fbpx

Błąd 404: co to jest i jak wpływa na pozycjonowanie

13 kwietnia 2023 / Weronika Jurkiewicz

„Strony nie odnaleziono”. Bez obaw, taki komunikat nie oznacza końca internetu, tylko błąd 404, który wkradł się na stronę internetową.

Jak sprawdzić, czy występuje on i na Twojej witrynie? Co zrobić, gdy już go znajdziesz? I jak jego obecność wpływa na SEO? Czytaj dalej, a błąd 404 przestanie być dla odbiorców tylko ślepym zaułkiem.

Strona z błędem 404
„Błąd 404” może wyświetlić się na dowolnej podstronie, np. produktowej, z usługami, blogowej, w zakładce „O firmie” czy na landing page’u. Fot. Erik Mclean on Unsplash

Co to jest błąd 404

To komunikat, który wyświetli się użytkownikowi, gdy odwiedzi podstronę:

Błąd 404 informuje odwiedzającego, że poprawnie połączył się z serwerem, ale dana strona WWW nie zawiera adresu URL, który wybrał.

Wyobraź sobie, że masz blog, na którym dzielisz się wskazówkami, jak pielęgnować domowe rośliny.

Odbiorca szuka poradnika, jak dbać o aloes. Wyświetla mu się artykuł sponsorowany. Znajduje w nim link prowadzący do Twojego obszernego tekstu blogowego. Umieszczone w treści hiperłącze zawiera jednak literówkę, np. zamiast https://twojerośliny.pl/artykul/jak-dbac-o-aloes brzmi https://twojerośliny.pl/artykul/jak-dbac-o-alsoe.

Taka podstrona nie istnieje w obrębie Twojej domeny. Dlatego internauta otrzymuje komunikat, że sama strona WWW – https://twojerośliny.pl – istnieje, ale nie ma w swoich zasobach wskazanego, błędnego adresu URL.

Komunikat o błędzie występuje w różnych wersjach, m.in.:

Tekst, jaki zobaczy odwiedzający, możesz spersonalizować, czyli stworzyć swój własny. (Przykładowe, dobre realizacje takich komunikatów pokazujemy w dalszej części artykułu).

Zapamiętaj: błąd 404 nie oznacza to samo co „server not found”. Ten drugi komunikat informuje, że nie można nawiązać się połączenia z serwerem.

A dlaczego akurat błąd 404? Bo:

Jakie są przyczyny błędu 404

Powody, przez które odwiedzający widzi komunikat „Site Not Found”, dzieli się na dwie grupy: te wynikające z błędu użytkownika (poniżej wymienione jako pierwsze dwa) i z niedopatrzenia administratora strony internetowej.

  1. Internauta źle ręcznie wpisał adres podstrony.
  2. Odbiorca kliknął link, który zawierał niepełny adres URL lub miał literówkę.
  3. Zmieniłeś adres podstrony (np. z „https://twojastrona.pl/artykul/jak-ugotowac-jajko” na „https://twojastrona.pl/artykul/poradnik-jak-ugotowac-jajko-na-miekko”) i na poprzednim nie ustawiłeś przekierowania 301.
  4. Optymalizujesz stronę internetową i celowo ukryłeś podstronę, ale nie dodałeś przekierowania tymczasowego. (Podstrona może też zniknąć na skutek wprowadzanych zmian).
  5. Usunąłeś wybraną podstronę i nie ustawiłeś na niej przekierowania 301.
  6. Wprowadziłeś zmiany w pliku .htaccess, które doprowadziły do błędu np. w zakresie przekierowań.
  7. Przeprowadziłeś migrację strony WWW na nową domenę i nie ustawiłeś przekierowań 301 na wszystkich adresach URL.
  8. Złośliwe oprogramowanie „zainfekowało” Twoją stronę internetową, przez co powstało wiele nowych podstron.
Błąd 404 wpływa na to, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po stronie WWW, a tym samym – pośrednio oddziałuje pozycjonowanie. Fot. Miguel Á. Padriñán

Jak błąd 404 wpływa na pozycjonowanie

Znalazłeś kilka podstron, które zawiera błąd 404? O ile jest ich niewiele, pojawiają się rzadko i wynikają z literówek odbiorcy, o tyle nie zaszkodzą stronie internetowej. Mogą one wręcz korzystnie wpłynąć na konwersję. Dlaczego?

Bo podstrona z błędnym adresem URL nie istniała, nie istnieje i istnieć nie będzie, więc roboty jej nie indeksują. Z kolei odbiorca w ramach dobrze zaprojektowanej strony z błędem 404 otrzymuje linki, które mogą go zainteresować i zachęcić do pozostania na stronie WWW na dłużej.

Inaczej to wygląda, gdy błąd 404 pojawia się często, na wielu podstronach i w dodatku na tych, które istnieją i powinny wyświetlać się prawidłowo.

Kiedy odwiedzający regularnie napotyka wadliwe adresy URL, zaczyna kojarzyć Twoją witrynę z problemami technicznymi i niską jakością. Rezygnuje więc z szukania odpowiedzi na swoje pytania u Ciebie, bo pamięta, że wcześniej ciężko było mu je uzyskać.

To powoduje spadek ruchu na stronie internetowej, utratę potencjalnych klientów i wiarygodności.

A jak komunikaty „404 not found” traktuje Google?

Specjaliści odpowiadają, że te błędy nie wpływają bezpośrednio na pozycję w wyszukiwarce i za ich występowanie nie możesz otrzymać kary.

Miej jednak na uwadze, że roboty indeksujące przy rankingowaniu strony WWW biorą pod uwagę zachowanie użytkowników. Określają w ten sposób przydatność treści. Jeśli więc internauta wyświetli Twoją podstronę i zobaczy, że pojawia się na niej „błąd 404”, szybko cofnie się do wyników wyszukiwania, aby poszukać odpowiedzi u konkurencji.

Dla robotów Google’a to znak, że odbiorca nie znalazł na Twojej stronie internetowej tego, czego potrzebował, a tym samym – nie warto wyświetlać adresu na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.

Co więcej, podstrony z błędami wiążą się z utratą crawl budgetu, czyli czasu, jaki roboty przeznaczają na indeksowanie strony WWW podczas jednej sesji. Analizują one wszystkie linki, również te wadliwe. To sprawia, że zamiast skupić się na działających podstronach, marnują czas na nieprawidłowe.

Gdy roboty indeksujące po wejściu na podstronę otrzymają kod 404, nie skanują jej zawartości i nie podążają za linkami, które się na niej znajdują. Wracają na nią jednak po pewnym czasie, by sprawdzić, czy coś się zmieniło. Jeśli nie, odwiedzają ją coraz rzadziej.

Jak sprawdzić występowanie błędu 404

Wiesz już, co to jest błąd 404, dlaczego powstaje i jak wpływa na pozycjonowanie. Teraz pora, żebyś poznał kilka narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić, czy pojawia się on w ramach którejś z Twoich podstron.

Google Search Console

Informacje o błędach na stronie internetowej znajdziesz w zakładce „Indeksowanie”. W części „Strony” sprawdzisz, które podstrony zawierają:

Screaming Frog

To program („crawler”), który skanuje stronę WWW i zbiera informacje o jej strukturze i zawartości. Wskazuje, na jakich adresach URL ustawione są przekierowania i które zawierają błąd 404.

Miej jednak na uwadze, że nie rozróżnia on podstron z pozornym błędem 404 tak, jak robi to Google Search Console. Wyświetla je on w ramach kodu 200, czyli jako prawidłowe adresy URL. Jeśli więc któraś z podstron wydaje Ci się wadliwa, najlepiej gdy sprawdzisz ją ręcznie.

W bezpłatnej wersji Screaming Frog analizuje do 500 adresów URL.

Ręczna analiza

Ten sposób jest czasochłonny, sprawdzi się więc u Ciebie, jeśli masz stronę WWW z niewielką liczbą podstron.

Aby sprawdzić, czy w ramach Twojej domeny występują adresy URL z błędem 404, otwórz wyszukiwarkę Google. W niej wpisz komendę: „site:twojadomena.pl” (gdzie jako „twojadomena.pl” podstawiasz adres swojej witryny).

W wynikach wyświetli Ci się lista wszystkich zaindeksowanych podstron. By upewnić się, że działają one poprawnie, musisz kliknąć każdy z nich i zobaczyć, czy wyświetla się właściwa zawartość.

Ahrefs

W zakładce „Profil linków” w części „Uszkodzone linki zwrotne” sprawdzisz, jakie wewnętrzne adresy URL prowadzą do podstron z błędem 404.

Z kolei to, które linki zewnętrzne prowadzą do wadliwych podstron Twojej witryny, dowiesz się, gdy wybierzesz zakładkę „Strony”, „Najlepsze według linków” i spośród opcji segregowania ustawisz „404 not found”.

Wtyczki do CMS-ów

W jaki jeszcze sposób sprawdzisz, czy któraś z Twoich podstron zawiera błąd 404? Instalując wtyczki dostępne w ramach CMS-a (czyli systemu zarządzania treścią).

Gdy korzystasz z WordPressa, możesz wybrać Broken Link Checker. Dzięki tej wtyczce dowiesz się, które linki zewnętrzne i wewnętrzne są uszkodzone.

Jak naprawić błąd 404

W obrębie Twojej witryny wyświetla się podstrona z błędem 404? Oto kilka sposobów, jak temu zaradzić.

Jeśli problem wynika z tego, że odwiedzający źle wpisał adres URL do wyszukiwarki:

Gdy błąd 404 występuje pod konkretnym adresem URL, bo ktoś np. w artykule lub mediach społecznościowych opublikował w błędnej wersji, wystarczy, że napiszesz w tej sprawie do osoby odpowiedzialnej za treści.

Jeżeli nie masz kontaktu z administratorem strony, ustaw przekierowanie 301 na tym konkretnym adresie URL.

A co, kiedy problem wynika z działań wewnątrz Twojej witryny? Podobnie jak w poprzedniej sytuacji ustaw przekierowania 301. Powinny one odsyłać odwiedzającego do najbardziej podobnej tematycznie podstrony.

Gdy ustawisz przekierowania 301 na wybranych adresach URL, upewnij się, że działają one poprawnie. O tym, jak to zrobić, podpowiedzieliśmy we wcześniejszym artykule: „Przekierowania w SEO. Sprawdź, co powinieneś o nich wiedzieć”.

Co powinna zawierać strona z błędem 404

Strona z błędem 404 może pojawić się na każdej stronie WWW, chociażby dlatego, że internauta wpisze błędy adres URL. Wykorzystaj więc to, że znalazł się na Twojej witrynie, i zachęć do pozostania w jej obrębie. W jaki sposób? Dbając o wygląd i zawartość podstrony, która mu się wyświetli. W poniższej liście znajdziesz kilka wskazówek, co powinna zawierać strona z błędem 404.

  1. Prosty, krótki komunikat, który informuje odbiorcę, gdzie się znajduje i dlaczego akurat tutaj, co się stało. (Powiedz mu o błędzie. Nie musi być wprost, co zobaczysz na przykładach).
  2. Opcja zgłoszenia błędu podstrony.
  3. Wezwanie do działania, czyli wskazówki, co odwiedzający może zrobić dalej, np. w formie linków do innych podstron witryny, które go zainteresują. Neil Patel (specjalista SEO) proponuje zamieścić zachętę do subskrypcji newslettera.
  4. Kolory, fonty, grafiki i teksty w stylu komunikacji, po których na co dzień można rozpoznać Twoją markę.
  5. Zadbaj o atrakcyjny wygląd strony błędu, tak by użytkownik nie opuścił jej od razu po otworzeniu,
  6. Informacje kontaktowe.
  7. Jeśli na swojej stronie internetowej masz pasek wyszukiwania do przeglądania jej zawartości, możesz zamieścić go również tutaj, tak aby był widoczny.

Nie wszystkie wymienione elementy muszą znaleźć się na stronie z błędem 404. Najważniejsze, żeby komunikat był prosty; odbiorca wiedział, że jest na Twojej stronie, i miał wskazówki, co dalej.

Gdzie błąd 404 pojawia się najczęściej

Błąd 404 może wystąpić w ramach każdego typu podstrony (np. z produktem, artykułem, opisem kategorii i historii marki). Wśród nich znajdują się jednak takie, co do których istnieje większe ryzyko, że pojawi się na nich komunikat o niepowodzeniu. O jakich dokładnie mowa?

Podstrony produktowe

Asortyment sklepów regularnie się zmienia. Jedne produkty się wyprzedają, drugie mają charakter sezonowy, a jeszcze inne producent wycofuje z rynku lub zastępuje nowszą wersją. W każdej z tych sytuacji podstronę z produktem możesz ukryć lub usunąć. Jeśli nie ustawisz na nich przekierowań, wtedy pojawią się błędy 404.

Do jakich miejsc odsyłać odwiedzających? Ustaw przekierowania np. do podstron z podobnym produktem.

Landing pages z ofertą ograniczoną w czasie

Organizujesz zapisy na webinar lub cykl wystąpień ekspertów? Przygotowujesz promocje z okazji majówki, powrotu do szkół lub Black Friday?

Wiele marek decyduje się w takiej sytuacji na osobną stronę ofertową – landing page. Jeśli i Ty je tworzysz, zadbaj, aby po zakończeniu zapisów lub wyprzedaży, ustawić przekierowania. Innym rozwiązaniem jest zachęcenie odwiedzającego do subskrypcji newslettera, aby nie przegapił kolejnych okazji.

Co to jest pozorny błąd 404

W obrębie Twojej strony internetowej mogą wystąpić również pozorne błędy 404 (inaczej: „miękkie błędy 404”). Jaka jest różnica między nimi a standardowymi komunikatami „Strony nie odnaleziono”?

To, że w przypadku tych pozornych błędów strona internetowa w odpowiedzi na otwarcie konkretnego adresu URL, wysyła kod 200. Informuje on, że wybrana podstrona działa, czyli istnieje (w przeciwieństwie do tej nieprawidłowej, która wysyła błąd 404).

Czemu więc strona, która istnieje, wyświetla się jako nieprawidłowa?

Wyobraź sobie, że dodajesz nową podstronę na swoją witrynę. Masz niewiele czasu na opracowanie treści, dlatego publikujesz bardzo krótki tekst, np. 2–3 zdania, lub w ogóle nic nie zamieszczasz.

Priorytetem Google’a jest to, aby dostarczać internautom wartościowych materiałów; takich, które wyczerpująco odpowiadają na ich zapytania. Dlatego, gdy na Twojej podstronie nic się nie znajduje lub jej zawartość jest niewielka, roboty indeksujące odczytują ją jako nieistniejącą (bo nie dostrzegają na niej wartości dla odbiorcy).

W ten sposób przypisują konkretnemu adresowi URL pozorny błąd 404.

Jak takie zjawisko wpływa na pozycjonowanie? Skoro serwer wysyła kod 200, to znaczy, że podstrona istnieje, więc można ją indeksować. Przez to adres URL z pozornym błędem 404 pojawia się w wynikach wyszukiwania.

Czasami jednak roboty Google rozpoznają, że podstrona jest wadliwa i przypisują jej pozorny błąd 404.

8 przykładów stron z błędem 404

InPost

InPost wykorzystał nie tylko znajome kolory i font. Gdy najedziesz myszką na wybrane okienko, „otwiera się” ono jak w paczkomacie.

Lego

Zbłądziłeś na stronie? Firma Lego rozładowuje napięcie i zakłopotanie, przekonując, że „wciąż jest czadowo”.

M&Ms

Na stronie z błędem 404 zobaczysz nie tylko znajomy cukierek, ale i podpowiada, co zrobić (zadzwonić lub napisać), jeśli problem będzie się powtarzać.

CCC

CCC zaproponowało grę słów i znane „ręce komuś opadają” zamienili na „no po prostu buty opadają…”, nawiązując w ten sposób do swojego asortymentu.

Polar

Marka Polar w ramach „0” wyświetla jeden ze swoich sportowych zegarków.

Samsung

Widzisz komunikat „Błąd 404”? Żebyś nie czuł się zagubiony, Samsung podpowiada, co może być przyczyną i co powinieneś zrobić.

Volkswagen

Volkswagen swoim odwiedzającym również wymienia możliwe powody błędu 404. Aby odbiorca nie opuścił strony, proponuje mu linki do 3 kategorii, które mogą go zainteresować.

Visione Express

Jak podkreślić swoją specjalność? Pokazuje to Vision Express (sprzedaż okularów i soczewek kontaktowych), umieszczając część swojego komunikatu na tablicy Snellena (do badania wzroku).

Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).