Audyt treści: co to jest i jakie korzyści przynosi

8 grudnia 2023 / Weronika Jurkiewicz

Kiedy ostatni raz zastanawiałeś się nad jakością treści, które publikujesz? Jeśli Twoja strona ma już kilka lat, to dobra pora, aby dokonać jej „inwentaryzacji”. To, czego potrzebujesz, to audyt treści. Jak przeprowadzić go krok po kroku i co zyskujesz dzięki niemu? Koniecznie sprawdź!

Audyt treści pozwala zweryfikować jakość i działanie treści, a dzięki temu – podjąć konkretne kroki, aby zwiększyć skuteczność i wykorzystać potencjał strony WWW. Fot. drobotdean z Freepik.com

Co to jest audyt treści

To regularne weryfikowanie wszystkich treści opublikowanych na stronie internetowej.

Audyt przypomina inwentaryzację: sprawdzasz zawartość swojej witryny. W ramach tego analizujesz, jaki masz content, ile go jest, jakiej jakości, jakiego brakuje, który zostawić taki, jakim jest, który poprawić lub zaktualizować, który usunąć, a który przebudować i uzupełnić.

Gdy przeprowadzasz lub zlecasz audyt treści, analizie poddajesz różne rodzaje contentu, m.in.:

W ramach niego sprawdzisz całą witrynę, jak i jej poszczególne części, np. tylko blog, wybraną kategorię artykułów lub produktów.

Dlaczego potrzebujesz audytu treści

Audyt treści przeprowadza się, aby:

Kiedy potrzebny jest audyt treści

Audyt treści na stronie dobrze jest przeprowadzić w każdym momencie. Szczególnie jest on wskazany, gdy:

Jakie czynniki brać pod uwagę przy analizie treści

Jednymi z kluczowych elementów, które powinieneś brać pod uwagę, to:

Konkretne wskaźniki będą zależały od celu, jaki ustalisz w ramach audytu.

Pracownik analizujący dane w ramach audytu treści
Fot. our-team z Freepik

Jak przeprowadzić audyt treści krok po kroku

Przekonałeś się, że audyt treści opublikowanej na Twojej witrynie to coś, czego potrzebujesz? Zobacz, jak przeprowadzić go krok po kroku!

1. Ustal cel audytu

Zastanów się, dlaczego chcesz przeprowadzić audyt, co zamierzasz osiągnąć.

Wybierz konkretny cel. Dzięki temu będziesz wiedział, na co zwrócić uwagę, jakie czynniki analizować, jak zmierzyć skuteczność contentu i jakie konkretne działania podjąć.

SEO

Jeśli chcesz, żeby Twoja strona lepiej się pozycjonowała, jako swój cel wybierz SEO.

W ramach niego skupisz się na optymalizacji treści, w tym m.in. sprawdzisz:

Konwersja

Chcesz, żeby treści skuteczniej spełniały swoje zadanie, np. zachęcały do zakupu? Postaw na poprawę konwersji.

Tutaj zwróć uwagę na:

Sprawdź, który content najlepiej spełnia swoje zadanie; przeanalizuj, co jest w nim dobrego i zastanów się, co możesz zastosować w innych treściach.

Zaangażowanie

Gdy zależy Ci na tym, aby odwiedzający dłużej pozostawali na stronie, oglądali również inne materiały i się nimi dzielili, postaw na wzrost zaangażowania.

W ramach tego celu analizie poddasz m.in.:

2. Wybierz content, który chcesz analizować

Zanim zaczniesz cokolwiek sprawdzać, ustal, jaki obszar strony chcesz poddać audytowi. Jakie mogą to być materiały i treści? To:

3. Zbierz dane o treściach

Stwórz plik, w którym będziesz gromadzić dane o poszczególnych podstronach. Dzięki temu zachowasz porządek, a tym samym – łatwiej i szybciej przeprowadzisz cały audyt.

Co powinno się w nim znaleźć? Przede wszystkim miejsce na:


→ adres URL,

→ tytuł podstrony,

→ cel podstrony,

→ najważniejsze słowa kluczowe,

→ średnia pozycja głównej frazy,

→ linki odsyłające do podstrony,

→ rodzaj contentu (np. artykuł, opis produktu),

→ forma contentu (np. tekst),

→ liczba słów i/lub znaków ze spacjami,

→ etap lejka sprzedażowego, do którego się odnosi,

→ data publikacji i ostatniej aktualizacji,

→informacje o brakujących elementach (np. brak meta opisu lub nagłówka H1),

→ prędkość ładowania strony, 

→ współczynnik konwersji i odrzuceń,

→ etap pracy nad podstroną (np. „Do zaudytowania, „W trakcie”, „Gotowe”).

Niektóre narzędzia, np. Screaming Frog i Google Analytics, automatycznie wygenerują takie dane na podstawie sitemapy strony, czyli pliku zawierającego wszystkie podstrony serwisu.

4. Przeanalizuj zebrane dane

Teraz czas na właściwy etap: analizę danych.

W pierwszej kolejności zwróć uwagę na:

Pogrupuj content według jego charakterystyki, np. kolorami (zielonym – najlepsze treści, żółtym – z brakami, pomarańczowym – nieaktualne, czerwonym – ze słabymi wynikami itd.).

5. Zdecyduj, co robisz z każdą treścią

Gdy już posegregujesz treści, podejmij decyzję, co zrobisz z każdą z nich. Masz kilka opcji.

Co możesz zrobićRodzaj contentu
Zostaw tak, jak jestcontent z dobrymi wynikami, odpowiednio się pozycjonujący, angażujący odwiedzających i aktualny;

to najczęściej evergreen content, sekcja FAQ (najczęściej zadawane pytania)
Zaktualizujmateriały zawierające nieaktualne dane lub błędyto np. teksty z corocznymi raportami i statystykami
Przygotuj od nowatreści nieaktualne, ze słabymi wynikami, wymagające dogłębnej przebudowy i optymalizacji;to np. bardzo stare teksty, pisane dla zapełnienia strony
Zrecyklingujmateriały o ogromnej popularności i dobrymi wynikami, cieszącymi się stałym zainteresowaniemmogą to być m.in. poradniki dla początkujących (bo zawsze jest ktoś, kto coś zaczyna) 
Dostosuj do intencji wyszukiwaniacontent, który nie zapewnia odpowiedzi odwiedzającego w taki sposób, w jaki tego oczekuje, np. bo brakuje w nim konkretnych odpowiedzi lub ma formę inną, niż oczekuje odbiorca, np. zamiast być w postaci poradnika z infografikami, jest artykułem-definicją z samym tekstem
Rozbudujtreści o małej objętości, z brakującymi zagadnieniami (content gap)
Dodaj materiały graficzne (zdjęcia, infografiki, wideo)content, który zawiera tylko tekst
Zoptymalizuj meta daneteksty bez meta tytułu i meta opisów lub ze źle dobranymi meta danymi
Zoptymalizuj linkowaniewszystkie treści, które zawierają wadliwe linki lub hiperłącza odsyłające do nieistniejących/nieaktualnych podstron;dodaj linki do tekstów, które w ogóle ich nie zawierają
Dodaj przekierowaniacontent zduplikowany, połączony z zawartością innej podstrony
Usuńsłabej jakości treści, których nie możesz ulepszyć

Kiedy będziesz już wiedzieć, co zrobisz z poszczególnymi podstronami, ustal, co jest dla Ciebie priorytetem na podstawie obranego celu.

Dobrze jest zaplanować co będziesz robić po kolei z daną podstroną i na bieżąco aktualizować status prac dla każdej z nich, np. „W trakcie rozbudowy”.

6. Dostosuj strategię contentową

Jeśli masz już strategię contentową, według której działasz, dostosuj ją do tego, co wynikło z audytu.

Weź również pod uwagę wnioski, które wyciągnąłeś, np. że przy określonych tematach lepiej sprawdzają się artykuły-poradniki, a przy innych odbiorcy szczególnie oczekują materiałów wizualnych jak infografiki i wideo.

Pracownik analizujący dane
Fot. Racool_studio z Freepik

Jak często przeprowadzać audyt treści

Jeden audyt na rok powinien wystarczyć. Chyba że działasz w branży, w której ciągle coś się zmienia, pojawiają się nowości. Wtedy zaplanuj częstszy przegląd contentu, np. raz na pół roku, raz na kwartał, raz na miesiąc.

Najważniejsze jest to, abyś robił to regularnie.

Jakie są zalety audytu treści

Co zyskasz dzięki regularnym audytom treści? Między innymi:


Źródła:

  1. „The Step-by-Step Guide to Conducting a Content Audit in 2023”, https://www.semrush.com/blog/content-audit-for-content-marketing-strategy/, data dostępu: 4.12.2023 r.
  2. „How to Run A Content Audit in 2022”, https://blog.hubspot.com/marketing/company-content-audit, data dostępu: 4.12.2023 r.
  3. „Follow Our Content Audit Process for 2023 (Template Included)”, https://ahrefs.com/blog/content-audit/, data dostępu: 4.12.2023 r.

Weronika Jurkiewicz
Copy, content writerka i korektorka. Za dnia buszuje w słowach i przecinkach, wieczorami – między książkami, łamigłówkami i rękodziełem. Tworzy teksty, w których zagaduje czytelnika (treści idealne do porannej kawy) i roboty Google (content zoptymalizowany pod SEO).