Publikujesz firmowe treści? Chcesz, żeby Twoje artykuły zaczęły generować ruch na stronie miesiące lub nawet lata od pierwszej daty publikacji? Jest na to proste rozwiązanie – evergreen content.
Odpowiadamy:
- co to jest evergreen content;
- jakie rodzaje treści są „wiecznie zielone”;
- jak tworzyć ponadczasowe artykuły;
- jak evergreen content wpływa na SEO;
- gdzie publikować takie materiały.
Co to jest evergreen content?
Evergreen content to treści, których zawsze szukają Twoi odbiorcy, bo są one aktualne bez względu na trendy, porę roku itp. Takie materiały określa się jako „wiecznie żywe”, „wiecznie zielone”. Ich popularność wynika z uniwersalności poruszanego tematu, jego ponadczasowości, tego, że zawsze ktoś będzie chciał się o nim dowiedzieć, np. jak ugotować jajko na miękko. Dzięki temu mijają tygodnie, miesiące i lata, a evergreen content dalej generuje ruch na Twojej stronie WWW.
Jakie treści to evergreen content?
Kiedy już wiesz, co to jest evergreen content, teraz czas na wskazanie, jakie rodzaje treści, materiałów wideo i graficznych mają potencjał pozycjonować Twoją markę przez miesiące, a nawet lata.
Będą to:
- poradniki,
- artykuły z listami,
- treści instruktażowe,
- pytania odbiorców (FAQ),
- recenzje produktów,
- porównania i rankingi,
- case study (studium przypadku),
- słowniki pojęć.
Jakie treści to nie evergreen content? Artykuły o trendach w branży, reportaże, newsy, felietony – wszystko, co związane jest z konkretnym wydarzeniem, zjawiskiem, które mają charakter jednorazowy (w przyszłości się nie powtórzą).
Jak tworzyć evergreen content?
Aby przygotować treść, która będzie przynosić Twojej marce korzyści długofalowo, musisz znać dobre praktyki tworzenia evergreen contentu.
Wybierz temat
Jak znaleźć pomysł na artykuł, który będzie evergreen? Wyjdź do swoich odbiorców. Dowiedz się, jakie mają problemy, które z ich pytań pojawiają się najczęściej, czego im brakuje, co chcą wiedzieć. Kiedy przygotujesz listę pomysłów na artykuły, zweryfikuj, czy wybrane tematy mają potencjał, aby być popularnymi bez względu na czas.
Dobierz słowa kluczowe
Aby Twój „wiecznie aktualny” artykuł wyświetlił się odbiorcom w wyszukiwarce, musisz dobrać dla niego tematyczne słowa kluczowe. Jeśli potrzebujesz wskazówek, jak wybrać frazy do swoich treści, chcesz wiedzieć, gdzie i ile powinno ich być, sprawdź nasz artykuł o doborze keywords.
Pisz prosto, zwięźle i na temat
Pisz prostym językiem, takim, jakim Twoi odbiorcy posługują się na co dzień. Pamiętaj, że prosty nie oznacza prostacki, tylko taki, który będzie łatwy w odbiorze dla każdego bez względu na zasób słownictwa, wykształcenie, znajomość danego tematu.
Unikaj branżowych sformułowań i slangu. Kiedy chcesz wprowadzić specjalistyczne pojęcie, wytłumacz je.
Pisz krótkie zdania (najlepiej jeśli mają do 20 wyrazów). Dbaj, by Twoje akapity miały maksymalnie 5–6 linijek: treść takiej długości jeszcze jest czytelna na urządzeniach mobilnych.
Trzymaj się obranego tematu. Skup się na jednej, przewodniej myśli swojej treści.
Linkuj do treści na Twojej stronie
Przygotowując evergreen content, pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym. Zamieszczając linki odsyłające do innych treści na Twojej stronie, zatrzymujesz u siebie odwiedzającego na dłużej. Dzięki temu roboty Google odczytują Twoją witrynę jako wartościową i wyżej ją pozycjonują.
Dlaczego jeszcze warto linkować wewnętrznie treść evergreenową? Bo w ten sposób możesz odesłać odbiorców do tekstów, którym spada współczynnik wyświetleń, których nikt nie odwiedzał lub które znajdują się na n-tej stronie w wyszukiwarce (tam, gdzie już raczej nikt nie zagląda).
Dodaj CTA
Z evergreen contentem masz szansę na długo wypozycjonować swoją markę w wyszukiwarce. Ten potencjał możesz wykorzystać do przygotowania treści, które zachęcą odbiorców np. do subskrypcji newslettera. Aby jednak wiedzieli oni, co od nich oczekujesz, musisz zamieścić odpowiedni komunikat.
CTA (call to action), czyli wezwanie do działania, to przycisk i/lub krótki komunikat, w którym zwracasz się do odbiorcy z prośbą, aby coś zrobił. Taki tekst zamieścisz np. w okienku pop-up lub w treści artykułu evergreenowego.
Aktualizuj treści
Chociaż evergreen content jest materiałem ponadczasowym, to pamiętaj, żeby co jakiś czas odświeżyć ten „wiecznie żywy” artykuł. Dodaj nowe grafiki, zoptymalizuj pod dodatkowe słowa kluczowe, sformatuj tekst. Przy okazji upewnij się, że nic się nie zdezaktualizowało.
Jak sprawdzić, które treści evergreen contentowe zaktualizować? Pomocne w tym będą narzędzia takie jak Ahrefs czy Google Search Console. Sprawdzisz w nich, ile wyświetleń ma Twój tekst, jaki jest współczynnik odwiedzin, na jakiej jest pozycji w wyszukiwarce i czy wciąż jest klikany przez internautów. Zobacz, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się artykuł, a które niekoniecznie są w nim zawarte – warto dodatkowo je o nie wzbogacić.
Jeśli chcesz wiedzieć, czy na daną chwilę Twój content wyczerpuje temat, zajrzyj do konkurencji. Sprawdź, o czym jeszcze wspominają; zainspiruj się.
Aby uniknąć częstych aktualizacji, pamiętaj również, aby zrezygnować z odwoływania się do konkretnych wydarzeń, trendów czy dat (nawet jeśli mają one być tylko dodatkiem).
Dbaj o to, by aktualizując evergreen content, zmieniać datę na nowszą. Dzięki temu odbiorcy będą wiedzieć, że treść na pewno jest na bieżąco i znajdą w niej potrzebne informacje.
Evergreen content – przykłady
- Poradniki dla początkujących, np. „Jak przygotować pierwsze CV?”
- Artykuły z listami, np. „10 darmowych narzędzi do marketingu online”
- Treści instruktażowe, które pokazują, jak zrobić coś krok po kroku, np.„5 kroków do rozpoczęcia Twojej kampanii na Facebooku”
- Najczęstsze pytania odbiorców (FAQ)
- Rankingi np. „Najpopularniejszych monitorów do pracy zdalnej”
- Case study, np. jak dzięki konkretnym rozwiązaniom firma zwiększyła ruch na stronie klienta o blisko 90%.
Dlaczego warto tworzyć treści evergreen content
Jakie korzyści przynosi evergreen content i jak wpływa na SEO?
Publikując „wiecznie zielone” treści, zwiększasz swoje szanse na pozycjonowanie swojej strony przez długi czas, a tym samym – na ciągły ruch organiczny na firmowej witrynie.
Materiały evergreenowe nie wymagają tyle pracy, co content powiązany z konkretnymi wydarzeniami, technologiami, trendami itp. Do tych pierwszych warto jedynie od czasu do czasu zajrzeć, by sprawdzić, czy wszystko jest aktualne, ewentualnie zoptymalizować pod nową frazę, dodać inną grafikę. W przypadku tych drugich zmiany są częste, a same artykuły o nich mają charakter jednorazowy: przyciągają ruch tylko przez jakiś czas i później obumiera.
Evergreen content a recykling treści
Jak jeszcze wykorzystać potencjał evergreen contentu? Poprzez recykling treści. Co to jest? To ponowne wykorzystanie materiałów, które kiedyś pojawiły się w Twoich mediach społecznościowych, na blogu lub w formie wideo. I tak np. informacje z popularnego artykułu przedstawisz w formie infografiki, film zamienisz na e-book, który odbiorcy pobiorą po zapisaniu się do newslettera, a najważniejsze punkty webinaru udostępnisz w formie krótkiego wpisu w mediach społecznościowych.
Taka treść jest „wiecznie aktualna”, dlatego masz pewność, że zawsze znajdzie się ktoś, kto się nią zainteresuje.
Jak i gdzie promować treści evergreen content?
Kiedy pierwszy raz publikujesz artykuł lub inny materiał evergreenowy, powiadom o tym odbiorców w swoich mediach społecznościowych, na blogu, poprzez newsletter (w zależności od tego, gdzie publikujesz content).
Po jakimś czasie przypomnij im o tym, że mogą u Ciebie znaleźć taką treść. Jeśli było to artykuł, możesz to zrobić, udostępniając link do niego w mediach społecznościowych lub skorzystać z recyklingu treści: opublikować infografikę lub wideo.
Evergreen content w pigułce
- Evergreen content to ponadczasowe treści, które się nie przedawniają. Ich popularność wynika z uniwersalności poruszanego tematu – informacje w nim zawarte zawsze będą komuś potrzebne, np. na co zwracać uwagę, kupując pierwsze mieszkanie.
- „Wiecznie żywe” treści to m.in. poradniki, artykuły z listami typu „X pomysłów na…”, treści instruktażowe, które wyjaśniają, jak zrobić coś krok po kroku „5 kroków do rozpoczęcia Twojej kampanii na Facebooku”, case study.
- Aby znaleźć temat, który nadaje się jako evergreen content, musisz zrobić research: dowiedzieć się, czego szukają/potrzebują odbiorcy, a co ma potencjał, by generować ruch bez względu na czas, trendy i wydarzenia.
- Korzyści z publikowania evergreenowych treści to przede wszystkim stały ruch organiczny.
- Materiały, które są „wiecznie aktualne”, możesz wykorzystać w ramach recyklingu treści, czyli wykorzystać je ponownie, tylko w innej formie, np. artykuł zamienić na wideo lub krótki wpis w social mediach.
- Evergreen content wypromujesz w różnych kanałach: w mediach społecznościowych, na blogu, w newsletterze itp.