Kiedy ostatni raz zastanawiałeś się nad jakością treści, które publikujesz? Jeśli Twoja strona ma już kilka lat, to dobra pora, aby dokonać jej „inwentaryzacji”. To, czego potrzebujesz, to audyt treści. Jak przeprowadzić go krok po kroku i co zyskujesz dzięki niemu? Koniecznie sprawdź!
Co to jest audyt treści
To regularne weryfikowanie wszystkich treści opublikowanych na stronie internetowej.
Audyt przypomina inwentaryzację: sprawdzasz zawartość swojej witryny. W ramach tego analizujesz, jaki masz content, ile go jest, jakiej jakości, jakiego brakuje, który zostawić taki, jakim jest, który poprawić lub zaktualizować, który usunąć, a który przebudować i uzupełnić.
Gdy przeprowadzasz lub zlecasz audyt treści, analizie poddajesz różne rodzaje contentu, m.in.:
- artykuły blogowe,
- strony z usługami,
- opisy produktów,
- strony kategorii,
- materiały wizualne.
W ramach niego sprawdzisz całą witrynę, jak i jej poszczególne części, np. tylko blog, wybraną kategorię artykułów lub produktów.
Dlaczego potrzebujesz audytu treści
Audyt treści przeprowadza się, aby:
- uporządkować zawartość strony WWW;
- wyszukać niezoptymalizowane lub słabo zoptymalizowane teksty;
- odkryć mocne i słabe strony contentu (co działa, a co nie);
- rozpoznać content gap, czyli lukę w zawartości treści;
- znaleźć duplicate content, czyli zduplikowane treści;
- odnaleźć content z brakującymi danymi, np. bez meta opisów;
- polepszyć doświadczenie czytelników dzięki zwiększeniu jakości contentu;
- odnaleźć treści idealnie nadające się do recyklingu;
- zwiększyć ruch organiczny;
- zwiększyć trafność wyświetlania Twoich podstron na konkretne zapytania;
- wyciągnąć wnioski z poprzednich treści.
Kiedy potrzebny jest audyt treści
Audyt treści na stronie dobrze jest przeprowadzić w każdym momencie. Szczególnie jest on wskazany, gdy:
- Twoja witryna ma już kilka lat i wcześniej nie analizowałeś działania i jakości swojego contentu;
- tworzysz strategię contentową lub ją zmieniasz i chcesz skutecznie zaplanować swoje działania;
- wydaje Ci się, że opisałeś już wszystkie tematy ze swojej niszy
- lub po prostu chcesz ulepszyć swój serwis i masz świadomość, że content is the king.
Jakie czynniki brać pod uwagę przy analizie treści
Jednymi z kluczowych elementów, które powinieneś brać pod uwagę, to:
- liczba wyświetleń konkretnej podstrony,
- ranking słów kluczowych,
- współczynnik odrzuceń,
- współczynnik konwersji,
- wskaźnik zaangażowanie.
Konkretne wskaźniki będą zależały od celu, jaki ustalisz w ramach audytu.
Jak przeprowadzić audyt treści krok po kroku
Przekonałeś się, że audyt treści opublikowanej na Twojej witrynie to coś, czego potrzebujesz? Zobacz, jak przeprowadzić go krok po kroku!
1. Ustal cel audytu
Zastanów się, dlaczego chcesz przeprowadzić audyt, co zamierzasz osiągnąć.
Wybierz konkretny cel. Dzięki temu będziesz wiedział, na co zwrócić uwagę, jakie czynniki analizować, jak zmierzyć skuteczność contentu i jakie konkretne działania podjąć.
SEO
Jeśli chcesz, żeby Twoja strona lepiej się pozycjonowała, jako swój cel wybierz SEO.
W ramach niego skupisz się na optymalizacji treści, w tym m.in. sprawdzisz:
- jakość i unikalność contentu,
- pozycje konkretnych podstron,
- słowa kluczowe, na jakie wyświetlają się wybrane adresy URL (m.in. trafność fraz, częstotliwość ich wyszukiwań, poziom trudności w wypozycjonowaniu się na nie),
- aktualną i zalecaną objętość treści,
- liczbę wyświetleń analizowanych podstron,
- strukturę treści (podział na akapity, nagłówki, wyboldowania itp.),
- zduplikowany content,
- aktualność opublikowanych treści,
- linkowanie wewnętrzne.
Konwersja
Chcesz, żeby treści skuteczniej spełniały swoje zadanie, np. zachęcały do zakupu? Postaw na poprawę konwersji.
Tutaj zwróć uwagę na:
- czas trwania pojedynczej sesji na stronie,
- współczynnik odrzuceń,
- współczynnik konwersji,
- strukturę treści,
- obecność lub brak CTA (wezwanie do działania, np. do subskrypcji newslettera),
- to, czy teksty odpowiadają na zapytania, na które się wyświetlają,
- to, czy są unikalne, przyjemne i łatwe w czytaniu (jaka jest długość zdań, w jakiej stronie są czasowniki, czy występują czasowniki dynamiczne itp.).
Sprawdź, który content najlepiej spełnia swoje zadanie; przeanalizuj, co jest w nim dobrego i zastanów się, co możesz zastosować w innych treściach.
Zaangażowanie
Gdy zależy Ci na tym, aby odwiedzający dłużej pozostawali na stronie, oglądali również inne materiały i się nimi dzielili, postaw na wzrost zaangażowania.
W ramach tego celu analizie poddasz m.in.:
- współczynnik odrzuceń,
- wskaźnik zaangażowania,
- czas trwania sesji (czyli pojedynczej wizyty),
- scrollowanie (jak daleko w głąb strony zagląda internauta),
- udostępnienia w mediach społecznościowych,
- linkowanie wewnętrzne,
- komentarze.
2. Wybierz content, który chcesz analizować
Zanim zaczniesz cokolwiek sprawdzać, ustal, jaki obszar strony chcesz poddać audytowi. Jakie mogą to być materiały i treści? To:
- artykuły blogowe,
- opisy kategorii/usług,
- opisy produktów,
- landing pages,
- artykuły sponsorowane,
- materiały wizualne (grafiki, wideo, infografiki),
- materiały do pobrania, lead magnety,
- elementy interaktywne (np. quizy).
3. Zbierz dane o treściach
Stwórz plik, w którym będziesz gromadzić dane o poszczególnych podstronach. Dzięki temu zachowasz porządek, a tym samym – łatwiej i szybciej przeprowadzisz cały audyt.
Niektóre narzędzia, np. Screaming Frog i Google Analytics, automatycznie wygenerują takie dane na podstawie sitemapy strony, czyli pliku zawierającego wszystkie podstrony serwisu.
4. Przeanalizuj zebrane dane
Teraz czas na właściwy etap: analizę danych.
W pierwszej kolejności zwróć uwagę na:
- braki w treściach (meta opisy, content gap),
- content słabej jakości,
- nieaktualne materiały,
- podstrony ze słabymi statystykami,
- najlepsze treści.
Pogrupuj content według jego charakterystyki, np. kolorami (zielonym – najlepsze treści, żółtym – z brakami, pomarańczowym – nieaktualne, czerwonym – ze słabymi wynikami itd.).
5. Zdecyduj, co robisz z każdą treścią
Gdy już posegregujesz treści, podejmij decyzję, co zrobisz z każdą z nich. Masz kilka opcji.
Co możesz zrobić | Rodzaj contentu |
Zostaw tak, jak jest | content z dobrymi wynikami, odpowiednio się pozycjonujący, angażujący odwiedzających i aktualny;
to najczęściej evergreen content, sekcja FAQ (najczęściej zadawane pytania) |
Zaktualizuj | materiały zawierające nieaktualne dane lub błędyto np. teksty z corocznymi raportami i statystykami |
Przygotuj od nowa | treści nieaktualne, ze słabymi wynikami, wymagające dogłębnej przebudowy i optymalizacji;to np. bardzo stare teksty, pisane dla zapełnienia strony |
Zrecyklinguj | materiały o ogromnej popularności i dobrymi wynikami, cieszącymi się stałym zainteresowaniemmogą to być m.in. poradniki dla początkujących (bo zawsze jest ktoś, kto coś zaczyna) |
Dostosuj do intencji wyszukiwania | content, który nie zapewnia odpowiedzi odwiedzającego w taki sposób, w jaki tego oczekuje, np. bo brakuje w nim konkretnych odpowiedzi lub ma formę inną, niż oczekuje odbiorca, np. zamiast być w postaci poradnika z infografikami, jest artykułem-definicją z samym tekstem |
Rozbuduj | treści o małej objętości, z brakującymi zagadnieniami (content gap) |
Dodaj materiały graficzne (zdjęcia, infografiki, wideo) | content, który zawiera tylko tekst |
Zoptymalizuj meta dane | teksty bez meta tytułu i meta opisów lub ze źle dobranymi meta danymi |
Zoptymalizuj linkowanie | wszystkie treści, które zawierają wadliwe linki lub hiperłącza odsyłające do nieistniejących/nieaktualnych podstron;dodaj linki do tekstów, które w ogóle ich nie zawierają |
Dodaj przekierowania | content zduplikowany, połączony z zawartością innej podstrony |
Usuń | słabej jakości treści, których nie możesz ulepszyć |
Kiedy będziesz już wiedzieć, co zrobisz z poszczególnymi podstronami, ustal, co jest dla Ciebie priorytetem na podstawie obranego celu.
Dobrze jest zaplanować co będziesz robić po kolei z daną podstroną i na bieżąco aktualizować status prac dla każdej z nich, np. „W trakcie rozbudowy”.
6. Dostosuj strategię contentową
Jeśli masz już strategię contentową, według której działasz, dostosuj ją do tego, co wynikło z audytu.
Weź również pod uwagę wnioski, które wyciągnąłeś, np. że przy określonych tematach lepiej sprawdzają się artykuły-poradniki, a przy innych odbiorcy szczególnie oczekują materiałów wizualnych jak infografiki i wideo.
Jak często przeprowadzać audyt treści
Jeden audyt na rok powinien wystarczyć. Chyba że działasz w branży, w której ciągle coś się zmienia, pojawiają się nowości. Wtedy zaplanuj częstszy przegląd contentu, np. raz na pół roku, raz na kwartał, raz na miesiąc.
Najważniejsze jest to, abyś robił to regularnie.
Jakie są zalety audytu treści
Co zyskasz dzięki regularnym audytom treści? Między innymi:
- aktualne treści,
- szanse na lepsze pozycjonowanie,
- łatwy i przyjemny w odbiorze content,
- możliwość lepszego zrozumienia odbiorców,
- pełne informacje o treściach (czy i jak działają),
- porządek w strategii contentowej,
- skuteczniejsze planowanie przyszłych działań treściowych.
Źródła:
- „The Step-by-Step Guide to Conducting a Content Audit in 2023”, https://www.semrush.com/blog/content-audit-for-content-marketing-strategy/, data dostępu: 4.12.2023 r.
- „How to Run A Content Audit in 2022”, https://blog.hubspot.com/marketing/company-content-audit, data dostępu: 4.12.2023 r.
- „Follow Our Content Audit Process for 2023 (Template Included)”, https://ahrefs.com/blog/content-audit/, data dostępu: 4.12.2023 r.