Google Trends: jak korzystać z jego potencjału w marketingu

5 stycznia 2023 / Weronika Jurkiewicz

Zastanawiałeś się kiedyś, co jest popularniejsze? „Nowy Rok” czy „sylwester”? „Morze” czy „góry”? Google Trends to bezpłatne narzędzie, które rozwieje Twoje wątpliwości, jakich słów częściej szukają Twoi odbiorcy. Dowiedz się, jak korzystać z niego do marketingu firmy.

Co to jest Google Trends

Google Trends to darmowe narzędzie od firmy Google. Dzięki niemu poznasz trendy wyszukiwań użytkowników w wyszukiwarce Google, YouTube, wiadomości i grafiki oraz w Zakupy Google.

Narzędzie udostępnia statystyki o popularności wybranej frazy (wpisujesz ją na stronie głównej do okna wyszukiwarki).

Darmowe narzędzie Google Trends: jak korzystać z niego w marketingu
Widok strony głównej Google Trends

Co ważne, Google Trends pokazuje jedynie trend, czyli tendencje do wyszukiwań danego słowa kluczowego na przestrzeni określonego czasu (od 1 godz. do roku 2004). Stąd wyniki są niejednoznaczne: nie podają dokładnej liczby wyszukiwań, tylko ogólny poziom zainteresowania tematem względem najwyższej popularności.

Jeśli użytkownicy rzadko wpisują do wyszukiwarki daną frazę, w Google Trends jako liczbę wyszukiwań może mieć nawet 0. (Wskaźnik obejmuje wartości od 0 do 100, gdzie 100 oznacza największą popularność hasła, 50 – dwukrotnie niższą, 0 – że dla danego hasła nie ma wystarczających danych).

Przykładowo: hasło „złota biżuteria” internauci 14 grudnia wpisywali 500 razy. Z kolei w takie dni jak 1, 3 i 7 grudnia było to już tylko kilka wyszukiwań. W pozostałe dni tym słowem kluczowym użytkownicy uzupełniali okno wyszukiwarki od kilkudziesięciu do kilkuset razy dziennie.

Podsumowując dane z całego miesiąca, okazuje się, że 14 grudnia był szczytowym momentem wyszukiwań – to nasza wartość 100. Te najniższe wartości (u nas z pierwszych dni miesiąca) to zaledwie parę wyszukiwań, stąd Google Trends pokazuje, że wtedy popularność słowa znalazła się na poziomie 0.

Jak działa Google Trends i co się z niego dowiesz

Gdy otworzysz okno przeglądarki z Google Trends, na stronie głównej znajdziesz okienko, w do którego możesz wpisać interesujące Cię hasło. Decydując się na tę funkcję narzędzia, zostaniesz przekierowany do witryny z wynikami.

Z poziomu tej strony wybierzesz:

Również tutaj dodasz hasła, z którymi chcesz porównać swoje słowo kluczowe (maksymalnie 5 fraz).

Przykład, jak korzystać z Google Trends – porównując popularność kilku fraz

Dowiesz się również:

Na stronie głównej Google Trends oferuje również:

Jak korzystać z Google Trends krok po kroku

Chcesz zacząć korzystać z Google Trends? Sprawdź, jak zrobić to krok po kroku.

1. Wejdź na stronę https://trends.google.pl/trends/?geo=PL.

Darmowe narzędzie Google Trends: jak korzystać z niego w marketingu
Widok strony głównej Google Trends

2. Wpisz w okno wyszukiwarki hasło, dla którego chcesz sprawdzić popularność, np. „zielona herbata”.

Fraza „zielona herbata” po wpisaniu do okna wyszukiwarki Google Trends

3. Zostaniesz przeniesiony na stronę z wynikami.

4. Wybierz kraj (np. Polska), przedział czasowy (np. 12 miesięcy), kategorię (np. Żywność i napoje > Napoje bezalkoholowe > Kawa i herbata) i medium (np. wyszukiwarka Google).

5. Zainspiruj się uzyskanymi wynikami i zaplanuj np. publikację artykułu związanego z danym hasłem na kilka tygodni, miesięcy przed szczytem popularności (po to, aby tekst zdążył się wypozycjonować, zanim temat będzie najczęściej wyszukiwany).

Przykładowo: „zielona herbata” największym zainteresowaniem cieszyła się w pierwszym tygodniu stycznia, pod koniec marca, października i w połowie listopada 2022 roku.

Wybierz jeden termin, np. przedostatni. Napisz tekst blogowy, który opublikujesz w lipcu. Pod koniec września lub na początku października przypomnij odbiorcom w poście w mediach społecznościowych, że masz artykuł na blogu o 5 właściwościach zielonej herbaty, które sprawiają, że jest niezastąpiona jesienią.

Dlaczego warto korzystać z Google Trends

Dzięki temu darmowemu narzędziu:

Jak wykorzystać potencjał Google Trends w biznesie

Informacje, które pozyskasz z Google Trends, przydadzą Ci się m.in., kiedy:


Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).