Through
To rodzaj strony docelowej, która zachęca użytkownika do kliknięcia CTA, aby następnie mógł on zostać przekierowany na inną witrynę, np. z trwającą sprzedażą. Taki LP przekazuje tylko część informacji o ofercie, zaciekawia odbiorcę, aby podjął się działania i odwiedził stron, do której odsyła przycisk call to action.
Landing page sprzedażowy
Jeśli wprowadzasz na rynek nowy produkt i chcesz, żeby dotarł do odbiorców, zainwestuj w landing page sprzedażowy. Promuje on konkretną ofertę Twojej firmy i jest zdecydowanie dłuższą stroną od tej do generowania leadów. Wynika to z faktu, że przedstawiasz tu produkt lub usługę, którą musisz odpowiednio opisać odbiorcom.
Pisz językiem korzyści, wzmacniaj przekaz ciekawymi grafikami, zadbaj o odpowiednią ilość treści. Dodatkowo w landing page’u sprzedażowym możesz wyróżnić sekcję, w której znajdą się pytania o prezentowany produkt lub usługę wraz z Twoimi odpowiedziami.
Jak przekierować odbiorców na landing page
Aby landing page zaczął konwertować, najpierw musisz dotrzeć ze swoją stroną do potencjalnych odbiorców. Jest na to kilka sposobów.
Kampanie reklamowe
Link do swojej strony docelowej możesz również zamieścić w płatnych reklamach, np. Google lub Facebooka.
Tworzysz wpisy do mediów społecznościowych? Wpleć w harmonogram post z linkiem do landing page’a. W ten sposób bezpłatnie wypromujesz swoją stronę docelową, a co więcej – dotrzesz do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. (W końcu w social mediach gromadzisz swoją grupę docelową, prawda?).
Newsletter
To kolejne źródło, dzięki któremu bezpłatnie dotrzesz do swoich potencjalnych klientów z ofertą z landing page’a. W ramach promocji nowego produktu lub usługi możesz przeprowadzić kampanię e-mail marketingową, podczas której w jednym z newsletterów roześlesz do odbiorców link do strony docelowej.
Zadbaj o chwytliwy nagłówek e-maila, z bezpośrednim zwrotem do odbiorcy. Zaprojektuj ciekawą treść. Wyznacz konkretny termin zakończenia, np. promocji na ofertę, aby adresat e-maila wiedział, że taka oferta szybko minie i już nie wróci – teraz albo nigdy.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)
Jak już wiesz z wcześniejszej części artykułu, swoją stronę docelową możesz również wypozycjonować w wyszukiwarce, tym samym zapewniając sobie kolejne źródło odsyłające do LP.
- Uwzględnij w treści na landing page odpowiednie słowa kluczowe.
- Korzystaj z różnej wielkości nagłówków (H2, H3).
- Stosuj wyróżnienia tekstu.
- Zadbaj o prędkość ładowania strony.
- Dostosuj landing page’a do urządzeń mobilnych.
Jak zrobić dobry landing page
- Tworzenie landing page’a zacznij od ustalenia, kto jest odbiorcą Twojej oferty, od jakiej grupy chcesz pozyskać kontakt. Z jakimi dylematami zmagają się Twoi odbiorcy i w jaki sposób skorzystanie z Twojej propozycji im pomoże.
- Ustal cel, jaki ma spełnić Twoja strona docelowa: sprzedaż czy zgromadzenie nowej społeczności. Zaprezentowanie nowej oferty czy pozyskanie danych kontaktowych.
- Przygotuj dobrej jakości materiały wizualne. Zadbaj o zaprojektowanie krótkich, konkretnych i zwięzłych treści. Zawrzyj w nich korzyści oferty. Jeśli celem CTA jest zapisanie się odbiorców do newslettera, wspomnij, co otrzymają w zamian (e-book, a może kupon rabatowy?).
- Pamiętaj o dodaniu wezwania do działania! Niech wyróżnia się na tle pozostałego tekstu tak, że ciężko będzie go nie zauważyć.
- Odpowiednio sformatuj tekst – nie tylko z uwagi na czytelnika, ale i roboty indeksujące. Zadbaj o optymalizację landing page’a.
- Zanim uruchomisz stronę docelową, upewnij się, że działa prawidłowo i odwiedzający bez przeszkód będą mogli korzystać z jej funkcjonalności.
Narzędzia do tworzenia landing pages
W Internecie dostępnych jest wiele kreatorów landing pages. Wiele z nich oferuje gotowe szablony stron docelowych z możliwością ich modyfikacji, dostosowaniem do urządzeń mobilnych. Pozwalają na integrowanie stron lądowania z innymi narzędziami, są intuicyjne w obsłudze i udostępniają wiele przydatnych funkcji.
Wśród kreatorów landing page’y znajdziesz m.in.:
- Google Sites (pozwala stworzyć proste, minimalistyczne strony lądowania, które zintegrujesz z innymi narzędziami Google, jak Formularze, Prezentacje czy Dokumenty),
- Landingi (prosty w obsłudze, oferuje wiele szablonów landing page’y dostosowanych do urządzeń mobilnych, pozwala na integrację HubSpot czy MailChimp),
- Instapage (edytor łatwy w użyciu, integruje się m.in. z WordPressem, szeroki wybór gotowych landingów).
Kiedy korzystać z landing page’a
Z landing pages korzystaj, kiedy:
- planujesz wydarzenie i chcesz dotrzeć do społeczności, która będzie nim zainteresowana,
- prowadzisz kampanię reklamową nowej lub kontynuowanej serii produktów i chcesz zwiększyć sprzedaż,
- chcesz pozyskać dane kontaktowe do nowych odbiorców lub przekonać do siebie obecnych,
- promujesz kurs/szkolenie/webinarium, które planujesz udostępnić w nadchodzącym czasie, i potrzebujesz sprawdzić, jakie będzie zainteresowanie,
- chcesz zwiększyć ruch na stronie z produktem lub usługą.
Korzyści landing page’y
Zastanawiasz się nad stworzeniem własnej strony docelowej, która będzie promować serię nowych produktów? Organizujesz konkurs i chcesz zachęcić odbiorców do zapisów? Wykorzystaj do tego landing page.
W zależności od celu, dla jakiego zostanie zaprojektowany Twój landing page, dzięki niemu:
- Pozyskasz dane kontaktowe do nowych odbiorców. Jeśli zamieścisz rozbudowany formularz na stronie, możesz dowiedzieć się także o płci odbiorców, ich wieku, miejscu zamieszkania czy zainteresowaniach.
- Wpłyniesz na zwiększenie sprzedaży.
Co więcej, integrując stronę docelową z narzędziami do analityki internetowej, dowiesz się:
- czy jest ona skuteczna (ile osób kliknęło w CTA),
- ile razy została wyświetlona,
- z jakich miejsc przekierowywani są odbiorcy.