Zastanawiałeś się kiedyś, co jest popularniejsze? „Nowy Rok” czy „sylwester”? „Morze” czy „góry”? Google Trends to bezpłatne narzędzie, które rozwieje Twoje wątpliwości, jakich słów częściej szukają Twoi odbiorcy. Dowiedz się, jak korzystać z niego do marketingu firmy.
Co to jest Google Trends
Google Trends to darmowe narzędzie od firmy Google. Dzięki niemu poznasz trendy wyszukiwań użytkowników w wyszukiwarce Google, YouTube, wiadomości i grafiki oraz w Zakupy Google.
Narzędzie udostępnia statystyki o popularności wybranej frazy (wpisujesz ją na stronie głównej do okna wyszukiwarki).
Co ważne, Google Trends pokazuje jedynie trend, czyli tendencje do wyszukiwań danego słowa kluczowego na przestrzeni określonego czasu (od 1 godz. do roku 2004). Stąd wyniki są niejednoznaczne: nie podają dokładnej liczby wyszukiwań, tylko ogólny poziom zainteresowania tematem względem najwyższej popularności.
Jeśli użytkownicy rzadko wpisują do wyszukiwarki daną frazę, w Google Trends jako liczbę wyszukiwań może mieć nawet 0. (Wskaźnik obejmuje wartości od 0 do 100, gdzie 100 oznacza największą popularność hasła, 50 – dwukrotnie niższą, 0 – że dla danego hasła nie ma wystarczających danych).
Przykładowo: hasło „złota biżuteria” internauci 14 grudnia wpisywali 500 razy. Z kolei w takie dni jak 1, 3 i 7 grudnia było to już tylko kilka wyszukiwań. W pozostałe dni tym słowem kluczowym użytkownicy uzupełniali okno wyszukiwarki od kilkudziesięciu do kilkuset razy dziennie.
Podsumowując dane z całego miesiąca, okazuje się, że 14 grudnia był szczytowym momentem wyszukiwań – to nasza wartość 100. Te najniższe wartości (u nas z pierwszych dni miesiąca) to zaledwie parę wyszukiwań, stąd Google Trends pokazuje, że wtedy popularność słowa znalazła się na poziomie 0.
Jak działa Google Trends i co się z niego dowiesz
Gdy otworzysz okno przeglądarki z Google Trends, na stronie głównej znajdziesz okienko, w do którego możesz wpisać interesujące Cię hasło. Decydując się na tę funkcję narzędzia, zostaniesz przekierowany do witryny z wynikami.
Z poziomu tej strony wybierzesz:
- państwo, dla którego chcesz sprawdzić trend, lub cały świat;
- przedział czasowy popularności wyszukiwań,
- kategorię, do jakiej przynależy fraza (np. Dom i ogród, Hobby i wypoczynek, Podróże),
- medium, w jakim internauci szukali hasła.
Również tutaj dodasz hasła, z którymi chcesz porównać swoje słowo kluczowe (maksymalnie 5 fraz).
Dowiesz się również:
- jaki jest średni poziom wyszukiwania wpisanych fraz i jak kształtował się on na przestrzeni wybranego przedziału czasowego;
- jakie jest zainteresowanie danym zagadnieniem w regionie (województwo, miasto);
- jakie podobne słowa kluczowe wpisywali użytkownicy, którzy szukali Twojego głównego hasła (zyskujące popularność i najpopularniejsze), i jakimi podobnymi tematami się interesowali.
Na stronie głównej Google Trends oferuje również:
- „Rok w wyszukiwarce”, czyli zestawienie najpopularniejszych zapytań z minionego roku,
- „Zyskujące ostatnio popularność”, czyli tematy, jakie są ostatnio najczęściej wyszukiwane,
- i „Google News Initiative”.
Jak korzystać z Google Trends krok po kroku
Chcesz zacząć korzystać z Google Trends? Sprawdź, jak zrobić to krok po kroku.
1. Wejdź na stronę https://trends.google.pl/trends/?geo=PL.
2. Wpisz w okno wyszukiwarki hasło, dla którego chcesz sprawdzić popularność, np. „zielona herbata”.
3. Zostaniesz przeniesiony na stronę z wynikami.
4. Wybierz kraj (np. Polska), przedział czasowy (np. 12 miesięcy), kategorię (np. Żywność i napoje > Napoje bezalkoholowe > Kawa i herbata) i medium (np. wyszukiwarka Google).
5. Zainspiruj się uzyskanymi wynikami i zaplanuj np. publikację artykułu związanego z danym hasłem na kilka tygodni, miesięcy przed szczytem popularności (po to, aby tekst zdążył się wypozycjonować, zanim temat będzie najczęściej wyszukiwany).
Przykładowo: „zielona herbata” największym zainteresowaniem cieszyła się w pierwszym tygodniu stycznia, pod koniec marca, października i w połowie listopada 2022 roku.
Wybierz jeden termin, np. przedostatni. Napisz tekst blogowy, który opublikujesz w lipcu. Pod koniec września lub na początku października przypomnij odbiorcom w poście w mediach społecznościowych, że masz artykuł na blogu o 5 właściwościach zielonej herbaty, które sprawiają, że jest niezastąpiona jesienią.
Dlaczego warto korzystać z Google Trends
Dzięki temu darmowemu narzędziu:
- sprawdzisz trendy wyszukiwań różnych słów kluczowych (kiedy najczęściej były wyszukiwane; czy są sezonowe);
- dowiesz się, co jest aktualnie popularne;
- poznasz najpopularniejsze tematy (w różnym czasie i różnych regionach), które wykorzystasz do przygotowania contentu;
- zaplanujesz firmowe publikacje i działania SEO z wyprzedzeniem;
- skorzystasz z darmowego, prostego w obsłudze narzędzia;
- zasubskrybujesz wybrane słowo kluczowe, co pozwoli Ci być na bieżąco z jego poziomem popularności (informacje otrzymujesz na pocztę elektroniczną, którą podasz przy zapisie);
- wygenerujesz raporty o średnim poziomie wyszukiwania hasła.
Jak wykorzystać potencjał Google Trends w biznesie
Informacje, które pozyskasz z Google Trends, przydadzą Ci się m.in., kiedy:
- prowadzisz firmowe media społecznościowe i chcesz wykorzystać w strategii RTM (realm time marketing, czyli marketing czasu rzeczywistego, który jest odpowiedzią na najnowsze zdarzenia);
- masz produkt lub usługę sezonową i chcesz zorganizować kampanię reklamową, ale potrzebujesz poznać hasła, na jakie najlepiej ją pozycjonować ze względu na czas;
- zajmujesz się firmowym contentem i szukasz inspiracji na tematy, które warto poruszyć.
Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka.
Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem.
Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).