Bounce rate: co to jest i jak zmniejszyć jego poziom

5 marca 2025 / Weronika Jurkiewicz

Wiesz, jaki procent odwiedzających opuszcza Twoją stronę internetową po przejrzeniu jednej podstrony? Sprawdź, jak to obliczyć i co zrobić, aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń!

Co to jest bounce rate

To inaczej współczynnik odrzuceń. Określa on, jaki procent odwiedzających opuszcza witrynę po otwarciu jednej podstrony i bez podjęcia się jakiejkolwiek czynności, np. kliknięcia linku w artykule lub zamówienia produktu lub usługi.

Wysoki bounce rate może wskazywać na źle zoptymalizowaną stronę internetową.

Jaki powinien być wskaźnik odrzuceń

Nie ma jednej, prawidłowej wartości bounce rate. Wysokość współczynnika odrzuceń będzie różna w zależności od branży, źródła ruchu na stronie i rodzaju urządzenia, na którym odbiorca przegląda witryny.

Jako najczęstszy przedział bounce rate podaje się 26–70%.

Niższa granica dotyczy branży e-commerce (20–45%), a górna – blogów (40–60%) i landing page’y (70–90%).

Dla stron B2B to 25–55%, witryn generujących leady – 30–55% i serwisów contentowych niezwiązanych z e-commerce – 35–60%.

Co więcej, z większym bounce rate (powyżej 60%) mogą liczyć się branże kulinarne i naukowe, a z mniejszym (poniżej 50%) – m.in. marki edukacyjne, nieruchomościowe i gamingowe (CXL, 2023).

Jeśli chodzi o źródła ruchu, najwyższy współczynnik odrzuceń generują zwykle sesje pozyskane z reklam display oraz mediów społecznościowych. Użytkownicy, którzy wchodzą na stronę za pomocą tych źródeł często szybko wracają do poprzedniego serwisu. 

Z kolei jeśli chodzi o źródła ruchu, to najwięcej odrzuceń powodują przekierowania z mediów społecznościowych i reklam display, a najmniej – z e-maila i z polecenia innych odbiorców.

Jakie są przyczyny wysokiego bounce rate

Chcesz się dowiedzieć, co sprawia, że użytkownicy odwiedzający Twoją stronę zamykają ją bez otwierania nowych podstron, zamawiania produktu lub uzupełniania formularza subskrypcji newslettera? Oto dziewięć możliwych powodów.

  1. Przekierowujesz odbiorców na stronę główną, np. gdy podstrona dotyczy aktualnie niedostępnego produktu. W takiej sytuacji lepiej zaproponować odwiedzającym listę podobnych produktów lub odesłać ich do kategorii brakującego towaru.
  2. Użytkownicy nie znaleźli u Ciebie tego, czego szukali, np. dlatego że Twój artykuł nie zawiera odpowiedzi na ich pytania.
  3. Twoja strona internetowa ma nieatrakcyjny wygląd, np. mała czcionka, jaskrawe kolory, design kojarzący się z witrynami sprzed 20 lat.
  4. Nawigacja Twojej firmowej strony jest nieintuicyjna.
  5. Twoja witryna długo się ładuje. 
  6. Nie zadbałeś o responsywność strony.
  7. Masz niezoptymalizowaną i niesformatowaną treść.
  8. Odbiorcę co chwilę „atakują” pop-upy.

Co ważne, wysoki bounce rate wcale nie musi wynikać z niedopatrzeń i błędów. Może się okazać, że odbiorca po wejściu na Twoją podstronę od razu znajduje to, czego szuka, i nie ma potrzeby robić nic więcej. Co to znaczy?

Wyobraź sobie, że  czytelnik szuka odpowiedzi na pytanie: „Ile czasu gotować jajko, aby miało płynne żółtko?”. Trafia na Twój artykuł o gotowaniu jajek na różne sposoby. Jego interesuje jednak tylko to jedno zagadnienie. Gdy je więc znajduje je pogrubione w środkowej części tekstu, zamyka stronę.

To źle? Nie, bo odwiedzający zapamięta, że Twoja strona jest wartościowa. Pamiętaj, że na takie sytuacje nie do końca masz wpływ. Możesz spróbować zachęcić czytelnika do pozostania dłużej, np.:

Nie staraj się jednak zatrzymać użytkownika i zmotywować do działania za wszelką cenę, np. rezygnując z podziału treści na krótkie akapity, rozwlekając treść lub zmuszając go do kliknięcia linku do innych treści. W tym ostatnim przykładzie chodzi np. o taką sytuację, gdy w poradniku piszesz, że aby jajko było na miękko, trzeba zostawić je na gazie kilka minut, ale dokładny czas podajesz w innym artykule.

Współczynnik odrzuceń a SEO

Bounce rate nie jest czynnikiem rankingowym. Google twierdzi, że nie wpływa on na pozycjonowanie się strony.

Dlaczego więc potrzebujesz znać wysokość współczynnika odrzuceń? Bo może on sygnalizować, że potrzebujesz popracować nad optymalizacją strony i jej zawartości. A takie elementy związane z optymalizacją jak prędkość ładowania witryny, jej mobilność, łatwość nawigacji i dobór słów kluczowych już są czynnikami rankingowymi.

Chcesz poznać inne aspekty, o które musisz zadbać, aby dobrze pozycjonować swój serwis? Zajrzyj do naszego artykułu „Co wpływa na pozycjonowanie?”, a dowiesz się o kolejnych ośmiu.

Jak obliczyć bounce rate

Aby poznać wartość współczynnika odrzuceń, liczbę sesji z jedną interakcją podziel przez liczbę wszystkich sesji.

Przykładowo: Twoją stronę WWW odwiedziło 100 użytkowników, ale 30 z nich zamknęło przeglądarkę bez dodatkowych działań. Twój współczynnik wynosi więc 30% (bo 30/100).

Informacje o bounce rate znajdziesz w Google Analytics.

Jak zmniejszyć wartość współczynnika odrzuceń na 12 sposobów

Przedstawiamy pięć sposobów, które pomogą Ci zmniejszyć wysokość bounce rate.

Sformatuj i zoptymalizuj content

Aby użytkownik nie zamknął strony chwilę po jej otwarciu, zadbaj o czytelność tekstu.

Dziel tekst na krótkie, maksymalnie 5-, 6-linijkowe akapity. Dobierz odpowiednią wielkość czcionki, najlepiej o wartości 15–17 px. Zadbaj o białą przestrzeń, czyli odstępy między linijkami i akapitami, aby tekst „oddychał”.

Przeredaguj treść, aby zdania były krótkie. Najlepiej jeśli czasowniki będą w stronie czynnej. Korzystaj z tzw. power words i dynamicznych określeń.

Pamiętaj, aby motywować odbiorcę CTA, czyli wezwaniem do działania.

Wskazówki, jak napisać przekonujące call to action, zdradziliśmy w naszym wcześniejszym artykule „Co to jest CTA i jaki ma wpływ na skuteczność Twojej reklamy”. Potrzebujesz tylko 6–7 minut, aby dowiedzieć się, jak tworzyć wezwania, które oczarują Twoich odbiorców. Sprawdź!

Dodaj linki do innych podstron

Jeśli chcesz, żeby współczynnik odrzuceń Twojej strony zmalał, musisz zmotywować odbiorcę do jakiejś czynności, np. zajrzenia na podobne podstrony. Jak to zrobić? Dodając linki do innych adresów URL.

Zadbaj o to, aby po kliknięciu hiperłącza podstrony otwierały się w nowych oknach. Dzięki temu odwiedzający pozostanie na pierwszej stronie i będzie mógł szybciej do niej wrócić.

Twórz interaktywne spisy treści

Publikujesz obszerny poradnik na firmowym blogu? Ułatw czytelnikowi jego czytanie, umieszczając na początku spis treści. Dzięki temu zmniejszasz ryzyko, że odwiedzający szybko zniechęci się lekturą, i zapewnisz mu łatwą nawigację po tekście. To może przełożyć się na jego dłuższy czas przebywania na stronie i większej skłonności do podjęcia się innej czynności.

Zaproponuj lead magnet

Dodajesz artykuł, w którym wymieniasz sposoby na problem odbiorcy, np. opisujesz 10 miejsc w Polsce, które najlepiej odwiedzić po sezonie wakacyjnym? Zaproponuj odwiedzającemu lead magnet do pobrania, np. w postaci infografiki lub e-booka, w zamian za zasubskrybowanie newslettera.

Dzięki temu zachęcisz odwiedzającego do konkretnej czynności, czyli zmniejszysz współczynnik odrzuceń, a jednocześnie zapewnisz sobie nowego czytelnika newslettera.

Zadbaj o responsywność strony

Strona responsywna to taka, która automatycznie dostosowuje swój rozmiar do wielkości wyświetlacza urządzenia, na którym jest przeglądana, lub do rozmiaru okna przeglądarki. Dzięki temu zawsze jest ona funkcjonalna, czytelna i atrakcyjna wizualnie.

Dlaczego jest to ważne z perspektywy współczynnika odrzuceń? Bo jeśli użytkownikowi ciężko poruszać się po stronie, gdy musi on powiększać czcionkę, różne elementy na siebie nachodzą lub są ucięte, istnieje ryzyko, że odwiedzający szybko się zniechęci i zamknie serwis. A to, jak już wiesz, wpłynie na wzrost współczynnika odrzuceń.

Gdzie sprawdzić wysokość współczynnika odrzuceń

Wartość bounce rate sprawdzisz w Google Analytics.

Jeśli chcesz poznać współczynnik odrzucenia dla całego serwisu, wejdź w zakładkę „Odbiorcy”, a gdy dla konkretnych podstron – „Zachowanie”, dalej „Zawartość witryny” i „Wszystkie strony”. Otrzymasz listę podstron wraz z danymi.

Bounce rate a exit race

Skoro dowiadujesz się, co to jest współczynnik odrzuceń, poznaj też współczynnik wyjść. Zapamiętaj: to dwa różne wskaźniki, choć do siebie podobne.

Bounce rate wskazuje procent wszystkich użytkowników, którzy po wejściu na stronę nic więcej nie zrobili.

Z kolei exit race informuje, jaki procent odwiedzających opuszcza konkretną podstronę, np. z wybranym produktem lub artykułem.

Załóżmy, że odbiorca odwiedza w Twoim sklepie podstronę produktową z zestawem pędzli. Gdy nic nie zrobi i ją zamknie, jego wizyta zostanie zaliczona do współczynnika odrzuceń.

Jeśli jednak kliknie proponowaną ofertę farb olejnych, wtedy jego odwiedziny adresu z pędzlami będą potraktowane jako wyjście.

A co gdy nie zamówi farb ani nie kliknie kolejnej podstrony z produktem? Wtedy również zamknięcie podstrony z farbami zostanie uznane jako wyjście, nie odrzucenie. Dlaczego? Bo to nie była pierwsza strona, na której znalazł się odbiorca.


Co to jest bounce rate (współczynnik odrzuceń)

Bounce rate (współczynnik odrzuceń) to wskaźnik, który określa, jaki procent użytkowników odwiedzających Twoją stronę WWW opuszcza ją po otwarciu tylko jednej podstrony i bez podjęcia się jakiejkolwiek czynności, np. kliknięcia linku w artykule.


Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).